«Довідничок таємниць лісу система спостережень в природі з дітьми старшого дошкільного віку»



Скачати 10,61 Mb.
Сторінка1/7
Дата конвертації13.12.2016
Розмір10,61 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7
Дячок С.П.

ДОВІДНИЧОК

ТАЄМНИЦЬ ЛІСУ

(система спостережень в природі

з дітьми старшого дошкільного віку)

Дячок С.П. Навчально – методичний посібник «Довідничок таємниць лісу (система спостережень в природі з дітьми старшого дошкільного віку»


Автор:


Дячок С.П., вихователь Балаклеївського дошкільного навчального закладу №9 «Берізка» Смілянського району Черкаської області.

Рецензент:

Зобенько Н. А. – доцент кафедри дошкільної та початкової освіти Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького, кандидат педагогічних наук, доцент.

Ванько К.І. – методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників.


Мета даного посібника – надати практичну допомогу вихователям у організації роботи з дітьми старшого дошкільного віку, щодо формування у них компетентності у сфері життєдіяльності «Природа», як першооснови екологічного світогляду.

До посібника ввійшли розробки спостережень за рослинами, бесіди про дерева, квіти та кущі лісу. Підібраний літературний матеріал (вірші, легенди, казки, загадки, прислів’я, прикмети, ілюстрації) який можна використовувати матеріал не лише під час спостережень, а й на заняттях та під час різних видів діяльності. За допомогою дібраного матеріалу дорослі зможуть легко і доступно задовольнити допитливість малят про лісову флору України.

Рекомендовано для працівників дошкільних навчальних закладів, батьків, дідусів та бабусь.
ВСТУП

З моменту народження природа для маленької дитини є домінантою життя. Від стану природного довкілля залежать фізичне здоров’я та успішний розвиток малюка. Від відкриття дитиною для себе природних об’єктів, уточнення та розширення уявлень про них під час контакту й набуття досвіду безпечного спілкування з цими об’єктами у практичній діяльності й до наслідування природодоцільної поведінки дорослого – такий шлях має пройти малюк, щоб спілкування з природою стало його потребою.

Саме у дошкільному віці дитина засвоює початкові знання про природні об’єкти та явища, вчиться правильно користуватися ними, визначати причинно-наслідкові зв’язки в середовищі існування всього живого на Землі. Успіх багато в чому залежить від методично правильно спланованої діяльності дітей та педагога.

Запропонований посібник допоможе вихователям організувати роботу щодо формування у дітей старшого дошкільного віку уявлень про лісову флору, а подане перспективне планування полегшить освітянам завдання рівномірно розподілити навчальний матеріал упродовж року.

Ознайомлення дітей з природою є засобом створення у їхній свідомості реалістичних знань про навколишній світ, заснованих на чуттєвому досвіді. Ці знання необхідні для формування зачатків екологічної культури. Уміння дивитися і бачити обличчя природи, слухати і чути її голос, набуті під час спостережень, виробляє у дошкільнят звичку робити висновки, виховує логіку мислення, чіткість і красу мовлення.

Спостереженню належить особлива роль у пізнанні дітьми світу природи, оскільки воно є активною формою пізнання. Діти навчаються віднаходити, порівнювати, виділяти загальне та відмінне у об’єктах природи.У старшому віці формуються причинно-наслідкові зв’язки, узагальнені уявлення про об’єкти та явища. Спостереження приносять користь, якщо простежується їхній цикл. Кожне наступне спостереження дозволяє демонструвати дітям нові сторони й особливості вже знайомого об'єкта, розглянути й уточнити наявні подання. Багаторазові, але з різною метою. звертання до того самого об'єкта, формує в дітей стійкий інтерес до нього, і виявляє потребу в нових, що особливо коштовно, самостійних спостереженнях.

Спостереження в природі є благодатним матеріалом для естетичного виховання. Необхідно навчати вихованців помічати прекрасне, милуватися красою рідного краю. Саме тут вчасно звернути увагу на емоційний розвиток дитини, вчити її радіти першій квітці, лагідному сонячному променеві, теплому літньому дощикові тощо.

Вихователю слід пам’ятати, що в його діяльності необхідно постійно посилатися на моральну та інтелектуальну сприятливість дошкільника, яка характеризується в цьому віці активністю таких розумових операцій, як аналіз, синтез, порівняння, зіставлення, а також високим емоційним ставленням до пізнавального об’єкта, явища. Хвилинки милування з використанням літературного матеріалу сприятимуть розвитку як пізнавальної так і емоційно-ціннісної компетентності дошкільників.

Діти старшого дошкільного віку сприймають ідеї, знання вихователя про навколишнє порівняно швидко і, сприймаючи їх часто на віру, стихійно включають у власний життєвий досвід. Шляхом бесід вихователь допомагає дітям повніше, глибше зрозуміти навколишній світ. Вступні бесіди проводяться перед екскурсіями в природу, супроводжують під час екскурсій, потім заключна бесіда, як підсумок.

Всі методи екологічного виховання розраховані на те, щоб у захоплюючій формі дати дитині знання про природу, її закони, взаємозв'язки природних об'єктів. При цьому знання не є самоціллю, вони лише засіб для формування в дітей екологічного світогляду й екологічної грамотності, активної життєвої позиції. Не одержавши елементарних екологічних знань, дитина не зможе зрозуміти зміст правил поведінки в навколишньому середовищі. Але навчання це в жодному разі не механічне запам'ятовування й відтворення матеріалу дитиною. Головне - розуміння, уміння мислити самостійно, логічно пояснювати свою точку зору. Всі методи повинні викликати в дітей емоційне й, разом з тим, усвідомлено грамотне відношення до природи, бажання жити в гармонії з навколишнім світом.

Ніколи у своїй роботі з ознайомлення дітей із природою, вихованню любові до неї, вихователь не обходиться без художньої літератури. Через літературу діти привчаються любити природу, бачити в ній прекрасне. Прослухавши вірш або оповідання, діти уважніше придивляються до рослин, до всього, що живе навколо. Особливе місце в роботі з дітьми займає народна творчість, народна мудрість. За допомогою віршів, легенд, казок, загадок, прислів’їв, народних прикмет дорослі зможуть легко і доступно задовольнити допитливість малят про об’єкти природи, адаптувати їх до дитячого сприйняття. Поданий у посібнику навчальний, літературний та ілюстративний матеріал спрямований викликати у дітей емоційне й, разом з тим, усвідомлено грамотне відношення до природи, бажання жити в гармонії з навколишнім світом. А узагальнений та систематизований за порами року матеріал про лісову флору України, надасть можливість педагогу використовувати його не лише на заняттях, а й під час різних видів діяльності.
ОРІЄНТОВНЕ ПЕРСПЕКТИВНЕ ПЛАНУВАННЯ СПОСТЕРЕЖЕНЬ ТА БЕСІД ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Місяць

Тематика

Вересень

Спостереження за осіннім лісом

Спостереження за акацією

Спостереження за березою


Жовтень

Спостереження за кленовим листям

Спостереження за шовковицею



Листопад

Спостереження за горобиною

Спостереження за шипшиною



Грудень

Бесіда про сосну

Спостереження за ялиною



Січень

Порівняльне спостереження за ялиною та кленом

Спостереження за дубом



Лютий

Спостереження за обліпихою

Спостереження за липою

Спостереження за калиною


Березень

Спостереження за вербою

Бесіда Проліски



Квітень

Бесіда про ліщину

Бесіда про модрина

Бесіда про весняний ліс


Травень

Спостереження за тополею

Спостереження за черемхою



Червень

Спостереження за ромашкою

Спостереження за незабудкою



Липень

Спостереження за папороттю

Спостереження за ехінацеєю



Серпень

Спостереження за євшан-зіллям

Спостереження за звіробоєм





СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ОСІННІМ ЛІСОМ
Об’єкт спостережень - осінній ліс

Мета:формувати у дітей пізнавальний інтерес до лісу, зокрема його рослинного світу, учити дітей порівнювати різні види рослин визначати спільне та відмінне між ними, розвивати пам’ять, мислення, спостережливість, виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю

Хід спостереження:

Запитання до дітей


  • Діти, яка зараз пора року?

  • А вам подобається осінь?

  • Яка осінь?

Послухайте і відгадайте про які рослини я вам загадаю загадки.

Довга-довга і худенька,

Знизуширша,вверх гостренька,

Тягне вгору руки-віти.

Що це?Відгадайте діти.(Тополя)

Біла кора,тонкі віти.

Що це?Відгадайте діти.(Берізка)

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Заглядається у воду

На свою чудову вроду.(Калина)

Гарне дерево міцне

Буде жолудів багато.(Дуб)

Впав колючим боком,

Глянув карим оком.(Каштан)

Плаче красуня над річкою:

Пов’язала б коси стрічкою,

Та вітер весь час налітає

Та коси мої розплітає.(Верба)

Діти погляньте,як гарно осінь розмалювала дерева.На кленах та берізках листя золотисте.Горобина та шипшина одягли червоне намисто. Дуби та ліщини хизуються своїм урожаєм жолудів та горіхів.



  • Діти які бувають ліси?

  • Які бувають рослини?

  • Які бувають дерева?

Підчас прогулянки діти розглядають та порівнюють окремі частини різних дерев,розповідають про текстуру кори,особливості форми кори,вигляду та кольору листя,плодів тощо.Дерево-жива істота.І протягом року росте та змінюється.

Кожен день деревця привітно махають нам своїми гілочками, запрошуючи нас до себе вгості.Своїми листочками очищають навколо нас повітря.Захищають від шуму,пилу,бруду.Та всі дерева беззахисні перед нами-людьми.Тому всі ми повинні оберігати ліси-бо вони, легені нашої землі.

Діти а зараз пограємося у гру «Обери правило»

З кожної пари речень оберіть правило поведінки в лісі.Поясніть, які правила ви обрали.Чому?



I пара речень:

Гілок не ламайте,дерев не чіпайте, жодної травиночки,жодного листочка даремно не зривайте.

У лісі можна погратися:листям покидатися, вінки сплести, квітів нарвати. Землі ж багато-ще виростуть.

II пара речень:

Нарешті можна погаласувати,покричати, і найголовніше,нікому не заважаєш.

Намагайтеся не галасувати,а то ліс злякається,зачаїться,і ви не дізнаєтесь про його таємниці.

III пара речень:

Зелену жабу, вужа-плазуна, бридку гусінь можна прогнати,а ще краще якби їх зовсім не було.

Усі тварини важливі-усі тварини потрібні. Кожна тварина робить у природі свою корисну справу.
Літературний матеріал для використання під час спостереження
Н. Красоткіна «Ліс - це диво, ліс - це казка»

Ліс - це диво, ліс - це казка.

То ж ходімо в ліс, будь ласка.

В лісі є кущі і квіти,

В нім сплели дерева віти.

Трави, ягоди й грибочки,

В нім чарівні є куточки.

Ліс - це друг всьому живому.

Звір і птах живе у ньому.

Ліс дає всім прохолоду

І прозору робить воду.

Вміє поле захистити,

Щоб воно могло родити.

Він повітря очищає,

Ароматом напуває.

Щедро вміє роздавати

Все, що є, бо він багатий.

Людям вміє догоджати:

Дерево дає для хати,

Сірники, папір і ліки -

Все, що треба чоловіку.

В світі є ліси казкові:

Хвойні, листяні чудові,

Мішані є і тропічні,

Саксаулові незвичні.

В хвойних - сосни і ялини,

Кедри, піхти і модрини.

Пахне в лісі цім живиця,

Є морошка і брусниця.

Де ростуть берізки й клени,

Тис, ялиночка зелена,

Ясен, сосни і дубочки –

Це вже мішані лісочки.

А на півдні, де тепліше,

Ще буває цікавіше.

В пишнім листі все буяє,

Ліс тут листяним буває.

Та летять листочки долі,

Взимку всі дерева голі.

І стоять так до весни,

Дивляться чарівні сни.

Ліс - це диво, ліс - це казка.

То ж заходьте в ліс, будь ласка,

Але завжди пам’ятайте:

Диво-ліс охороняйте!
В. Бичко «Лісова історія»

Ти думаєш, деревам не болить?

Ти думаєш, в дерев немає серця?

Та чую я – з корінь до верховіть –

Мій любий клен так жалібно трясеться...

Ну заспокойсь! Ти рану вже промив.

Ще пройде дощ, і стане тобі краще!.. ...

Ішов хлопчина тут і гілку одломив,

Таке ледащо, сам не знає нащо...

До себе вабить лісова краса,

Дерева небо прихиляють низько.

Радіє все... Але я бачив сам,

Як ліс ридав, як плакали берізки.

Від сліз беріз так солодко було

Тим сокопивцям, що не знають жалю,

Що, позабувши про добро і зло,

Ножа встромляють в кору, наче жало.

Комусь повужчав шлях - і напролом!

Від лісу вже відрізано окраєць.

Машини йдуть, неначе бурелом...

Держись, дубки, тікай, сороко й заєць!

Ти, хлопче мій, із лісом подружи,

За дихання своє йому віддячуй.

Залиш отут, в казковості стежин

В цій дивині, ти погляд свій гарячий.

Ти запишавсь. Ти володіти звик.

А ліс росте із поглядом в століття...

Ось велет-дуб... Посунься трохи вбік,

Розкрилить дай йому високе віття.

Яка тут далина, яка тут вись!

Та це для всіх, не для самого тебе.

Ясній сосні ти місцем поступись,

Їй треба сто вітрів, простору, неба.

Трудом тяжким посаджено колись...

Тепер тут медозбір - і повна чаша!

Ти шапку скинь і низько поклонись,

Бо ліс - це світлий храм. Святиня наша.

Плинуть ліси... За ними ген степи...

Ти в лісі задарма не зріж ялинку.

Природа скрізь одна. Гляди, не наступи

Ні на чебрець, ні на гнучку билинку.

Твої онуки тут гулятимуть навкруг,

Хай пройдуть і твоїм щасливим слідом.

Хай їх ласкає ліс, хай їх голубить луг,

Збережені навік дбайливим ділом!
Чому листянийліс протягом рокупостійно змінюєсвій вигляд?

Протягом року вигляд листяного лісу безперервно змінюється. Ось зійшов останній сніг; бура поверхня ґрунту вкрита шаром минулорічного листя, що розкладається. А через декілька днів земля в лісі одягнеться ніжною зеленню перших весняних рослин. Невдовзі з'являться й квіти. Де-не-де по яругах ще лежить сніг, апоряд розцвітають жовтий або бузковий ряст, золотисті й білі анемони. Ранньою весною вони утворюють в лісі строкатий квітучий килим.

У забарвленні весняних лісових квітів переважають жовті, рожеві й блакитні тони. Ці квіти здаля бачать комахи-запилювачі - джмелі й метелики. Цвітіння рослин у лісі починається відразу після розтавання снігу, а розпал цвітіння припадає на другу половину травня, коли на луках і у хвойному лісі ще тільки починається розвиток рослин. І лише через декілька тижнів після цього розпускається листя на дубі.

Настає літо. Дерева й чагарники одягаються в зелений наряд. Яскраві весняні квіти відцвіли. У більшості рослин, що квітнуть улітку, квіти білого кольору.

Ближче до осені відцвітають усі лісові рослини. Листя дерев і чагарників стає золотисто-жовтим і багряним.

Узимку ліс вкривається товстим шаром снігу. Здається, що життя рослин завмирає. Але, розкопавши сніг, можна побачити під злежаним листям білуваті паростки. Під снігом к рослина не лише живе, але й росте. А перед тим, як почне танути сніг, під його вже не глибоким шаром паростки весняних рослин починають зеленіти, а пуп'янки - забарвлюватися.



Листяні ліси, як і багато інших видів лісів, мають ярусний розподіл рослинності, й різні тварини відповідно займають різні яруси лісу. Біля самої землі знаходиться ярус трав'янистих рослин, який складається з папоротей, трави та інших невисоких рослин. Тут росте величезна кількість квітів і грибів. Наступний ярус - це ярус чагарників. Потім іде ярус дерев, крона яких знаходиться в тіні вищих дерев. Листя найвищих дерев утворює верхній ярус - ярус-запону.

Такі тварини як білки переміщаються по всіх ярусах, адже вони можуть як бігати по землі, так і видиратися на самісінькі верхівки найвищих дерев. Велика кількість птахів - сойки, сови та інші - люблять мос­тити свої гнізда в кронах високих дерев.
Як дерева дізнаються проте, що пора «прокидатися» ?

У помірній зоні взимку інколи настає відлига. Але дерева не «прокидаються» під час відлиги, тому що особливе чуття підказує їм: «Ще рано». Це чуття реагує не на тепло, а на холод. Наприклад, липкі бруньки кінського каштану утворюються наприкінці літа і впадають у стан спокою. Вони не розкриються, поки не зазнають протягом декількох тижнів дії холоду. Ніяке тепло їх не «розбудить». Це життєво важливо - відлиги в помірній зоні тривають недовго, й листя загине під час нового похолодання.