Департамент освіти І науки полтавський обласний інститут післядипломної




Сторінка1/5
Дата конвертації03.10.2018
Розмір0,79 Mb.
  1   2   3   4   5

ПОЛТАВСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ПОЛТАВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ

ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ІМ. М. В. ОСТРОГРАДСЬКОГО

вул. Соборності, 64-ж, м. Полтава, 36014, тел./факс (+38 05322) 56-38-52,

E-mail: root@pei.poltava.ua, Web: http://www.poippo.pl.ua, Код ЄДРПОУ 22518134


16.05.2017



01-22/708




На №




від



Начальникам органів управління

освітою райдержадміністрацій

та міськвиконкомів, об’єднаних

територіальних громад,

директорам загальноосвітніх,

професійно-технічних та

інтернатних закладів

Про впровадження методичних рекомендацій щодо запобігання дитячого травматизму
На виконання наказу Департаменту освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації від 05.04.2017 за № 127 “Про затвердження Плану заходів із профілактики травматизму невиробничого характеру в установах та закладах освіти області на 2017 рік” Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського надсилає методичні рекомендації щодо запобігання дитячого травматизму (додаються).

Ректор В. В. Зелюк


Верховська С.О. (099) 92-400-91

Методичні рекомендації щодо профілактики травматизму у виховній роботі загальноосвітніх навчальних закладів

Полтавської області
Проблеми дитячого травматизму сьогодні визначаються як найважливіші для українського суспільства, які необхідно розглядати не лише в медичному, але й соціальному аспекті, оскільки травма та її наслідки загрожують здоров’ю і життю дітей, позначаються на сімейних відносинах, працездатності батьків тощо.

Згідно з даними Державної служби статистики України за перше півріччя 2015 року дитяча смертність від нещасних випадків невиробничого характеру становить 359 дітей у віці до 14 років, з них – 172 нещасні випадки у містах, 187 – у сільській місцевості. Основними причинами загибелі дітей від нещасних випадків невиробничого характеру залишаються: удушення –


84 дитини (23%), нещасні випадки від утоплення та занурення у воду – 70 дітей (19%), транспортні події – 45 (12%), спричинення пошкоджень навмисного характеру – 35 (9%), навмисне самостійне пошкодження – 22 дитини (6%), спричинені отруєнням – 31 (8%), травми спричинені у наслідок пожежі – 23 (7%), падіння – 16 (5%), нападу з метою вбивства – 10 (3%), інші нещасні випадки – 23 (6%).

Більшість травм у дітей спостерігається в шкільному віці під час ігор та занять спортом (50%); 30% – удома і 20% – в дорожньо-транспортних пригодах (смертність сягає 80%).

За статистичними даними у 2015 році в м. Полтаві та області сталося
42 нещасні випадки зі смертельним наслідком серед дітей, з них: 21% – внаслідок ДТП, по 19% – побутові травми та самопошкодження, 16% – утоплення, 10% – ураження електричним струмом, по 5% – пожежі та вбивства, по 2% – отруєння та падіння. Під час навчально-виховного процесу за цей період отримали травми 260 дітей: 109 учнів травмувалися під час перерв, 60 – під час прогулянок та екскурсій, 49 – на уроках з фізичної культури, 42 – інші.

Дослідження показують, що основними причинами нещасних випадків із дітьми залишаються порушення або незнання правил поведінки на воді, дорожнього руху, протипожежної та електробезпеки, низька нервово-психологічна стійкість, поширення негативних тенденцій і антисоціальних проявів серед людей.

Разом із тим, варто враховувати, що школярі відрізняються певними
психо-віковими особливостями, які часто є додатковими чинниками травматизму.

Такими віковими особливостями дітей 1-4 класів можна вважати: недостатній розвиток довільної уваги, незначний соціальний та моральний досвід, орієнтацію на зовнішній контроль з боку дорослих, підвищену рухову активність, емоційність, імпульсивність та безпосередність поведінки, бажання постійно розширювати коло спілкування, наслідувати поведінку старших.

Для дітей середнього шкільного віку характеризуються відсутність розвинених вольових якостей одночасно із потребою в самоповазі, самоствердженні, у визнанні товаришів, позитивному ставленні з боку друзів. Саме тому вони часто «прагнуть виявити дорослість», «експериментують». Відсутність у частини молоді навичок конструктивного спілкування, загальних принципів розуміння сутності найпростіших соціальних процесів і явищ призводить до конфліктів, стресових ситуацій, неадекватної та залежної соціальної поведінки.

Старшокласники відрізняються більшою самостійністю, упевненістю у своїх силах, можливостях, безкомпромісністю, бажанням та прагненням «долати труднощі», «робити відкриття», доводити власні теорії, позиції, уподобання.

Останнім часом у зв’язку із соціально-економічними, особистісними проблемами спостерігається тенденція щодо вчинення дітьми навмисних самоушкоджень.

За даними Управління молодіжної превенції Департаменту громадської безпеки МВС України із загальної кількості навмисних самоушкоджень хлопців самогубства складають 75%, одночасно у дівчат цей показник становить 37%, що пов’язано з відмінностями у психіці хлопців і дівчат та як результат в обранні способу самогубства.

За попередній рік підлітками у віці від 14 до 18 років здійснено 154 навмисних самоушкоджень, кожне шосте вчинено дітьми, які не досягли 14-річного віку. Більшість підлітків, які вчинили суїцид є учнями загальноосвітніх чи професійно-технічних навчальних закладів. З метою координації і впорядкування діяльності навчальних закладів, органів управління освітою і наукою з питання профілактики травматизму Міністерством освіти і науки України розроблено і затверджено "Заходи щодо профілактики травматизму невиробничого характеру", "Галузеву програму поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища в навчальних закладах, установах, підприємствах Міністерства освіти і науки України ". Реалізується Державна програма запобігання дитячої бездоглядності та інші.

Відповідно до Закону України "Про охорону праці” Міністерством розроблено та затверджено "Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти”, "Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу в навчальних закладах".

Питання запобігання дитячому травматизму, безпеки дитини, її уміння захистити себе в навколишньому середовищі є вкрай актуальними в системі освіти й виховання дітей та молоді. Більшість нещасних випадків, які трапляються з дітьми в шкільний та позашкільний час, загибель і травмування учнів через необачне та безпечне поводження на дорогах, на воді, з пожежонебезпечними, вибуховими та іншими речовинами вимагають від педагогічних працівників більш сумлінної та відповідальної роботи.

У контексті запобігання травмування перед сучасною школою постають


такі завдання:

  • надати учням достовірну інформацію про види й можливі фактори травмування та засоби запобігання травмуванню;

  • формувати навички безпечної поведінки школярів, конструктивного спілкування;

  • сприяти усвідомленню того, що правильні відповідальні дії кожної особи є запорукою збереження власного здоров’я та тих, хто поруч;

  • формувати у дітей і молоді ціннісне ставлення до особистого здоров’я та здоров’я інших;

  • надати інформацію про служби, до яких можна звернутися за певних обставин.

Загальні відомості про види травматизму

Травматизм поділяють на: побутовий, транспортний, шкільний і спортивний; вуличний, вогнепальний, сільськогосподарський, виробничий; нещасні випадки на воді, задушення та отруєння тощо.



Побутовий травматизм – це пошкодження, які діти отримують вдома,
у дворі чи саду. Найнебезпечнішими є опіки полум’ям, хімічними речовинами, падіння з висоти.

Шкільний травматизм трапляється у класах, навчальних майстернях, коридорах, під час перерв.

Спортивний травматизм – на спортивних майданчиках, під час спортивних змагань та ігор. Найчастіше травмування відбуваються при неорганізованих заняттях спортом, у не обладнаних для цього місцях.

Вуличний травматизм – це ушкодження, яких зазнають на вулиці (через необгороджені канави, відчинені люки, несправні балкони, під час ожеледі тощо).

Утоплення займають одне з перших місць серед видів травматизму за показником смертності. Основні причини утоплення: невміння плавати, незнання особливостей водойм, стрибки у воду у незнайомому місці, прогулянки на льоду.

Вогнепальний травматизм – пошкодження, отримані внаслідок пострілу вогнепальної зброї.

Сільськогосподарський травматизм – травмування під час сільськогосподарських робіт.

Знання видів та причин травматизму, навички безпечної відповідальної поведінки в небезпечних ситуаціях, уміння надавати долікарську допомогу становлять перелік питань, які необхідно відпрацювати під час навчально-виховного процесу.

Найповніше питання запобігання дитячому травматизму у загальноосвітньому навчальному закладі інтегровані в навчальний предмет «Основи здоров’я», воно є складовою превентивної виховної діяльності.

Виховна робота

Питання щодо запобігання травмуванню учнів є складовою превентивної виховної діяльності навчального закладу і здійснюється через проведення комплексу бесід (занять) із попередження дитячого травматизму на виховних, класних годинах, позакласних заходах та інструктажах з безпеки життєдіяльності.

Класні керівники проводять і фіксують на окремих сторінках класного журналу:


  1. Комплекс бесід (занять) із попередження дитячого травматизму.

  2. Бесіди «Я обираю здоровий спосіб життя».

  3. Додаткові бесіди (заняття).

Комплекс бесід (занять) із попередження дитячого травматизму має на меті забезпечити школярів знаннями, уміннями, переконаннями, необхідними кожній людині для збереження життя і здоров’я, надання першої допомоги потерпілим. Учні повинні бути підготовлені до дій у небезпечних ситуаціях, знати способи їх упередження, навчитися оберігати своє здоров’я.
Циклограма проведення комплексу бесід (занять)

із попередження дитячого травматизму

класними керівниками 1-11 класу




Зміст бесід (занять)

Місяць

Кільк.

год


9

10

11

12

1

2

3

4

5

Кількість годин

1.

Правила дорожнього руху

10

2

1

1

1

1

1

1

1

1

2.

Правила протипожежної безпеки

10

1

1

1

2

1

1

1

1

1

3.

Запобігання отруєнням

2




1



















1

4.

Правила безпеки при користуванні газом

4




1




1

1




1







5.

Правила безпеки з вибухо-небезпечними предметами

6

1

1




1







1

1

1

6.

Правила безпеки на воді

5

1




1

1







1




1

7.

Правила безпеки користування електроприладами, при поводженні з джерелами електроструму

4







1




1







1

1




Разом годин:

41

5

5

4

6

4

2

5

4

6


Тематика бесід (занять) із попередження дитячого травматизму
1. Правила дорожнього руху



Зміст занять

місяць

1.

Організація дорожнього руху. Правосторонній, односторонній, двосторонній рух. Правила безпеки при переході вулиці. Наземний, надземний, підземний переходи

вересень

2.

Типи перехресть (регульовані, нерегульовані).

Правила переходу дороги на перехрестях



вересень

3.

Правила переходу вулиці після висадки з транспорту

жовтень

4.

Дорожні знаки

листопад

5.

Дорожня розмітка

грудень

6.

Рух за сигналами регулювальника

січень

7.

Пасажир в автомобілі

лютий

8.

Основні види ДТП. Поведінка при ДТП

березень

9.

Безпека руху велосипедиста

квітень

10.

Підсумкове заняття з ПДР

травень


2. Правила протипожежної безпеки



Зміст занять

місяць

1.

Вогонь – друг, вогонь – ворог. Причини виникнення пожеж, їх наслідки

вересень

2.

Дії під час виникнення пожеж у багатоповерховому будинку, власному будинку. Способи захисту органів дихання від чадного газу

жовтень

3.

Правила експлуатації побутових нагрівальних, електричних та газових приладів

листопад

4.

Пожежонебезпечні речовини та матеріали. Пожежна безпека при поводженні з синтетичними, горючими, легкозаймистими матеріалами та речовинами

грудень

5.

Пожежонебезпечні об’єкти. Новорічні свята: новорічна ялинка, електричні гірлянди; небезпека використання відкритого вогню (свічки, бенгальські вогні тощо). Користування печами, камінами

грудень

6.

Правила пожежної безпеки у вашому домі. Гасіння пожежі в квартирі на початковій стадії загоряння. Правила поводження під час пожежі

січень

7.

Запобігання виникненню пожеж від електричного струму та правила гасіння таких пожеж. Дії учнів при пожежі

лютий

8.

Домедична допомога постраждалим від пожеж. Шкідливість і небезпечність куріння

березень

9.

Основні правила пожежної безпеки під час відпочинку в лісі

квітень

10.

Підсумкове заняття. Протипожежна безпека

травень

3. Запобігання отруєнням





Зміст занять

місяць

1.

Поширення отруєння грибами, рослинами та їх насінням. Профілактика харчових отруєнь

жовтень

2.

Запобігання отруєнням хімічними речовинами

травень

4. Правила безпеки при користуванні газом





Зміст занять

місяць

1.

Загальні відомості про природний та зріджений газ

жовтень

2.

Правила безпечного користування побутовими газовими приладами: котел, пічка, запальничка тощо

грудень

3.

Дії населення при виявленні запаху газу

січень

4.

Ознаки отруєння. Запобігання отруєнню чадним газом.

Домедична допомога при отруєннях



березень

5. Правила безпеки з вибухонебезпечними предметами





Зміст занять

місяць

1.

Види боєприпасів, методи їх розпізнавання. Небезпечні предмети (знахідки) та дії при їх виявленні

вересень

2.

Правила поводження з ВНП, невизначеними предметами та речовинами

жовтень

3.

Запобігання дитячому травматизму від ВНП побутового призначення: піротехнічні засоби, горючі та легкозаймисті речовини

грудень

4.

Вогнепальна зброя – не забава. Небезпечність виготовлення та випробування вибухових пакетів, користування мисливськими рушницями

березень

5.

Заходи безпеки під час збирання металевого брухту. Правила дії під час виявлення ВНП

квітень

6.

Підсумкова бесіда. Обережність дітей під час літніх канікул – запорука життя та здоров’я

травень

6. Правила безпеки на воді





Зміст занять

місяць

1.

Вступ. Уміння триматися на воді – запорука безпеки.

Особливості купання у морі, річці, ставку



вересень

2.

Допомога потопаючому. Рятувальні прийоми та засоби надання першої долікарської допомоги потерпілому

листопад

3.

Правила поведінки на кризі. Надання допомоги потерпілому на льоду взимку

грудень

4.

Правила безпечної поведінки на воді та біля води

березень

5.

Дія води на організм людини. Як правильно купатися

травень


  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка