Галина Пагутяк «Лялечка і Мацько». Цінність дружби між тваринами та людьми



Скачати 209,92 Kb.
Дата конвертації04.01.2018
Розмір209,92 Kb.
ТипУрок
Перша українська гімназія імені Миколи Аркаса

Миколаївської міської ради Миколаївської області



І.О. Сідень,

спеціаліст вищої категорії,

старший учитель

Н.В.Полудіна,

спеціаліст першої категорії


Урок позакласного читання у 5 класі
Тема: Галина Пагутяк «Лялечка і Мацько». Цінність дружби між тваринами та людьми

Мета: - зацікавити учнів творчістю сучасної української письменниці Г. Пагутяк, зокрема її казкою-повістю «Лялечка і Мацько», з’ясувати ідейно-тематичну спрямованість твору, особливості назви, формувати прагнення до пізнання, вміння аналізувати прочитане, визначити гуманістичний пафос повісті;

- розвивати образне та критичне мислення;

- виховувати моральні цінності, почуття відповідальності за свої вчинки.

Обладнання: презентація, виставка учнівських малюнків.
Бути людиною — означає відчувати,

що ти за все несеш відповідальність.

А. де Сент-Екзюпері
Добре бачить тільки серце,

найголовнішого очима не побачиш..

А. де Сент-Екзюиері
ХІД УРОКУ

І. ОРГМОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Звучить мелодія Поля Моріа «В світі тварин»

На дошці демонструються фото дітей разом з тваринами на тлі картин природи, малюнки за змістом прочитаного твору.

Обмін враженнями:

  • Що ми бачимо?

  • Які це в нас викликає почуття?

  • З якою дикою твариною ви хотіли б потоваришувати? Чому?

  • Який твір про дружбу дикого звіра і хлопчика ви читали? Чи сподобався він вам?

  • Чи можна звірів називати друзями людей?Хто несе відповідальність за таку дружбу?


ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Слово вчителя:

«Бути людиною — означає відчувати, що ти за все несеш відповідальність», - так свого часу сказав відомий французький письменник А. де Сент-Екзюпері. Його перу належить казка «Маленький принц». Це фантастична оповідь про дружбу самотнього хлопчика і лиса.

Сьогодні на уроці позакласного читання ми пропонуємо розкрити зміст цих мудрих слів на матеріалі казки відомої української сучасниці – письменниці Г.Пагутяк.

На дошці спроектовано слайди комп’ютерної презентації.

Слайд 1: тема уроку.

Слайд 2: мета уроку.
ІV. СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Знайомство з авторкою.

Учитель:

  • Які люди, на вашу думку, пишуть про природу, тварин, птахів?

Сьогодні ми знайомимось з сучасною львівською письменницею Галиною Пагутяк, яка написала казку «Лялечка і Мацько», що викликав у вас так багато запитань. Спробуємо поставити їх самому автору.

Слайд 4: портрет Г.Пагутяк

(Розповідь учителя про Г.Пагутяк)

Галина Пагутяк - одна з найбільш таємничих українських письменниць. Лауреат Шевченківської премії 2010 року за роман "Слуга з Добромиля", автор понад десятка книг.

Народилася 26 липня 1958 р. в с. Залокоть Дрогобицького району на Львівщині, згодом родина переїхала у село Уріж.

Тато Галини Василівни — Василь Пагутяк, мама — Іванна Басараб. Наймолодша з трьох доньок в сім'ї.

Вважає себе нащадком молдовського господаря Дракули (Влад Цепеш або як ще його називає Галина Пагутяк Влад Басараб)

Закінчила факультет української філології Київського державного університету ім. Т. Шевченка (тепер - Київський національний університет ім. Т. Шевченка). Працювала у школі, у Дрогобицькому краєзнавчому музеї, приватній школі, Львівській картинній галереї. Член Національної спілки письменників України. Авторка багатьох книг.

Г. Пагутяк Член Національної Спілки письменників України.

«Королівство» Галини Василівни ставить її в один ряд з такими дитячими письменницями, як Елеонора Портер і Беатрікс Поттер. Нині письменниця мешкає у Львові.



Учитель:

Підсумуємо ваші знання за допомогою прийому «Доміно».
Г.Пагутяк — дочка вчителя — прозаїк—поет вчитель член Національної спілки письменників України—львів'янка.

2. Робота над змістом прочитаного.

Учитель:

  • Запросімо письменницю до розмови про книгу «Лялечка і Мацько» (розмова з учнями будується на основі запитань автору).

  • За жанром твір «Лялечка і Мацько» - повість-казка.

Словникова робота (слайд 5):

  • КАЗКА – невелике за обсягом оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні.

  • ПОВІСТЬ – прозовий твір за обсягом більший, ніж оповідання.




  • Визначення теми твору: зображення життя хлопчика Олега та його дружби із лисом Мацьком, які потрапляли у цікаві ситуації і намагалися підтримати один одного.

  • Пропоную пригадати зміст твору за малюнками презентації (на слайдах подаються ілюстрації з книги авторки).

Слайди 6 - 18: діти встановлюють зміст прочитаного твору і водночас заповнюють 1 КОЛОНКУ таблиці (роздатковий матеріал).


  • Про що б хотіли іще дізнатись? (учні заповнюють 2 КОЛОНКУ таблиці).


Робота з таблицею:

Що знаємо про лиса і хлопчика?

Про що хочемо дізнатися?

Про що дізналися?

Лис «був найчарівнішим» мешканцем лісу, справжнім художником.

Що у творі реальне і фантастичне?


За жанром твір – повість-казка

Лялечка – звичайний хлопчик, якого мама не взяла з собою.

У чому покликання Мацька?

«Вимітати сміття з душ», виховати ДОБРУ ЛЮДИНУ

Лис мав свою родину і друзів.

Чому Лялечка потоваришував саме з Мацьком?

Хлопчик, як і лис, мріє про красу, котра уособлюється в «сонячних галявинах»

У Лялечки є бабуся, дідусь, мама.

Чи пізнав Лялечка щастя дружби з Мацьком?

Лялечка та Мацько виявилися здатними до дружби. Гідними цього щастя.

Лялечка і Лис подружились, допомагали один одному.

Чим може людина допомогти природі?


«У чистому домі жити веселіше й приємніше»

Бабуся розповідала онуку казку про фарбованого лиса.

Чи існують твори інших письменників про дружбу людини і тварини?

«Фарбований лис» І.Франка, «Фарбований шакал» (індійська народна казка), «Маленький принц»

А. Де Сент-Екзюпері, «Мауглі» Р.Кіплінга





  • Допоможуть нам задовольнити вашу цікавість запитання автору. (Матеріал для вчителя)


Еврістична бесіда:

  • Визначення реального і фантастичного у творі.

  • У чому вбачає Мацько своє покликання?

  • Чи мав Мацько справжніх друзів серед лісових мешканців?

  • Чому Лялечка потоваришував саме з Мацьком, а не з сусідськими хлопцями?

- Якими рисами характеру наділений Лялечка?

  • Якими рисами характеру наділений Мацько?

- Чому Мацько розчарувався у дружбі з Сорокою?

- Чи можна сказати, що Лялечка і Мацько допомагали один одному? У чому виявилась допомога?



  • Якими рисами характеру наділений лісник? Навіщо ви вводите цей образ у твір?

  • Чи пізнав Лялечка щастя дружби з Мацьком?

  • Чи порекомендували б ви прочитати цей твір дорослим?

  • Чи можна вирішити проблему охорони природи: одвічної боротьби між людьми і тваринами?

  • Чи вміють ваші герої бачити серцем?

  • Чи не нагадують вам мешканці лісу людей? Чим саме?

  • Ви навмисне втілили в образах Мацька і Лялечки риси характеру героїв творів «Фарбований лис» І.Франка, «Фарбований шакал» (індійська народна казка), «Маленький принц» А. Де Сент-Екзюпері, «Мауглі» Р.Кіплінга?

  • Чи існує «рецепт» справжньої дружби?

  • Що символізує сонячна галявина?

  • З якою метою ви декілька разів повторюєте вислів:«Сонце все-таки зійшло?!»


Під час бесіди пропонуємо такі види роботи:


  1. Скласти інформативне гроно до образу Мацька, Лялечки, Сороки, Грицька, лісника (по групах)


Найчарівніший з лисів

Самозакоханий

Маляр

Культурний

Мацько Наївний

Довірливий

Творчій

Найгеніальніший

Сміливий

Найнезвичайніший

Допитливий

Ввічливий



Лялечка Відповідальний

Здатний до співчуття

Добрий

Розумна

Хитра



Сорока Образлива

Всезнаюча

Освічена
Чесний

Грицько Добрий



Відвертий

Мудрий

Загадковий

Добрий

Лісник Справжній дух лісу

Співчутливий

Єдиний повірив хлопчику



  1. Скласти схему «Дружба»


Істинна дружба Дружба з користі
Бабуся Славко

Лялечка

Мацько Михасько
Лісник
Грицько Минка

Мацько


Кошеня Сорока



  1. Під час обговорення матеріалу ключовими фразами заповнюємо

3 КОЛОНКУ таблиці.
Визначення ідеї твору: засудження брехні, підступності, зради; уславлення чистих та дружніх стосунків між твариною та людиною; возвеличення поваги до тварин та схвалення здатності людини до співчуття та милосердя.


  1. Визначення головної думки. Кожен з головних героїв казки мріяв про одне – побачити, як сходить сонце. У творі декілька разів символічно зустрічаємо вислів - «Сонце все-таки зійшло!» Які асоціації у вас викликає слово «сонце»?


Сонце – тепло, світло, радість, пробудження, щастя, любов.
Наші герої вірили, що в їхніх душах пробудиться світле, тепле почуття дружби, і тоді вони відчують себе щасливими.

Звучить мелодія Поля Моріа «В світі тварин»

У повісті-казці «Лялечка і Мацько» ми потрапляємо у ліс, заселений звірятами, які уособлюють людські характери. Лис Мацько – художник, який хоче показати людям те, чого вони не помічають, відпочиваючи у лісі, - красу. Його покликання – «вимітати сміття з душ». Його зустріч з п’ятирічним хлопчиком Лялечкою була знаковою: такі як Мацько, здатні виховати Добру людину. Цей твір не залишає читача байдужим, а пробудження почуттів – це вже шлях до співчуття… Тож піймай «сонячного зайчика» і вір: «сонце все-таки зійде!» Головне – навчитися бачити серцем.


Добре бачить тільки серце,

найголовнішого очима не побачиш..

А. де Сент-Екзюиері

Визначення головної думки: дружба – це найдорожче, що може мати людина, а особливо, якщо це дружба між людиною та твариною.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Технологія «Незакінчене речення»

- Мені подобається Мацько, тому що...

- Мені подобається Лялечка, тому що...

- Мені подобається…

- Після прочитаного твору Г.Пагутяк я зробив висновок...

- Письменниця спонукає задуматись над…
V І. ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ, МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК
V ІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове загальне: поставити запитання до персонажів казки.

За бажанням: а) написати лист одному з героїв казки; б) дописати свій кінець казки.
Література:
1.Пагутяк Г.Лялечка і Мацько.- К.:Грані –Т, 2008.- 96 с., іл. (Серія «Сучана дитяча проза»)

2.Костецький А.Казки управляють життям//Початкова школа.-2000.-№12.-С.12.




ДОДАТКИ ДО УРОКУ
ДОДАТОК 1.

Матеріал для вчителя





Запитання автору

Стосовно сюжету

Визначення реального і фантастичного у творі.
Реальне:

Фантастичне:




Стосовно дійових осіб

- У чому вбачає Мацько своє покликання?

- Чи мав Мацько справжніх друзів серед лісових мешканців?



- Чому Лялечка потоваришував саме з Мацьком, а не з сусідськими хлопцями?

- Якими рисами характеру наділений Лялечка?

- Якими рисами характеру наділений Мацько?



-Чому Мацько розчарувався у дружбі з Сорокою?

-Чи можна сказати, що Лялечка і Мацько допомагали один одному? У чому виявилась допомога?



- Якими рисами характеру наділений лісник? Навіщо ви вводите цей образ у твір?

Стосовно

ідеї твору

- Чи пізнав Лялечка щастя дружби з Мацьком?


- Чи порекомендували б ви прочитати цей твір дорослим?

- Чи можна вирішити проблему охорони природи: одвічної боротьби між людьми і тваринами?

- Чи вміють ваші герої бачити серцем?

Стосовно точки зору автора

- Чи не нагадують вам мешканці лісу людей? Чим саме?

- Ви навмисне втілили в образах Мацька і Лялечки риси характеру героїв творів «Фарбований лис» І.Франка, «Фарбований шакал» (індійська народна казка), «Маленький принц» А. Де Сент-Екзюпері, «Мауглі» Р.Кіплінга?

- Чи існує «рецепт» справжньої дружби?


Стосовно символів

- Що символізує сонячна галявина?

- З якою метою ви декілька разів повторюєте вислів:«Сонце все-таки зійшло?!»

ДОДАТОК 2.


Що знаємо про лиса і хлопчика?

Про що хочемо дізнатися?


Про що дізналися?

Лис «був найчарівнішим» мешканцем лісу, справжнім художником.

Реальне і фантастичне у творі.


Історія Лялечки починається як звичайне оповідання чи повість. А незвичне з'являється тоді, коли він зустрічає Мацька.

Історія про Лялечку починається як повість, потім переходить у казку (в яку героя вводить сон); закінчується знову як повість (Лялечка прокидається). Маємо поєднання двох жанрів, які утворили третій — казкову повість. )

Лялечка – звичайний хлопчик, якого мама не взяла з собою.

У чому покликання Мацька?

Його покликання «вимітати сміття з душ». Такі, як Мацько, здатні виховати ДОБРУ ЛЮДИНУ. Він хоче показати лісовим мешканцям те, чого вони не помічають – красу. І це йому вдається! «Та ось настав найвирішальніший момент у житті художника Мацька. На мить усі замовкли, втупившись очима в полотнище....Над галявиною щойно зійшло сонце, і краплини роси ще блищали на скромних лісових квітах. Стара груша радісно підставляла листя під золоте проміння. А небо, таке, яке буває лише влітку, сяяло ніжними барвами, і легкі хмарки летіли кудись в незбагненну далечину...

— Хто? Хто? — почувся захоплений шепіт.



Лісові мешканці ніби вперше угледіли галявину, повз яку часто пробігали, заклопотані справами. їхній ліс справді прекрасний! Невже в ньому, крім грибів, ягід, горіхів і зручних нір, є ще така чарівна галявина, на якій можна просто так сидіти, тішитись життям і ні про що не думати? Одна річ, коли в цьому переконує Вовчик, а інша — переконатись на власні очі.» Тільки тепер всі збагнули. яку величезну силу має мистецтво...

Лис мав свою родину і друзів.

Чому Лялечка потоваришував саме з Мацьком?

Зустріч Мацька саме з Лялечкою була не випадковою, адже вони мають багато спільного: обоє наївні, відкриті, довірливі, чуйні. Але найголовніше, що хлопчик, як і лис, мріє про красу, котра уособлюється в «сонячних галявинах». «Як добре лежати в зеленій пахучій траві під ласкавим сонячним промінням, дивлячись на хмарки, що неквапно простують небо!»

У Лялечки є бабуся, дідусь, мама.

Чи пізнав Лялечка щастя дружби з Мацьком

Так, саме з Мацьком Лялечка пізнав щастя дружби, спілкування, розуміння, взаємовиручки, допомоги, підтримки. Справжня дружба потребує від людини терпіння, моральних зусиль. Лялечка та Мацько виявилися здатними до дружби. Гідними цього щастя. Хлопчик і лис зберігають часточки образу один одного в душі. Так на лісовому карнавалі Лялечка називається лисом, «перебраним на людину». «Я ще ніколи не був лисом.»

«- А як це бути лисом, Мацьку?



-Ти не лис, а людина. Тобто ти лис, але перебрався на людину. Але ти не лис. Тьху, геть заплутався!» Як бачимо, друзі навіть уподібнюються.)

Лялечка і Лис подружились, допомагали один одному.

Чим може людина допомогти природі?


- соромно стає за діяльність людини, коли читаєш: «І ось настало Свято Лісу. Перед тим їжаки й мурашки, білочки і сойки, зрештою, кожен охочий, вигребли все сміття, яке понаносили в ліс люди: консервні бляшанки, пластикові пляшки, бите скло. Їм хотілось, аби в цей день ніщо не нагадувало їм про ватаги відпочивальників. У чистому домі жити веселіше й приємніше.»

Бабуся розповідала онуку казку про фарбованого лиса.

Чи існують твори інших письменників про дружбу людини і тварини?

«Фарбований лис» І.Франка, «Фарбований шакал» (індійська народна казка), «Маленький принц» А. Де Сент-Екзюпері, «Мауглі» Р.Кіплінга



ДОДАТОК 3.

Літературний диктант

  1. Укажіть справжнє ім’я хлопчика (Олег)

  2. Назвіть улюблену справу Мацька (Малювання)

  3. Що подарувала Сорока Мацькові? (Окуляри з блакитними скельцями)

  4. Що було намальовано на першій картині Мацька? (Він сам; автопортрет)

  5. Що сталося з картинами Мацька, які він виставив на показ? (Їх з’їли миші)

  6. З якою метою Мацько вкрав відро з фарбою? (Хотів перефарбуватись і бути схожим на кущ)

  7. Хто їжаку дав ім’я Грицько? (Діти лісника)

  8. Для того, щоб допомогти другу, Лялечка змушений був побороти в собі страх і чогось навчитись. Чого саме? (Лазити по драбині)

  9. Тільки він один повірив Лялечці, коли той розповів йому про лиса. Хто саме? (Лісник)

  10. За чим найбільше сумував Мацько, відсиджуючись на горищі дідоввої хати? (За сонячною галявиною)

  11. Що влаштували звірі на День Лісу? (Концерт і карнавал)

  12. Який розділ в казці пропущено? (Тринадцятий)



ДОДАТОК 4.


Змістові лінії

Компоненти (складові)

Шляхи втілення

Літературознавча


  • знайомство з творчістю української сучасної письменниці Г.Пагутяк;

  • розкриття ідейного змісту твору «Лялечка і Мацько»;

  • повторення відомостей про казку, первинне ознайомлення з повістю.

  • виразне читання уривків твору;

  • уявна розмова з письменницею;

  • виділення в тексті реальних і фантастичних моментів.

Емоційно-ціннісна


Осмислення цінності дружби між тваринами та людьми; самопізнання і виявлення власних можливостей; розуміння значення ролі добра, відвертості, щирості у стосунках людина– природа.

  • принцип «Доміно»;

  • інформативне гроно;

  • «постав запитання автору»;

  • «придумай власну кінцівку твору»;

  • порівняльна характеристика героїв;

  • таблиця знань, прагнень і очікувань.

Загальнокультурна


  • кіно, мультиплікація;

  • живопис, фотографія;

  • світова література;

  • музика.

- перегляд уривків з к/фільму «Маленький принц» (1966р. СССР), мультфільму «Маленький принц» (2010р. Франція, Німеччина);

- фотовиставка;

- виставка власних малюнків;

- музичний фон уроку (мелодія «В світі тварин» Поля Моріа)



Компаративна

«Фарбований лис» І.Франка, «Фарбований шакал» (індійська народна казка), «Маленький принц» Антуан Де Сент-Екзюпері, «Мауглі» Р.Кіплінга

  • виставка книжок, ілюстрацій;

  • перегляд уривків відомих стрічок;

  • прийом «знайти спільне/відмінне»



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка