Фізичні та хімічні властивості неметалів



Скачати 111,79 Kb.
Дата конвертації03.11.2018
Розмір111,79 Kb.
ТипУрок
Урок 8.

Тема: Фізичні та хімічні властивості неметалів.
Мета: розвивати й поглиблювати знання учнів про неметали на прикладі їхніх фізичних та хімічних властивостей (взаємодії з киснем, воднем, металами); розвивати навички й уміння порівнювати хімічні властивості різних речовин на прикладі сполук Сульфуру, Нітрогену, Фосфору, Карбону, Силіцію, складати окисно-відновні рівняння, знаходити взаємозв’язок між будовою та властивостями речовин; показати на прикладах загальні закономірності та істотні відмінності в хімічних властивостях простих речовин неметалів; формувати уявлення про відновні властивості Карбону й Силіцію.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Форми роботи: фронтальна бесіда з теми, навчальна лекція, робота з опорною схемою, демонстраційний експеримент.

Обладнання: періодична таблиця хімічних елементів, таблиця розчинності.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

Фронтальна бесіда за запитаннями

1) Наведіть приклади явища алотропії в природі.

2) Чим відрізняються алотропні модифікації Оксигену? Карбону? Сульфуру?

3) Запишіть ОВР взаємодії сірки, азоту, фосфору, вуглецю, силіцію з киснем, укажіть окисник і відновник (два-три учні біля дошки).

4) Який висновок можна зробити про умови перебігу цих хімічних реакцій? Чому вони відрізняються? 



ІІІ. Вивчення нового матеріалу

3.1.Фізичні властивості неметалів.

3.2.Загальні хімічні властивості неметалів

Неметали можуть проявляти як окисні, так і відновні властивості.

Окисні властивості неметали проявляють у взаємодії з металами

1) Сірка з металами утворює солі — сульфіди.

Як і кисень, реагує з усіма металами, крім Au, Pt, Ir. Ці реакції протікають за умови нагрівання, але в деяких випадках і за звичайної температури.

З кобальтом і ртуттю сірка вступає в реакцію вже за звичайних умов (потовкти в ступці):

Hg + S  HgS

Із залізом сірка взаємодіє в процесі нагрівання:

Fe + S  FeS + Q (суміш розжарюється в результаті реакції).

З алюмінієм і цинком — у результаті підпалювання (окисний спалах):

2Al + 3S  Al 2S 3

З міддю — у парах сірки:

2Cu + S  Cu 2S (утворюється чорний порошок).

2) У результаті взаємодії азоту й фосфору з металами утворюються нітриди й фосфіди.

З магнієм реакція протікає легко:

2P + 3Mg = Mg3P2

Аналогічно протікає реакція з кальцієм з утворенням кальцій фосфіду Ca3P2 (напишіть рівняння цієї реакції).

З магнієм — під час нагрівання:

N2 + 3Mg  Mg 3N 2

3) Вуглець у результаті взаємодії з металами утворює карбіди:

2C + Ca  CaC2

3C + 4Al  Al 4C 3

Силіцій — силіциди:

Si + 2Mg  Mg 2Si

2. Окисні властивості неметалів під час взаємодії з воднем За звичайних умов сірка з воднем не реагує. У разі нагрівання (пропускають водень над киплячою сіркою) протікає реакція:

H2 + S  H 2S + 20,92 кДж

(Гідроген сульфід, що виділяється при цьому, має характерний запах гнилих яєць.)

Взаємодія азоту з воднем описується рівнянням:

N2 + 3H2  2NH3 + Q

Реакція гомогенна, екзотермічна, оборотна, каталітична.

Вуглець із воднем взаємодіє з утворенням метану:

C + 2Н2  CH4

Силіцій — з утворенням силану:

Si + 2Н2  SiH4

Силан менш стійкий, ніж метан, на повітрі мимовільно окислюється:

SiH4 + 2О2  SiО2 + 2H 2О

3. Відновні властивості проявляються у взаємодії з киснем і галогенами

За нормальних умов сірка з киснем не взаємодіє. У разі нагрівання на повітрі згоряє блакитним, а в чистому кисні — синім полум’ям:

S + О2  SО2 (утворюється сульфур(IV) оксид, безбарвний газ із різким запахом).

Взаємодія азоту з киснем відбувається за високої температури в присутності каталізатора за схемою:

N2 + О2  2N0

Така реакція в природі відбувається під час грозових розрядів.



У результаті взаємодії фосфору з O2 утворюються різні продукти. Дайте назву одержаним оксидам і кислотам за сучасною номенклатурою.

*Реакція окиснення фосфору супроводжується світінням, тому що паралельно з окисненням відбувається утворення озону:

Вуглець на повітрі згоряє:

C + O2  CO2 + 402 кДж

Деревне вугілля горить без полум’я й диму, тому що не містить горючих летких речовин. Найбільш реакційно-здатними є сажа й вугілля, найменш — алмаз.

Алмаз і графіт згоряють у чистому кисні за температури 700800 °С.

Силіцій горить у кисні за температури 500 °С:

Si + O2  SiO2



Сірка, вуглець, силіцій взаємодіють з галогенами (не реагують з I2), наприклад:

4. Вуглець і силіцій проявляють відновні властивості під час взаємодії з оксидами металів

C + 2CuO  2Cu + CO2

5. Силіцій взаємодіє з вуглецем і сіркою

Si + 2S  SiS2 (за 500 °С)

Si + C  SiC

SiC — карборунд (твердий, ґратка алмаза).

 

IV. Тренувальні вправи



Завдання 1. Здійсніть перетворення.

Завдання 2. Здійсніть перетворення.



 SO2  SO3  H 2SO2  Na 2SO4

Завдання 3. Обчисліть об’єм повітря, який необхідно витратити на окиснення азоту об’ємом 67,2 л (н. у.).



V. Підбиття підсумків уроку

1) У чому полягає подібність хімічних властивостей Сульфуру, Нітрогену, Карбону?

2) У чому полягають відмінності між хімічними властивостями Сульфуру, Нітрогену, Карбону?

3) Чи однаково взаємодіють з киснем алотропні модифікації Сульфуру й Карбону?

4) чому силіцій, вуглець, сірка взаємодіють між собою, а з азотом — ні?

VI. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.



Творче завдання: підготувати повідомлення про хімічні властивості озону.
Каталог: wp-content -> uploads -> 2016
2016 -> Київський національний лінгвістичний університет базові навчально-методичні матеріали
2016 -> Програма навчальної дисципліни аграрне право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс
2016 -> Черкаський інститут банківської справи Університету банківської справи
2016 -> Програма навчальної дисципліни господарське право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс Семестр
2016 -> Методичні Рекомендації Запобігання і виявлення
2016 -> Програма додаткового вступного випробування з фаху для вступників на здобуття ос
2016 -> Кз «Веселівська районна різнопрофільна гімназія» Веселівської районної ради
2016 -> Урок №3 Реферативна робота
2016 -> Лекція №1 Вступна лекція: Екологія як наука Екологія мета, завдання, методи, основні терміни та визначення


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка