Алюміній як хімічний елемент і проста речовина. Мета




Скачати 57,76 Kb.
Дата конвертації03.11.2018
Розмір57,76 Kb.
Тема: Алюміній як хімічний елемент і проста речовина.

Мета: поглибити знання учнів про метали на прикладі Алюмінію – представника ІІІ групи головної підгрупи, з`ясувати особливості будови, фізичні та хімічні властивості; довести дослідним шляхом його амфотерність; розширити уявлення про практичне значення алюмінію в нашому житті; виховувати життєві і соціальні компетентності учнів.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок.
Форми роботи: бесіда, розповідь, демонстрація, асоціативний ряд, робота з карткою самоконтролю, складання опорного конспекту.
Обладнання: на столі знаходяться речі, виготовлені з алюмінію; гранули алюмінію, хлоридна кислота, ПМК «Хімія. 9 клас».
Міжпредметні зв`язки: фізика (теплопровідність, електропровідність).
Хід уроку.

І. Організація класу. Перевірка домашнього завдання.

Двоє учнів біля дошки, всі інші на місцях.



ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Подивіться на речі, що знаходяться у мене на столі (ложка, фольга , шоколад, бляшанка, ваза, тощо). Що спільного між цими речами? (Усі вони виготовлені з алюмінію).

А зараз скажіть, які асоціації, пов`язані зі словом алюміній, спадають вам на думку? (Учні називають асоціації, а вчитель записує їх на дошці. Наприкінці уроку вчитель повертається до них, щоб з`ясувати, чи збагатилися знання учнів).

Вчитель повідомляє тему та завдання уроку.

Звертає увагу на те, що протягом уроку діти своє розуміння матеріалу помічають на полях за допомогою знаків: !-добре знаю, ?-сумніваюсь, ?!-допоможіть.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Відомо, що Алюміній – найпоширеніший метал на Землі.

Що ви можете розповісти про місце Алюмінію в періодичній системі? (Учні дають характеристику металу за положенням у П.С. та будовою атома, передбачають його валентні можливості). Один з учнів зображає будову електронної оболонки атома.

Вчитель звертає увагу на особливе положення Алюмінію в П.С.: він знаходиться на межі між металами і неметалами як по періоду так і по групі, тому виявляє амфотерні властивості.



ІV. Засвоєння знань, умінь та навичок.

1.Знаходження в природі, добування.

Діти, ви, мабуть, звернули увагу, що поряд з речами, виготовленими з Алюмінію, у мене на столі стоїть глиняна ваза. Яке ж відношення вона має до цього металу? Виявляється, що Алюміній завдяки своїй активності не існує в природі в самородному вигляді, а лише у сполуках, наприклад входить до складу алюмосилікатів, що становлять основу глини.



Демонстрація ПМК «Хімія. 9 клас». Поширеність Алюмінію у природі.

Існує легенда, що дві тисячі років тому римському імператору Тіберію невідомий подарував дуже легку вазу, виготовлену з металу, схожого на срібло. Майстер розповів, що цей метал він добув з глинистої землі. Тіберій злякався, що цей метал знецінить золото та срібло, і наказав відрубати голову майстрові, а його лабораторію знищити, щоб ніхто не міг дізнатися про спосіб добування нового металу.

Алюміній до XX століття був дуже дорогим металом. Монархи мали вбрання з алюмінієвими ґудзиками. Наполеон ІІІ користувався алюмінієвим посудом, коли влаштовував прийоми для дорогих гостей. Д.І.Менделєєву подарували медаль з алюмінію та терези, які були виготовлені з алюмінію, а шальки були золотими. На алюмінієвий злиток, виставлений у 1855 р. на Всесвітній Паризькій виставці, дивилися як на найрідкіснішу коштовність. У ті часи 1 кг алюмінію коштував дорожче золота й у 1500 разів дорожче заліза.

Чому ж алюмінієві речі були такими дорогими раніше, а нині в кожного вдома є такий посуд і коштує він зовсім не дорого? (Раніше не знали дешевого способу добування алюмінію. Його винайшли лише у 20 ст).

Яким же способом добувають нині Алюміній?

Його добувають електролізом глинозему, розчиненого у розплавленому кріоліті:

2Al2O3 = 4Al + 3O2
2. Фізичні властивості алюмінію.

Фізичні властивості алюмінію досить тісно пов`язані з галузями його застосування.

Висока електропровідність – в електротехніці;

Висока теплопровідність – посуд;

Легкість – конструкційний матеріал;

Пластичність – пакувальні матеріали.



Поміркуйте над таким питанням: незвичайні властивості має алюмінієва тканина-вона може гріти і охолоджувати. Ця тканина з одного боку має дуже тонке металеве покриття. Як потрібно повісити штори з такої тканини в кімнаті взимку і влітку? Чи є майбутнє в такої тканини? Що можна з неї шити?
3. Хімічні властивості алюмінію.

Алюміній – активний метал, захищений від подальшого окислення оксидною плівкою, - виявляє амфотерні властивості.

Він реагує як з простими так і зі складними речовинами. Спираючись на знання про загальні властивості металів, напишіть рівняння реакції взаємодії алюмінію з: сіркою, киснем, азотом, хлором, вуглецем (учні записують біля дошки):

2Al + 3S = Al2S3

4Al + 3O2 = 2Al2O3

2Al + N2 = 2AlN

2Al + 3Cl2 = 2AlCl3

4Al + 3C = Al4C3

Алюміній може реагувати з водою, але при умові знищення оксидної плівки, яка захищає його від корозії. До того ж взаємодія з водою відбувається так як у активних металів, тобто утворюється гідроксид і виділяється водень:

2Al + 6H2O = 2Al(OH)3 + 3H2

урівняйте (учень біля дошки).

Алюміній досить сильний відновник і служить в пірометалургії для відновлення металів з їх оксидних руд (алюмотермія):

Cr2O3 + 2Al = Al2O3 + 2Cr

Але, крім загальних властивостей для всіх металів, алюміній проявляє ще й специфічні властивості. Він пасивує концентровану сульфатну і нітратну кислоти.

Крім цього, виявляючи амфотерні властивості, реагує як з кислотами так і з лугами.

Демонстрація: довести амфотерний характер алюмінію.

2Al + 6HCl = 2AlCl3 + 3H2

2Al + 2NaOH + 6H2O = 2Na(Al(OH)4) + 3H2


V. Закріплення знань, умінь, навичок.

1.Чи збагатилися ваші знання про алюміній в ході уроку? Що ви тепер можете сказати про цей метал? (Учні продовжують асоціативний ряд). Думаю тепер як знавці властивостей металів ви можете дати цінні поради щодо застосування алюмінію в побуті.



2.Бліц-турнір.

  • Чому вода в алюмінієвому чайнику закипає швидше, ніж в емальованому?

  • Чи можна ставити молоко для скисання в алюмінієву каструлю? Чому?

  • Які страви можна готувати в алюмінієвому посуді, а які – ні?

  • Для чого курку замотують в алюмінієву фольгу перед запіканням?

  • Чому під час тривалої подорожі їжу загортають в алюмінієву фольгу?

  • Чому немає алюмінієвих цвяхів?

  • Чому побутові вироби з алюмінію слугують довго і не зазнають окислення?



VI.Підсумок уроку. Оцінювання робіт учнів.


VII.Домашнє завдання: параграф № 22 , впр.№201
VIIІ. Якщо залишився час. Здійсніть перетворення:

Al→Al2O3 → AlCl3 →Al(OH)3


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка