Атмосфера, її склад та будова




Скачати 100,8 Kb.
Дата конвертації11.11.2018
Розмір100,8 Kb.
Лехнівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Урок на тему

«Атмосфера, її склад

та будова» (6 клас)

Автор: учитель географії

Калін Н.П.

2015

МЕТА: Розширити знання про газову оболонку Землі, її склад, будову.

Ознайомити із значенням атмосфери для життя на Землі;

вдосконалювати вміння самостійно працювати з текстом підручника,

складати таблицю, аналізувати карту; розвивати пам'ять, увагу,

логічне мислення. Виховувати любов до оточуючого середовища,

розуміння жити у гармонії з природою.



ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу

ОБЛАДНАННЯ: фізична карта світу, атлас, відео колекція та компакт -

диск «Зелений пакет», комп'ютер.


Х І Д У Р О К У

І. Організація класу.

П. Актуалізація опорних знань.

1.Бесіда.

  1. З яких оболонок складається наша планета ?

(літосфера, атмосфера, гідросфера, біосфера)

  1. Які оболонки вивчили ?

(літосферу)

  1. Що таке літосфера ?

(літосфера – це тверда оболонка Землі, що охоплює земну кору і верхню частину мантії)

  1. Які оболонки ще потрібно вивчити ?

(атмосферу, гідросферу, біосферу)

Ш. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

1.Метод «Міні – ермітаж»

Підніміть руки вгору, розведіть їх убік, глибоко вдихніть повітря та видихніть. Зверніть погляд до вікна, помилуйтесь блакитним небом. Покладіть руки на парту таким чином, щоб долоня правої руки накрила верх лівої. А тепер схиліть голову на руки так, щоб лобом торкатися найвищого підвищення рук. Вас не тривожать сторонні звуки. А голос вам допоможе малювати картини вашої уяви та фантазії на сірому екрані, який перед вашими заплющеними очима :

а) звучить повільна музика з відео колекції «Наше повітря»

«Зелений пакет» (тривалість 1 хв.);

б) виведення музики «за кадр», створення фонового музичного забарвлення

уроку;


в) звучить голос :

«Ви космонавти, які мандрували просторами Сонячної системи. Прийшов час повертатися додому на планету Земля. Перед вами чорний оксамит космічної безодні, який ніби ніколи не закінчиться. Корабель бере курс на Землю. Кожен з вас з нетерпінням чекає на зустріч із нею. Яка вона з космічного виміру. Іще декілька секунд і ось вона, така гарна, блакитна куля, яка м'яко світиться. Її обриси розмити сяючим серпанком. Саме цей серпанок відгороджує Землю від космосу. Це атмосфера – повітряна оболонка Землі».



ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Склад повітря.

Вчитель: Що ви знаєте про склад повітря з уроків природознавства ?

  • Робота з підручником мал.127 «Склад повітря».

Дати відповідь на запитання:

  • Які основні гази входять до складу атмосферного повітря. Скільки % вони становлять ?

  • Які гази становлять менше відсотків ?

  • Розповідь вчителя.

Отже, атмосферне повітря – це суміш газів. До його складу входять близько 20 газів. Переведіть погляд на монітор комп'ютера (На моніторі додаткова інформація про склад повітря с компакт – диску «Зелений пакет» компоненти природи – у розділі «Повітря») (Вчитель зупиняється лише на складі газів повітря з наголошенням, що більш детальне вивчення цих газів буде здійснене на уроках хімії у старших класах).

Кожен з газів виконує свою роль. Азот входить до складу живих організмів; кисень необхідний для дихання, вуглекислий газ – утеплювач для Землі.

Під впливом господарської діяльності за останні роки атмосферне повітря забруднене дуже інтенсивно, тому основна увага у більшості випадків сконцентрована на якості атмосферного повітря. У повітрі міститься водяна пара, тверді домішки: пил, попіл, сажа та ін..

Чисте повітря надзвичайно важливе для дітей, оскільки вони, на відміну від дорослих, вдихають більший об'єм повітря відносно їхнього організму, що потребує загрозу накопичення забруднювальних речовин в організмі.

2.Будова атмосфери.

ЗАВДАННЯ 1.

Використовуючи мал.129 «Будова атмосфери» з'ясуйте з яких шарів складається атмосфера ?



Учні: тропосфера, стратосфера, верхні шари атмосфери.
ЗАВДАННЯ 2.

Дослідити властивості оболонок атмосфери, використовуючи текст підручника, атласу, мал.129.



Ознаки для порівняння

тропосфера

стратосфера

верхні шари атмосфери

Межі










Наявність повітря










Наявність хмар










Температура повітря











Бесіда:

  1. Який шар атмосфери містить найбільше повітря ?

  2. Чи є повітря в стратосфері та верхніх шарах атмосфери ?

  3. Як змінюються межі шарів атмосфери ?

  4. Яка сфера містить озоновий шар ? Яке його значення ?

  5. Як змінюється температура в кожній сфері ?


ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

Вітер дує нам в лице –

Захиталось деревце.

Вітерок все тихше, тихше –



Деревце все вище, вище.
3.Значення атмосфери.

1)Метод «Мозковий штурм»

(збираються думки дітей. Потім вчитель узагальнює їх).

  • Атмосфера розсіює сонячне проміння і воно не так сильно нагріває вдень поверхню Землі. А вночі, навпаки, атмосфера не дає Землі швидко охолоджуватись як невидима ковдра, утримучує тепло.

  • Атмосфера – броня планети. Сотні метеоритів, небесних каменів, не долітають до Землі, згораючи в атмосфері. Особливо це видно зоряної літньої ночі. В народі, метеорити, що згорають у повітрі, іноді називають падаючими зорями.

  • В атмосфері утворюються хмари. Нижні шари її перебувають в русі, утворюючи вітер, який переносить хмари на сотні кілометрів від місця їх виникнення.

  • Атмосфера містить кисень, яким дихають всі живі організми.

  • Кисень використовують для лікування. Учені створили спеціальні кисневі прилади, якими користуються альпіністи, аквалангісти.

  • Кисень підтримує горіння.

  • Вуглекислий газ використовують для виготовлення цукру, газових напоїв, штучного льоду, гасіння пожежі.

  • Атмосфера захищає від надмірного впливу сонячної радіації – ультрафіолетового випромінювання.

Перегляд з учнями відеофільму «Руйнування озону» з відео колекції «Зелений пакет»).

2)Бесіда.

  1. Що таке озон ?

  2. Що руйнує озон ?

  3. Як впливають ультрафіолетові промені на здоров'я людини ?

  4. Як застерігатись від ультрафіолетових променів ?


4.Забруднення атмосферного повітря (випереджувальне завдання)

Повідомлення учнів :

  • Смог.

  • Забруднення повітря у містах.

  • Забруднення повітря транспортними засобами.

Індивідуальна робота учнів з ком пакт – диском «Зелений пакет».

  • Забруднення повітря промисловістю.

  • Гарячі точки.

«Смог»

Коли сяє сонце, гази, які викидаються в повітря автомобілями, наприклад, оксиди азоту (NO3) та летючі органічні сполуки, реагують між собою і утворюють озон. Хоча Земля потребує озон в верхніх шарах атмосфери, його вплив на низький висоті є надзвичайно шкідливим. Це явище називаєть-ся літній смог, від якого лише в Європі страждає понад 100 мільйонів осіб.

Зимовий смог утворюється, коли забруднювальні речовини змішуються з масами холодного повітря, які зависають над містом, що призводить до їх накопичення (особливо SO2, оксидів азоту та пилу). Найгірше забруднення спостерігається, як правило, у міському середовищі. Випадки сильного зи-мового смогу часто створюють небезпеку для життя в країнах Централь-ної та Східної Європи у щільно населених районах, наприклад, у Чехії, східній Німеччині та Польщі. Процеси згоряння, в тому числі опалення житлових приміщень, вироблення електроенергії на теплових електростанціях та промисловість, є основними джерелами забруднення.
«Забруднення повітря у містах»

Території міст в Україні, як і в усьому світі, зростають так само, як і рівень забруднення повітря. Наприклад, Європа, є надзвичайно урбанізованим континентом, понад 70% її населення проживає у містах. Дорожній рух (спалювання пального та інших горючих матеріалів)та промислове вироб-ництво призводить до викидів у атмосферу підвищених концентрацій за-бруднювальних речовин. Це забруднення призводить до таких проблем, як загроза здоров'ю, інтенсивніше руйнування будівельних матеріалів, пошкод-ження історичних монументів та нанесення шкоди рослинності як на території міст, так і за їх межами.
«Забруднення повітря транспортними засобами»

Поширення смогу та довгострокові середні концентрації шкідливих сполук значно підвищилися внаслідок вихлопів транспортних засобів. Автомобільний транспорт також є джерелом більшої частини викидів NOx та 35% викидів летючих органічних сполук. Дизельні транспортні засоби також утворюють дрібні тверді часточки, що надзвичайно шкідливі для здоров'я людини. Проблема істотного забруднення повітря може бути ви-кликана використанням шипованих шин взимку. Під час руху автотранспор-ту ці шини руйнують дорожнє покриття,внаслідок чого утворюється най-дрібніший пил, який зависає у повітрі. Шкідливі домішки, що потрапляють у повітря, - оксиди азоту та сірки, чадний газ, бензол, феноли, бензопирен, дрібна пилюка та інші.
«Забруднення повітря промисловістю»

Атмосферне забруднення також спричиняє промисловість. Ступінь його впливу залежить від складу пального, висоти димової труби та переважно напрямку вітру. Основні забруднювальні речовини включають кислоутво-рюючи сполуки (наприклад, диоксид сірки, NOx, та аміак), а також аерозолі (пил, важкі метали та стійкі органічні забруднення).


«Гарячі точки»

«Гарячі точки» атмосферного забруднення – термін, який вживається для опису місць, де спостерігаються високі короткострокові рівні забруд-нення. Населення, що проживає поруч із такими джерелами забруднення, перебуває в групі підвищеного ризику. «Гаряими точками» можуть бути вулиці з інтенсивним дорожнім рухом, високоіндустріалізовані райони міст, населені пункти, що розташовані в зонах впливу теплових електростанцій, та інші міста поблизу джерел забруднення атмосфери.

V. Закріплення знань.

1.Вправа «Так чи ні»

  1. Атмосферне повітря складається з двох газів: азоту та кисню ? (ні)

  2. Крім газів до складу атмосфери входить водяна пара та різні домішки. (так)

  3. Тропосфера – нижній шар атмосфери. (так)

  4. Порівняно з тропосферою у стратосфері повітря більш розріджене й сухе. (так)

  5. Найбільше водяної пари в стратосфері. (ні)

  6. Озон знаходиться у верхніх шарах атмосфери. (ні)


2.Вправа «знайди пару»

  1. Азот А. Захищає від ультрафіолетового випромінювання

  2. Озон Б. Утеплювач Землі.

  3. Вуглекислий газ В. Входить до складу живих істот.

  4. Смог Г. Спричинює бронхіальну астму, хворобу легенів

(Відповіді: 1 – В, 2 – А, 3 – Б, 4 – Г)
3.Бесіда. Як зберегти чистоту повітря в нашому селі ?
VI. Підсумки уроку.

1.Прийом «Моє географічне відкриття на уроці».

Закінчити речення «Сьогодні я вперше дізнався, що …»


VП. Домашнє завдання :

  1. Опрацювати матеріал підручника § 28 ст. 122 – 125.

  2. Самостійно опрацювати «Як вивчають атмосферу».

  3. Дослідити «Причини забруднення в приміщеннях» та знайти способи вирішення цієї проблеми.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка