Додаток до наказу Міністерства освіти і науки від 26. 10. 10 №1011 Умови проведення Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка




Скачати 371,22 Kb.
Дата конвертації09.09.2017
Розмір371,22 Kb.
Додаток

до наказу Міністерства

освіти і науки

від 26.10.101011



Умови

проведення Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка

у 2010 – 2011 навчальному році
І. Загальні положення
1. Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка (далі - Конкурс) проводиться згідно з Указом Президента України від 30 вересня 2010 року № 928 „Про Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка” з 1 листопада 2010 року до 10 березня 2011 року.

2. У Конкурсі можуть брати участь учні 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, ліцеїсти військових ліцеїв, учні професійно-технічних училищ, студенти вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації усіх форм власності та курсанти вищих військових навчальних закладів Збройних Сил України, учнівська та студентська молодь з числа українців, яка проживає в інших державах (далі – учасники Конкурсу).

3. Базовими предметами Конкурсу є українська мова і література, мови та літератури національних меншин.

Про початок Конкурсу Міністерство освіти і науки повідомляє інструктивно-методичним листом Міністерство оборони, Міністерство закордонних справ, Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, вищі навчальні заклади, а також через засоби масової інформації.


ІІ. Мета Конкурсу
Метою Конкурсу є вшанування творчої спадщини видатного сина українського народу Тараса Григоровича Шевченка, виявлення творчо обдарованої учнівської та студентської молоді, майбутньої плеяди літературних митців, розвиток їх творчого потенціалу, виховання у молодого покоління українців поваги до мови і традицій свого народу, підвищення рівня мовної освіти в Україні та за її межами.
ІІІ. Організація та проведення Конкурсу
1. Конкурс організовує і проводить Міністерство освіти і науки спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти. До участі в організації та проведенні Конкурсу залучаються Національна академія наук, Національна академія педагогічних наук, Міністерство оборони, Міністерство закордонних справ, представники творчих спілок, громадських та освітянських організацій, світової української діаспори (за згодою).

2. Конкурс для учнів загальноосвітніх навчальних закладів та ліцеїстів військових ліцеїв проходить у чотири етапи; для учнів професійно-технічних училищ, студентів вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації усіх форм власності та курсантів вищих військових навчальних закладів Збройних Сил України – у три етапи:

І етап – у листопаді – шкільний (у загальноосвітніх навчальних закладах і військових ліцеях);

ІІ етап – у грудні – районний (у районах та містах обласного підпорядкування); а також І етап – у професійно-технічних училищах усіх форм власності, вищих навчальних закладах, вищих військових навчальних закладах Збройних Сил України;

ІІІ етап – у січні – обласний (в Автономній Республіці Крим, к містах Києві та Севастополі – міські) для учнів загальноосвітніх навчальних закладів та ліцеїстів військових ліцеїв; ІІ етап – для учнів професійно-технічних училищ, студентів вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації усіх форм власності та курсантів вищих військових навчальних закладів Збройних Сил України.

Фінальний етап – з 1 до 6 березня – на державному рівні, проходить в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Місце проведення підсумкового етапу для всіх учасників Конкурсу визначають Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

Для молоді з числа українців, які проживають в інших державах, Конкурс проводиться у країні їх проживання в один етап – з 15 січня до 20 лютого.

3. Для проведення Конкурсу створюються організаційні комітети (далі - оргкомітети) та журі.

Склад оргкомітету і журі І етапу затверджується керівником загальноосвітнього навчального закладу, професійно-технічного училища, вищого навчального закладу.

Склад оргкомітету і журі ІІ етапу Конкурсу для учнів загальноосвітніх навчальних закладів і ліцеїстів військових ліцеїв затверджується управліннями (відділами) освіти міських рад або районних державних адміністрацій.

Склад оргкомітету і журі ІІІ етапу (для учнів загальноосвітніх навчальних закладів та ліцеїстів військових ліцеїв), ІІ етапу (для учнів професійно-технічних училищ, студентів і курсантів вищих навчальних закладів) затверджується Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, у містах Києві та Севастополі міських державних адміністрацій.

Склад оргкомітету і журі фінального етапу Конкурсу затверджується наказом Міністерства освіти і науки.

До складу журі запрошуються вчителі, педагогічні та науково-педагогічні працівники вищих навчальних закладів, науковці Національної академії наук України та Академії педагогічних наук України, представники творчих спілок.

4. Завдання І етапу Конкурсу розробляють учителі загальноосвітніх навчальних закладів, у яких відбувається Конкурс.

Завдання ІІ етапу (теми творчих робіт) Конкурсу для учнів загальноосвітніх навчальних закладів та ліцеїстів військових ліцеїв розробляють інститути післядипломної педагогічної освіти окремо для кожної вікової категорії; завдання для І етапу змагань для учнів професійно-технічних училищ, студентів вищих навчальних закладів, курсантів вищих військових навчальних закладів розробляють методичні комісії цих навчальних закладів.

Завдання ІІІ етапу (теми творчих робіт) для учнів загальноосвітніх навчальних закладів і ліцеїстів військових ліцеїв, завдання ІІ етапу (теми творчих робіт) для учнів професійно-технічних училищ, студентів і курсантів вищих навчальних закладів розробляють інститути післядипломної педагогічної освіти.

Завдан­ня фінального етапу Конкурсу (IV етап – для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, ліцеїстів військових ліцеїв; ІІІ етап – для учнів професійно-технічних училищ, студентів і курсантів вищих навчальних закладів) готує Інститут інноваційних технологій і змісту освіти та несе відповідальність за їх секретність до моменту оприлюднення.

Пакети з роботами учасників Конкурсу після завершення фінального етапу передаються до Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, де вони перевіряються журі та зберігаються протягом року.
ІV. Нагородження переможців Конкурсу
1. Журі Конкурсу підбиває підсумки та визначає переможців за результатами І-ІІІ етапів з числа учнів 5 – 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів та ліцеїстів військових ліцеїв (за класами, курсами) та за результатами І-ІІ етапів з числа учнів професійно-технічних училищ, студентів вищих навчальних закладів (відповідно до напрямків навчання), курсантів вищих військових навчальних закладів Збройних Сил України у кількості, що не перевищує 30% від загальної кількості учасників відповідного етапу змагань.

У фінальному етапі Конкурсу беруть участь по 3 особи з числа учнів 5 - 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів та ліцеїстів військових ліцеїв – переможців ІІІ етапу, по 3 учні професійно-технічних училищ, студентів вищих навчальних закладів (відповідно до напрямків навчання) і по 3 курсанти вищих військових навчальних закладів – переможців ІІ етапу у відповідній категорії.

2. Переможці І, ІІ, ІІІ етапів Конкурсу нагороджуються відповідними дипломами.

3. Переможці фінального етапу Конкурсу нагороджуються дипломами Міністерства освіти і науки окремо (за класами, курсами, напрямками навчання) у кількості, що не перевищує 50 відсотків кількості учасників змагань з орієнтовним розподілом їх у співвідношенні 1:2:3, та цінними подарунками.

4. Учні 9-11 класів – переможці фінального етапу, які посіли перше місце, отримують право брати участь у IV етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури додатково до кількості учасників команди відповідного регіону, визначеної рейтингом олімпіади.

5. Педагогічні та науково-педагогічні працівники, які підготували переможців підсумкового етапу Конкурсу, відзначаються відомчими нагородами Міністерства освіти і науки в установленому порядку.

6. Урочиста церемонія нагородження переможців фінального етапу Конкурсу, які посіли перше місце, відбувається за участі представників Міністерства освіти і науки, Міністерства оборони, Міністерства закордонних справ, Національної академії наук, Академії педагогічних наук, творчих спілок, громадських організацій тощо.
V. Фінансування Конкурсу
1. Фінансування всіх етапів Конкурсу, крім фінального, здійснюється відповідними органами управлінь (відділів) освітою, вищими навчальними закладами, які беруть участь у його проведенні, за рахунок коштів бюджету, з якого фінансується установа або заклад, а також інших, не заборонених законодавством, джерел фінансування.

2. Фінансування фінального етапу Конкурсу здійснюється Міністерством освіти і науки за рахунок коштів державного бюджету згідно з кошторисом.

3. До фінансування Конкурсу можуть долучатися юридичні та фізичні особи. У разі надання коштів такими особами та за їх бажанням переможці нагороджуються іменними преміями і подарунками.
VІ. Контроль за проведенням Конкурсу

Контроль за проведенням Конкурсу здійснює Міністерство освіти і науки.



Аналітична довідка

про проведення в Харківській області

І Міжнародного мовно-літературного конкурсу

учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка

у 2010–2011 навчальному році
На виконання Указу Президента України від 30.09.2010 № 928/2010 «Про Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка», відповідно до Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових і спеціальних дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 18.08.1998 № 305 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції 24.09.1998 № 598/3038, згідно з наказами Міністерства освіти і науки України від 26.10.2010 № 1011 «Про проведення Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка у 2010-2011 навчальному році» та Головного управління освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації від 22.11.10 № 631 «Про проведення Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка в загальноосвітніх, інтернатних навчальних закладах Харківської області та ліцеях обласної комунальної форми власності у 2010–2011 навчальному році» в Харківській області стартував І Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка. Метою його було вшанування творчої спадщини видатного сина українського народу Тараса Григоровича Шевченка, виявлення творчо обдарованої учнівської та студентської молоді, майбутньої плеяди літературних митців, розвиток їх творчого потенціалу, виховання у молодого покоління українців поваги до державної мови і традицій свого народу, підвищення рівня мовної освіти в Україні та за її межами.

Конкурс було проведено в такі терміни:

І (шкільний) етап – до 01 грудня 2010 року;

ІІ (районний, міжінтернатний) етап – 12 грудня 2010 року;

ІІІ (обласний) етап – 15 січня 2011 року.

У І (шкільному) етапі Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської молоді імені Тараса Шевченка взяли участь 44234 учні з усіх навчальних закладів Харківської області, у ІІ (районному) етапі – 6233 учні із 468 загальноосвітніх, інтернатних навчальних закладів та ліцеїв обласної комунальної форми власності.

Оскільки згідно з Умовами базовими дисциплінами Конкурсу визначено українську мову та літературу і російську мову та літературу «Інтегрований курс», то кожний учень (за власним бажанням) міг обрати для виконання 1 варіант із запропонованих завдань: українська мова та література або російська мова та література.

На ІІ (районному) етапі змагань завдання для кожного класу (як з української мови та літератури, так і з російської мови та літератури «Інтегрований курс») складалися з 3-х творчих завдань різних типів і стилів мовлення, літературних жанрів: 2-х творів з мови та 1-го твору з літератури.

Як свідчать аналізи виконання завдань ІІ (районного) етапу конкурсу, подані до оргкомітету ІІІ (обласного) етапу, у творчих роботах учнів виявлені такі типові недоліки:

5 клас – не дотримано ознак художнього стилю; слабкі знання з теми «Звертання»; відсутня оригінальність при написанні листа улюбленому герою; не враховано жанрові особливості казки.

6 клас – недотримання структурної побудови твору-роздуму; невміння виокремити наскрізний образ-персонаж поеми Т.Г.Шевченка «Тарасова ніч», незнання тексту цього художнього твору (значна частина шестикласників саме через це взагалі не змогла написати твір з літератури).

7 клас – недотримання схеми будови замітки, основних вимог до її змісту; неповнота та поверховість у розкритті теми стосовно твору І.Франка «Захар Беркут»; незнання правопису власних назв, слів іншомовного походження.

8 клас – нерозуміння того, що таке легенда; порушення послідовності викладу думок, невміння дібрати переконливі аргументи у творі-роздумі; нерозуміння теми твору з літератури (учні не змогли підтвердити або спростувати думку про переростання образу Ярославни в громадянський пафос, вони просто надали характеристику образу Ярославни, навели приклади зі «Слова…»).

9 клас – недотримання вимог написання етюду; надто збіднена лексика для такого жанру, як художній етюд; невідповідність лексики, граматичних конструкцій публіцистичному стилю при написанні нарису (більшість учнів просто переказала біографію Т.Г.Шевченка).

10 клас – нерозуміння учнями жанру «художній етюд» (просто тлумачили поняття «вірність», «краса», що є у вислові О.Гончара, запропонованому як тема твору); велика кількість граматичних (при побудові складних речень) та лексичних (росіянізми) помилок.

11 клас – недотримання жанрових особливостей новели; невміння наводити у творі-роздумі приклади з літератури і власного життя; велика кількість граматичних і лексичних помилок, бідний словниковий запас; поверхові знання про Миколу Хвильового; невикористання переконливості як однієї з основних ознак публіцистичного стилю при написанні нарису.

До оргкомітету ІІІ (обласного) етапу надійшло 270 робіт переможців ІІ (районного) етапу Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської молоді імені Тараса Шевченка з усіх районів та міст області, інтернатних навчальних закладів та ліцеїв обласної комунальної форми власності.

До участі в ІІІ (обласному) етапі Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської молоді імені Тараса Шевченка були допущені 115 учнів 5–11 класів загальноосвітніх, інтернатних навчальних закладів та ліцеїв обласної комунальної форми власності.

Найкращі роботи переможців ІІ (районного) етапу відбиралися як за кількістю набраних балів, так і за якістю виконання завдань, які перевірялися учителями – членами журі ІІ (районного) етапу. Саме цим пояснюється визначення кількісно-якісного складу учасників ІІІ (обласного) етапу конкурсу.

Перевага надавалась не місцю, яке посіли переможці ІІ (районного) етапу, а змісту кожної роботи з відповідною кількістю балів.

На ІІІ етапі були запропоновані для виконання дві творчі роботи: 1 – з мови та 1 – з літератури. Для кожної паралелі окремо вказувалася тема, стиль, вид (твір-роздум, твір-опис, твір-мініатюра тощо), жанр (казка, притча, легенда, новела, есе, публіцистична стаття, оповідання, нарис, замальовка тощо).

У якості тем літературних творів були використані також дискусійні висловлювання майстрів художнього слова, пов’язані як із життям і творчістю Тараса Шевченка, так і інших письменників української літератури та літератур національних меншин, зазначених у шкільній програмі, а також із сучасністю: суспільством, культурою, історичною спадщиною, родиною, мораллю, духовними цінностями, природою тощо.

Творчі роботи оцінювалися відповідно до їхньої специфіки з урахуванням складності, обсягу, важливості у визначенні рівня комплексної мовно-літературної підготовленості учасників, спираючись на оцінювання навчальних досягнень школярів згідно з чинними навчальними програмами.

Учасники конкурсу мали показати мовну грамотність, здатність до критичного мислення, фахового аналізу мовно-літературного й культурно-історичного матеріалу, а також творчі здібності володіння художнім словом, що надасть можливість віднайти майбутніх поетів, прозаїків, талановитих митців слова. Обсяг і рівень складності конкурсних завдань мали забезпечити можливість якнайповнішого розкриття особистості, інтелектуальних можливостей та творчих здібностей учнів. За виконання завдань у кожній паралелі класів школярі могли максимально отримати 24 бали.

Загалом конкурсні завдання такого характеру виявилися дуже складними для учнів. Лише 1 учасниця з усіх 115 школярів змогла набрати максимально можливу кількість балів. Це – учениця 6 класу Пісочинського колегіуму Харківської районної ради Харківської області Псьота Тетяна. Вона не тільки написала дійсно художні твори, як справжня письменниця, але й не припустилася жодної помилки.

Журі ІІІ (обласного) етапу Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської молоді імені Тараса Шевченка визначило 21 переможця, з яких –15 учнів загальноосвітніх навчальних закладів районів (міст) області, 4 учні загальноосвітніх навчальних закладів м. Харкова та 2 учні інтернатних навчальних закладів.

У кожній паралелі класів було визначено по 3 переможці: 1 – І місце, 1 – ІІ, 1 – ІІІ. Найкраще із завданнями впоралися учні 5, 7, та 11 класів, а найгірше – учні 8 класів. Про це свідчить навіть кількість балів, набрана переможцями кожної паралелі:



Клас

І місце

ІІ місце

ІІІ місце

5

21

20

16

6

24

17

16

7

22

20

19

8

16

14

13,5

9

19

17

16

10

19

18

17

11

21

20

20,5

Журі ІІІ (обласного) етапу Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської молоді імені Тараса Шевченка проаналізувало виконання учнями конкурсних творчих завдань і визначило наступні типові недоліки.

Учні 5 класів не володіють навичками розстановки розділових знаків між частинами складного речення, при вставних словах і звертаннях, у реченнях із прямою мовою. П’ятикласники припускаються багатьох лексичних (вживають росіянізми) та граматичних помилок (не володіють відмінюванням іменників за відмінками). При будові речень діти використовують сполучення іменників з прийменниками за аналогією з російською мовою, а також не дотримуються правил милозвучності (у – в).

У роботах учнів 6 класів найчастіше за інших зустрічається тавтологія. Шестикласники не вміють правильно будувати речення, порушують порядок слів, не поділяють текст на абзаци. При написанні іменників у місцевому відмінку множини учні вживають закінчення -ам (за аналогією з російською мовою). Як і п’ятикласники, вони не володіють навичками розстановки розділових знаків між частинами складного речення, вживають росіянізми та не дотримуються правил милозвучності (у – в, і – й).

Учні 7 класів не володіють правилами правопису прислівників, пунктуації при дієприслівникових і дієприкметникових зворотах, часто вживають слова у не властивому їм значенні, невиправдано повторюють займенники (я, ти, ми, він), неправильно утворюють форми іменників, прикметників, дієслів. Також твори семикласників з літератури часто не відповідають запропонованій темі, не містять аргументів і висновків. Спостерігається порушення послідовності викладу думок.

Учні 8 класів погано знають жанрові особливості оповідання. Більшість восьмикласників не зрозуміла значення слова «гартувати» і «ватажок». Окрім того, виникли труднощі при створенні портрета узагальненого образу козацького ватажка від імені сучасника. Учні цієї паралелі припустилися найбільшої кількості мовленнєвих і стилістичних помилок, а дехто – фактичних недоліків щодо історії козацтва.

Учні 9 класів не володіють правилами правопису дієприслівникових зворотів , не вміють будувати із ними речення. Окрім того, дев’ятикласники не вміють логічно будувати висловлювання, поділяти текст на абзаци; не дотримуються стилю і типу мовлення. Вони не володіють знаннями про жанр притчі, тому не можуть її написати.

Учні 10 класів припускаються помилок при вживанні іменників чоловічого роду, при сполучуваності числівників з іменниками, плутають закінчення дієслів І і ІІ дієвідмін, неправильно утворюють наказовий спосіб дієслів, кличну форму іменників. Окрім того, десятикласники не вміють розставляти розділові знаки у складнопідрядному реченні, якщо підрядна частина стоїть у середині головної. Більшість учнів неправильно оформлює цитати, не вміє переносити слова (відриває одну букву від кореня), припускається лексичних помилок. Виконуючи завдання з літератури, десятикласники показали незнання особливостей оформлення драматургічних творів.

Учні 11 класів в основному припускалися лексичних помилок типу: знойне літо, стряпають по дому, своєї особистості, розложистими полями, придає уваги, приступив до роботи, тонкощі діла. Окрім того, у роботах одинадцятикласників виявлено багато пунктуаційних помилок як у різних видах складних речень, так і простих. Учні цієї паралелі переобтяжували роботи зайвою інформацією, відходячи від запропонованої теми. Наприклад, давали визначення понять усмішки і гуморески, чого немає в завданнях.

5 березня 2011 року на базі Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди відбувся ІV (загальнонаціональний) етап І Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка. У ньому взяв участь 21 учень – переможець ІІІ (обласного) етапу конкурсу.

Того ж дня на базі Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди було організоване урочисте нагородження переможців. Учні загальноосвітніх навчальних закладів та студенти вищих навчальних закладів за перемогу в обласному етапі І Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка були нагороджені дипломами Головного управління освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації та пам’ятними подарунками.

Кращі вчителі загальноосвітніх навчальних закладів отримали подяки Головного управління освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації.

Урочисте закриття І Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка було приурочене до Шевченківських днів в Україні, які завжди відзначаються в загальноосвітніх навчальних закладах до дня народження Кобзаря. Отже, одночасно в загальноосвітніх навчальних закладах Харківської області були розпочаті і проведені тижні української мови та літератури, під час яких відбулися такі заходи:

- тематичні уроки, уроки-вікторини, години спілкування, літературні ранки, лінгвістичні та інтелектуальні ігри, заочні мандрівки;

- читацькі конференції;

- засідання клубів літературознавців;

- тематичні виставки в шкільних бібліотеках, бібліографічні огляди творів Т.Г Шевченка;

- випуски святкових номерів класних стіннівок, шкільних учнівських газет;

- літературні турніри, конкурси ерудитів, знавців історії української літератури, кращих читців творів великого Кобзаря;

- зустрічі з письменниками Харківщини;

- екскурсії до сільських та районних, міських бібліотек, бібліотеки ім. В.Г.Короленка;

- різноманітні мовно-літературні вечори, літературно-музичні композиції тощо.
Методист

Центру аналізу та прогнозування розвитку освіти І.В.Березанець

Харківська академія неперервної освіти

Завдання ІІ етапу Міжнародного мовно-літературного конкурсу

учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка

у 2010–2011 навчальному році

(грудень 2010 р.)
Базові дисципліни – українська мова та література
5 клас
І. Напишіть твір на тему «Знов зима до мене стука у вікно».

12 б.


ІІ. Складіть і запишіть текст вітальної листівки своєму улюбленому казковому герою (нагода: прихід зими або наближення свята Святого Миколая чи Нового року).

12 б.


І. У цьому навчальному році ви читали різні народні й літературні казки. Складіть і запишіть свою казку про казку.

12 б.


Максимальна кількість балів – 36
6 клас
І. Напишіть твір-роздум на тему «Не роблячи добра іншим, ми завдаємо шкоди собі».

12 б.


ІІ. Напишіть твір розповідного характеру про свою улюблену телепередачу. Дайте своєму твору заголовок.

12 б.
І. Напишіть твір-роздум на тему «Наскрізний образ-персонаж поеми Т.Шевченка «Тарасова ніч».

12 б.

Максимальна кількість балів – 36




7 клас
І. Напишіть замітку до шкільної газети «З чого починається школа».

12 б.
ІІ. Напишіть твір-роздум на тему «Сильніший за всіх той, хто володіє собою і словом».

12 б.

І. Від імені Максима Беркута (або Мирослави) розкажіть про найбільш драматичну подію його (її) життя.



12 б.
Максимальна кількість балів – 36
8 клас
І. Складіть і запишіть легенду про походження назви вашої вулиці (села чи міста).

12 б.
ІІ. Напишіть твір-роздум на тему «Знати багато мов – це значить мати багато ключів до одного замка (Вольтер)».

12 б.
І. Відомий дослідник «Слова про похід Ігорів» Л.Махновець стверджує, що ліричний пафос образу Ярославни переростає в пафос громадянський, патріотичний. Підтвердіть або спростуйте цю думку у вигляді твору-роздуму. Наведіть переконливі аргументи, спирайтеся на приклади із «Слова…».

12 б.
Максимальна кількість балів – 36


9 клас
І. Напишіть художній етюд на весняну тему «Уже весняні зацвіли сади – і сніг пахучий падає на воду (М.Рильський)».

12 б.
ІІ. Напишіть твір-роздум, ствердивши або спростувавши тезу «Майбутнє треба не передбачати, а творити».

12 б.

І. Напишіть публіцистичний нарис «Життя Тараса Шевченка – духовний подвиг».



12 б.

Максимальна кількість балів – 36


10 клас

І. Напишіть художній етюд на тему «Найвища краса – краса вірності (О.Гончар)».

12 б.
ІІ. Напишіть твір-роздум, ствердивши або спростувавши тезу «Ідеали, як зорі: їх не досягти, але по них можна звіряти свій шлях (О.Гончар)».

12 б.
І. Поміркуйте: що спонукало Тараса Шевченка писати послання до українців усіх епох «І мертвим, і живим, і ненарожденним землякам моїм…»? Напишіть публіцистичний нарис на цю тему, дайте йому назву.

12 б.

Максимальна кількість балів – 36



11 клас

І. Напишіть новелу «Любов виникає з любові: коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю».

12 б.

ІІ. Напишіть твір-роздум, ствердивши або спростувавши тезу «Є три види невігластва: не знати нічого, знати погано те, що знають усі, знати не те, що слід було би знати (Ціцерон)».



12 б.

І. Поміркуйте про феномен Миколи Хвильового і напишіть публіцистичний нарис під назвою «Сам хвилюється і нас хвилює,– п’янить, і непокоїть, дратує, знесилює і полонить».

12 б.

Максимальна кількість балів – 36



Харьковская академия непрерывного образования

Задания ІІ этапа Международного литературно-языкового конкурса

ученической и студенческой молодежи имени Тараса Шевченко

в 2010–2011 учебном году

(декабрь 2010)
Базовые дисциплины – русский язык и литература

«Интегрированный курс»
5 класс

І. Напишите сочинение на тему «Вновь зима стучит в мое окно».

12 б.

ІІ. Составьте и напишите текст поздравительной открытки своему любимому сказочному герою (повод: приход зимы или приближение праздника Святого Николая, или Нового года).



12 б.

І. Сочините сказку о сказке.

12 б.
Максимальное количество баллов – 36
6 класс

І. Напишите сочинение-рассуждение на тему «Не делая добра другим, мы причиняем вред себе».

12 б.

ІІ. Напишите сочинение повествовательного характера о своей любимой телепередаче. Свое сочинение озаглавьте.



12 б.

І. На примере басен И. Крылова, Эзопа подтвердите или опровергните мысль Вольтера «Что сделалось смешным, не может быть опасным».

12 б.

Максимальное количество баллов – 36


7 класс
І. Напишите заметку в школьную газету «С чего начинается школа».

12 б.


ІІ. Напишите сочинение-рассуждение на тему «Самый сильный из всех тот, кто владеет собой и словом».

12 б.
І. Напишите сочинение-рассуждение на тему: «Смерть за честь» (по поэме М. Лермонтова «Песня про царя Ивана Васильевича, молодого опричника и удалого купца Калашникова»).

12 б.

Максимальное количество баллов – 36


8 класс
І. Придумайте и напишите легенду о происхождении названия вашей улицы (деревни, города).

12 б.


ІІ. Напишите сочинение-рассуждение на тему «Знать много языков – это значит иметь много ключей к одному замку».

12 б.
І. Напишите сочинение-рассуждение на тему: «Сила любви, способная победить даже смерть» (по трагедии В. Шекспира «Ромео и Джульетта»).

12 б.

Максимальное количество баллов – 36


9 класс
І. Напишите художественный этюд на весеннюю тематику «Уже весенние цветут сады – и снег душистый падает на воду (М.Рыльский)».

12 б.


ІІ. Напишите сочинение-рассуждение, подтвердив или опровергнув тезис «Будущее нужно не предвидеть, а создавать».

12 б.


І. Напишите сочинение-рассуждение на тему: «Прославление в одах М. Ломоносова Родины, мира, науки и просвещения».

12 б.


Максимальное количество баллов – 36
10 класс
І. Напишите художественный этюд на тему «Наивысшая красота – красота верности (О.Гончар)».

12 б.


ІІ. Напишите сочинение-рассуждение, подтвердив или опровергнув тезис «Идеалы, как звезды: их не достичь, но по ним можно сверять свой путь (О.Гончар)».

12 б.


І. Напишите эссе на тему: «Лишь тот, кем бой за жизнь изведан, жизнь и свободу заслужил» (по трагедии Гете «Фауст»).

12 б.


Максимальное количество баллов – 36
11 класс

І. Напишите новеллу «Любовь возникает из любви: когда я хочу, чтоб меня любили, я сам первый люблю».

12 б

ІІ. Напишите сочинение-рассуждение, подтвердив или опровергнув тезис «Есть три вида необразованности: не знать ничего, знать плохо то, что знают все, знать не то, что следовало бы знать (Цицерон)».



12 б.

І. Напишите эссе на тему: «Психологический портрет лирического героя ранней поэзии В.Брюсова».

12 б.
Максимальное количество баллов-36


Харківська академія неперервної освіти

Завдання ІІІ етапу Міжнародного мовно-літературного конкурсу

учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка

у 2010–2011 навчальному році

(січень 2011 р.)
Базові дисципліни – українська мова та література
5 клас

Напишіть твір-опис «Букет квітів».

12 б.

Пофантазуйте і складіть розповідь із сучасного життя про ситуацію, що склалася у людини, схожої за вдачею на Лиса Микиту. Дайте своєму твору заголовок.



12 б.

Максимальна кількість балів – 24


6 клас
Складіть і запишіть казку про українські назви місяців року. Дайте їй заголовок.

12 б.
Запишіть від першої особи монолог половецького хана, який розкривав би батьківську тугу й біль, обґрунтовував необхідність відрядити співця (за поемою М.Вороного «Євшан-зілля»).

12 б.
Максимальна кількість балів – 24
7 клас
Напишіть твір-розповідь про відвідування будь-якого міста (села) чи про зустріч із цікавою людиною. Дайте своєму твору заголовок.

12 б.
Польський письменник Єжи Єнджеєвич так трактував ідею «Заповіту» Т.Шевченка: «У своєму «Заповіті» поет вказує конкретну мету звільнення батьківщини з неволі. Не мислить собі справи інакше, ніж через боротьбу: волю треба окропити «вражою злою кров’ю». Це був могутній, проголошений голосом вождя, заклик до дії».

У формі твору-роздуму прокоментуйте це трактування та порівняйте його із власним розумінням Шевченкового вірша.

12 б.
Максимальна кількість балів – 24



8 клас

Напишіть оповідання під заголовком «Благословенне слово, що гартує!».

12 б.
Створіть і запишіть від імені нашого сучасника словесний портрет узагальненого образу козацького ватажка за мотивами українських історичних пісень («Та ой як крикнув же та козак Сірко…», «Ой Морозе, Морозенку…», «Максим козак Залізняк», «Чи не той то хміль…» тощо).
12 б.
Максимальна кількість балів – 24

9 клас
Напишіть твір-роздум, ствердивши або спростувавши тезу К.Ушинського «Життя людське завмерло б на одній точці, якби юність не мріяла».
12 б.

Напишіть притчу «Само серце знає, кого любить. (Т.Шевченко)» (за творами Т.Шевченка).


12 б.

Максимальна кількість балів – 24


10 клас

Напишіть твір-роздум, ствердивши або спростувавши тезу «Ми – це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних. (В.Симоненко)».


12 б.

І. Напишіть міні-п’єсу «Брехнею, бач, вийдеш всюди, а не вийдеш в люде (Т.Шевченко)».


12 б.

Максимальна кількість балів – 24



11 клас

Напишіть твір-роздум, ствердивши або спростувавши тезу «Двоє дивляться вниз. Один бачить калюжу, другий – зорі. Що кому. (О.Довженко)».


12 б.

За зразком творів Остапа Вишні складіть і запишіть усмішку чи гумореску. Дайте їй назву.

12 б.
Максимальна кількість балів – 24

Харьковская академия непрерывного образования

Задания ІІІ этапа Международного литературно-языкового конкурса

ученической и студенческой молодежи имени Тараса Шевченко

в 2010–2011 учебном году

(январь 2011)
Базовые дисциплины – русский язык и литература

«Интегрированный курс»
5 класс
Напишите сочинение-описание «Букет цветов».

12 б.
Опираясь на стихотворения М. Лермонтова «Поле Бородина» и «Бородино», сочините письмо от имени участника Бородинской битвы, соблюдая при этом особенности речи персонажа.

12 б.
Максимальное количество баллов – 24
6 класс

Сочините и запишите сказку о русских названиях месяцев года. Озаглавьте её.

12 б.
Сочините летопись о вещем Олеге.

12 б.
Максимальное количество баллов – 24


7 класс
Напишите сочинение-повествование о посещении любого города (деревни) или о встрече с интересным человеком. Своё сочинение озаглавьте.

12 б.
Создайте словесный портрет Самсона Вырина от имени разных персонажей повести А. Пушкина «Станционный смотритель».

12 б.

Максимальное количество баллов – 24


8 класс

Напишите рассказ под заглавием «Благословенно слово, которое закаляет!».


12 б.
Сочините новеллу «Душой – дитя, Судьбой - монах» (По поэме М. Лермонтова «Мцыри»).

12 б.
Максимальное количество баллов – 24


9 класс

Напишите сочинение-рассуждение, подтвердив или опровергнув тезис К. Ушинского «Жизнь человеческая замерла бы на одной точке, если бы юность не мечтала».

12 б.
Напишите стихотворение в прозе о творчестве А. Пушкина на тему: «И неподкупный голос мой Был эхо русского народа».

12 б.


Максимальное количество баллов – 24
10 класс

Напишите сочинение-рассуждение, подтвердив или опровергнув тезис «Мы – это не множество стандартных «я», а множество вселенных разных. (В.Симоненко)».

12 б.

Напишите исповедь Евгения Онегина.



12 б.

Максимальное количество баллов – 24


11 класс

Напишите сочинение-рассуждение, подтвердив или опровергнув тезис «Двое смотрят вниз. Один видит лужу, другой – звёзды. Что кому. (А.Довженко)».

12 б.

Напишите притчу «Корень злых дел – в дурных мыслях» (Л.Н. Толстой) (по произведениям Ф.М. Достоевского, Л.Н. Толстого, на выбор).



12 б.

Максимальное количество баллов – 24

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ІНСТИТУТ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ І ЗМІСТУ ОСВІТИ



Завдання

фінального етапу

І Міжнародного мовно-літературного конкурсу

учнівської та студентської молоді

імені Тараса Шевченка

2011 рік
5 клас

І. Складіть діалог між двома друзями, які обмінюються враженнями від щойно прочитаної книжки. У репліках діалогу використовуйте означення, обставини (місця, часу, способу) і додатки.

10 балів



ІІ. Спробуйте пояснити, чому Тараса Шевченка називають Кобзарем?
10 балів

ІІІ. Дайте розгорнуту відповідь на запитання (10-15 речень): «Чи подібна казка до поезії? Якщо «так», то в чому полягає ця подібність?»
12 балів
Усього: 32 бали
6 клас

І. Напишіть твір на тему: «Про що я хотів би попросити Тараса Шевченка?»

12 балів



ІІ. Дайте розгорнуту відповідь (0,5-1 стор.) на запитання: «Про які історичні події ми можемо довідатися з поетичних творів Тараса Шевченка?»

12 балів



ІІІ. Доберіть 10 епітетів до слова «поезія».
10 балів
Усього: 34 бали
7 клас

І. Уявіть, що Вам випало жити в часи Тараса Шевченка (тобто в середині ХІХ століття). Напишіть критичний відгук (рецензію) на будь-який улюблений твір (вірш чи поему) Тараса Шевченка, зазначивши актуальність цього твору, його ідею, особливості художньої мови (метафора, порівняння, гіпербола, епітет, паралелізм, використання архаїзмів, історизмів, неологізмів, старослов’янізмів тощо).

20 балів



ІІ. Тарас Шевченко в одному з віршів писав: «Доле, де ти? Нема ніякої…». Напишіть твір (обсягом до 3 сторінок) на тему: «Особливості долі Тараса Шевченка». Спробуйте у своєму творі уявити й пояснити: якою була б доля Тараса Григоровича, якби йому випало жити в наш час?
12 балів
Усього: 32 бали

8 клас

І. Прочитайте вірш Т.Шевченка «І Архімед і Галілей…». Зробіть художній аналіз поезії (визначте тему й ідею твору, а також укажіть основні виражальні засоби: метафори, епітети, антитези, порівняння, гіперболи тощо).

І Архімед і Галілей



Вина й не бачили. Єлей

Потік у черево чернече!

А ви, святії предотечі,

По всьому світу розійшлись

І крихту хліба понесли



Царям убогим. Буде бите

Царями сіянеє жито!

А люди виростуть. Умруть

Ще незачатії царята…

І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люди на землі.

20 балів



ІІ. Тарас Шевченко писав у одному з віршів:

І знову мені не привезла



Нічого почта з України…

Напишіть листа (обсягом до 1 стор.) Тарасові Шевченку або своєму улюбленому українському письменнику. У листі використайте поширені звертання, прикладки, відокремлені обставини.

12 балів

Усього: 32 бали
9 клас

І. Написати твір-роздум (2-3 сторінки) на тему: «Художній світ Тараса Шевченка – світ етичної моралі й моральної краси». У творі навести цитати із творчості самого поета або з праць вітчизняних шевченкознавців.
30 балів

ІІ. «Шевченківський бліц». Дайте коротку й лаконічну відповідь на запитання:

1. Яким було дівоче прізвище матері Т.Шевченка?

2. Чому ім’я Катерина було «подвійно» дорогим для Т.Шевченка?

3. Скільки дітей було в родині Шевченка?

4. Де похований Т.Шевченко?

5. Яка річка протікає біля могили Т.Шевченка?


5 балів
ІІІ. Назвати твори Т. Шевченка, з яких подано ці фрагменти:
1. Кохайтеся, чорнобриві, та не з москалями,

Бо москалі – чужі люде, роблять лихо з вами.

Москаль любить, жартуючи, жартуючи кине

Піде в свою Московщину, а дівчина гине…


2. По діброві вітер віє, гуляє по полю,

Край дороги гне тополю до самого долу.

Стан високий, лист широкий марне зеленіє,

Кругом поле, як те море широке, синіє…


3. Було колись в Україні – ревіли гармати;

Було колись – запорожці вміли панувати.

Панували, добували і славу, і волю –

Минулося: осталися могили по полю.


4. Гомоніла Україна, довго гомоніла,

Довго, довго кров степами текла-червоніла.

Текла, текла та й висохла, степи зеленіють;

Діди лежать, а над ними могили синіють…


5. Пливуть співаючи; пливе

Позад завзятий Гамалія:

Орел орлят мов стереже;

Із Дарданеллів вітер віє,

А не женеться Візантія;

Вона боїться, щоб Чернець

Не засвітив Галату знову,

Або гетьман Іван Підкова

Не крикнув в море на ралець…
5 балів
ІV. Прочитайте уривок із поеми «Княжна» Т.Шевченка:
Село! І серце одпочине.

Село на нашій Україні –

Неначе писанка село,

Зеленим гаєм поросло.

Цвітуть сади, біліють хати,

А на горі стоять палати,

Неначе диво. А кругом

Широколистії тополі,

А там і ліс, і ліс, і поле,

І сині гори за Дніпром.

Сам бог витає над селом.
Подайте відповідь (обсягом 1-2 стор.) на запитання: «Українське село часів Шевченка й село ХХІ століття – причини трагічного занепаду?». У своїх міркуваннях напишіть також і про те, чому у творчості митця село постає ідеалізованим? За допомогою яких художньо-виражальних засобів змальовано «портер» села в поданому уривку? Яким є обличчя українського села в наш час? Чи можна його назвати ідеальним?
20 балів


Усього: 60 балів
10 клас

І. Написати твір-роздум (2-4 сторінки), відштовхуючись від таких слів Тараса Шевченка:

Я не нездужаю, нівроку,



а щось такеє бачить око,

І серце жде чогось…

Назву дібрати самостійно. У творі дати відповідь на запитання: «Що бачить і чого чекає молода людина (десятикласник чи десятикласниця) в Україні ХХІ століття?»

30 балів


ІІІ. Назвати твори Т. Шевченка, з яких подано ці фрагменти:
1. Летим. Дивлюся, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.

2. Кругом неправда і неволя,

Народ замучений мовчить.

І на апостольськім престолі

Чернець годований сидить.
3. Як я була людиною, то Прісею звалась;

Я отутечки родилась, тут і виростала.

Отут, було, на цвинтарі я з дітьми гуляю,

І з Юрусем гетьманенком

У піджмурки граєм…
4. Чи чуєш? Щось плаче за ворітьми… мов дитина!

Побіжім лиш!.. Бачиш? Я вгадував, що щось буде!

І разом схопились. Та до воріт…

Прибігають – мовчки зупинились.

Перед самим перелазом дитина сповита –

Та й не туго, й новенькою

Свитиною вкрита…
5. За горами гори, хмарою повиті,

Засіяні горем, кровію политі.

Споконвіку Прометея там орел карає,

Що день божий довбе ребра

Й серце розбиває.

Розбиває та вип’є живучої крові, –

Вона знову оживає і сміється знову…

5 балів


ІІ. «Шевченківський бліц». Дайте коротку й лаконічну відповідь на запитання:

1. Назвіть село, у якому Тарас Шевченко провів дитячі роки.

2. Назвіть дату перепоховання Тараса Шевченка.

3. Назвіть ім’я професора Академії мистецтв і відомого художника, який відіграв велику роль у визволенні Тараса Шевченка з неволі.

4. Назвіть ім’я видатного російського актора, друга Т.Шевченка.

5. Назвіть ім’я пана, у якого Т.Шевченко був кріпаком.

5 балів
ІV. Прочитайте фрагмент із російськомовної повісті Т.Шевченка «Музика» («Музыкант»). Наведіть приклади риторичних фігур і персоніфікацій в уривку. Запропонуйте відповідь (обсягом 0,5-1 стор.) на запитання: «Якою є роль мистецтв (музики, малярства) у художньому космосі Тараса Шевченка?»
Я вам, кажется, не писал ещё о виолончели? Чудный, дивный инструмент! И я не знаю, где он мог его достать за такую ничтожную цену?

В прошлом году наш поправившийся г. Арновский возвратился из-за границы и между многими диковинными игрушками привёз и виолончель. Боже мой, что это за игрушка! Только одна душа человека может так плакать и радоваться, как поёт и плачет этот дивный инструмент. Мастер, создавший его, не кто иной был, как сам Преметей…


20 балів


Усього: 60 балів
11 клас

І. Написати твір-роздум (2-4 сторінки), на тему: «Шевченківський код у сучасній українській літературі кінця ХХ – початку ХХІ століть».

Навести аргументи, які б доводили чи спростували, що творчість (ідеї, образи, художні візії, метафори тощо) Т.Шевченка є актуальною і для новітньої української літератури.



30 балів

ІІІ. Назвати твори Т. Шевченка, з яких подано ці фрагменти:

1. Якби ви вчились так, як треба,

То й мудрість би була своя.

А то залізете на небо:

«І ми не ми , і я не я,

І все те бачив, і все те знаю,

Нема ні пекла, ані раю,

Немає й Бога, тілько я!»

2. Зоре моя вечірняя, зійди над горою,

Поговоримо тихесенько в неволі з тобою.

Розкажи, як за горою сонечко сідає,

Як у Дніпра веселочка воду позичає.


3. Полечу, каже, зигзицею,

Тією чайкою-вдовицею,

Та понад Доном полечу,

Рукав бобровий омочу

В ріці Каялі. І на тілі,

На княжім білім, помарнілім

Омию кров суху, отру

Глибокії, тяжкії рани…


4. Минають дні, минають ночі. Минає літо.

Шелестить пожовкле листя, гаснуть очі,

Заснули думи, серце спить,

І все заснуло, і не знаю,

Чи я живу, чи доживаю,

Чи так по світу волочусь,

Бо вже не плачу й не сміюсь…

5. У неділю вранці-рано

Поле вкрилося туманом.

У тумані на могилі,

Як тополя, похилилась

Молодиця молодая.

5 балів
ІІ. «Шевченківський бліц». Дайте коротку й лаконічну відповідь на запитання:

1. Назвіть ім’я кобзаря, якому Тарас Шевченко надіслав свою збірку «Кобзар» із творчим надписом.

2. Назвіть імена 5 лауреатів Національної премії України Т.Шевченка після 1980 р.

3. Назвіть ім’я українського поета ХХ століття, який сказав про Т.Шевченка: «Не поет – бо це ж до болю мало».

4. Назвіть імена найвизначніших сучасних дослідників творчості Т.Шевченка (2-3 імені).

5. Назвіть художній засіб, яскраво представлений у поданому фрагменті:

Село на нашій Україні –

неначе писанка село.

а) епітет;

б) порівняння

в) метафора

5 балів
ІV. Прочитайте уривок із російськомовної повісті Т.Шевченка «Близнюки» («Близнецы»). Охарактеризуйте авторський стиль. Які мовностилістичні засоби і художні прийоми використовує митець для побудови тексту? Як функціонує іронія в цьому фрагменті? Яка її художня роль? Спробуйте також дати письмову відповідь на запитання: «Чому свої прозові твори Тарас Шевченко писав російською мовою?»
Всему просвещённому миру известно и преизвестно, что понедельник – день критический или просто тяжёлый день и что в понедельник всякий болеем или менее образованный человек не предпримет ничего важного. Он лучше пролежит целый день; хотя бы там, как говорится, само дело просилось в руки, он перстом не пошевелит. Да и в самом деле, если хорошенько рассудить, если мы из-за презренного серебряника надругаемся над священными преданиями старины, что же тогда из нас будет? И выйдет какой-нибудь француз или, чего боже сохрани, куцый немец. А о типе или, так сказать, о физиономии национальной и помину не будет. А по-моему, нация без своей собственной, ей только принадлежащей. Характеризующей черты похожа просто на кисель, и самый безвкусный кисель.

Но увы! Не так думаю прочие. Например, наше военное сословие далеко отстало от современников на пути просвещения. Они, например, не веруют вовсе в понедельник и легкомысленно называют этот священный завет отцов и дедов наших бабьими бреднями. Боже мой, боже, вот до чего мы дожили. А попросил бы я это усатое сословие заглянуть, например, хотя бы в «Письмовник» знаменитого Курганова: там именно сказано, что ещё древние халдейские маги и звездочёты, а за ними и последователи учения Зороастрова неукосненно веровали в критичность понедельника. Так вот поди, толкуй ты с беспардонною военщиною. Военный, вполне военный человек, – он лучше загнёт лишний угол или возьмёт у жида лишнюю бутылку самодельного рому, так называемого клоповика, чем выпишет мудрую книгу какую-нибудь, хоть, например, «Ключ к таинствам природы» Эккартсгаузена с прекрасными рисунками знаменитого нашего Егорова. Так где тебе, и слушать не хотят.

Я всё это речь веду к тому, терпеливый читатель, что, поругавши освященные многими и премногими годами верования предков наших, именно в понедельник рано утром из уездного города П., и губернии тоже П., выступил в поход не то гусарский, не то уланский полк, не помню хорошенько. Помню только, что сбор в трубу трубили, поэтому и надо думать, что полк был кавалерийский, а если б был пехотный, то сбор били бы в барабан.

20 балів




Усього: 60 балів


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка