Дієприкметник презентація- посібник учителя української мови та літератури Бенев’ят Н. Г. Мета уроку : актуалізувати опорні знання з теми “ Дієприкметник”, розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навики самостійної роботи



Скачати 14,87 Kb.
Дата конвертації31.10.2018
Розмір14,87 Kb.

ДІЄПРИКМЕТНИК

Презентація- посібник

учителя української мови та літератури

Бенев’ят Н.Г.

Мета уроку :

актуалізувати опорні знання з теми

“ Дієприкметник”, розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навики самостійної роботи; виховувати вміння цінувати себе та інших



Тип уроку

Казка - детектив

Жила-була собі часточка .



Нікого не любила, ні з ким не дружила.

Не люблю


Не вмію

недочуваю

немає

Невесело


Не так

“ Коли тобі стільки років, як зірок на небі, друзів немає, час розпочати нове життя: стану я детективом і заведу щоденник спостережень.

А ось і мій перший об’єкт “

Якось вона задумалася:

Із об’єктом дружить дієслово та подарувало йому …

вид


час

основу


перехідність

дієвідміну

питання

Запис 1


Прикметник теж розщедрився. Здогадайтеся , що презентував.

питання


Роль в реченні -означення

Закінчення у різних відмінках

Ступені порівняння

розряди


Повні, короткі форми

Запис 2


Отже , мій об’єкт - Дієприкметник!

Визначи, яке твердження правильне!

Дієприкметник – самостійна частина мови, що означає ознаку предмета і відповідає на питання який? Чий? В реченні виступає означенням.

Дієприкметник – особова частина мови, що означає ознаку предмета і відповідає на питання який? Чий? В реченні виступає означенням.

Дієприкметник – особлива частина мови, що означає ознаку предмета за дією і відповідає на питання який? чий? В реченні виступає означенням.

Запис 3


Дієприкметник не думає про майбутнє,

тому дружить тільки з …

із минулим

часом

одружений ,

усміхнений,

Із теперішнім

часом

базікаючий , співаючий

Запис 4


Запам’ятай !

Активні дієприкметники теперішнього часу вживаються в українській мові обмежено. Найчастіше вони заміняються складними реченнями.

Зовсім не утворюються дієприкметники від дієслів на -ся. Наприклад: сміється - той, що сміється; бореться – той, що бореться.

При творенні дієприкметників минулого часу відбувається чергування звуків або випадання суфікса: оголосити – оголошений, виростити – вирощений, запрягти – запряжений

Запис 5

Дієприкметник – досить активний чоловічок:



Друже,запиши у зошит речення з

активним дієприкметником

Іноді дієприкметник любить спокій:

Друже,запиши у зошит речення з

пасивним дієприкметником

Активний стан

Пасивний стан

Запис 6


Перевір себе!

Час

Активні

дієприкметники

Пасивні

дієприкметники

Теперішній

-уч-, -юч-, -ач-, -яч-

-----------

Минулий

-л-

-н-,-ен-, -т-

1. У якому рядку всі слова — дієприкметники?

а) Притихлий, вилитий, високий;

б) прив’язаний, розстелений, грізний;

в) здоровенний, несказанний, зимовий;

г) пророслий, засніжений, співаючий.

2. У якому рядку всі дієприкметники активного стану?

а) Згаданий, засіяний, радіючий;

б) зажурений, лежачий, пожовклий;

в) співаючий, сидячий, посивілий;

г) задуманий, зажурений, граючий.

3. У якому рядку всі дієприкметники пасивного стану?

а) Зів’ялий, розквітлий, передбачений;

б) записаний, вимитий, знайдений;

в) висвітлений, вишитий, падаючий;

г) сяючий, засіяний, стомлений.

Міні- тест

Запис 8


Дієприкметник тремтить перед наголосом!

Падає наголос на його корінь -

у дієприкметника - н

Падає наголос на суфікс дієприкметника - -нн

Нездоланий - нездоланний,

Неоцінений - неоціненний

Запис 9

Караул! Дієприкметник помітив мої великі окуляри та дременув у речення. Нічого, ріднесенький, я тебе і там знайду. Допоможі-і-і-і- ть. Запишіть речення правильно.

Від


зіпсованого

зерна


кури

сліпнуть

Зігріте

серце


добром

відплатить

Зеленіючий

огірок


сам

себе


хвалить

Запис 10


Перевір!

Від зіпсованого зерна кури сліпнуть.

Зігріте серце добром відплатить.

Зеленіючий огірок сам себе хвалить.

Друже, визначи , яким членом речення виступає дієприкметник

Запис 11

Друже , чому дієприкменик став таким великим? Підріс чи відростив хвіст, як дракон?

Загляну у шкільний підручник !

Ага, голубчику! Тепер ти маєш залежні слова , та й ім’я у тебе

нове: …………………………………………….

Раз добром нагріте серце вік не прохолоне ( Т.Шевченко)

Як?


Запис 12

Чому дієприкметниковий зворот не завжди виділяється комами? Знайди пояснення у підручнику і повтори правило.

Розстелений кожушок, а на нім насіяний горошок

Запис 13


З'їдений перед роботою хліб вирощує ледарів.

Марно втраченого дня не повернеш.

Душа, освітлена любов’ю, ніколи не черствіє.

Насильно розкрита, троянда втрачає аромат.

Перепиши, вписуючи дібрані з довідки дієприкметникові звороти. Розстав розділові знаки.

1. Хліб ... м'якший від краденого бублика. 2. ... хліб не смакує. 3. Наука — як криниця ... . 4. ... знання схожі на полову. 5. Робота ... рідко вдається. 6. Сорочка ... не буде носитися. 7. ... чоботи добре й носяться.

Довідка: Викопана голкою. Відкладена на завтра. Викроєна за чужими порадами. Добре зшиті. Убиті в голову. Чужим ножем краяний. Зароблений працею.

Цей запис № 14 для розумників

Учений іде, а неук слідом бреде.



В умілого руки не болять.

Караул!!! Дієприкметник може стати прикметником або іменником! Поясни, будь ласка!!!

Запис № 15

Хліб детектива дуже важкий. Немає спочинку ні вдень ні вночі. Ой, хтось наближається до моєї хатинки. Ага, прийшов сам об’єкт. Пригощу чаєм - і допишу щоденник. ( фізхвилинка)

Запис № 16

Дієприкметник – милий хлопець. Запропонував дружити у реченнях. Яке правило пояснює таку ситуацію?

Неосвячена душа страждає.

Недочуте гірше побаченого.

Запис № 17

Жах! У дієприкметника манери короля!

У деяких ситуаціях

дозволяє лише постояти біля себе

Мені поля задумливо шептали свої ніким не співані пісні.

Людина, не позначена любов’ю, не може звити серце для добра.

Чому так?

Запис № 18

Сім господинь , а хата неметена.

Виправи


Битий не битого везе.

Запис № 19 для тих, хто вважає себе знавцем мови

Не домовлене гірше почутого

Висновок

Все! Знімаю окуляри. Спадковість змінити не можна . Я – заперечна частка НЕ. Дієприкметник має власне життя. Треба з цим усім змиритися. А я почну собою гордитися!!!



Запис № 20

Оцінювання роботи та активності учнів



Домашнє

завдання
Каталог: img -> articles -> file
file -> Районний семінар учителів іноземної мови метод мовного портфоліо
file -> Про реалізацію І етапу дослідно-експерементальної діяльної роботи в Навчально-виховному комплексі «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1-гімназія»
file -> Самоосвіта вчителів української мови та літератури
file -> Презентація досвіду роботи учителя англійської мови нвк “зош І-ІІІ ступенів №1 – гімназія” смт іваничі гуліти майї олегівни
file -> Павловича Анатолія Афанасійовича Загальні відомості про вчителя
file -> Освіта Вища педагогічна, Луцький державний педагогічний інститут ім. Лесі Українки (1987р.)
file -> Стаж педагогічної роботи 24 роки Загальні відомості
file -> Урок -рольова гра «аукціон» Тема. Додавання двоцифрових чисел без переходу через десяток. Розв’язання задач


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка