Диференціація в навчальному процесі




Скачати 26,75 Kb.
Дата конвертації06.11.2016
Розмір26,75 Kb.

диференціація в навчальному процесі

До кожного учня треба підійти, побачити його труднощі, кожному необхідно дати тільки для нього призначене завдання В. Сухомлинський

Індивідуальність

  • поєднання психологічних особливостей людини, що складають його своєрідність, його відмінність від інших людей
  • проявляється

  • рисах темпераменту
  • характеру
  • звичках
  • переважаючих інтересах, в якостях пізнавальних процесів (сприйняття, пам'яті, мислення, уяви),
  • в здібностях
  • індивідуальному стилі діяльності

Диференціація - це така система навчання, яка ставить своєю метою створення оптимальних умов для виявлення задатків, розвитку інтересів і здібностей, вона характеризується формуванням груп учнів, подібних якомусь комплексу властивостей і якостей, серед яких основними є навченість, здатність до навчання, пізнавальний інтерес

Досліджували

  • А.А Бударний
  • З.І. Калмикова
  • Є.С. Рабунский
  • І. Е. Унт
  • І.М. Чередов
  • Н.М. Шахмаєв

Типи диференціації навчання


Форми внутрікласної диференціації

Способи включення диференційованих завдань в навчальний процес

Спрямованість диференційованих завдань

Виконання завдань різного рівня складності

- учитель дає сам завдання кожному учню; - учні самостійно вибирають завдання.

- завдання на ліквідацію програми в знаннях учнів; - завдання, які враховують наявні в учнів знання з даної теми

Дозування допомоги учителем учням

- учитель пропонує завдання але об’єм дозування допомоги визначає сам учень

- розбивка тексту або вправи на самостійні частини; - завдання з письмовою інструкцією; - робота з підготовчими вправами, з наочним матеріалом

Внутрішньокласна диференціація учнів

Зовнішня диференціація

  • Створенням однорідних груп учнів за здібностями, інтересам, схильностям
  • Організацією у цих групах однорідного середовища, предметно і соціально жорстко орієнтованого
  • Організація роботи профільних класів, факультативів, гімназій і ліцеїв.

Риси внутрішньої диференціації

  • Створення змішаних (різнорідних) класів
  • Облік індивідуально - типологічних особливостей дітей здійснюється у спеціально створених групах всередині класу, поділ на групи може бути явним чи неявним, склад груп змінюється в залежності від поставленої навчальної задачі.

Диференціація за здібностям и

  • На підставі обліку успішності в попередньому класі
  • За інтелектом на основі інтелектуальних тестів
  • Нездатність
  • спеціалізовані школи з поглибленим вивченням окремих навчальних предметів

Психологічних особливостей учнів

  • Рівень розвитку психічних процесів і властивостей у мисленні
  • Сформованість навичок і вмінь навчальної праці , вміння раціонально планувати навчальну діяльність, здійснювати самоконтроль у навчанні і виконувати в належному темпі основні навчальні дії
  • Ставлення до навчання, провідні інтереси та схильності
  • Ідейно-моральна вихованість, усвідомлення необхідності навчальної дисципліни, наполегливість при виконанні навчальних вимог
  • Працездатність;
  • Освітня підготовленість по раніше пройденому матеріалу

І. Е. Унт виділяє наступні особливості:

  • Учитися, тобто загальні розумові здібності (у тому числі креативність), а також спеціальні здібності
  • Навчальні уміння:

  • навчання, яка складається як з програмних, так і позапрограмних знань, умінь і навичок;
  • Пізнавальні інтереси (на тлі загальної навчальної мотивації)

Основні методичні підходи до здійснення диференціації навчання:

- поєднання індивідуальних та колективних методів навчальної роботи;

- відкритість, зрозумілість рівня обов'язкової підготовки (обов’язкових результатів) з кожного предмета;

- недопустимість ототожнювання рівня викладання і рівна вимог до результатів навчання;



- дидактичне діагностування.

Шляхи використання диференціації в навчальному процесі

форми навчальної роботи на уроці:

Групова робота

  • така побудова роботи, де клас ділиться на виконання того чи іншого завдання на групи по 3-8 чоловік - найчастіше по 4 учні
  • Завдання дається групі, а не окремому учню

Групова форма навчальної роботи (за І. М. Чередовим)

  • ланкова
  • бригадна
  • кооперовано-групова
  • диференційовано-групова

Індивідуальна форма навчальної роботи

  • така організація навчання, де кожен учень працює самостійно, проявляючи ініціативу
  • Темп роботи залежить від навчальних можливостей і підготовленості учня
  • здійснюється за допомогою індивідуалізованої самостійної роботи
  • завдання залежать від особливостей учнів

формування знань

  • викладає матеріал всім
  • учням з високими навчальними можливостями пропонує працювати з іншими джерелами знань, а з рештою розбирає матеріал вдруге, уточнюючи окремі моменти, ще раз аргументуючи основні положення.
  • На цьому етапі учні з середніми і низькими навчальними можливостями, відповідаючи на запитання вчителя, узагальнюють і систематизують знання. Учні з високими навчальними можливостями, відрізняються пізнавальною самостійністю, розширюють і поглиблюють знання.

етап закріплення та застосування знань

робота в групах відбувається наступним чином:

  • учні ознайомлюються з запропонованим завданням і виконують його, Якщо результат у всіх однаковий, то виконують наступне завдання. Якщо хтось отримав інший результат, ніж інші, він повинен пояснити, як його знайшов і по можливості знайти помилку.
  • Якщо отримано декілька різних відповідей, то всі члени групи ще раз аналізують процес розв'язання .
  • Якщо в одній з груп виникли труднощів, вчитель включається в її роботу і керує обговоренням розв’язку завдання

№№ п/п

Задача навчання

Вимоги до умінь учнів

Відповідність рівню засвоєння

Зміст завдання

1

Формування фактичних знань (терміни)

Уміти відтворювати терміни, поняття, формули, означення

Репродуктивний (пізнання) – формальні знання. Вид пам’яті - механічний

1. Що називається ... 2. Що таке ... 3. Дайте означення ... 4. Запишіть формулу ...

2

Формування фактичних знань (поняття, факти)

Уміти відтворювати, пояснювати, підтверджувати прикладами

Репродуктивний (розуміння) – елементарні знання. Вид пам’яті - механічний

1. Розв’язати задачу шляхом простої підстановки 2. Знайти в тексті ... 3. Пояснити ... Завдання на використання елементарних знань для пояснення типових (стандартних) прикладів, явищ

Опорна схема для складання різнорівневих завдань

3

Формування уміння застосовувати знання на практиці (теореми)

Уміти відтворювати знання, пізнавати їх в новій ситуації

Конструктивний (елементарні уміння). Вид пам’яті - логічний

Завдання на використання знань за взірцем, пред’явлене учню в нестандартній ситуації (перед використанням знань їх потрібно перетворити)

4

Формування уміння творчо використовувати наявні знання (теореми, закони)

Уміти здійснювати перенесення знань в нову ситуацію

Творче (перенесення) – вище уміння. Утворення нових психічних структур

Творчі завдання

індивідуалізовані самостійні роботи

  • Схема 1: 1) Загальні завдання; 2) Додаткові завдання більш швидким і сильним учням. Схема 2: 1) Загальні завдання; 2) Розгалужені завдання - Більш легкий варіант - Середній варіант - Важчий варіант.
  • Схема 3: Розгалужені завдання - Більш легкий варіант - Середній варіант - Важчий варіант. Схема 4: 1) Розгалужені завдання - Більш легкий варіант - Середній варіант - Важчий варіант. 2) Загальні завдання.

диференційовані домашні завдання

  • спрямовані на подальше вивчення нового матеріалу, на закріплення і перевірку знань, умінь і навичок учнів.
  • завдання з написання рефератів (для сильних учнів) з наступним виступом
  • для домашнього виконання завдання різного рівня складності, різна кількість завдань

здійснення диференційованого навчання

  • вивчити загальну готовність дітей до навчальної діяльності;
  • передбачити труднощі, які можуть виникнути в дітей під час засвоєння нового матеріалу
  • застосовувати в системі уроків диференційовані індивідуальні та групові завдання;
  • здійснювати перспективний аналіз: з якою метою плануються завдання,
  • чому їх треба використовувати саме на цьому етапі уроку, як продовжувати роботу на наступних уроках.

види диференційованих завдань

диференціація за ступенем складності завдань

  • завдання, що потребують різної глибини узагальнення і висновків
  • завдання, розраховані на різний рівень теоретичного обґрунтування
  • завдання репродуктивного і творчого характеру.

диференціація за ступенем самостійності

темп оволодіння навчальним матеріалом

  • 1 група – учні з високим темпом навчання
  • 2 група - учні з середнім темпом навчання
  • 3 група учнів – учні з низьким темпом навчання: при засвоєнні нового матеріалу зустрічаються з певними труднощами в багатьох випадках потребують додаткових роз’яснень
  • 4 група учнів – учні мають суттєві прогалини в знаннях; навчити їх розв’язувати навіть прості типові задачі – складне педагогічне завдання

методи перевірки

  • Поєднання усної та письмової перевірки знань
  • Перевірка знань учнів за комбінованими картками
  • Перевірка знань за програмовими таблицями
  • Письмові види перевірки знань
  • тестові види перевірки знань

Список використаної літератури
  • Буковська О.І. Математична логіка. 5 – 9 класи. – Х.: Вид. група " Основа ", 2005. – 176 с. – ( Серія " Бібліотека журналу " Математика в школах України " "; Вип. 11 ( 35 )
  • Вихор Світлана, Гап'юк Галина. Тематичні та контрольні роботи з алгебри. 9 клас. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2003. – 48 с.
  • Газета Математика (2002 р. №20)
  • Голодюк Л.С. “Рівнева диференціація на уроках геометрії”.
  • Гордієнко В.М., Алєксєйчук Ф.В. Уроки з математики в дев'ятому класі. – Кам'янець – Подільський: Абетка, 2002. – 124 с.
  • Эрдниев П. М. "Укрупнение дидактических единиц в обучении математики". (Видавництво "Просвещение")
  • Иржавцева В. П. "Систематизация и обобщение знаний учащихся в процессе изучения математики. (Видавництво "Радянська школа")
  • Капіносов А.М. Геометрія 9. Дидактичні матеріали для рівневого навчання. – Кам'янець – Подільський: Абетка – НОВА, 2001. – 144 с.
  • Карпінська І.Й. Нестандартні уроки з математики. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2000. - 48 с.
  • Карнацеич Л.С. Геометрія. 9 клас: Плани конспекти уроків / Л.С. Карнацевич, С.П. Ільченко, С.П. Бабенко. – Харків: Веста: Видавництво " Ранок ", 2004. – 208с. – ( Сучасний урок математики )
  • Коменский Я.А. "Избранные педагогические сочинения". Том 2. (Видавництво "Радянська школа")
  • Концепція математичної освіти 12-річної школи //Журнал "Математика

Математика. 5 – 11 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. / підготували: В.Г. Бевз, А.Г. Мерзляк, З.В. Слєпкань.
  • Матюшко І.С., Несторенко Л.І., Собко М.С. Завдання з геометрії для 9 класу: Посібник для вчителя. – К.; Освіта, 1993. – 112 с.
  • М.І. Махмутов "Современный урок". Видавництво "Педагогіка".
  • Методика викладання математики в середній школі: [ Навч. посібник для пед. ін – тів за спец. 2104 " Математика "і 2105 " Фізика " : Пер. з рос. / О.Я. Блох, Є.С.Канін, Н.Г.Килина та ін. ] ;Упоряд. Р.С.Черкасов, А.А.Столяр. – Х.: Вид – во " Основа "при Харк. ун – ті. 1992. – 304с.:іл..
  • Освітні технології. Редакція О.М. Пєхоти// Київ "А.С.КЛ 2002.
  • Підласий І. П. "Як підготувати ефективний урок". Видавництво "Радянська школа".
  • Про концепцію державного стандарту загальної середньої освіти та проект базового навчального плану загальноосвітньої школи// Інформаційний збірник МО України, №17/18, 1996.
  • Слепкань З. І. "Психолого-педагогічні основи викладання математки". Видавництво "Радянська школа".
  • Слєпкань З. І. "Ще раз пор диференціацію навчання математики і роль освітнього стандарту //Журнал "Математика в школі", №2, 2002р.
  • Національна доктрина розвитку освіти.
  • Учитель року – 2004. Відкриті уроки з математики. / Упорядн. Н.С. Прокопенко, Н.П. Щекань – Х.; Вид. група " Основа ", 2006. – 160 с.
  • Учитель року – 2004. Цикли уроків з математики. – Х.; Вид. група "Основа", 2005. – 144 с. ( Б – ка журн. " Математика в школах України "; Вип.. 6 ( 30 )
  • Черних Л.В. “Диференційований підхід у навчанні математики”. Газета “Математика” №12, 2003.
  • Шарко В. Д. "Сучасний урок".(Видавництво Київ)
  • Я.С.Бродський О.Л.Павлов "Стандартизація шкільної освіти"// Газета "Математика", №9, 2003.
  • Якиманская И. С. "Развивающее обучение" (Видавництво "Педагогика")


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка