Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Дослід Торрічеллі. Зміна атмосферного тиску з висотою. Барометри




Скачати 92,91 Kb.
Дата конвертації13.11.2018
Розмір92,91 Kb.
Тема. Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Дослід Торрічеллі. Зміна атмосферного тиску з висотою. Барометри.
Мета: Навчальна: ввести поняття атмосферного тиску і пояснити його існування на підставі молекулярно-кінетичних уявлень; сформувати знання про способи вимірювання атмосферного тиску, одиниці тиску, прилади для вимірювання тиску, залежність атмосферного тиску від висоти.

Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес учнів до вивчення фізики, використовуючи елементи історії; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, застосовувати отримані знання на практиці.

Виховна: виховувати культуру оформлення розв'язків задач, культуру мовлення; виховувати творчу особистість учнів; комунікативні компетентності.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Основні поняття: атмосферний тиск, барометр-анероїд, ртутний барометр.
Обладнання: барометр, посудина з водою, папір, шприц, чорна скринька, проектор, обладнання для конкурсу, барометр-анероїд.

Структура уроку




Організація навчальної діяльності

3 хв.

Обговорення заключних слів мудрості

Контроль знань

7 хв.

1. Розминка

2. Задача



Вивчення нового матеріалу

25 хв.

1. Мотивація (чорна скринька, дослід зі склянкою з водою )

2. Атмосфера Землі

3. Існування атмосферного тиску

4. Дослід Торрічеллі (міні - проект, відео сюжет)

5. Конкурс"Хто швидше"

6. Вивчення будови барометра-анероїда

7. Природні барометри (міні-проекти)

8. Залежність атмосферного тиску від висоти



Закріплення вивченого матеріалу

10 хв.

1. Розв'язуємо задачі

2. Складання сенкану

3. Домашнє завдання


Хід уроку


І Організація навчальної діяльності


  • Хочеться згадати споконвічну мудрість про те, що людина - творець своєї долі, а ще надихає у важні хвилини буття, які безумовно, трапляються у житті кожного.

Давним-давно жив Мудрець, оточений своїми учнями. Здавалося, немає рівних його мудрості і знанням. Одного разу один із найкращих учнів Мудреця задумався, а чи є запитання, на яке б наш учитель не знайшов відповіді? Він пішов на квітучий луг, упіймав там метелика і прийшов до Мудреця.

  • Скажіть, метелик у моїх руках живий чи мертвий? У цей час він міцно тримав стулені долоні і був готовий ради своєї істини стиснути їх ще сильніше...

Учитель, навіть не дивлячись на руки учня, відповів:

  • Усе в твоїх руках...

Я гадаю, що ви зрозуміли все, що сказав Мудрець. Як ви готуєтесь до уроків, як працюєте на уроках - все у ваших руках, бо все залежить тільки від вас.
ІІ Перевірка домашнього завдання

Актуалізація знань.
(Слайд 1)

1)Розминка"Доповни формулу"





  1. Які одиниці вимірювання тиску?

б) Як називається кожна буква?
2)Визначити з даних формул

фізичні величини






(Слайд 2)

3) Задача

На руку людині сів комар. Виберіть правильне твердження.

А) Комар чинить на шкіру при укусі більший тиск, ніж танк на дорогу.

Б) Чим більше сила, що діє на поверхню, тим менше тиск.

В) Чим більше площа опори, тим більший тиск.



ІІІ Мотивація навчальної діяльності

  1. "Чорна скринька"

(Учитель виносить коробку, зафарбовану в чорний колір, і пропонує учням відгадати, що знаходиться в ній. Для цього пропонуються підказки - інформації)

Підказка 1. Один з його зразків називається іменем винахідника Луєра.

Підказка 2. Одним з його складових є циліндр.

Підказка 3. На циліндрі є позначки в одиницях об'єму.

Підказка 4. Він має поршень.

Підказка 5. У нижній частині циліндра кріпиться металева голка з отвором.

Підказка 6. Застосовується в медицині.

Відповідь: шприц.




  1. Дослід зі стаканом з водою, накритим зверху аркушем паперу.

Запитання: Що пов'язує між собою шприц та даний дослід?

Дати відповідь на це питання ми зможемо, засвоївши тему даного уроку.


IVОголошення теми і мети уроку

(Слайд 3)
VВивчення та сприймання нового матеріалу

(Слайд 4)

1. Атмосфера (Бесіда)

Планета Земля оточена газовою оболонкою - атмосферою. Якщо дивитися на нашу планету з далекого космосу, то вона має вигляд блакитної кулі, обриси якої розмиті серпанком. Ніби ковдра, цей серпанок огортає нашу Землю, відгороджуючи її від космосу.

Він оберігає планету людей від згубних випромінювань Всесвіту, від смертоносних коливань температури, до яких призводить зміна дня і ночі. Він підтримує незгасний вогонь життя, живлячи його киснем. Це і є атмосфера.



  • Які гази входять до атмосфери?

(Кисень, азот, вуглекислий газ, водень, гелій)

  • Чи можна чітко визначити межі атмосфери?

(Ні, неможна. Межі "розмито" і атмосфера плавно переходить у космос)

(Слайд 5)
2. Чому виникає атмосферний тиск?

  • Чи складаються гази з молекул? (Так. Молекули перебувають у неперервному русі)

  • Ці молекули не покидають Землю, не розлітаються у космос. Чому? (Біля поверхні Землі їх утримує сила тяжіння)

Перебуваючи у складі атмосфери, молекули повітря не припиняють хаотичного руху, що й призводить до появи атмосферного тиску.

Унаслідок дії сили тяжіння верхні шари. Повітряний шар, що прилягає безпосередньо до Землі, стиснений найбільше і за законом Паскаля передає тиск, який діє на нього, в усіх напрямках. У результаті цього земна поверхня піддається тиску всієї товщі повітря (зазнає атмосферного тиску.)

(Слайд 6,7)

3. Розрахунок атмосферного тиску

Розрахувати атмосферний тиск за формулою не можна тому, що необхідно знати висоту атмосфери й густину повітря. Певної межі атмосфери немає, а густина повітря на різній висоті різна. Атмосферний тиск треба не розраховувати, а вимірювати. Уперше виміряв атмосферний тиск Е. Торрічеллі.

Виступ учня з підготовленим міні-проектом на тему "Вимірювання атмосферного тиску. Дослід Торрічеллі".(відео сюжет)



(Слайд 8,9,10)
4. Нормальний атмосферний тиск.

Дослід Торрічеллі дає підстави стверджувати, що нормальний атмосферний тиск дорівнює тиску стовпчика ртуті висотою 760 мм. Тиск цього стовпчика дорівнює:




Тиск 1 мм рт. ст .= 133,3 Па

760 мм рт. ст.  101300 Па

1 мм рт. ст.  х Па

Повернутися до питання з мотивації.


5. Конкурс "Хто швидше"

1 конкурс. На парті лежать 2-а яйця. В одному один отвір, а в іншому – два (з яєць треба вилити начиння і обережно заповнити до половини водою). Викликаються два учня для участі в конкурсі. Вони по команді намагаються випити воду з яєць.

Питання до класу: "Чому легше пити з яйця в якому є два отвори?"

Учні обговорюють результат експерименту.
6.Барометри

(Слайд 11)

Торрічеллі, спостерігаючи за висотою ртутного стовпчика, виявив, що ця висота змінюється, тобто атмосферний тиск може збільшуватися і зменшуватися. Прикріпивши до трубки з ртуттю вертикальну шкалу дістають найпростіший ртутний барометр (від грецьких слів: барос-вага, метрео-вимірюю) – прилад для вимірювання атмосферного тиску. В школі його не використовують через велику вагу. Крім того, ртуть – отруйна речовина.

Тому для вимірювання атмосферного тиску використовують металеві барометри-анероїди (анероїд – безрідинний).

(Слайд 12-13)

Робота з підручником.

Будова барометра-анероїда.


7. Природні барометри

Виступи учнів з міні-проектом на тему "Природні барометри"



(Слайд14-16)
8. Залежність атмосферного тиску від висоти над рівнем моря.

(Слайд 17.18)

Чим вищій від поверхні Землі шар повітря, тим менше він стиснутий, тим менша його густина, а отже, тим менший він чинить тиск. При підйомах на кожні 11 м тиск зменшується на 1 мм рт. ст.

Знаючи залежність тиску від висоти, можна за зміною показів барометра визначити висоту над рівнем моря.

Анероїди, що мають шкалу, за якою безпосередньо можна визначити висоту, називають висотомірами або альтиметрами. Їх застосовують в авіації й під час сходження на гори.


VI Осмислення об’єктивних зв’язків.

(Слайд 19)
Задача: Визначити висоту на яку піднявся альпініст, якщо біля підніжжя гори барометр показує 760 мм рт. ст., а там, де він перебуває – 710 мм рт. ст.
Поміркуй і відповідай: Чому пасажирам у літаках далекого прямування авторучки із чорнилом треба поміщати в спеціальні поліетиленові пакетики?
VII Підсумки уроку

(Слайд 20)


  1. Зробити підсумок уроку за допомогою метода "Сенкан"

Скласти сенкан до слова тиск

Сенкан


  1. Тиск

  2. Атмосферний, повітряний

  3. Тисне, піднімається, падає

  4. Змінюється з висотою

  5. Явище

(Слайд21)

2)Бесіда



3)Оцінювання учнів.
VIII Домашнє завдання

(Слайд22)


  1. Опрацювати §25,розв’язати №3,5 (впр. 25).

  2. Поміркуй

1 На яку граничну висоту можна підняти воду поршневим насосом при нормальному атмосферному тиску?

2. Атмосфера складається з молекул, кожна з яких притягається до Землі. Чому атмосфера «не падає»?

3. Чому пасажирам у літаках далекого прямування авторучки із чорнилом треба поміщати в спеціальні поліетиленові пакетики?


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка