Філософський зміст твору. Художні образи «Маленького принца» А. де Сент-Екзюпері



Скачати 128,02 Kb.
Дата конвертації03.11.2018
Розмір128,02 Kb.
Гузь Ольга Олександрівна, вчитель зарубіжної літератури НВК №26, місто Кропивницький

Урок №55

Тема: Філософський зміст твору. Художні образи «Маленького принца» А. де Сент-Екзюпері

Мета: завершити аналітичне дослідження казки «Маленький принц» (з ХVІ розділу до кінця - перебування головного героя на Землі); з’ясувати жанрові особливості твору (поєднання жанру казки та філософської притчі); розкрити роль алегорії й символу у втіленні авторського задуму; розкрити філософський зміст твору; узагальнити й систематизувати характеристики головних героїв твору; сприяти формуванню світоглядних та моральних цінностей учнів.

Обладнання: фрагменти мультиплікаційного фільму «Маленький принц» (1979). – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=eHv4bfmxImQ; фрагменти художнього фільму «Маленький принц» (Росія, режисер Андрій Росс, 1993 ). – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=efvR0l8VtdE; фільму «Маленький принц» (США, Великобританія, 1974, режисер Стенлі Донен).- Режим доступу: https://uakino.tv/.../48102-film-malenkiy-princ-1974-s...; фільму «Маленький принц» (СРСР, 1966). – Режим доступу: https://my.mail.ru/video/mail/bamasafta/.../7272.htm...

Епіграфи:


  • Дитинство – це величезний світ,

звідки приходить кожен! Звідки я родом?

Я родом з мого дитинства, ніби з якоїсь країни…

  • Є тільки одна істинна цінність –

це зв'язок людини з людиною.

Антуан де Сент-Екзюпері



Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІІІ. Аналітичне дослідження розділів ХVІ – ХХVІІ

Герменевтична бесіда

Учитель. «Отож сьома планета була Земля».

- Виразно прочитайте другий абзац шістнадцятого розділу («Земля — планета неабияка! На ній сто одинадцять королів (не поминаючи, звісно, і муринських), сім тисяч географів, дев'ять тисяч ділків, сім з половиною мільйонів п'яничок, триста одинадцять мільйонів шанолюбців, себто десь із два мільярди дорослих»). Як ви думаєте, хто дав Землі таку характеристику? Пілот чи маленький принц? Аргументуйте свою відповідь.

- Який сенс серед характеристик Землі мають міркування про армію земних ліхтарників?

- Кого й навіщо шукав на Землі маленький принц? (Людей. Він шукав собі друзів.) Хто був першим, кого зустрів на Землі маленький принц? (Гадюка.)Де саме й чому там відбулася ця зустріч? Поясніть символічне навантаження образу пустелі. Пригадайте сенс цього образу на початку твору в історії з пілотом, що потерпів аварію саме в пустелі.

- Виразно прочитайте діалог маленького принца з гадюкою?

- Які афоризми з розмови маленького принца з гадюкою ви виписали? («Серед людей також самотньо», «Я розв'язую всі загадки».) Поясніть їхнє смислове навантаження.

- Поясніть сенс фрази, сказаної гадюкою: «…моці у мене більше, ніж у пальці короля»? Чому гадюка не вкусила маленького принца?

- Як гадюка могла прислужитися маленькому принцові? Чи зрозумів він сенс її натяку? Чому відразу не скористався її послугами?

- Що про людей дізнався маленький принц з розмови з пустельною квіткою? Спробуйте витлумачити підтекстовий сенс міркувань квітки про людей: «Люди? Ага, їх, здається, всього шестеро чи семеро. Я бачила їх багато років тому. Та де їх шукати — хтозна. Їх жене вітром. Вони без коріння, це дуже незручно».

- Який досвід виніс маленький принц з перебування у горах? («Яка чудна планета!») Чому він так казав? Яку роль у цьому відіграла луна від його власних слів?

- Визначте головну подію ХХ розділу тексту. Доведіть, що саме цей розділ є кульмінацією твору. Які важливі цитати з цього розділу ви записали до своєї «Скарбнички важливих думок на все життя»? («А всі дороги провадять до людей»)

- Чому після зустрічі з трояндами маленький принц почувався ще більш нещасним?



Порівняльна характеристика земних троянд з квіткою, що росла на планеті маленького принца

Висновок: головна відмінність у внутрішній сутності образів; земні троянди, гарні й досконалі зовні, були чужими маленькому принцу, хоча він спочатку цього не зрозумів (до пояснень лиса). Спочатку він прийняв їх як обман квітки з астероїда В-612, відчув спустошення й образу й ще більшу самотність. У цей момент він не думав, чим для нього була квітка з його планети. В ньому говорив егоїзм, а серце мовчало.)

- Як ви думаєте, чому автор приводить до маленького принца лиса саме в хвилину його відчаю? (Лис стає для маленького принца провідником у світ моральних цінностей, він пояснює йому сутність простих речей – дружби, відповідальності, духовності, сприйняття серцем. Саме вони утворюють духовний стрижень особистості, саме вони є основою для побудови взаємин людини з людиною, вони є основою становлення особистості.)

- Виразно прочитайте в особах діалог маленького принца з лисом (розділ ХХІ) (або перегляньте відповідний фрагмент у одній з екранізацій твору). Розкрийте символічне навантаження образу лиса.

- Що означає «бути прирученим»? Як це пов’язане з однією з центральних проблем твору – проблемою дружби та пошуків друга?

- Які цитати з цього діалогу стали всесвітньо відомими афоризмами? Прокоментуйте їх. («Ти для мене поки що лише маленький хлопчик, достоту такий, як сто тисяч інших. I ти мені не потрібний. I я тобі теж не потрібний. Я для тебе всього тільки лис, достоту, як сто тисяч інших лисів. Та як ти мене приручиш, ми станемо потрібні одне одному. Ти будеш для мене єдиний на цілім світі. I я буду для тебе єдиний на цілім світі...», «Будь ласка... приручи мене!», «Мова — це джерело непорозуміння», «А як ти приходитимеш коли попало, то я ніколи не знатиму, на яку годину готувати своє серце... Повинні бути обряди», «Ти зрозумієш, що твоя рожа — єдина на світі», «Ви дуже гарні, але порожні,— сказав іще маленький принц.- Задля вас не схочеться померти. Звісно, випадковий перехожий і про мою рожу подумає, що вона така сама, як і ви. Але вона одна-єдина, над усе найдорожча. Я-бо полив її. Я-бо накрив її скляним ковпаком. Я-бо затулив її ширмою. Я-бо нищив задля неї гусінь, лишив тільки двох чи трьох, щоб повиводились метелики. Я чув, як вона нарікала і як хвалилась і навіть як замовкала. Рожа ця — моя», «Ось моя таємниця. Вона дуже проста: лише серце добре бачить. Найголовнішого не побачиш очима», «Твоя рожа дорога тобі тому, що ти присвятив їй стільки часу», «Люди забули цю істину,— мовив лис,— але ти не забувай. Ти назавжди береш на себе відповідальність за тих, кого приручив. Ти відповідаєш за свою рожу».)

- Як ви думаєте, чому після «приручення» лиса маленький принц зустрічає стрілочника (розділ ХХІІІ)?

- Яке смислове навантаження несе в собі рух людей в просторі?

- Виокреміть найважливіші з вашого погляду цитати з розмови головного героя зі стрілочником. Спробуйте їх витлумачити та пов’язати з провідними проблемами твору. («Люди вічно невдоволені там, де живуть», «Лише діти знають, чого шукають,- сказав маленький принц.- Вони витрачають стільки часу на ганчір'яну ляльку, і лялька стає їм дорога, і якщо її заберуть, діти плачуть...»)

- Поясніть, чому стрілочник сказав про дітей, що плачуть, коли у них відберуть ляльку, щасливими («їхнє щастя»)?

- З ким зустрівся маленький принц після стрілочника? Що продавав крамар?

- Доведіть, що крамар і маленький принц по-різному ставляться до проблеми тамування спраги та заощадження часу («за тиждень п’ятдесят три хвилини», «От аби я мав витратити п'ятдесят три хвилини,— помислив маленький принц,— я просто пішов би до криниці...»)

- Яку роль має той факт, що розповідь про спілкування маленького принца з крамарем відбулася саме в той час, коли пілот випив останній ковток води?

- Який сенс у творі має пошук колодязя в пустелі? Прокоментуйте найважливіші фрази цього фрагменту (розділ ХХІV). («Добре, коли є приятель, навіть якщо треба сконати», «Вода буває потрібна й серцю...», «Зорі прегарні, бо десь там є квітка, хоч її й не видно звідси...», «Знаєш, чому гарна пустеля? — спитав маленький принц.— Десь у ній ховаються джерела», «Найзворушливіше в цьому заснулому маленькому принці його вірність квітці, образ рожі, що сяє в ньому, ніби полум'я світильника, навіть коли він спить...» I я зрозумів, що він ще тендітніший і безборонніший, ніж здається. Світильники треба старанно охороняти: порив вітру може погасити їх...»)

- Розкрийте символіку образу колодязя в пустелі, до якого прийшли пілот з маленьким принцом. Як розуміти слова маленького принца «Ми збудили колодязь, і він співає...»?

- Чому маленький принц захотів цієї води, хоча зазвичай не відчував спраги? У чому була унікальність цієї води? («Була то не звичайна вода. Вона народилася від довгої дороги під зорями, від рипу корби, від зусилля моїх рук, люба серцеві, як дарунок».) Прокоментуйте слова пілота «I я зрозумів, чого він шукав».

- Доведіть, що слова маленького принца про людей, які не знаходять того, чого шукають та вислів «А те, чого вони шукають, можна знайти в одній-єдиній рожі, у ковтку води...» по’вязані з проблемою пошуку сенсу життя. Що усвідомив маленький принц? («Але очі не бачать. Шукати треба серцем».)

- Чому пілот і маленький принц почали розуміти один одного майже без слів, з одних тільки натяків? На який рівень перейшло їхнє спілкування? (На рівень серця. Так буває тільки між справжніми друзями.)

- Скільки тривало перебування маленького принца на землі? Чому він знову повернувся в пустелю, туди, куди впав з неба? На що й чому зважився маленький принц? Як він це пояснив пілоту?

- Виразно прочитайте останній діалог маленького принца й пілота в особах. Спробуйте передати інтонаційно напругу моменту та безкраю ніжність і довіру героїв одне до одного. Доведіть, спираючись на текст, що пілот і маленький принц стали справжніми друзями.

- Прокоментуйте слова пілота «Усе це загадкове й незбагненне. Для вас, тих, хто теж полюбив маленького принца, як і для мене, світ стане інший, коли десь, невідомо де, баранець, що його ми ніколи не бачили, можливо, з'їв рожу...». Яка важлива думка в них міститься?

- Чому пустеля стала для пілота «найкращим й найсумнішим місцем у всьому світі»? На що він очікує? («що він (маленький принц – уточ. О.Г.) вернувся»)

Робота з епіграфами уроку

- Виразно прочитайте слова Антуана де Сент-Екзюпері, взяті за епіграфи до даного уроку.

- З якими привідними проблемами казки «Маленький принц» вони перегукуються?

ІV. Створення характеристики головних героїв. Розкодування символічного навантаження художніх образів казки «Маленький принц»

-Який художній прийом є головним у створенні системи образів «Маленького принца»? (Алегорія.)

- Поміркуйте, чому головними героями є пілот і маленький принц?

Створення характеристики головних героїв казки «Маленький принц». Самостійна робота по варіантах

І варіант працює над характеристикою пілота, ІІ варіант - над характеристикою маленького принца.

Під час перевірки виконання завдання варто зосередити увагу на спільних та відмінних рисах героїв та зробити акцент на тому, як стосунки героїв змінили їхнє життя і їх самих.



Перегляд фінального фрагменту різних екранізацій «Маленького принца»

Мета перегляду:

-З’ясувати, в якій екранізації актори найбільш відповідають авторським описам та вашій особистій уяві про головних героїв? Чому не можна бути категоричними в їх оцінці? (Кожна екранізація є режисерсько-акторським втіленням розуміння «Маленького принца» Екзюпері; тим більш кожна версія має право на життя, оскільки образи Антуана де Сент-Екзюпері позбавлені особистісної конкретики (автор не дає цілісних портретів героїв, для нього головне не зовнішнє, а те, що всередині людини, те, що рухає її діями, вчинками, почуттями), вони є образами-символами, що відображують загальні, філософські проблеми людей. Тому в кожного з нас «свій пілот» і «свій маленький принц».)

- Який з фіналів найповніше передає духовний зв'язок головних героїв та трагізм ситуації розлуки назавжди? Аргументуйте відповідь.

Висновок: формальна протилежність головних героїв: пілот – доросла людина, землянин; маленький принц – дитина, прибулець з космосу, - це тільки авторська маска, під якою він ховає те спільне, що приведе до дружби головних героїв. І пілот, і маленький принц сприймають світ з дитячою безпосередністю, серцем, але оточуючі їх не розуміють, і від цього вони невимовно страждають і почуваються ніби в пустелі, абсолютно самотніми. Проте їхня самотність до певної міри криється в них самих, у банальному людському егоїзмі. Головна мета обох героїв – знайти друзів, які б тебе розуміли на рівні биття серця, без слів. Але спочатку потрібно вчитися мистецтву дружби, відповідальності, турботі про ближнього, розумінню сенсу життя, не втрачаючи при цьому головного: сприймати світ серцем, адже головного очима не побачити.

- Доведіть, що всі художні образи казки Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц» - це образи-символи. Спробуйте розкрити їх сутність. (Радимо стисло зробити акценти на образах мешканців планет, де побував маленький принц, і особливу увагу звернути на символічне навантаження образів вулканів, баобабів, баранця й троянди.)



V. З’ясування жанрових особливостей твору та його філософського сенсу

Учитель. Аналізуючи зміст казки Антуана де Сент-Екзюпері, при прийшли до висновку, що не зовсім звична для нашого сприйняття казка. Спробуємо з’ясувати, в чому полягає секрет твору, чому майже над кожним рядком тексту доводиться міркувати, часто зупинятися й повертатися до окремих фрагментів та висловлювань.

- Пригадайте особливості жанру казки. Що втілили в собі народні казки? (Фольклорні казки втілили в собі певний досвід і знання людини про оточуючий світ та мрію про краще життя й кращу людину.)

- Чим казка народна відрізняється від казки літературної? (Літературна казка більш близька до реального життя, часто вона є реакцією автора на певні проблеми сучасного йому світу.)

- Знайдіть ознаки літературної казки в «Маленькому принцові» Сент-Екзюпері.

- Визначте провідні проблеми, які підіймає в «Маленькому принці» Антуан де Сент-Екзюпері. Запишіть їх у зошит. (Надаємо можливий варіант запису:

Провідні проблеми казки А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»

* взаємини дорослих і дітей, причини непорозуміння між ними

* життєвий вибір людини, від чого він залежить

* дружба


* як будувати взаємини між людьми

* егоїзм і альтруїзм

* співвідношення матеріального й духовного в житті людини

* людські та суспільні вади

* турбота й відповідальність про світ навколо тебе

* сенс людського життя

- Поміркуйте, ці проблеми стосуються однієї людини чи мають загальнолюдський характер? Яка сфера пізнання світу людиною цікавиться цими питаннями? (Філософія.)

Висновок: казка Антуана де Сент-Екзюпері має філософський характер і торкається загальнолюдських питань і проблем, які не втрачають своєї актуальності з плином часу. Ми їх називаємо моральними цінностями людства. Вони важливі як для кожної конкретної людини, так і для всіх людей в цілому. Але секрет і полягає в тому, що кожен проходить цей шлях пізнання й духовної зрілості сам!

- Як ми відзначили, практично всі образи «Маленького принца» - це образи символи й головний художній прийом, використаний Екзюпері для їх створення – це алегорія. Особливостями якого літературного жанру є ці ознаки, коли за допомогою інакомовлення стверджуються життєві цінності, вирішується проблеми життєвого вибору? У яких текстах ви вже їх зустрічали? (Це ознаки притчі, яка стала одним із провідних жанрів у священних книгах народів світу. Ми знайомилися з притчами Ісуса Христа.)

- Сформулюйте остаточне жанрове визначення твору Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц». («Маленький принц» - це філософська казка-притча.)



VІ. Рефлексія

Учитель. Ми знаємо, що «Маленький принц» - це останній твір Антуана де Сент-Екзюпері, який став підсумком усього життя й творчої біографії, у якому він в алегоричний формі виклав філософські міркування щодо сенсу людського життя, моральних цінностей, якими людина має керуватися в стосунках з іншими людьми. Проте ці важливі думки письменник-гуманіст проголошував і в інших своїх творах – «Військовому льотчику», «Планеті людей», «Листі до заручника», цитати з яких, як і важливі думки з «Маленького принца», стали всесвітньо відомими афоризмами.

- Виразно прочитайте афоризми Антуана де Сент-Екзюпері з різних творів письменника. Встановіть зв'язок проблем, що є сутністю кожного з висловлювань зі спорідненими проблемами, відображеними у «Маленькому принці». Надаємо можливу добірку афоризмів (кожен учитель може їх скоротити або розширити на власний розсуд).



Афоризми Антуана де Сент-Екзюпері

•Вмирають тільки за те, заради чого варто жити.

•Потрібно, щоб те, заради чого вмираєш, було вартим самої смерті. («Військовий льотчик»)

•Я не звертаю уваги на слова, я знаю: вони - вивіска, й прочитати її важко. («Військовий льотчик»)

•Людина – всього лиш вузол стосунків. Й тільки стосунки важливі для людини. («Військовий льотчик»)

•Життя, що приносить й страждання, й радість, - це і є справжнє життя. («Нічний політ»)

•Друже мій, ти потрібен мені, як гірська вершина, де вільно дихається! («Лист до заручника»)

•Ти розумієш мене таким, який я є, й тому, якщо потрібно, примиришся з моїми міркуваннями й з вчинками. («Лист до заручника»)

•Довго потрібно плекати дружбу, перш ніж друг заявить на тебе права. («Лист до заручника»)

•Занадто багато у світі людей, яким ніхто не допоміг пробудитися. («Планета людей»)

•Ні, ніхто не замінить загиблого товариша. Старих друзів не скоро створиш. («Планета людей»)

•Земля допомагає нам зрозуміти самих себе, як не допоможуть ніякі книги. Адже земля чинить нам супротив. («Планета людей»)

•Бути людиною – це й означає відчувати, що ти за все відповідальний. («Планета людей»)

- Які з цих афоризмів ви занесли б до своєї «Скарбнички важливих думок на все життя»? Чому?

- Оберіть три найважливіших, по-вашому, висловлювання з «Маленького принца» й напишіть, спираючись на них, три головних правила, яким би ви хотіли слідувати усе своє життя. Свій вибір аргументуйте.

VІІ. Аргументація й виставлення оцінок за урок

VІІІ. Домашнє завдання:

Усім: 1. За підручником ознайомитися з особистістю та творчим здобутком Річарда Баха.

2. Прочитати книгу Річарда Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон». Усно скласти враження про твір.



3. У зошити записати 3-5 запитань за текстом «Чайки…», на які ви хотіли б отримати відповіді.

Індивідуальне завдання: створити слайд-презентацію «Чайка Джонатан Лівінгстон» Річарда Баха».
Каталог: wp-content -> uploads -> 2018
2018 -> Міністерство освіти І науки україни миколаївський національний університет
2018 -> Тема дослідження традиційної культури та народної творчості українців етнологами київської
2018 -> Робоча програма навчальної дисципліни теорія міжнародних відносин та геополітика частина І окр
2018 -> Програма навчальної дисципліни Політична історія україни Ступінь бакалавра
2018 -> Музеєзнавство академічна характеристика дисципліни


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка