2 аналізування стратегії конкурентоспроможності



Pdf просмотр
Сторінка1/2
Дата конвертації04.12.2019
Розмір0.66 Mb.
  1   2

78 2 АНАЛІЗУВАННЯ СТРАТЕГІЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ
ПІДПРИЄМСТВА МОЛОЧНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ ПАТ «ЯГОТИНСЬКИЙ
МАСЛОЗАВОД»
2.1 Аналізування молочної промисловості в Україні
Молочна галузь, до складу якої входять маслоробна, сироробна, молочноконсервна підгалузі, а також виробництво продукції з незбираного молока, на сучасному етапі є однією із провідних в структурі харчової індустрії
України. Молокопереробна промисловість за загальними обсягами харчової й переробної промисловості займає найбільшу питому вагу – 18 % (для порівняння: м’ясна промисловість – 13 %, кондитерська – 6,5 %). Молочна продукція є одним із основних продуктів харчування та супутнім компонентом при виробництві різноманітних товарів харчової промисловості, зокрема, кондитерських виробів, соусів, майонезу.
За даними Державної служби статистики України станом на 1 серпня
2014 року чисельність поголів'я худоби в усіх категоріях господарств становила
4925,1 тис гол., в тому числі 2457,9 тис. голів - корови. При цьому в сільськогосподарських підприємствах налічувалося 1395,0 тис. голів великої рогатої худоби, в тому числі корів - 547,1 тис голів, а в господарствах населення - 3530,1 тис. голів великої рогатої худоби, в тому числі корів -1910,8 тис. голів.
Скорочення поголів'я корів станом на 1 серпня 2014 року порівняно з відповідним періодом минулого року становило 2,1% (у сільськогосподарських підприємствах - на 4,3%, у господарствах населення - 1,4%).
У січні-липні 2014 року середній надій молока на одну корову в сільськогосподарських підприємствах збільшився порівняно з відповідним періодом 2013 року на 4,5% і склав 3089 кг.
За попередньою інформацією органів статистики у 2014 році виробництво молока, порівняно з аналогічним періодом 2013 року, зросло на

79 1,0% (або на 63,7 тис. тонн) і становило 6673,9 тис. тонн, зокрема в сільськогосподарських підприємствах збільшилося на 4,6% (або на 69,9 тис. тонн) і становило 1600,4 тис. тонн, тоді як в господарствах населення відбулося зниження на 6,2 тис. тонн і склало 5073,5 тис. тонн.
Слід зауважити, що у 2013 р. також знижувалися надходження молока саме від господарств населення. Від сільськогосподарських підприємств та
інших господарюючих суб'єктів молока надійшло більше, ніж роком раніше.
За інформацією Державної служби статистики України у січні-липні
2014 року, в порівнянні з січнем-липнем 2013 року, відбулося зростання обсягів промислового виробництва: продуктів молоковмісних - на 35,8%; молока сухого знежиреного - на 38,4%; масла вершкового - на 32,3%, молока рідкого обробленого - на 13%.
Натомість скоротилося виробництво сирів жирних - на 20,8%, йогуртів та
інших ферментованих чи сквашених молока та вершків - на 7,9% і сиру свіжого неферментованого, включаючи сирну сироватку та кисломолочного сиру - на
3,8% і спредів та сумішей жирових - на 0,6%.
У липні поточного року, проти липня 2013 p., збільшилося виробництво масла вершкового - на 25,5%, продуктів молоковмісних - на 17,7%, молока рідкого обробленого - на 7,6%, молока сухого знежиреного - на 35%, та знизились об'єми виробництва сирів жирних - на 33,3%, спредів та сумішей жирових - 15,7%, і йогуртів та інших ферментованих чи сквашених молока та вершків - на 12,5% та сирів свіжих неферментованих - на 10,4% [49].
За даними таблиці 2.1 середньовиважені закупівельні ціни на молоко вищого ґатунку станом на 29 грудня 2014 року найвищі у Харківській,
Рівненській, Хмельницькій областях перевищують 5,10 грн/кг. Молоко ґатунку екстра є не у всіх областях, а лише у Київські, Полтавській, Сумській,
Херсонській, Черкаській, Чернігівській областях.

Оптово-відпускні та роздрібні ціни на окрему молочну продукцію в
Україні наведені в таблиці 2.2. За даними таблиці видно, що оптова ціна на

80 молоко на 2,14 грн. менші за роздрібну, на масло вершкове - на 13,17 грн., на сир кисломолочний (9%) – на 1,76 грн., на сметану (20%) - на 5,26 грн. [50].
Таблиця 2.1 - Середньовиважені закупівельні ціни на молоко станом на 29 грудня 2014 року по регіонах, грн/кг
Регіон
Ґатунок екстра, грн/кг
Вищий ґатунок, грн/кг
Перший ґатунок, грн/кг
Київська обл.
5,20 4,71 4,90
Вінницька обл.
-
5,05 5,20
Волинська обл.
-
4,94
-
Донецька обл.
-
-
4,80
Запорізька обл.
-
4,75
-
Івано-Франківська обл.
-
4,90
-
Кіровоградська обл.
-
5,00 4,30
Луганська обл.
-
4,70
-
Львівська обл.
-
-
5,00
Полтавська обл.
5,20 4,70 4,76
Рівненська обл.
5,11 4,98
Сумська обл.
5,13 4,80
-
Тернопільська обл.
-
-
5,00
Харківська обл.
-
5,14 4,38
Херсонська обл.
5,20 4,71
-
Хмельницька обл.
-
5,10 5,04
Черкаська обл.
5,25 4,44 5,10
Чернівецька обл.
-
-
4,60
Чернігівська обл.
5,14
-
4,84

Таблиця 2.2 - Оптово-відпускні та роздрібні ціни на окрему молочну продукцію в Україні
Найменування
Оптово-відпускна ціна, грн/кг
Роздрібна ціна, грн/кг
Різниця, грн/кг
Молоко
7,87 10,01 2,14
Масло вершкове
59,51 72,68 13,17
Сир кисломолочний (9%)
36,88 38,64 1,76
Сметана (20%)
24,00 29,26 5,26


81
З початку року в Україні спостерігається чітка тенденція до скорочення поголів’я корів, що призвело до зменшення обсягів виробництва молока. Так,
Державна служба статистики України повідомила, що в січні-травні 2015 року всіма категоріями господарств вироблено 4057 тис. тонн молока, що на 4,2% менше, ніж за відповідний період минулого року.
Через погіршення ситуації із зарубіжним попитом за 5 місяців 2015 року порівняно з минулорічним періодом
Україна скоротила експорт молокопродуктів на 32%, а через падіння внутрішньої платоспроможності знизився і обсяг імпорту молокопродуктів – у 9 разів (до 28 тис. тонн). Це підтверджується зменшенням (на 13%) фонду споживання молока та молокопродуктів, яке за період з січня по травень поточного року склало 3246 тис. тонн.
Аналіз виробництва найважливіших видів промислової продукції за січень-березень 2014 року до відповідного періоду 2013 року в Київській області становить: молока обробленого рідкого – 110,2 %, масла вершкового –
89,4 %, сирів жирних – 115,2 %, сирів свіжих неферментованих та сирів кисломолочних – 95,8 %, продуктів кисломолочних – 97,8 %.
Потреба населення області в молоці та молокопродуктах за січень- березень 2014 року складає 154,08 тис. тонн, фактично вироблено 110,2 тис. тонн, забезпеченість населення області становить 71,5 %. Потреба населення в маслі вершковому складає 2,16 тис.тонн, фактично вироблено 0,86 тис. тонн, забезпеченість населення області становить 39,8 %; потреба в сирах жирних складає 1,5 тис.тонн, фактично вироблено 0,48 тис.тонн, забезпеченість населення області становить 32,0 % [49].

Перенасичений світовий ринок не дає можливості розвиватися.
Вітчизняний ринок перебуває в «підвішеному» стані та лише час від часу демонструє сплески активності. Як результат такої турбулентності, активних закладок сухого молока та масла не було.
На вітчизняному ринку констатується скорочення виробництва майже по всіх категоріях молочних продуктів. Винятком став лише казеїн та сир.

82
Переробники купують тільки необхідні об’єми сировини та майже не працюють на склад. Більшу зацікавленість появляють лише цільномолочники.
Так, у липні цього року виробництво молока пастеризованого скоротилося на 7,3% — до 86,29 тис. т, йогуртів — на 5,6% — до 38,4 тис. т.
Обсяги виробленого масла у липні скоротилися на 15,2% — до 10,5 тис. т, а сухих молока та вершків більше ніж на 21% — до 8,22 тис. т. Активізація виробництва була характерна лише для сирів — 11,7 тис. т (+13,2%) та казеїну
— 890 т (+13,8%). Результати серпневого звіту оптимізму не вселяють.
Тому, на початку осені тенденції українського ринку залишаться незмінними. Скорочення виробництва молока буде тримати ринок у відносній стабільності, а наближення зими, хоч і незначно, але пожвавить зовнішній попит. Середня ціна за кілограм молока вищого ґатунку до кінця вересня зросте не більше ніж на 10-15 коп. Селянське молоко залишиться в тому ж ціновому діапазоні — 2,60 – 2,90 грн/кг [50].
2.2 Організаційно – економічна характеристика ПАТ «Яготинський маслозавод»
Повне найменування - Публiчне акцiонерне товариство "Яготинський маслозавод", скорочена назва - ПАТ "Яготинський маслозавод". Юридична адреса – Україна, Київська область, Яготинський район, м. Яготин, вул.
Шевченка, б.213. ПАТ "Яготинський маслозавод" зареєстроване 25.03.1996
Яготинською районною державною адміністрацією Київської області.
Зареєстрований статутний капітал склав 3796716 грн.
Організаційно-правова форма господарювання – акціонерне товариство.
Основними видами діяльності є виробництво молочних продуктiв та роздрiбна торгiвля.
ПАТ "Яготинський маслозавод" виробляє 70 видiв молочної продукцiї, для забезпечення населення Яготинського району та частково м. Києва та

83
Київської областi. Надає транспортнi послуги на замовлення населення. Дiє роздрiбна та оптова торгiвля переважно продовольчим асортиментом.
При ПАТ "Яготинський маслозавод" створені сільськогосподарські дочірні підприємства "Київська Русь", "Лан", "Супоївське", "Богданівське" та торгове підприємство "Яготинський молпродукт".
Головними конкурентами є «Гадячсир», Білоцерківський молочний комбінат, Житомирський маслозавод, ТОВ «Українська молочна компанія»[51].
З моменту заснування у 1956 р. стабільно висока якість продукції заводу засвідчена як численними нагородами спеціалізованих виставок і конкурсів, так
і народним визнанням.
Спеціалістами Яготинського маслозаводу розроблені нові, оригінальні види продукції на основі незбираного молока без використання консервантів.
Постійні іновації, глибока інтеграція із сільськогосподарським виробником приватного сектору та багаті молочні традиції - ось що робить марку "Яготинське" синонімом непідробної вітчизняної добротності.
В 2004 році вручена Подяка державної податкової адміністрації України, як сумлінному платнику податків.
В 2006 році на Спеціалізованій міжгалузевій виставці "Молочна і мясна
індустрія XXI століття" на засіданні Галузевої дегустаційної комісії з оцінки якості завод був нагороджений Дипломом Золота медаль у номінаціях: "Масло селянське солодковершкове" та "Масло солодковершкове несолоне", а також
Срібна медаль у номінації "Сири мякі" за сир "Адигейський". Федерацією роботодавців Київського регіону "Київщина" Київської облдержадміністрації підприємство в 2006 та 2007 роках нагороджене Дипломом та медаллю переможця обласного конкурсу "Кращий роботодавець".
В липні 2010 року ПАТ "Яготинський маслозавод" отримав сертифікат відповідності системи управління якістю вимогам міжнародного стандарту ISO
9001: 2008. В 2010 році підприємство стало переможцем у національному конкурсі "100 кращих товарів України" в номінації "Продукція - продовольчі товари - Продукт кисломолочний "Закваска Яготинська". В травні 2011р.

84
Простокваша ТМ "Яготинська" з печі 2,5% жиру отримала Гран-прі дегустаційного конкурсу якості молочних продуктів від Національної асоціації молочників України "Укрмолпрому" Центральної галузевої дегустаційної комісії.
Середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу -
1047 чоловік; середньооблікова чисельність позаштатних працівників та осіб, які працюють за сумісництвом - 44; середньооблікова чисельнсть працівників, які працюють на умовах неповного робочого часу - 2. Фонд оплати праці -
37043,7 тис. грн. В порівнянні з попереднім роком фонд оплати праці збільшився на 5399,3 тис. грн.
Входить до «Молочного Альянсу» — це група компаній, що поєднує в собі потужні підприємства з переробки молока і популярні молочні та сирні бренди. Найвідоміші підприємства компанії:
Пирятинський сирзавод
,
Баштанський сирзавод
,
Городенківський сирзавод
,
Золотоніський маслоробний комбінат
,
Яготинський маслозавод
,
Філія ПАТ
«Яготинський маслозавод», «Яготинське для дітей»
,
Варвамаслосирзавод
,
Новоархангельський сирзавод
,
Тростянецький молочний завод
,
Еталонмолпродукт [52].
З року в рік збільшується сировинна зона підприємства, яка на сьогодні охоплює крім Київської Полтавську, Чернігівську, Житомирську, Черкаську,
Вінницьку і навіть Хмельницьку області.
Вищим органом товариства є загальнi збори. Всi структурнi пiдроздiли пiдпорядкованi Правлiнню товариства на чолi голови правлiння, яке пiдпорядковане Наглядовiй Радi. Останній загальний збір акціонерів відбувся
10.04.2013
[51]
Система взаємодії між акціонерами і керівництвом компанії
(акціонерного товариства, корпорації), включаючи її рада директорів, а також з
іншими зацікавленими особами, з допомогою якої реалізуються права акціонерів; комплекс механізмів, що дозволяють акціонерам (інвесторам) контролювати діяльність керівників компанії і вирішувати виникаючі проблеми з іншими групами впливу – це корпоративне управління.

85
Відповідно до статуту ПАТ «Яготинський маслозавод», до компетенції кожного з органів (загальних зборів акціонерів, наглядової ради чи виконавчого органу) належить вирішення певних питань (див. табл. 2.3) [51].
Таблиця 2.3 - Корпоративне управління на ПАТ «Яготинський маслозавод»
Найменування управлінських рішень
Загальні збори акціонерів
Наглядова рада
Виконавчий орган
Визначення основних напрямів діяльності (стратегії)
Так
Так
Так
Затвердження планів діяльності
(бізнес-планів)
Так
Ні
Ні
Затвердження річного фінансового звіту або балансу чи бюджету
Так
Ні
Ні
Обрання та припинення повноважень голови та членів виконавчого органу
Так
Так
Ні
Обрання та припинення повноважень голови та членів наглядової ради
Так
Ні
Ні
Обрання та припинення повноважень голови та членів ревізійної комісії
Так
Ні
Ні
Визначення розміру винагороди для голови та членів виконавчого органу
Так
Так
Ні
Визначення розміру винагороди для голови та членів наглядової ради
Так
Ні
Ні
Прийняття рішення про притягнення до майнової відповідальності членів правління
Так
Так
Ні
Прийняття рішення про додатковий випуск акцій
Так
Ні
Ні
Прийняття рішення про викуп, реалізацію та розміщення власних акцій
Так
Ні
Ні
Затвердження зовнішнього аудитора
Ні
Ні
Так
Затвердження договорів, щодо яких
існує конфлікт інтересів
Ні
Так
Ні
Організаційна структура управління представляє собою сукупність певним чином пов'язаних між собою управлінських ланок. Вона характеризується кількістю органів управління, порядком їх взаємодії та функціями, які вони виконують.

86
Головне призначення організаційної структури - забезпечити ефективну діяльність управлінського персоналу. До його складу на підприємстві входять: керівник підприємства, керівники підрозділів, фахівці, обслуговуючий персонал (технічний). В рамках структури управління протікає управлінський процес (рух інформації і прийняття управлінських рішень), між учасниками якого розподілені задачі і функції управління, а отже - права і відповідальність за їх виконання. З цих позицій структуру управління можна розглядати як форму розподілу і кооперації управлінської діяльності, в рамках якої відбувається процес управління, направлений на досягнення наміченої цілі.
Лінійно-функціональна організаційна структура - комбінація лінійної та функціональної структур. Основний принцип - розмежування повноважень і відповідальності за функціями та прийняття рішень по вертикалі. Управління здійснюється за лінійною схемою, а функціональні підрозділи допомагають лінійним керівникам у вирішенні відповідних управлінських функцій.
Багатолітній досвід використання лінійно-функціональних структур управління показав, що вони найбільш ефективні там, де апарат управління виконує рутинні, які частіше повторюються і рідко змінюються задачі і функції.
Вони виявляються в управлінні організаціями з масовим або багатосерійним типом виробництва, а також при господарському механізмі затратного типу, коли виробництво найменш чутливо до прогресу в області науки і техніки. При такій організації управління виробництвом підприємство може успішно функціонувати лише тоді, коли зміни по всім структурним підрозділам відбуваються рівномірно. Але в реальних умовах цього немає, виникає неадекватність реакції системи управління на вимогу зовнішньої середи.
Положення посилюється втратою гнучкості в взаємовідносинах робітників апарату управління із-за застосування формальних правил і процедур. В результаті ускладнюється і уповільнюється передача інформації, що не може не відбиватися на швидкості і своєчасності прийняття управлінських рішень.
Необхідність погодження дій різних функціональних служб різко збільшує

87 обсяг роботи керівника організації і його заступників, тобто, вищого ешелону управління [53].
Рисунок 2.2 - Організаційна структура управління ПАТ «Яготинський маслозавод»
Оцінювання основних фінансово-економічних показників діяльності підприємства необхідне для того, щоб одержати певну кількість основних, найінформативніших параметрів, які дають об’єктивну та точну картину фінансово-господарського стану підприємства.
Нача ль ни к о сн овн ого виробниц тв а
Нача ль ни к п ри йма ль ни х ск ладі
в
Заступник директора з матеріально-технічного постачання
Головний
інженер
Заступник директора з виробництва
Заступник директора з комерційних питань
Нача ль ни к відді
у мат ері
ально
-т ехн
ічного пос та чан ня
Майс тер тран спортної ді
ль ни ці
Нача ль ни к в
ід ді
лу марк ет инг у
Нача ль ни к в
ід ді
лу з
бут у
Нача ль ни к п ос тач аль ни х ск ладі
в
Начальник відділу автоматизованої системи керування виробництвом
Головний енергетик
Начальник технологічної лабораторії
Провідний інженер з нагляду за виробництвом
Головний механік
Заступник головного
інженера
Начальник бухгалтерії
Начальник відділу економіки виробництва
Начальник відділу кадрів та підготовки кадрів
Начальник відділу охорони праці
Завідувач канцелярією
Директор

88
З метою виявлення тенденцій розвитку підприємства проводиться аналіз основних абсолютних та відносних фінансових показників за даними Форми № 1 та Форми № 2 за три останні періоди (роки) [51]. Аналіз фінансового стану підприємства за допомогою абсолютних показників узагальнено в таблиці 2.4 та на рисунку 2.3.
Таблиця 2.4 - Аналіз фінансового стану ПАТ «Яготинський маслозавод» на основі абсолютних показників
Показники
2012 рік, тис. грн.
2013 рік, тис. грн.
2014 рік, тис. грн.
Відхилення
Абсол, тис. грн
Т
Пр
, %
2013/
2012 2014/
2013 2013/
2012 2014/
2013 1
2 3
4 5
6 7
8
Середня величина майна
303795 376476,5 471810,5 72681,5 95334 23,92 25,32
Середня величина необоротних активів
123462,5 180212 180660 56749,5 448 45,96 0,25
Середня величина оборотних активів
180332,5 196264,5 291150,5 15932 94886 8,83 48,35
Середня величина власного капіталу
85052,5 111948,5 134261 26896 22312,5 31,62 19,93
Середня величина залученого капіталу
218742,5 264528 337549,5 45785,5 73021,5 20,93 27,60
Чистий дохід
(виручка) від реалізації
718790 944276 1171732 225486 227456 31,37 24,09
Собівартість реалізованої продукції
549992 743393 894377 193401 150984 35,16 20,31
Валовий прибуток
168798 200883 277355 32085 76472 19,01 38,07
Фінансовий результат від операційної діяльності
78941 83462 122997 4521 39535 5,73 47,37
Фінансовий результат від звичайної діяльності
34195 30703 27382
-3492
-3321
-10,21 -10,82
Чистий прибуток
(збиток)
34195 19597 25028
-14598 5431
-42,69 27,71

89
Рисунок 2.3 – Порівняння абсолютних показників діяльності підприємства
За даними таблиці 2.3 середня величина майна підприємства зросла на
23,92% у 2013 та на 25,32% у 2014 порівняно з попередніми періодами, що є доброю тенденцією. Середня величина необоротних активів збільшилась у 2013 році на 56749,5 тис. грн., а у 2014 році - на 448 тис. грн. Середня величина оборотних активів збільшилась на 8,83% у 2013 році та на 48,35% у 2014 році.
Власний капітал зріс на 26896 тис грн. та на 73021,5 тис. грн. у 2013 та 2014 роках відповідно, що є позитивним. Залучений капітал зріс на 20,93% у 2013 році порівняно з 2012 та на 27,60% у 2014 році порівняно з 2013 роком. Чистий дохід (виручка) від реалізації збільшився на 225486 тис. грн. та 227456 тис. грн. у 2013 та 2014 роках відповідно. Також збільшилась і собівартість продукції на
35,16% у 2013 році порівняно з 2012 роком та на 20,31% у 2014 році порівняно з 2013, що є негативним явищем. Проте валовий прибуток зріс на 19,01% та на
38,07% у 2013 та 2014 роках порівняно з 2012 та 2013 роками відповідно. Але чистий прибуток у 2013 році зменшився на 14598 тис. грн. порівняно з 2012 303795 1
2 3
4 6
2
,5 1
8 0
3 3
2
,5 8
5 0
5 2
,5 2
1 8
7 4
2
,5 718790 549992 168798 78941 34195 34195 3
7 6
4 7
6
,5 180212 1
9 6
2 6
4
,5 1
1 1
9 4
8
,5 264528 944276 743393 200883 83462 30703 19597 4
7 1
8 1
0
,5 180660 2
9 1
1 5
0
,5 134261 3
3 7
5 4
9
,5 1171732 894377 277355 122997 27382 25028 0
200000 400000 600000 800000 1000000 1200000 1400000 1
2 3
4 5
6 7
8 9
10 11 2012 рік
2013 рік
2014 рік

90 роком та збільшився на 5431 тис. грн. у 2014 році порівняно з 2013 роком, але не перевищив показник 2012 року.
Отже, спостерігається тенденція показників підприємства, як до росту в позитивну й негативну сторони, так і до спаду.
Аналіз фінансового стану підприємства за допомогою відносних показників узагальнено в таблиці 2.5 [51].
Таблиця 2.5 - Аналіз фінансового стану ПАТ «Яготинський маслозавод» на основі відносних показників
Показники
2012 рік
2013 рік 2014 рік
Абсолютна зміна
Темп приросту,%
2013/
2012 2014/
2013 2013/
2012 2014/
2013 1
2 3
4 5
6 7
8 1.Аналіз майнового стану підприємства
Коефіцієнт зносу основних засобів
0,27 0,26 0,32
-0,01 0,06
-3,7 23,08
Коефіцієнт оновлення основних засобів
0,06 0,095 0,1 0,035 0,005 58,33 5,26 2. Аналіз ліквідності підприємства
Коефіцієнт покриття 1,5 1,5 1,4 0
-0,1 0
-6,67
Коефіцієнт швидкої ліквідності
0,83 1,12 0,63 0,29
-0,49 34,94
-43,75
Коефіцієнт абсолютної ліквідності
0,0163 0,0166 0,05 0,0003 0,0334 1,84 201,2
Чистий оборотний капітал, тис.грн.
59802,5 70622,5 77656,5 10820 7034 18,09 9,96 3. Аналіз фінансової стійкості підприємства
Коефіцієнт фінансової автономії
0,28 0,29 0,28 0,01
-0,01 3,57
-3,45
Коефіцієнт фінансової залежності
3,57 3,36 3,51
-0,21 0,15
-5,88 4,46
Коефіцієнт фінансового ризику
2,57 2,36 2,51
-0,21 0,15
-8,17 6,36
Коефіцієнт маневреності власного капіталу
0,7 0,63 0,58
-0,07
-0,05
-10
-7,94
Коефіцієнт забезпеченості власними оборотними засобами
0,33 0,36 0,27 0,03
-0,09 9,09
-25

91
Продовження табл. 2.5 4. Аналіз рентабельності підприємства
Коефіцієнт рентабельності активів
0,113 0,052 0,053
-0,061 0,001 -53,98 1,92
Коефіцієнт рентабельності власного капіталу
0,4 0,18 0,07
-0,22
-0,11
-55 -61,11
Коефіцієнт рентабельності продажу
0,0476 0,0207 0,0213
-0,0269 0,0006 -56,51 2,9
Коефіцієнт рентабельності витрат
0,062 0,026 0,028
-0,036 0,002 -58,06 7,69 5. Аналіз ділової активності підприємства
Коефіцієнт оборотності активів
2,37 2,51 2,48 0,14
-0,03 5,91
-1,2
Коефіцієнт оборотності кредиторської заборгованості
17,63 12,23 6,56
-5,4
-5,67
-30,63 -46,36
Коефіцієнт оборотності дебіторської заборгованості
5,25 6,06 5,56 0,81
-0,5 15,43
-8,25
Строк погашення дебіторської заборгованості, днів
70 61 66
-9 5
-12,86 8,2
Строк погашення кредиторської заборгованості, днів
21 30 56 9
26 42,86 86,67
Коефіцієнт оборотності матеріальних запасів
17,31 33,6 22,91 16,29
-10,69 94,11
-31,82
Коефіцієнт оборотності основних засобів
(фондовіддача)
3,99 5,12 4,01 1,13
-1,11 28,32
-21,68
Коефіцієнт оборотності власного капіталу
8,45 8,43 8,73
-0,02 0,3
-0,27 3,56
Отже, з показників майнового стану підприємства можна стверджувати, що основні засоби, як зношуються, про що свідчить збільшення коефіцієнта зносу основних засобів на 23,08% в 2014 році, так і оновлюються, це підтверджується зростанням коефіцієнта оновлення основних засобів на 58,33% та 5,26% у 2013 та 2014 роках відповідно.

92
Аналіз ліквідності підприємства показав, що дуже швидко підприємство не може перетворити майно на грошові кошти, але чистий оборотний капітал зростає з кожним роком, а саме на 10820 тис. грн. (18,09%) у 2013 році та на
7034 тис. грн. (9,96%) у 2014 році, за рахунок чого є можливість погашати короткострокові позики вчасно.
Аналіз фінансової стійкості підприємства показав, що підприємство не є фінансово стійки, оскільки на одиницю власного капіталу в 2013 році припадало 3,36 грн. залученого, а в 2014 році – 3,51грн. залученого. Але разом з тим ступінь мобільності використання власного капіталу поки що перевищує нормативне значення 0,5, але з кожним роком наближається до нього ближче. В
2013 році зменшення коефіцієнта маневреності власного капіталу відбулось на
10%, а в 2014 – на 7,94%.
Разом з тим підприємство є рентабельним. Хоча показники зменшуються з кожним роком. Коефіцієнт рентабельності власного капіталу зменшився на
55% та 61,11%, тобто на 0,22 та 0,11 грн. у 2013 та 2014 роках. Коефіцієнт рентабельності активів, продажу та витрат істотних змін зазнали в 2013 році, а за період з 2013 по 2014 майже не змінились.
Аналіз ділової активності підприємства показав, що за аналізований період повний цикл виробництва, що приносить відповідний ефект у вигляді прибутку відбувається приблизно 2,5 рази на рік. Коефіцієнт оборотності кредиторської заборгованості зменшився на 30,63% та на 46,36% у 2013 та 2014 роках, що свідчить про ріст покупок у кредит. Коефіцієнт оборотності дебіторської заборгованості зріс у 2013 році на 15,43%, в 2014 зменшився лише на 8,25%, це свідчить про те, що підприємство повільніше одержує оплату по рахунках. Строк погашення дебіторської заборгованості зменшився на декілька днів, тобто підприємство менше часу всередньому очікує на повернення грошей за продану продукцію, що є позитивним. Строк погашення кредиторської заборгованості зріс на 9 днів у 2013 та на 26 днів у 2014 роках, це свідчить про збільшення середнього періоду сплати підприємством короткострокової кредиторської заборгованості, це є негативною тенденцією.

93
Коефіцієнт оборотності власного капіталу свідчить про те, що швидкість обороту власного капіталу збільшилась на приблизно на 3,5% за досліджуваний період.
Загалом показники змінюються як в позитивну, так і в негативну сторони, але разом з тим підприємство є рентабельним, не швидко ліквідним, але активним в своїй діяльності.
2.3
Оцінювання конкурентоспроможності
ПАТ
«Яготинський маслозавод»
Проведемо варіантний аналіз конкурентоспроможності підприємства та в кінцевому рахунку визначимо, яка з методик краще відображає необхідні результати. З цією метою проведемо оцінювання за методикою І. А.Зеленчук та визначимо необхідні показники, їх узагальнено в таблиці 2.6 [51].
Таблиця 2.6 – Аналіз основних показників конкурентоспроможності ПАТ
«Яготинський маслозавод»
Показники
2012 рік
2013 рік
2014 рік
Відхилення
Абсолютне
Відносне, %
1 2
3 4
5 6
7 8
1. Ефективність виробничої діяльності підприємства
Витрати на виробництво одиниці продукції, тис. грн.
6,69 7,81 8,12 1,12 0,31 16,74 3,97
Фондовіддача
3,99 5,12 4,01 1,13
-1,11 28,32
-21,68
Рентабельність товару
1,307 1,27 1,31
-0,037 0,04
-2,83 3,15
Продуктивність праці
644,77 713,43 854,23 68,66 140,8 10,65 19,74 2. Фінансовий стан підприємства
Коефіцієнт фінансової автономії
0,28 0,3 0,28 0,02
-0,02 7,14
-6,67
Коефіцієнт платоспроможності


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка