Фонетика. Звуки мови. Голосні та приголосні. Приголосні тверді й м‘які, дзвінкі й глухі




Скачати 14,01 Kb.
Дата конвертації27.09.2018
Розмір14,01 Kb.

Фонетика.Звуки мови.Голосні та приголосні. Приголосні тверді й м‘які, дзвінкі й глухі

Решетник Любов Миколаївна, вчитель української мови і літератури Канівської гімназії імені Івана Франка Канівської міської ради Черкаської області

Онищенко Катерина Миколаївна, вчитель української мови і літератури дошкільного навчального закладу “Загальноосвітня школаІ-ІІІступеня с.Богодухівка Чорнобаївської районної ради Черкаської області” Пипа Надія Василівна, вчитель української мови і літератури дошкільного навчального закладу “Загальноосвітня школаІ-ІІІступеня с.Капустине Шполянської районної ради Черкаської області”

  • ГРАФІКА
  • (знаки письма)
  • ФОНЕТИКА
  • (звуки мови)

__

  • Звук
  • ЗВУКИ-38
  • ГОЛОСНІ-6
  • ПРИГОЛОСНІ-32
  • НАГОЛОШЕНІ
  • НЕНАГОЛОШЕНІ
  • ДЗВІНКІ
  • ГЛУХІ
  • ТВЕРДІ І М'ЯКІ

Імена та прізвиська

  • Досліджуючи творення голосних та приголосних, одних назвали роторозкривачами, а інших- ротозакривачами.Яке прізвисько дали голосним?А приголосним? Чому?
  • На якій підставі одні носять ім’я голосні, а інші приголосні?
  • [а] [о] [у] [е] [и] [і]
  • Голосні
  • Звуки, поєднуючись між собою та розташовуючись у певному порядку, утворюють
  • слова

Гра ”Імена”

  • Назвіть 10 імен, які починаються звуком [і]. Розкажіть про походження одного з них.
  • (Ірина, Інна, Ігор, Іван..)

Значення імені Ірина

  • З давньогрецького “мир”, “спокій”. Комунікабельна, любить читати, подорожувати, самостійна, цінує незалежність.

Ознака чужинців

  • Звуком [е] починаються переважно запозичені слова, наче позначаючи їх як чужинців. Перевірте цю думку, дібравши 7-8 відомих вам слів з початковим [е].
  • (Екскурсія, епос, Елеонора…)
  • Дзвінкі:[б] [д] [з] [дз] [ж] [дж] [г] [ґ] [л] [м] [н] [р] [в] [й]
  • Глухі:[п] [т] [с] [ц] [ш] [ч] [х] [к] [ф]
  • Приголосні

Тверді та м’які приголосні

  • Приголосний звук, що не має парного твердого
  • 13 твердих приголосних,що не мають парних м‛яких
  • [д т з с дз ц л н р]
  • -
  • [б п в м ф г г к х ж ч ш дж]
  • [д’ т‛ з‛ с‛ дз‛ ц‛ л‛ н‛ р‛]
  • [й]
  • -

Утворіть нові слова, змінивши твердий приголосний на м’який:

  • Борис, лак, раба, галка, перелаз, рад, суди, турки, кін, завод, зелен.

Здогадайся

Алфавіт(азбука,абетка)-

  • сукупність букв(літер), прийнятих у писемності якої-небудь мови та розміщених у певному установленому порядку
  • Аа Бб Вв Гг Ґґ Дд Ее Єє Жж Зз
  • и Іі Її Йй Кк Лл Мм Нн Оо Пп
  • Рр Сс Тт Уу Фф Хх Цц Чч Шш
  • Щщ ь Юю Яя
  • Алфавіт

Запишіть слова за алфавітом

  • Край, будинок, калина, зірка, груша,
  • ґанок, ґудзик, дзиґа, бджоляр, рученька,
  • дзюрчить, яблучко,їхати,
  • дощик, хрущ.

Хвилинка-веселинка Відгадай

  • Ми, звичайно, не хитруєм:
  • Нас і бачать, нас і чують-
  • Це зовсім не дивина.
  • Як же наші імена?
  • (Звуки і букви)
  • У вимові завжди чисті
  • Звуки ми ще й голосисті.
  • Небагато нас, а все ж
  • Без нас слова не складеш.
  • (Голосні звуки)

СКОРОМОВКИ

  • Клава котика катала
  • На калиновім візку.
  • Колотилось, калатало
  • Криве колесо в піску.
  • Колотилось, калатало,
  • Поки стало на пісок.
  • -До - ка - та- лися!!!-
  • Казали
  • Котик,
  • Клава
  • і візок
  • (А.Німенко)

СКОРОМОВКИ

  • В садочку у Пилипа
  • Зросла висока липа.
  • Не лінь було Пилипу
  • Щодня полити липу.
  • “Спасибі”,- до Пилипа
  • Лопоче листям липа.

Впишіть букви, що відрізняються співвідносними дзвінкими і глухими

  • к
  • в
  • а
  • ґ
  • в
  • а
  • з
  • а
  • с
  • а
  • б
  • к
  • а
  • п
  • к
  • а
  • з
  • в
  • а
  • с
  • в
  • а
  • б
  • т
  • и
  • п
  • т
  • и
  • д
  • т
  • и
  • т
  • т
  • и

Утворити прислів‛я, додавши голосні

  • а
  • о
  • е
  • и
  • знт
  • бг т
  • трб
  • мнш
  • хч
  • хт
  • спт

Перевір себе

Задача

  • 1.Скільки м’яких в українській мові?
  • 2.Скільки пар співвідносних м‛яких і твердих приголосних? (х)
  • 3.Скільки м’яких приголосних не має парних не має твердих? (у)
  • 4. Скільки твердих приголосних не має парних м’яких? (z)
  • 2X + Y + Z = 32

Встанови ознаки голосних і приголосних

  • 3.Творяться шумом і голосом або тільки шумом.
  • 1.Нескладотворчі.
  • 1.Складотворчі.
  • 2.При вимові видихуваний струмінь повітря натрапляє на перепони.
  • 3.При вимові струмінь видихуваного повітря проходить вільно.
  • 2.Творяться голосом.

Cписок використаної літератури

  • 1.Рідна мова: Підручн. для 5 кл. загальноосвіт.навч.закл.-К.: Освіта України, 2005.-288с.
  • 2.Г.Передрій, Т.Карпенко. У світі звуків і слів.-К.: Богдана, 1998-399с.
  • 3.Пономаренко В. М. Уроки української мови в 5 класі: Посібник.-К.: Веселка, 1999.-366с.
  • 4. //Дивослово 2009, №12,с. 8-9.

Бажаємо успіхів у навчанні



База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка