Езоп легендарний поет, засновник жанру байки




Скачати 18,31 Kb.
Дата конвертації23.11.2018
Розмір18,31 Kb.
  • Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки.
  • Висвітлення народної мудрості та узагальнення моральних якостей у байках Езопа.
  • Підготувала вчитель
  • світової літератури
  • Дубіївської загальноосвітньої
  • школи І-ІІІ ступенів
  • Іванова Алла Іванівна

МЕТА:

  • МЕТА:
  • 1. Зацікавити учнів творчістю давньогрецького байкаря Езопа.
  • 2. Розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати та
  • коментувати прочитане, виділяти основну думку кожної байки,
  • розвивати вміння зіставляти описане в байках із сьогоднішнім
  • реальним життям, допомогти учням усвідомити важливість
  • самокритичного погляду для успішної життєдіяльності людини.
  • 3. Виховувати критичне ставлення до своїх і чужих вчинків, вміти
  • розрізняти добро і зло, спонукати до роздумів, запалити бажання
  • самовдосконалюватися, формувати духовний світ учнів.

В Езопа вчіться добрі люди.

  • В Езопа вчіться добрі люди.
  • Федр

Езоп-давньогрецький творець байки.

  • Езоп постає перед глядачами людиною незалежною і спокійною. Він тримає книгу в правій руці, трохи відхилившись назад. Ліву руку заклав за пазуху.
  • Дуже виразне обличчя Езопа: набрякло-поблякле від життєвих незгод, випадкових ночівель десь просто неба або на холодній підлозі. Воно має свій чіткий вираз: широкі вилиці, нерозчесане волосся, зморшки біля губ.
  • У спокійно-втомленому обличчі, схопленому в момент роздумів від прочитаного, відчувається прихована сила переживань, багате внутрішнє життя.
  • Застигла поза Езопа з непорушним обличчям і задумливими примруженими очима свідчить про те, що саме цієї миті він про щось розмірковує.

За переказами Езоп жив у давній Греції дві з половиною тисячі років тому (у VI ст. до н.е.). Кажуть, що байкар був рабом-невільником, за походженням фракійцем чи фрігійцем. Мав велике черево, чималу голову, горб на спині. Проте цей негарний раб вирізнявся неабияким розумом. Про його мудрість складалися легенди, які свідчили про те, що він був розумніший від своїх сучасників і повчав їх своїми байками.

  • За переказами Езоп жив у давній Греції дві з половиною тисячі років тому (у VI ст. до н.е.). Кажуть, що байкар був рабом-невільником, за походженням фракійцем чи фрігійцем. Мав велике черево, чималу голову, горб на спині. Проте цей негарний раб вирізнявся неабияким розумом. Про його мудрість складалися легенди, які свідчили про те, що він був розумніший від своїх сучасників і повчав їх своїми байками.

Про Езопа збереглося чимало переказів. В одному з них, наприклад, розповідається, що одного разу господар послав Езопа до міста з якимось дорученням. Дорогою йому зустрівся суддя і суворо запитав:

  • Про Езопа збереглося чимало переказів. В одному з них, наприклад, розповідається, що одного разу господар послав Езопа до міста з якимось дорученням. Дорогою йому зустрівся суддя і суворо запитав:
  • Куди ти йдеш?
  • Не знаю, - відповів Езоп.
  • Така відповідь здалася судді підозрілою, і він звелів відвести Езопа до в'язниці.
  • — Але ж я сказав щиру правду, — запевняв Езоп. — Звідки мені було знати, що я потраплю до в'язниці?
  • Суддя засміявся і відпустив його.

Друга легенда розповідає, що одного разу Ксанф наказав Езопові приготувати для своїх гостей страви з найдорожчих продуктів. Раб-мудрець купив свинячих язиків і подав на стіл багато чого, але все тільки з язиків. Здивований хазяїн запитав, чому самі тільки язики на святковому столі.

  • Друга легенда розповідає, що одного разу Ксанф наказав Езопові приготувати для своїх гостей страви з найдорожчих продуктів. Раб-мудрець купив свинячих язиків і подав на стіл багато чого, але все тільки з язиків. Здивований хазяїн запитав, чому самі тільки язики на святковому столі.
  • А хіба може щось бути кращим від язика? — відповів той.— Він об’єднує людей, він відкриває шлях до знань. Він вчить, переконує, перед ним відчиняються усі двері!
  • Наступного разу Ксанф наказав приготувати стра­ви із найдешевших продуктів. І знову Езоп приготував язик. На обурення Ксанфа він відповів:
  • Але ж язик — то наймерзотніша річ у світі. Він причина усіх чвар, судів, війн. І якщо це орган правди, то разом з тим — брехні і наклепів.

Складання сенкану "Езоп".

  • Езоп
  • Розумний, мудрий.
  • Складає, повчає, висміює.
  • Засновник жанру байки.
  • Байкар.
  • Пам’ятка "Як декламувати байку".
  •  
  • Читаючи віршовану байку, дуже важливо наголосом виділити ключові слова, витримати паузи після цих слів та за допомогою відповідної інтонації створити враження комічного.

Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:

  • Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:
  • - Минулого року ти зневажило мого батька.
  • - Мене тоді й на світі не було, - відповіло Ягня.
  • Але Вовк сказав йому:
  • - Хоч би як ти виправдовувалось, я все одно тебе з'їм.
  • Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.
  • Герої байки:
  • Вовк – тип зухвалої, нещадної, владної людини.
  • Ягня – символізує невпевненість, схиляння перед силою, владою, страх, рабську покірність.
  • Мораль: справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.
  • Засуджуються: зухвалість, жорстокість, несправедливість, рабська покірність.

 

  •  
  • Крук украв шматок м'яса і сів на якесь дерево. Побачила це Лисиця з захотіла відібрати м'ясо. Вона стала перед Круком і почала вихваляти його велич і красу, кажучи, що йому найбільше з усіх годилось б царювати над птахами, і це сталося б напевно, коли б він мав голос.
  • Крук хотів похвалитися, що голос у нього є, закрякав і випустив м'ясо. Лисиця підбігла, схопила м'ясо і сказала: " О Круче, коли б ти мав також розум, тобі більше не бракувало б нічого, щоб стати царем".
  • Ця байка стосується нерозумної людини.
  • Герої байки:
  • Крук – тип нерозумної, надто довірливої людини, яка сприймає будь-які слова за щиру правду.
  • Лисиця – тип хитрої, лицемірної людини.
  • Мораль: нерозумну людину можна вмовити виконати будь-що.
  • Засуджуються: лукавство, нерозважливість, дурість, нещирість.

Мурашки взимку сушили на сонці вогке збіжжя, коли до них підійшла голодна Цикада й попросила, щоб їй дали їсти. Тоді вони спитали її, чому вона не заготувала собі харчів улітку, а вона їм: «Мені все було ніколи, я співала». На це Мурашки, сміючись, відповіли: «Якщо ти співала влітку, то потанцюй узимку».

  • Мурашки взимку сушили на сонці вогке збіжжя, коли до них підійшла голодна Цикада й попросила, щоб їй дали їсти. Тоді вони спитали її, чому вона не заготувала собі харчів улітку, а вона їм: «Мені все було ніколи, я співала». На це Мурашки, сміючись, відповіли: «Якщо ти співала влітку, то потанцюй узимку».
  • Не слід зневажати нічого, щоб згодом не довелося шкодувати.
  • Герої байки:
  • Мурашка – тип людини, яка постійно працює.
  • Цикада – тип людини, яка не звикла працювати.
  • Мораль: не можна бути в житті безтурботним, не дбати про майбутнє, зневажати працю.
  • Засуджуються: легковажне ставлення до життя, лінощі, безпорадність.
  • Прославляється: повага до праці та працьовитих людей.
  • Мораль звучить як висновок і стосується безпосередньо людей
  • Байки Езопа
  • Мораль завжди знаходиться в кінці байки
  • Мораль звучить як висновок і стосується безпосередньо людей
  • Байки написані прозовою мовою
  • Байка поділена на дві частини: оповідну і мораль
  • Езопова мова
  • Зашифрований спосіб викладу думок з натяками і недомовками з метою уникнути цензурної заборони і переслідування

Цей урок навчив мене…

  • Цей урок навчив мене…
  • Тепер я можу розповісти друзям про…
  • Найцікавішим для мене було…
  • Після цього уроку я зробив для себе висновок…

Новолокова Н.П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій – Основа; Харків, 2009.

  • Новолокова Н.П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій – Основа; Харків, 2009.
  • Зарудня І.О. Міфи та байки на уроках зарубіжної літератури – Мандрівець, Тернопіль, 2005.
  • Н.І.Соломко Методика критичного мислення як інструмент самостійного опанування навчального матеріалу //Всесвітня література в середніх навчальних закладах України – 2005. - №2. – с.21-24.
  • Щербина А.О. Жанри сатири і гумору: Нарис – К. 1977 
  •  www.childhoodbooks.ru
  • http://www.krylov.net.ru/
  • http://www.krugosvet.ru/articles/104/1010420/1010420a1.htm
  • http://www.peoples.ru/art/literature/poetry/oldage/ivan_krylov/index1.html
  • Використана література


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка