Граматика кіномови (урок 2)




Сторінка1/5
Дата конвертації19.11.2018
Розмір1,1 Mb.
  1   2   3   4   5
Тема уроку: Граматика кіномови (урок 2)

Тип уроку: урок засвоєння знань, формування вмінь і навичок.

Форма уроку: комбінований.

Мета уроку: сформувати уявлення про монтаж у кіно;

закріпити вміння виокремлювати елементи аудіовізуальної структури фільму;

продовжувати розвивати вміння аналізувати медіатексти.

Обладнання та ресурси: медіапроектор, словник термінів, матеріал для вчителя, відеофрагменти фільмів «Гаррі Поттер і філософський камінь», «Термінатор», «Людина з бульвару Капуцинів», мультимедійна презентація «Монтаж у кіно. Рух камери», тематичні ілюстрації (формат А4) для закріплення видів монтажу.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалiзацiя опорних знань та їх коригування. Повідомлення теми й мети.

Презентація учнями дібраних кадрів на всі теоретичні поняття, що були вивчені на попередньому уроці (3-5 учнів).

Учитель:

  • Які труднощі виникли у вас у ході добору та аналізу кадрів. Як, ви гадаєте, чому?

  • Хто, на вашу думку, найкраще впорався із домашнім завданням і чому?

Завдання: Об’єднайтеся у 2 групи. Кожна з груп має проаналізувати на вибір один кадр із показаних епізодів, з’ясувавши роль кіномови.

(Перегляд фрагментів із кінофільмів «Гаррі Поттер і філософський камінь» і «Термінатор»).

Щоб Вам легше було аналізувати кадри, пропоную вам орієнтовні запитання і орієнтовні відповіді:

. «Гаррі Поттер і філософський камінь»

  1. На кому/на чому фокусується увага глядача?

Увага кілька разів фокусується на Северусі Снейпі. Також на Гаррі Поттері та кількох інших учнях.


  1. Завдяки чому це відбувається?

Найпростіший спосіб сфокусувати увагу – крупний план. Крупний план фокусує увагу на Северусі, Гаррі Поттері, Роні, Герміоні та Драко. Завдяки крупним планам виділений діалог Северуса та Гаррі Поттера.

На Северусі Снейпі фокусується увага за допомогою світла, та за допомогою внутрішнього кадрування.

Наприклад, мал. 7: Кадр розділений на дві частини: учні в нижній і темній частину кадру, у верхній і світлій частину кадру – Северус Снейп. Така структура кадру вказує на те, що вся увага в класі (у тому числі й глядача) повністю зосереджена на Северусі Снейпі (його фігура виділена світлом та додатково обрамлена колонами)


  1. Яка точка зору домінує?

Домінує суб’єктивна точка зору камери. Ми дивимося сцену поглядом або Северусу Снейпа, або когось із учнів.


  1. Якого кінематографічного ефекту досягнуто в епізоді?

Завдяки застосуванню крупних планів та суб’єктивної камери та високого і низького кутів зору камери передано емоційне забарвлення спілкування між вчителем та учнями, показано сприйняття класом вчителя як авторитетної фігури, яку бояться, якій підкоряються та водночас захоплюються. Суб’єктивна камера дає змогу глядачу відчути себе одним з учнів, зануритися в атмосферу класу.

Северус є єдиною фігурою, що переміщається в кадрі, камера слідку за його переміщеннями. Завдяки цьому, а також композиційним прийомам (внутрішнє кадрування, протиставлення в кадрі Северуса та класу, як на мал.7) та освітленню увагу глядача зосереджено на фігурі Северуса, він домінує в епізоді, глядачу передано відчуття його влади, сили. Разом з тим, загальній напруженій атмосфері в класі, викликаної строгою поведінкою Снейпа, протиставлено крупні плани спокійного і врівноваженого Гаррі Поттера. Завдяки такому контрасту, глядачу демонструється непересічність фігури. Не зважаючи на його учнівський статус, Гаррі Поттера показано як фігуру рівнозначну, а може й потенційно авторитетнішу, ніж Снейп.
.

Презентація та обговорення результатів роботи груп.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, завдань уроку.

Учитель: Отже, ми познайомилися з основними складовими елементарної одиниці кіномови – кадру і навчилися їх читати. Включені в кінокартину кадри об’єднуються у великі та малі групи, монтажні фрази і цілі епізоди, складаючи композицію кінотвору, між кадрами встановлюються різноманітні співвідношеннясмислові, просторові, звукові. Готова кінокартина містить комбінації кадрів, які об’єднані в епізоди. Для того щоб досягти певного ефекту, побудувати кінофразу, необхідно інтерпретувати окремі кадри шляхом поєднання – тобто змонтувати їх.

Що ж таке монтаж? (відповіді учнів)

Отже, сьогодні ми спробуємо з’ясувати, що таке монтаж і яка його роль у кіно.

Робота з мультимедійною презентацією «Монтаж у кіно. Рух камери».

Матеріал для вчителя:



Презентація «Монтаж у кіно. Рух камери»

Саме кінематограф увів у людську свідомість таку нову структуру дії як монтаж.





Перегляд відеофрагменту з кінофільму «Людина з бульвару Капуцинів» (про монтаж)




По-перше, Монтаж у кіно – це спосіб викладення сюжету

Монтаж також розуміється як спосіб побудови будь-яких повідомлень через поєднання двох відмінних зображень для отримання третього значення.

Крім того, монтаж є водночас способом висловлення і способом побудови реальності.


  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка