Формування духовної особистості засобами кіномистецтва та літератури




Скачати 175,91 Kb.
Дата конвертації09.09.2018
Розмір175,91 Kb.
Формування духовної особистості засобами кіномистецтва та літератури

Виховання – це соціальна технологія

перетворення країни через людину.

О. Бондаревська.

Виховання має пріоритет над освітою. Створює людину виховання.

А. де Сент-Екзюпері.

Кіно – це особливий вид мистецтва, який має дивовижні можливості доступу до глибоких душевних переживань людини. Дивлячись на долі екранних героїв, оцінюючи їх образи і поведінку, ми одночасно занурюємось в емоційну подорож пізнання себе та оточуючого світу.

Працюючи учителем російської мови і літератури, я звернула увагу на те, що сьогодні, коли так багато говорять про зміну парадигми сучасної літературної освіти, належить вивчати художній твір як інтертекст з його багаточисельними міжпредметними й міжлітературними взаємозв’язками, що розширюють культурологічний контекст вивчення й дозволяють учням відчувати себе в центрі справжнього полілогу (між художніми текстами, іншими творами мистецтва, історичними епохами, авторами й читачами).

Я вирішила створити такий полілог між художніми творами й кіномистецтвом. Адже багато творів класичної літератури (Л. Толстой «Война и мир», «Анна Каренина», Ф.М. Достоевский «Преступление и наказание», М. Шолохов «Тихий Дон», А.К. Дойл «Собака Баскервилей», А.С. Грин «Алые паруса», А.П. Чехов «Вишневый сад», Н.В. Гоголь «Ревизор» і т.д.) екранізовані. Це, безперечно, підвищує інтерес учнів до художнього тексту, привчає до вдумливого читання.

Безумовно, неможливо переоцінити виховну роль уроків літератури в школі, великий виховний потенціал класичних творів. Кожен урок літератури – це пробудження почуттів, це дотик до струн дитячої душі.

Але не менш важлива й позаурочна робота в школі, спрямована на морально-етичне виховання підростаючого покоління. Так виникла ідея створення кіноклубу «Співрозмовник».

Роботу кіноклубу я почала з інтерв’ю «Цінності й антицінності сучасного старшокласника» та створення абетки «Азбука життя» на слайдах.

Перед тим як дивитись та обговорювати фільми, я познайомила учнів з культурою спілкування з екраном й азами теорії кіномистецтва.

Коли школярі познайомились з «ефектом» Кулешова й «ефектом» Антоніоні, законом монтажного мислення та алгоритмом сприйняття екранного мистецтва, ми почали переглядати й обговорювати художні та документальні фільми («12», «Мы – из будущего», «Одна сотая доля секунды», «Я больше сюда никогда не вернусь», «Остров», «Дверь», «Черная молния», «Розыгрыш», «Дом солнца», «Жизнь взаймы», «Хатико – самый лучший друг», «Белый Бим, Черное Ухо», «Лунный ребенок», «А зори здесь тихие», «Великая война»).

Головною метою роботи кіноклубу є залучення учнів до світового кіномистецтва, загальнолюдських і національних духовних цінностей, вироблення імунітету проти низькопробних явищ масової культури.

Для досягнення цієї мети необхідно розв’язувати такі основні завдання:



  • формувати в учнів уявлення про кіномистецтво як важливу складову системи мистецтв і духовної культури;

  • виховувати повагу до духовних скарбів людства; расову, етнічну, соціальну, гендерну, релігійну, індивідуальну толерантність водночас із здатністю формувати й активно відстоювати власну точку зору, свою систему життєвих цінностей і пріоритетів, прагнення мати ніким не нав’язане світобачення, не бути об’єктом маніпуляцій, не сприймати культу сили й переваги матеріальних цінностей над духовними;

  • виявити поняття гуманність – антигуманність, моральність – аморальність, духовність – бездуховність;

  • сформувати для кожного учня своє розуміння таких категорій, як совість, милосердя, співчуття та інші;

  • розвивати усне мовлення школярів, а також їхнє мислення (образне, асоціативне, абстрактне, логічне);

  • виховувати культуру почуттів (уміння дружити, любити, поважати батьків, цінувати життя);

  • відпрацьовувати навички розрізнення явищ елітарної та масової культури;

  • прищеплювати школярам вишуканий естетичний смак.

Етапи роботи кіноклубу

І Мотивація роботи кіноклубу.

1) Гуманістичні цінності та антицінності сучасного старшокласника.

2) Складання словничка «Абетка життя» на слайдах.

3) Культура спілкування з екраном.

4) Інтерв’ю з учнями та батьками.

ІІ Виховання спостережливого глядача (ази теорії кіномистецтва).


  1. Алгоритм сприйняття екранного мистецтва.

  2. «Ефект» Кулешова.

  3. Закон монтажного мислення.

  4. «Ефект» Антоніоні.

ІІІ Обговорення художніх та документальних фільмів.

ІV Творчі роботи учнів (краща реклама фільму, створення афіш, колажів, декорацій для уявних фільмів, фільмів про емоційний стан людини, презентація творчих проектів).

V Підведення перших підсумків роботи кіноклубу.

1) Анкетування учнів і батьків «Вплив сучасного кіномистецтва на молодь».



2) Дискусія «Шкільна кінотека: якою вона повинна бути?»

Засідання в кіноклубі проходять у вигляді бесід, диспутів, дискусій. Не менш важливими є такі види робіт, які розвивають творчість учнів:

  • Створення кращої реклами фільму;

  • створення афіш, колажів, декорацій для уявних фільмів;

  • створення фільмів про эмоційний стан людини;

  • музичні та поетичні паузи;

  • комп ютерні презентації;

  • творчі проекти.

План роботи кіноклубу в 9 класі

Зміст

Методи і форми

Завдання

Естетика – наука про прекрасне. Мета роботи кіноклубу.

Активний діалог

Зацікавити роботою в кіноклубі

Гуманістичні цінності та антицінності сучасного старшокласника.

Анкетування

Виявити пріоритети старшокласників

Як може екран діяти на глядача кіно, ТВ, відео, комп’ютерної анімації?«Відеоманія», «відеокліпізм» як «хвороби» сучасного глядача.

«Мозковий штурм»

Формувати глядацький смак молоді

Умови подолання глядацьких «недугів». Розвиток культури спілкування з екраном.

«Гронування»

Виховувати культуру спілкування з екраном

Алгоритм сприйняття екранного мистецтва (перцептивні дії глядача).

Лекція вчителя

Дати алгоритм сприйняття екранного мистецтва

«Ефект» Кулешова. Монтування кадрів з актором Мозжухіним.

Лекція вчителя

Познайомити з «ефектом» Кулешова

Закон монтажного мислення: 1+1=3 (С.М. Ейзенштейн). Ефективність його використання при осмисленні поетичного тексту.

Лекція вчителя

Дати поняття про закон монтажного мислення

«Ефект» Антоніоні: технологія екранного сприйняття.

Лекція вчителя

Познайомити з «ефектом» Антоніоні

Сприйняття закодованого світу (алгоритм сприйняття та естетичної оцінки екранного мистецтва).

Лекція вчителя

Дати алгоритм естетичної оцінки екранного мистецтва

Перегляд і обговорення фільму А. Тарковського «Андрей Рублев».

Живе спілкування

Прищеплювати вишуканий естетичний смак

Самостійна робота з фільмом. Простір і час Пролога «На небі».

Самостійна робота

Вчити розрізняти масову та елітарну культуру

Аналіз епізоду «Суперечка Феофана Грека та Андрія Рубльова: яка ж людина – зла чи добра?»

Диспут

Формувати правильну життєву позицію

Мова і мовлення в екранному мистецтві (навички аудіовізуального спілкування).

Лекція вчителя

Дати навички аудіовізуального спілкування

Обговорення фільму А. Малюкова «Мы – из будущего». Вільне нерегламентоване спілкування (бесіда), відгуки.

Літературно-музична композиція

Виховувати патріотизм, почуття поваги до старшого покоління

Соціологічне опитування. Анкетування учнів та батьків «Вплив кіномистецтва на сучасного підлітка». Обговорення фільму Кудіненка «Розыгрыш».

Дискусія

Виховувати культуру почуттів, повагу до батьків, вміння цінувати життя

«Біографія» кіно та екранного глядача в історії живопису, літератури, театру, фотографії.

Робота в групах, «Акваріум»

Залучати учнів до найвищих досягнень світової літератури і культури

«Ознаки кіно» в історії літератури, музики, скульптури, графіки.

Робота в групах

Сприяти формуванню в учнів цілісної картини світу

Різноманіття тематичних і жанрових особливостей екранного мистецтва. Причинно-слідчі зв’язки в процесі сприйняття зовнішнього плану оповіді.

Лекція вчителя

Розвивати мислення школярів (логічне, асоціативне)

Вміння глядача побачити за зовнішнім (події, вчинки героїв) внутрішній зміст екранного мистецтва. Обговорення фільму П. Лунгіна «Остров».

«Обери позицію»

Виховувати здатність активно відстоювати свою систему життєвих цінностей і пріоритетів

Література і кіномистецтво. Обговорення фільму С. Ростоцького «Белый Бим Черное Ухо».

Порівняльний аналіз різних жанрів

Виховувати співчуття, милосердя, небайдужість до чужої біди

Образотворче мистецтво і кіномистецтво.

Реферати, доповіді

Розвивати образне мислення учнів

Історія і кіномистецтво (розгляд теоретичних питань). Перегляд документального фільму «Великая война».

Живе спілкування, відгуки

Виховувати загальнолюдські і національні духовні цінності

Предмети природничо-наукового циклу і кіномистецтво (конференція). Перегляд короткометражного фільму «Дверь».

Конференція, відгуки

Екологічне та моральне виховання, збереження національних традицій

Обговорення фільму М. Михалкова «12».

Анотації, есе

Замислитися над проблемами: активна, дієва доброта, свобода, толерантність,моральний вибір

Інтерв’ю «Вплив аудіовізуальної культури на морально-етичне виховання».

Інтерв’ю

Вчити учнів активно відстоювати власну точку зору

Обговорення фільму О. Войтинського та Д.Кисельова «Черная молния».

Робота в парах, діалог

Обери позицію: чи потрібно допомагати людям?

Зніми фільм з 4-х кадрів про емоційний стан людини.

Практична робота

Виховувати уважне ставлення до людей

Творчі роботи учнів. Створення колажів, афіш.

Практична робота

Розвивати творчі здібності старшокласників

Захист творчих робіт.

Конкурс

Розвивати прагнення мати власне світобачення

Створення декорацій для уявних фільмів.

Практична робота

Розвивати образне та асоціативне мислення

Конкурс на кращу рекламу фільму.

Конкурс

Виховувати глядацьку та загальну культуру

Кіновікторина «Сучасне кіномистецтво».

Вікторина

Вчити не сприймати культу сили й переваги матеріальних цінностей над духовними

Кіно-карнавал «Мої улюблені кіногерої».

Карнавал

Прищеплювати учням художній смак

Дискусія «Шкільна кінотека: якою вона повинна бути?».

Дискусія

Формувати здатність реалізувати духовний потенціал кіномистецтва у власному житті

Підсумкове заняття. Роль кіномистецтва в житті сучасної людини та морально-етичному вихованні учнів.

«Мозковий штурм», «гронування»

Сприяти виробленню імунітету проти низькопробних явищ масової культури


План роботи кіноклубу в 10 класі


Зміст

Методи і форми

Завдання

Інтерв’ю «Гуманістичні цінності та антицінності сучасного старшокласника. Роль сучасного кіномистецтва в вихованні молоді».

Інтерв’ю, анкетування

Визначити, яку роль сучасне кіномистецтво відіграє в житті молоді, як впливає на їхні моральні цінності

Основи екранної культури. Кінорозповідь як специфічна форма, що розкриває в фільмі дійсність і авторське відношення до неї.

Лекція вчителя

Поглибити знання учнів з теорії кіномистецтва, визначити специфічну форму кінорозповіді

Особливості сприйняття звуко-зорового образу. Емоційне розуміння авторської думки, внутрішнього змісту на основі співчуття герою і автору.

Живе спілкування

Навчати емоційному розумінню авторської думки на основі співчуття герою і автору

Обговорення короткометражного фільму «Одна сотая доля секунды» (С.Якобсон, Е.Боден).

Дискусія

Замислитися над питаннями: «Життя людське…Чи є в нього ціна?», «Що важливіше – людяність або професіоналізм?»

Особливості сприйняття художнього образу в літературі і кіно.

Лекція вчителя

Дослідити особливості сприйняття художнього образу в мистецтві

Осмислення багатоплановості прочитаного і побаченого. Динаміка пластичного образу в кінематографі.

Бесіда, усний твір-роздум

Показати динаміку пластичного образу в кінематографі

Обговорення фільму «Белый Бим Черное Ухо» (С.Ростоцького) та «Хатико, самый верный друг» (Л.Халльстрьома).

Компаративний аналіз

Формувати уявлення про кіномистецтво як важливу складову духовної культури окремих народів світу і всього людства

Художній образ в музиці і кіно. Відображення законів музичної гармонії в потоці зорових образів на екрані.

Робота в групах

Дослідити відображення законів музичної гармонії на екрані, порівняти художній образ в музиці і кіно

Обговорення епізодів фільму «Дом солнца» (Г.Сукачова).

Анкетування, «закінчи речення»

Визначити такі поняття, як: «рідна домівка», «родина»

Художній образ в образотворчому мистецтві і кіно. Динаміка екранного образу

Робота в парах

Поглибити поняття про художній образ в кіно та образотворчому мистецтві, сприяти полікультурному вихованню старшокласників

Закон монтажного мислення: 1+1=3 (Ейзенштейн). Емоційно-змістовне співвідношення кадрів.

Лекція вчителя

Розширити знання учнів про закон монтажного мислення

Перегляд і обговорення епізодів фільму «Жизнь взаймы» (Є.Анашкіна).

Анкетування, асоціативні ряди

Замислитися над питанням: чи можна прожити чуже життя?

Синтетична природа екранного образу. Перегляд і обговорення фільму «Крыша» (Б.Грачевського).

Активне спілкування

Навчати аналізу синтетичної природи екранного образу, обговорити проблеми підлітків

Перегляд і обговорення короткометражного фільму «Глухота» (М.Слабошпицького).

Дискусія

Виховувати співчуття до душевних переживань іншої людини

Підготовка слайд-фільмів про емоційний стан людини.

Практична робота

Виховувати уважне ставлення до людини та її емоційного стану

Учнівські презентації «Сучасне кіномистецтво про вічні людські цінності».

Створення презентацій

Виховувати вимогливість до рівня власної вихованості, культури

Дискусія «Якою повинна бути шкільна кінотека?».

Дискусія

Вчити мати власну точку зору, не бути об’єктом маніпуляцій

Рольова гра «Світ навколо мене. Який фільм зняв би я, якби був режисером?».

Рольова гра

Пробуджувати у молоді бажання творити, самовдосконалюватися

Конференція «Вплив аудіовізуальної культури на морально-естетичне виховання старшокласників».

Конференція

Виховувати повагу до культурних цінностей народів

Художній образ в театрі та кіно, його умовність. Обговорення відеокліпу за фільмом С.Соловйова «Сто дней после детства».

Активне спілкування

Розвивати навички компаративного аналізу різних видів мистецтва, виховувати культуру почуттів

Обговорення фільму Джанфранко Альбано «Лунный ребенок».

Есе

Дати поняття про інклюзивну освіту, виховувати толерантне ставлення до людей з обмеженими можливостями

Художній образ в фотографії та кіно. Зв’язок глядача з відображеним фактом в фотокадрі і подією, що стоїть за цим фактом.

Робота в парах

Формувати цілісний світогляд учнів на основі зв’язків між різними видами мистецтва

Здатність фотокадру не тільки відображати дійсність, а й візуально документувати її, розкривати драматизм і поетичність світу.


Лекція вчителя

Дослідити, як у фотокадрі розкривається драматизм і поетичність світу, розвивати логічне й образне мислення учнів

Художньо-творча діяльність учнів. Побудова «моделі» слайд-фільму із серії фотокадрів за законом монтажного мислення.

Практична робота

Сприяти художньо-творчій діяльності учнів, вчити будувати модель слайд-фільму

Створення навчального відеокліпу про особливості сприйняття фотографії як мистецтва.

Робота в групах

Вчити створювати відео-кліпи, виховувати почуття прекрасного

Підготовка слайд-фільму на основі давніх та сучасних фотографій про Сєвєродонецьк.

Колективна робота

Виховувати любов до своєї малої батьківщини, зацікавити історією рідного міста

Література і кіномистецтво. Сучасне сприйняття класики. Екранізація класичних художніх творів.

«Відкритий мікрофон», диспут

Сприяти підвищенню інтересу до класичних літературних творів

Обговорення фільму Олександра Стеколенка «Правдивая история об алых парусах».

Порівняльний аналіз різних жанрів

Дати поняття про осучаснення класичних творів

Видатний сучасний письменник П. Коельо та його книги.

Екранізація книг П. Коельо.



Анотації, відгуки

Розкрити учням духовний світ П.Коельо, зацікавити його філософськими притчами

Обговорення фільму Станіслава Ростоцького «А зори здесь тихие».

Компаративний аналіз

Виховувати повагу до героїзму, доблесті, патріотизму

Особливості екранного образу в документальному, науково-популярному, художньо-ігровому, мультиплікаційному кінематографі.

Робота в групах, «Акваріум»

Прищеплювати інтерес до різних жанрів кіномистецтва

Перегляд та обговорення фільмів з документального циклу Анни Граждан і Валерія Бабича «Великая война».

Усний твір-враження

Виховувати почуття патріотизму, повагу до історичного минулого народів

Соціологічні опитування. Анкетування учнів, учителів, батьків.

Анкетування

Формувати в учнів уявлення про кіномистецтво як важливу складову системи мистецтв

Підсумки роботи кіноклубу. Учнівські презентації «Виховання гуманістичних цінностей старшокласників у позаурочній діяльності».

Захист проектів, «відкритий мікрофон»

Сприяти формуванню основних світоглядних ідей із самовдосконалення особистості


У процесі нашої роботи в кіноклубі були створені такі опорні схеми:

Совість

(гуманістичні цінности та якості)



Доброта, щирість, тактовність,справжність,

відповідальність, милосердя, співчуття, альтруїзм,

товариськість, терпіння, оптимістичність

Добре, прекрасне

Доросла вихована людина

Безсовісність

(антицінності)

Жадібність, підлість, заздрість, байдужість,

безвідповідальність, боягузливість, ревнощі,

корисливість, безтактність, злість



Зле, огидне
Психологічно інфантильна людина
Таким чином, вважаю, що робота в кіноклубі сприяє моральному вихованню кожного учня, розкриттю творчих здібностей особистості, розвитку вміння дискутувати, аргументовано відстоювати власну точку зору, вихованню толерантного ставлення до співрозмовника, вихованню культури почуттів. Неможливо переоцінити роль живого спілкування, яке так важливо у сьогоднішньому інформаційному світі.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка