Декоративно-ужиткове мистецтво. Створення карнавальних масок



Скачати 222.23 Kb.
Дата конвертації29.10.2018
Розмір222.23 Kb.
Тема : Декоративно-ужиткове мистецтво. Створення карнавальних масок.

Мета: Ознайомити учнів із джерелами виникнення маски та її особливостями в різних народів, розширити поняття про театральне мистецтво, вчити учнів виготовляти і оздоблювати карнавальні маски, дотримуватися основних вимог декорування: передавати образність, яскравість, характер маски (позитивні герої – веселі, радісні, а негативні – злі, сумні), удосконалювати навички роботи в техніці аплікації, живописних техніках. Розвивати спостережливість, творчу уяву, образне, логічне, просторове мислення, творчу уяву, фантазію; виховувати в учнів естетичний смак, акуратність, уважність; формувати ціннісне ставлення до мистецтва.

Тип уроку: комбінований

Техніка виконання: на вибір

Обладнання: зразки масок, матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи, кросворд, правила техніки безпеки при роботі з ножицями, таблиця “Види масок”, альбомний папір, кольоровий папір, кольоровий картон, бісер, ножиці, клей, пензлі для клею, ємкості для води, серветки для витирання рук і пензлів, палітра.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда, практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Музичний ряд: записи новорічних пісень.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Продзвенів і стих дзвінок,

Починається урок.

Всі за парти тихо всілись

І на мене подивились.

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Доброго дня! Ви мене впізнали? Так! А мені дуже хотілося залишитись непоміченою, невпізнаною, але, напевно, наша вчительська доля така: увесь час бути перед учнями без маски. Проте багато героїв літературних і музичних творів, скориставшись цим немудрим пристосуванням, залишилися невпізнаними.



Незабаром настане час улюблених новорічних свят: Нового Року, Різдва. Важко уявити собі новорічне свято без красуні ялинки, бенгальських вогнів, карнавальних костюмів і, звичайно ж, ще без одного атрибуту карнавалу. А ось, що ж це за атрибут ми з вами дізнаємось, коли відгадаємо наш кросворд.

Кросворд:


Ф

л

о

р

и

з

М







В

и

т

и

н

А

н

к

а







С

к

у

л

ь

п

т

у

р

а

В

и

ш

и

в

К

а







А

п

л

і

к

а

ц

і

я







  1. Мистецтво комбінування засушених рослин для створення картин?

  2. Декоративні візерунки й орнаменти, ажурно вирізані з білого або кольорового паперу, складеного в два, чотири, шість, вісім і більше?

  3. Вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну форму й виконуються способом витісування, виливання, різьблення, ліплення з твердих чи пластичних матеріалів?

  4. Вид народної творчості, який є невід’ємним елементом традиційно-побутової культури українського народу і його основною функцією є оздоблення одягу й тканини?

  5. Створення орнаментів чи художніх зображень шляхом наклеювання або нашивання на основу?




  • Так, любі мої, цим обов’язковим атрибутом є - маска.


Метод “Асоціація”:

  • Коли я говорю маска, які асоціації виникають у вас з цим словом? (Відповіді учнів.)

  • Так, маска – це накладка з вирізами для очей, що приховує обличчя учасника маскараду, карнавалу, іноді з зображенням обличчя людини, голови тварини або міфічного звіра. Маска означає потаємність, таємницю.


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми і мети уроку.



- Хто з вас не водив веселий танок у масці зайчика, лисички, ведмедика чи клоуна? Від слова “маска” походить і назва самого свята – маскарад.

- Тема нашого уроку виготовлення маски для новорічного карнавалу.

Ви сьогодні ознайомитесь з історією виникнення маски, навчитися виготовляти різні види масок.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Діти, а які вірші ви знаєте про Новорічне свято або Новорічний карнавал?



  1. Декламування вірша“Новорічний карнавал”.

Кружляють у вальсі сніжинки,

Їх стільки, що ліку нема.

Зраділа маленька Марійка:

“Погляньте! Настала зима!”

Вже час діставати санчата

І шити святкові вбрання,

Щоб з мамою разом і з татом

Того урочистого дня

Іти Новий рік зустрічати

На радісний бал-маскарад –

Давно вже хотілось малятам

Побачити масок наряд.

Там буде смішний Арлекіно

І лютий сеньйор Карабас,

П’єро і красуня Мальвіна –

Всі в казку запрошують нас.

О. Конечна.

- До речі, одягнувши маску ви уявляєте себе в новій ролі, у новому образі. Маски передають характер героїв, вони бувають: добрі, веселі, злі, сумні, боягузи.

Одягнувши таку маску, людина повинна відповідно поводитися. Маска виникла дуже давно і була зовсім не схожа на сучасну. Уже первісні люди одягали маски, виконуючи священні танці.


  • Які ж види масок ви знаєте? (Відповіді учнів.)

Схема “Види масок”.

Види масок”



Обрядові Культові Театральні Карнавальні

Демонстрація масок:

З давніх-давен використовували маски у театрі. Символом театру так і залишилися дві маски: весела – комедії, сумна – трагедії.

У давньоєгипетській піраміді вчені знайшли золоту маску фараона Тутанхамона, який жив понад три тисячоліття тому. Від таких масок і народилося мистецтво скульптурного портрета. Древні маски намагалися точно відтворювати зовнішність людини, з якої ліпили маску.

В Африці робили страшні воєнні маски. Воїни одягали їх, щоб налякати своїх ворогів, які ледь побачивши грізні маски, кидалися на втік.

- Карнавальна маска - яскравий атрибут свята, з одного боку - демонструє індивідуальність людини, а з іншого боку – приховує справжнє обличчя.

Зародився цей жанр в Італії 16 ст. Це були вуличні театралізовані представлення головними героями якого були відомі вам Арлєкін, П’єро та інші герої. Кожен з них був в яскравих нарядах та карнавальних масках.

Такий атрибут, як карнавальна маска став головним елементом Венеціанського карнавалу.

- Скажіть мені, будь ласка, а в наш час, де використовують маски?



Відповіді учнів: (хокейні воротарі – для захисту обличчя; зварювальники – маска з скляним віконцем, щоб іскри розплавленого металу не обпалили обличчя, кисневі маски одягають льотчики-випробувачі, лікарі користуються білими марлевими масками).

- Так. У сучасної маски багато професій – усіх їх не перелічити.

Маски вдягають не лише на новорічний маскарад, а й на різдвяні свята.



  • Хто і коли це робить?

Відповіді учнів: (6 січня колядники ходять від хати до хати і сповіщають радісну вістку: “Діва Марія сина родила”, серед переодягнених колядників є пастушок, цар, ангел, коза, чорт, смерть).

- Чи виконували ви якусь роль у різдвяно-новорічних дійствах? (Відповіді учнів.)

- Які маски ви мали? Хто вам їх виготовляв? (Відповіді учнів.)

- Діти, а ви знаєте, що єдина в Рівненській області іграшкова фабрика знаходиться у Рівному, яка виготовляє карнавальні маски та ляльки Діда Мороза і Снігуроньки. (Демонстрація)

Фабриці понад 60 років. Перші карнавальні маски тут робили з пап’є-маше – рвали на шматочки папір, який потім клеїли. Тепер використовують сучасні матеріали. Випускати новорічну продукцію починають із квітня.

Новорічну маску роблять за 15 -20 хв. Головне-маска має бути приємна на дотик, щоб хотілося її одягнути.

- Ми з вами будемо працювати на плоскому аркуші й намагаємося передати об’ємні властивості предметів. Світло падає на маску з одного боку, другий - у тіні. На світлі ми додаємо, в загальний тон теплі відтінки.

- Які теплі кольори ви знаєте ?

(Червоний, жовтий, жовтогарячий).

- А в тіні у загальний тон додаємо холодні відтінки.

Які холодні кольори ви знаєте ? (Синій, зелений, фіолетовий).

- А от хитре запитання до вас.

До яких кольорів належать білий і сірий ?

Це нейтральні кольори. Згадайте, коли ми малювали геометричні фігури, ми залишали аркуш не заштрихованим у якому місці.

(Там, де зображували найсвітліше місце.)

- А як називається місце, де світло цілком відбивається від поверхні ? (Відблиск.)

Отже, виконуючи плоску маску, ми можемо скористатися правилами світлотіні. На найбільш опуклих місцях: кінчик носа, лобові бугри, надбрівні дуги, підборіддя, частини щік - зображуємо відблиск за допомогою білила. На переносі можна зобразити відблиск білилом у вигляді прямої лінії. Тим, хто буде писати в техніці акварелі, можна залишити аркуш чистим у цьому місці.

У такий спосіб ми з вами, користуючись правилами світлотіні, зможемо передати об’ємність форми обличчя на плоскій масці.

- Діти, погляньте на маски, які виконали ваші ровесники. (Демонстрація).

- Для простоти в роботі я пропоную вам скористатися шаблонами. (Показ.) Шаблон розташуєте в центрі аркуша. Ширина окулярів шаблона відповідає ширині ока. Подивіться один на одного. Визначте приблизно ширину ока товариша.

Працюємо в будь-якій техніці: аплікація кольоровим папером, акварель, гуаш.

Рефлексія

Перед тим як розпочати роботу я пропоную вам взятися за руки, щоб заспокоїтися, урівноважитися, зосередитися, посміхнутися, передати добрий настрій один одному, без гніву і зла розпочати свою роботу.


V. Практична робота

Пояснення виконання роботи.

Щоб виготовити маску, спочатку на цупкому папері намалюйте олівцем контури відповідного розміру, а потім виріжте;

- Але перед тим, як розпочати роботу, пригадайте правила техніки безпеки при роботі з ножицями, які знаходяться перед вами.

(учні працюють під музику)

- Ваша маска буде настільки цікавою, наскільки вистачить вашої Фантазії, а для творчого натхнення будемо працювати під веселу новорічну пісеньку.

VІ. Підсумок уроку.

Демонстрація виробів. Оцінювання.

- Що таке портрет ?

- Як передається настрій людини ? (Через міміку)

- (Коли виник)

- Який атрибут є головним на Венеціанському карнавалі ?

- За допомогою чого ми можемо передати об’ємні властивості пердметів.



- Карнавальну маску можна купити в магазині, але, погодьтесь зі мною, вашим рідним і близьким приємніше буде отримати ексклюзивний подарунок зроблений вашими руками.

VІІ. Домашне завдання.

Пригадати традиції святкування Різдва.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка