Горбань Г. В., учитель образотворчого мистецтва ліцею №4



Дата конвертації29.10.2018
Розмір68,8 Kb.
Горбань Г.В. ,

учитель образотворчого мистецтва ліцею №4


Майстер – класс
Лялька – уособлення образу людини. Символіка українських народних ляльок

Мета:


□ навчальна: ознайомити учнів з історією виникнення ляльки-мотанки як уособлення образу людини, визначити символіку народної ляльки; навчати створювати власну ляльку-мотанку;

□ розвивальна: розвивати естетичні почуття, смак/ творчі здібності, спостережливість, уміння аналізувати ляльок-мотанок за їх призна¬ченням;

□ виховна: прищеплювати зацікавленість творами народного мистецтва, шанобливе ставлення до творів народного мистецтва.

Оснащення:

 Матеріали та інструменти: клапті білої тканини 15 х 15 см, декілька клаптів кольорової тканини 9 х 9 см, шматки синтепону або вати, нитки (акрил, бавовна, шерсть — на власний смак), нитки муліне для волосся ляльки, картонні стовпчики від кулінарної фольги чи плівки.

 Зоровий ряд: фотозображення ляльок-мотанок («Ганчір'яна лялька» (Давній Рим), різні види українських народних і сучасних ляльок-мотанок), зразки українських народних ляльок-мотанок, картки з на¬звами та описом ляльок-мотанок (за кількістю учнів).

Тип уроку: комбінований урок.

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

- Для чого придумали іграшки? Яким є їхнє призначення?

- Яка іграшка була вашою улюбленою в дитинстві? Чи граєтеся ви з нею досі?

- Чи бачили ви народні іграшки? Із чого їх виготовляють?

3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Учитель. Для дівчат в усі часи улюбленою іграшкою булл лялька. Сьогодні ми дізнаємося про історію виникнення ляльки, про найпопулярніших ляльок у різних народів, а також про те, яке значення мала лялька в різні історичні епохи не тільки для дітей, а й для дорослих.

4. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель (супроводжує розповідь демонструванням наочності).

Лялька — це модель людини, яка зараз у нас використовується лише як дитяча іграшка. Традиційні ляльки, виготовлені з таких матеріалів, як глина та дерево, були знайдені у Північній і Південній Америці, Азії, Африці та Європі. Коли ж лялькарі створювали якихось дивовижних ляльок, то про таких ляльок люди навіть складали легенди та казки й передавали ці оповідки з покоління в покоління.

- В яких відомих вам казках головними героями є ляльки? Отже, усім відома українська казка «Івасик-Телесик». Чоловік із жінкою, які не мали дітей, зробили ляльку з дерева, колихали її в колисці, й лялька ожила, перетворилася на дитину. У відомій казці Олексія Толстого «Буратіно» розповідається про ляльковий те¬атр, що оживає: там кожна лялька має своє ім'я та риси характеру, дерев'яний Буратіно разом із друзями-ляльками з театру перемагає зло, яке уособлює Карабас-Барабас і Новорічна казка «Лускунчик» Е. Т. А. Гофмана також розповідає про те, як злі сили перетворили хлопчика на ляльку, а потім добро знову повернуло йому людську подобу.

- Чи знаєте ви, в яких народних обрядах використовували симво¬лічних ляльок наші предки?

До сьогодні дійшли обрядові зображення певних стихій чи сим¬волів природи з трави або дерева — Купайло та Марена (символи Моди й Вогню на святі Івана Купала), Масляна (яку роблять, коли проводжають зиму і зустрічають весну).

Усім відомі городні опудала для від¬лякування птахів з поля або городу, які спочатку були священними ляль¬ками — охоронцями оселі й обійстя від злих духів.

Також у традиційних обрядах наро¬ді в Європи відзначається тісний зв'язок процесу виготовлення ляльки з продов¬женням роду та ритуалами родючості. Колись на всій території, яку нині на¬ливають Старою Європою (від Карпат до Північної Італії), існував культ Вели¬кої Праматері, яка народила все суще, яка береже життя й оновлює його. Образ цієї богині ми зустрічаємо на грецьких амфорах, у священних космогонічних піснях, які дійшли до нас під назвою

колядок, та у веселих новорічно-маланкових перевдяганнях, зна¬ходимо під час розкопок курганів Трипільської культури... Усе це — відгомін давнього праєвропейського культу Великої Богині, єдиної в трьох лицях — Діви, Матері й Баби, прародительки всього живого на Землі й матері всіх людей. Подібні обряди можна зустріти і в деяких племенах Африки та американського континенту.

Найвідоміша лялька в Україні — лялька-мотанка, що зроблена з тканини та ниток. Це один із найдавніших символів, який єднає різні культури і традиції. Лялька-мотанка (або вузликова лялька) є прадавнім сакральним оберегом. Сакральний оберіг — це свя¬щенний предмет або символ, покликаний захищати свого власника і його оселю від бід, приносити в дім щастя і статок.

Лялька-мотанка з'явилася тоді, коли люди почали вирощувати льон. Перша лялька-мотанка була виготовлена понад 5 тисяч років тому. Такі ляльки можна знайти у різних країнах світу: під час розкопок Помпеї були знайдені численні лялькові лавки з товаром; лялькарством займалися не тільки гончарі, а й знамениті скульп¬тори й різьбярі по дереву; в Єгипті знайдена римська ганчір'яна набивна лялька, виконана з грубого полотна та набита клаптиками і папірусом; подібно до грецьких ляльок, римські також робили оголеними, без одягу.

Українська лялькова іграшка представлена розмаїттям матері¬алів. Можна виокремити кілька її видів: дерев'яні, глиняні, м'які (ганчір'яні), сирні, солом'яні, а також іграшки із сіна, реп'яхів, ро¬гози, листя кукурудзи, тирси, вербової кори, льону. Та все ж улюбленою іграшкою була м'яка, ганчір'яна лялька-мотанка.

Українська мотанка відома з часів Трипільської культури. Що саме вона символізувала?

Українська народна лялька е символом добра та злагоди в українській родині. Це оберіг людської душі й долі, символ предків. Це символ Великої Матері, яка сотворила все суще і береже дотепер народжені нею душі.

Вважається, що лялька є посередником між живими й тими, кого на цьому світі вже або ще немає. Обличчя у народної ляль¬ки немає, воно досить символічне. За традицією лялька-мотанка має бути без виразного обличчя, а та, яка слугує берегинею, — ще й з хрестом замість обличчя. Таких ляльок робили для певних об¬рядів, наприклад щоб пішов або, навпаки, припинився дощ, щоб забрати хворобу від людини.

Залежно від події робили різних ляльок. Якщо таку ляльку робили для шлюбного ритуалу, то її виготовляли дуже ретельно. Ляльку вбирали в український стрій як молоду, робили великий віночок чи корону на голову, також до ляльки-молодої обов'язково робили пару — молодого, і що ж за весілля без дружок... Також дів¬чата разом із рушниками та сорочками до весільної скрині (посагу) клали ляльок.

Коли ж дівчина виходила заміж, то в родині чоловіка їй до¬зволялося, допоки в молодят немає діток, гратися лялькою, і чим більше гралася, тим кращим й здоровішим очікувалося потомство. Коли ж народжувалася дитина, звісно, ляльку віддавали їй.

Існувало повір'я, що якщо діти дуже часто й довго бавляться лялькою-мотанкою, то сім'я скоро чекатиме на поповнення.

Коли ж ляльку власноруч робила дитина, то вважала цю ляльку своїм товаришем і порадницею.

Лялька-мотанка має бути вдягнена у світлу вишиту сорочечку, нижню спідничку і запаску. Усі елементи одягу є оберегами: спід¬ниця символізує землю, сорочка позначає три часи — минулий, теперішній і майбутній; обов'язковими атрибутами є вишиванка та намисто, які уособлюють добробут. Також повинен бути головний убір — очіпок, стрічка чи хустка, що символізує зв'язок з небом.

Символічним є те, що ляльку-мотанку не шиють, а роблять лише за допомогою, ниток і стрічок шляхом намотування. Раніше кожна дівчинка мала б уміти робити цей оберіг, тому дівчата до цього ставились так само відповідально, як і до вишивання шлюбного рушника. Як же зробити ляльку-мотанку?

В основі української ляльки-мотанки — хрестоподібна фігура, єдина об'ємна деталь — це голівка. Її виготовлення — це най¬важливіший момент процесу створення ляльки-мотанки. Майстер (а частіше — майстриня) змотує спіраль — символ безкінечності Пуття і Вічності, покриваючи її клаптиком тканини, вкладає свої думки й наміри: для чого ця лялька робиться, у чому вона покли¬кана сприяти і в чому допомагати своєму майбутньому власникові. І потім голівку обмотують ниткою, яку викладають у формі хреста. Хрест тут є й оберегом — символом Сонця, життя і нових починань, і символізує саму людину, гармонію її персонального фізичного сві¬ту (горизонталь) і духовного (вертикаль). І обов'язково вузлова ляль¬ка мотається за рухом сонця — тоді вона принесе вдачу та щастя.

Коли голівка готова, майстриня нарікає майбутню ляльку тим іменем, яке символізуватиме її призначення. Далі з валиків ткани¬ни формуються ручки (перекладина хреста) і тулуб. Дехто з май¬стрів надає ляльці більшої схожості з жіночою постаттю, формуючи ще й груди. Після того ляльку вдягають — убрання та кольори до¬бирає майстер за своїми вподобаннями та враховуючи символічне призначення ляльки. Наприклад, якщо ляльку роблять на добробут та здоров'я родини — для одягу добирають червоно-зелені відтінки, для успіху в фінансових справах — зелені та золотисті, для щастя у коханні чи подружньому житті — червоні, рожеві, помаранчеві кольори, для успіху в творчості — блакитні. І, звісно, велику силу має вишивка, особливо якщо це вишивка старовинна, яка несе прадавню символіку й позитивну енергію багатьох поколінь. По¬тужну захисну силу мають ляльки, виготовлені з натурального конопляного полотна — це універсальний родинний оберіг від не¬щастя і хвороб.

5. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ

Завдання. Створити ляльку-мотанку (ляльку-стовбушку) за за¬пропонованим описом. (Учитель роздає учням картки з назвами та описом персонажів.)

6. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

- Які матеріали використовували в Україні для виготовлення різ¬них іграшок?

- Що таке лялька-мотанка? Для чого її створювали?

- Які матеріали раніше використовували для виготовлення І ляльки-мотанки?

- Яке символічне значення має одяг ляльки-мотанки?

7. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).

2. Визначення завдання до наступного уроку: принести кольоровий папір, ножиці, прості олівці; розглянути афіші театрів і кіно¬театрів, обміркувати, чим приваблює театр; пригадати традиції святкування Різдва.



3. Проголошення уроку завершеним.
Каталог: nova -> obrazotvorche
obrazotvorche -> Державної адміністрації
nova -> Уроку Тема уроку І. Рости книголюбом! Книги міст у світ знань
nova -> Природознавство Міні-проекти
nova -> Контрольна робота Екстернат 6-8 клас
nova -> Створення шкільного веб-сайту
nova -> Опис досвіду роботи вчителя хімії та біології Пишної В. О. Вступ
nova -> Наказ №225 Про організацію харчування учнів 5-11 класів та вихованців групи продовженого дня у 2012/2013 навчальному році
nova -> Текст для списування ( 3 клас, І семестр) Волошка
nova -> Департамент освіти І науки Полтавської обласної державної адміністрації Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В
obrazotvorche -> 6 кл І семестр № уроку Зміст уроку Дата проведення Вступ. Що таке жанри мистецтва


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка