Година спілкування "Урок чемності" Мета



Скачати 68,94 Kb.
Дата конвертації11.03.2019
Розмір68,94 Kb.
Година спілкування "Урок чемності"

Мета: Виховувати культуру спілкування у повсякденному житті, моральні основи культури поведінки в колективі, культуру мовлення.

Обладнання: Іграшка - ласкавонька, кольорові фішки, 2 листки (смужки) паперу "У нас можна" і "Не можна", музичне оформлення, магнітофон.

1. Вступне слово.

Доброго дня, дорогі друзі!



Я привіталася з вами так, як роблю це кожного дня. Ви б, мабуть, дуже здивувалися, якби замість звичайного привітання почули: "Ви їли сьогодні?" чи "Ваша худоба здорова?" Але, виявляється, ці слова також вітання! Саме такими фразами обмінювалися при зустрічі мешканці стародавнього Китаю, Монголії, Єгипту. І це лише на перший погляд смішно. І справді, основою життя монгола-кочівника була його череда. Здорова худоба—вистачає їжі, все гаразд. Загинула худоба від хвороби або нестачі кормів — голод, недуга, смерть. Ось і виходить — побажати здоров'я худобі, все одно, що побажати здоров'я самому господарю та його родині.

Рухи, жести, якими з давніх-давен користуються люди різних країн під час вітання, ще різноманітніші. Декотрі вклонялися, інші падали навколішки і билися об землю лобом, треті — підносили руку до чола та серця, четверті — торкалися носами. Та й тепер подивіться навкруги. Ось пройдуть військові — віддають честь. Зустрінуться двоє чоловіків

— потиснуть руки. А інші здалеку помахають один одному. Жінки, які довго не бачились, обнімуться, навіть поцілуються.

Ось так по-різному відзначають люди найпростішу і найчастішу подію у своєму житті—зустріч з іншою людиною. І все-таки спільне тут є. Не привітатися або не відповісти на привітання в усі часи у всіх народів вважалося невихованістю та неповагою до інших. Адже в поклоні, в коротких словах вітання закладений дуже глибокий зміст: "Я тебе бачу, людино. Я тебе поважаю і хочу, щоб ти до мене добре ставилася. Я бажаю тобі здоров'я, миру, щастя, радості, добра".

Я тільки привіталася з вами: "Доброго дня, дорогі друзі", а який важливий зміст я вклала в ці прості слова!

2. Запитання для бесіди:

— А які ви ще знаєте слова привітання?

(Доброго дня, привіт, здрастуйте, здоров був, вітаю Вас).

— Як ви думаєте, що означають ці слова?


(Бажають здоров'я, зичать добра...)

Зараз я вам розповім чудесну бувальщину про слово "здрастуйте".

"Лісовою доріжкою йшли батько і маленький син. Навколо тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел і струмок жебонить у лісовій гущавині. Раптом хлопчик побачив, як їм назустріч іде бабуся з паличкою.

— Коли ми зустрінемося з бабусею, скажемо їй слово "здрастуйте",

— попередив батько.


  • Для чого їй говорити це слово? — здивувався син. — Адже ми зовсім не знайомі.

  • А ось зустрінемося, скажемо їй "здрастуйте", тоді побачиш для чого.. Ось і бабуся.

  • Здрастуйте, — сказав батько.

  • Здрастуйте, — сказав син.

  • Здрастуйте, — сказала бабуся і усміхнулася.

І син здивовано побачив, як усе навколо змінилося. Сонце засяяло яскравіше. У верхів'ї дерев зашумів легкий вітерець, листя заграло, затріпотіло. В кущах заспівали пташки —досі їх і не було чути. На душі в хлопчика, стало тепло і радісно.

  • Чому це так? — спитав син...

  • Чому це так? — запитаю я у вас.

(Тому, що ми сказали людині "здрастуйте", і вона усміхнулася).

Слово "здрастуйте" (як і добрий день, доброго ранку) мають чудодійну силу: вони зближують людей, відкривають їхні душі. Бажати здоров'я, зичити добра — що може бути кращим у світі!

Поверніться один до одного, привітайтеся і усміхніться один одному. Правда, приємно!

— А що ви взагалі почуваєте, коли вам кажуть гарні добрі слова, коли вам посміхаються?

—А з чим це відчуття можна порівняти? (З дотиком чогось теплого, м'якого, пухнастого, ніжного).

—Я зараз вас познайомлю з тим, хто викликає такий ніжний дотик, викликає добрі почуття. Це ласкавонька. Подивіться — м'яка, пухнаста іграшка.



  • Ви відчували коли-небудь ласкавоньку? Коли? Розкажіть.

  • А ви дарували комусь ласкавоньку, казали гарні, добрі слова?
    Розкажіть.

Коли ви допомогли мамі, поступились дівчинці місцем, поділилися чимось із другом — ви їм подарували ласкавоньку. Коли ви гладите кицьку, вона мурчить, бо це їй приємно, ви також даруєте їй ласкавоньку. Спробуйте кожному подарувати її зараз. Коли ви передаватимете ласкавоньку, один одному скажіть щось дуже приємне. Я починаю: "Віталику, мені подобається, як ти посміхаєшся".

(Діти передають іграшку).

Але є й інші дотики — злі. Вони холодні, колючі,


  • Коли ви відчуваєте такі дотики (коли накричать, образять
    поганими словами).

  • Чи вас коли-небудь ображали?

  • А ви ображали кого-небудь? Погано це чи добре?

  • А що краще говорити добрі слова чи злі?

Уявіть ситуацію, що ви зустріли інопланетянина. Його мови ви не розумієте, він не розуміє вас. Як би ви показали йому ваші добрі наміри?

(Визначається найкращий співбесідник інопланетянина).

—Отже, як ми можемо дізнатися, який настрій у людини? (Не тільки зі слів, а й виразу обличчя).


  • Ви пам'ятаєте, з чого ми починаємо нашу зустріч? (Ми
    привіталися). Ми привіталися не тільки тому, що вітали один одного, бажали добра один одному, а й тому, що вміння правильно привітати людину—це лише одне з багатьох-багатьох правил ввічливої культурної поведінки.

  • А звідки взялися правила поведінки?

Ніхто цих правил сам не вигадував. Вони з'являлися в народі поступово. І виникали аж ніяк не випадково. Скільки разів ви, мабуть, чули: "Шапку зніміть, коли в приміщення зайшли!"

— А навіщо знімати шапку? Звідки взялося таке правило?

Ці суворі часи давно минули. У будь-який дім нині люди заходять без усяких побоювань. Але звичай знімати шапку, коли заходиш до кімнати, лишився. Знімаючи шапку, ви показуєте господарям, що поважаєте дім, у який зайшли, поважаєте людей, що живуть у ньому, вірите у їхню порядність, знаєте про добре ставлення до себе.

Ось ми зараз і перевіримо, чи добре ви знаєте правила поведінки, чи чемні ви діти.

Увага? Гра-конкурс

(Клас поділений на 2 команди. Запитання даються по черзі кожній команді. За правильну відповідь члену команди дається кольорова фішка).



  1. Які слова називають чарівними? Для чого вони існують?

  2. В дверях зіткнулися хлопчик і дівчинка. Що робити?

  3. В дверях зіткнулися старший учень і молодший. Як повестися?

  4. Чи можна замість слова "здрастуйте" говорити "привіт"?

  5. Чи обов'язково вітатися, зайшовши в магазин, бібліотеку, будь-яке громадське місце?

  6. Як ви звернетеся у справах до директора гімназії?

  7. Як ім'я, по батькові прибиральниці, яка миє ваш клас?

  8. Розмовляють два вчителі. Учневі треба звернутися до одного з них. Як це чемно зробити?

  9. Хто вітається першим, якщо зустрілися хлопчик і дівчинка, старша людина чи молодша?

  1. У гімназійному коридорі розмовляють вчителі. Серед них Олег побачив свою виховательку і, проходячи мимо, ввічливо сказав: "Доброго дня, Інно Василівно?" Чи все він правильно зробив?

  2. Двоє учнів ідуть вулицею. Один з них вітається зі знайомим. Чи повинен привітатися другий учень, який його не знає?

  3. Петрик летить по східцях, нічого не помічаючи. Ненароком він штовхнув однокласницю. Що потрібно далі зробити Петрику?

— Хто в нас отримав найбільшу кількість фішок? Молодці! Привітаємо один одного оплесками.

А зараз ми спробуємо скласти свої правила поведінки, яких би ви хотіли дотримуватися у себе в класі. Кожна команда складає свої правила, а через 5 хв. ми почуємо, що "У нас можна", а чого "У нас не можна". Ті пункти, які співпадуть або найбільше нам всім сподобаються, ми запишемо в загальні правила поведінки



У нас можна

  1. Вітатися

  2. Звертатися на ім'я

  3. Усміхатися один одному

  4. Допомагати один одному

  5. Казати тільки добрі слова

  6. Дружити

  7. Творити

  8. Говорити тільки правду

У нас не можна

  1. Штовхатися

  2. Лаятися

  3. Ображати один одного

  4. Брати чужі речі

  5. Заключне слово вихователя.

Ось наші правила, нами ж і придумані. Мені залишається вам лише побажати: дотримуйтесь цих правил, успіхів вам!

На цьому наша година спілкування завершується. І на прохання ми кажемо — до побачення!



Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка