Динамічність; Технологічність та інформаційність




Скачати 14,57 Kb.
Дата конвертації08.03.2019
Розмір14,57 Kb.

Шляхи реалізації концепції випереджаючої освіти для сталого розвитку в освітній практиці (автор: доктор філософських наук, завідувач кафедри випереджаючої освіти ДОІППО О.Є.Висоцька)

Головні аспекти соціального розвитку ХХІ століття:

  • Динамічність;
  • Технологічність та інформаційність;
  • Інтегративність;
  • Нестабільність, висока ступінь соціальних, економічних та екологічних ризиків.

Освітні зміни цінностей вимагають:

  • Нових знань та вмінь, сприятливих для вирішення проблем майбутнього;
  • Суттєвої зміни моделей поведінки у бік формування орієнтованої на порозуміння культури взаємовідносин, відповідної споживчої культури, екологічного світогляду;
  • Розуміння педагогічною спільнотою характеру суспільних потреб та змін соціального розвитку.

  • Метою випереджаючої освіти для сталого розвитку
  • є створення умов для виконання освітою функцій випереджаючого чинника соціальних змін, інтеграція принципів, цінностей та практик сталого розвитку у всі аспекти навчання та виховання.

Основні цінності та принципи, на яких ґрунтується концепція випереджаючої освіти:

  • Освіта має відповідати суспільним потребам та змінам соціального розвитку;
  • Основною цінністю освіти є особистість, її індивідуальні потреби;
  • Взаємодія в освітньому середовищі здійснюється за принципами партнерства, взаємності та толерантності;
  • Дії особистості будуються на принципах відповідальності, демократичності, громадянської активності.

Шляхи реалізації концепції випереджаючої освіти для сталого розвитку:

  • переорієнтація наявних навчальних програм у напрямку соціальних, економічних, екологічних знань і перспектив;
  • формування досвіду і цінностей, необхідних для сталого розвитку;
  • участь у навчанні не тільки дітей, а й їхніх батьків з метою сприяння переходу суспільства до сталих моделей виробництва і споживання;
  • сприяння підготовці кадрів в інтересах переходу до сталого розвитку.

Особливості стратегії збалансованого розвитку освітнього закладу:

  • використання принципів стратегічного управління закладом освіти, технологій освітнього менеджменту та маркетингу;
  • впровадження в освітню практику проективних технологій, стратегій життєтворчості, компетентісного підходу;
  • залучення в освітній процес інтерактивних технологій, проблемних форм навчання та виховання.
  • будування освітнього процесу на засадах педагогіки співробітництва.

Напрямки освітньої діяльності:

  • впровадження інтегративних курсів та уроків, що сприяють розвитку системного мислення;
  • впровадження курсів з розвитку критичного мислення та аргументативного дискурсу, відповідної інформаційної культури.
  • курси з розвитку екологічної культури з врахуванням сучасних соціокультурних потреб (формування відповідної споживчої культури, здоров’язберігаючих вмінь та навичок).
  • курси гуманоцентричного спрямування (розвиток моральної культури особистості із залученням ідеї відповідального ставлення до життя).
  • курси соціостратегічного спрямування (розкриття основних тенденцій та загроз соціального розвитку).
  • курси, спрямовані на розвиток інтеграційної культури особистості – етики толерантності, гендерної рівності, полікультурності.
  • курси, спрямовані на розвиток громадянської та правової культури особистості.

В основі теоретичних методів випереджаючої освіти для сталого розвитку:

  • В основі теоретичних методів випереджаючої освіти для сталого розвитку:
  • міждисциплінарний та системний підхід до вивчення основних проблем взаємодії людини та довкілля з точки зору принципів сталого розвитку.
  • діяльнісний підхід до навчання як орієнтація на практичну реалізацію отриманих знань та вмінь, вироблення активної життєвої позиції особистості;
  • гуманоцентричний, особистісно-орієнтований підхід;
  • принципи та цінності педагогіки співробітництва, ненасильства та толерантності;
  • принципи холізму та коеволюції суспільства і природи;
  • норми і принципи етики відповідальності та екологічної етики.

І ЕТАП. Організація науково-експериментальної діяльності

  • 1.Визначення основних напрямків експериментальної роботи навчального закладу.
  • 2. Вивчення рівня знань педагогічних кадрів з проблем сталого розвитку, їхнього творчого потенціалу.
  • 3. Комплексна діагностика обізнаності дітей та молоді навчального закладу у питаннях сталого розвитку.
  • 4. Створення «банку інформації» з проблем сталого розвитку.
  • 5. Створення творчої групи, визначення мети та головних аспектів її діяльності, розподіл функціональних обов'язків.
  • 6. Планування роботи над проблемою, визначення етапів діяльності педагогічного колективу.
  • 7. Визначення основних педагогічних умов і шляхів формування у дітей ціннісних орієнтацій, що відповідають потребам сталого розвитку у системі неперервної освіти.
  • 8. Розробка моделі нового типу навчального закладу випереджаючої освіти для сталого розвитку, а також адаптація існуючих моделей функціонування освітнього закладу згідно стратегії сталого розвитку.
  • 9. Створення програм, що сприяють розвитку креативної особистості для свідомого життєтворчого ставлення до себе, довкілля, збереження свого здоров'я, гармонійних стосунків між людьми.

II ЕТАП. Формування та апробація організаційно-функціональних структур навчального закладу випереджаючої освіти для сталого розвитку

  • 1.Корекція навчальних планів і програм з врахуванням переходу навчального закладу до моделі випереджаючої освіти для сталого розвитку.
  • 2. Здійснення інтеграції змісту освіти для сталого розвитку у зміст навчальних предметів, розробка необхідних для цього методичних матеріалів.
  • 3. Запровадження інтегративного факультативного курсу «Суспільство сталого розвитку» у навчальну діяльність учбового закладу.
  • 3. Використання інтерактивних методів навчання активне залучення дітей та молоді до практичної реалізації принципів сталого розвитку в умовах освітнього закладу.
  • 4. Моніторинг, анкетування, тестування дітей та молоді, робота з батьками з питань випереджаючої освіти.

ІІІ ЕТАП. Узагальнення результатів дослідно-експериментальної роботи

  • 1. Підготовка членами творчої групи рекомендацій з проблем випереджаючої освіти для сталого розвитку.
  • 2. Активний обмін досвідом шкіл випереджаючої освіти на науково-практичних конференціях, проблемних семінарах, творчих звітах вчителів.
  • 3. Робота із залучення вчителів та учнів до науково-дослідної роботи (створення учнівських проектів, проведення конкурсів, семінарів, «круглих столів»).
  • 4. Аналіз змін, що сталися в системі навчання та виховання, ціннісних орієнтацій, форм поведінки, характеру співробітництва педагогів та учнів із запровадженням експерименту.
  • 5. Визначення провідних ідей накопиченого досвіду, його характеру та можливостей широкого впровадження.
  • 6. Подальше поглиблення знань з проблем сталого розвитку із залученням широкого кола громадськості (громадських організацій, позашкільних навчальних закладів, преси) до поширення досвіду роботи.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка