І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу Слово вчителя. ( звучить музика Чайковського «Пори року. Жовтень») Вслухайтеся у звуки чарівної мелодії…У ній відчувається осіння прозорість, легкий смуток, спокій



Скачати 128.11 Kb.
Дата конвертації24.11.2018
Розмір128.11 Kb.


І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу

Слово вчителя. ( звучить музика Чайковського «Пори року. Жовтень»)

Вслухайтеся у звуки чарівної мелодії…У ній відчувається осіння прозорість, легкий смуток, спокій, тихий шелест листя, що непомітно падає на землю.

Восени, коли дерева скидають листя, природа постає перед нами в неприкрашеному вигляді, в ній відчувається першородна відкритість і незахищеність. Саме в цій порі криється одвічна таїна спорідненості Людини й Природи.

Адже у житті обов’язково є така мить, коли ми позбавляємося від усього фальшивого, несправжнього, наносного. У цей момент прозріває душа особистості, бо їй відкриваються якісь незрозумілі, невидимі грані буття. Людина стає добрішою, вразливішою, милосерднішою, уважнішою. Ця мить називається просвітленням душі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

« У маленькому тілі, часто таїться велика душа»,- говорить англійське прислів’я. Новела О.Генрі «Останній листок», із якою ми познайомимося на сьогоднішньому уроці, - яскраве тому підтвердження. А ще до її головної думки дуже підходить висловлювання відомого французького письменника Р.Ролана: «Добро – не наука, воно – дія». Звісно, важливі й слова підтримки, але часто бувають ситуації, коли необхідно діяти. Діяти швидко, безкорисливо, не чекаючи ні нагороди, ні вдячності, можливо, навіть із ризиком для себе.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

Тема нашого уроку:

Новела О.Генрі «Останній листок» - гімн людині, здатній на самопожертву заради ближнього

Наше завдання не просто проаналізувати твір, а й віднайти та збагнути миті просвітлення душі героїв. Це допоможе нам замислитися і над своїм буттям, над тим, чи відкрилося воно нам таким, яким є насправді – складним і суперечливим.

Епіграфом візьмемо слова видатної української поетеси , Ліни Костенко:

Буває мить якогось потрясіння:

Побачиш світ, як вперше у житті…

Чи згідні ви з тим, що новела О.Генрі «Останній листок» є гімном людині, здатній на самопожертву заради ближнього? На це питання ми дамо відповідь в кінці уроку.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Повторення вивченого матеріалу

- Дайте визначення новели як жанру.

Новела – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, напруженою дією і чіткою композицією.

- Згадайте особливості новели.

- епічний прозовий твір; лаконізм;

- в основі сюжету незвичайна життєва подія;

- динамічний напружений сюжет;

- наявність переломного моменту;

- невелика кількість персонажів;

- характер героя розкривається в діях і вчинках;

- несподіваний фінал;

- чітка композиція;

- психологізм;

- яскравість, влучність художніх засобів.

2. Евристична бесіда

- Де відбуваються події?

(У невеличкому районі на захід від площі Вашингтона, де живуть бідні художники, шлях яких лежить через злидні).

- Коли відбуваються описані події?

(Восени, у листопаді; дерева скидають листя, природа в неприкрашеному вигляді, відчувається незахищеність перед зимою).

- Чому героями новели є люди мистецтва?

(Особливі люди, почуття розвинуті сильніше, легко поранити, образити, автор сам належав до цього світу.)

- Що є найстрашнішим ворогом цих людей?

(Найбільший ворог для бідних голодних людей – холод, що несе хвороби.)

- Джонсі захворіла. Прочитайте опис пейзажу, який вона бачить з вікна. Яку роль відіграє ця замальовка?

(Це безрадісний пейзаж, який передає стан безвиході, безнадії.)

- Чому містер Пневмонія почав перемагати дівчину?

(Вона вирішила, що ніколи не одужає; ніщо не цікавило вже у житті; занепала духом; втратила надію; «почала рахувати карети у своїй похоронній процесії»; діяла в інтересах гробаря, піддалася депресії, втратила будь-який інтерес до життя, повільно згасала.)

- Чому Джонсі рахувала листки?

(Тому що вона вважала, що з останнім листком помре. Дівчина зливається з природою і переконує себе, що її смерть пов’язана зі смертю листя на плющі.).

У світі живе багато людей. Не кожен може зробити якесь велике відкриття для людства, створити шедевр мистецтва, здійснити подвиг. Але кожен зобов’язаний завжди залишатися людиною, плекати в собі кращі якості душі і , врешті-решт, створити свій власний шедевр, навіть якщо він буде корисним для однієї людини чи для самого себе. Спробуємо дослідити Людину у її найпрекраснішому вияві.

3. Визначення рис характеру Бермана. Інтерактивна вправа «Сонечко»

Ми зараз з вами виконаємо інтерактивну вправу «Сонечко». Розглянемо Бермана.

_ Що вам відомо про Бермана?

(Берман – художник, жив на першому поверсі у будинку, де жили дівчата. Йому було більше шестидесяти років. Мріяв створити шедевр, але навіть не почав над ним працювати.)

Для цього поділимося на групи. Буде працювати 2 групи. 1-й ряд – перша група, 2-й – друга. Перша група визначає позитивні риси героя, друга – негативні, записуєте на промінчиках рису і прикріплюєте її до нашого сонечка.


+

Людяний

Милосердний

Співчутливий

Скромний

Дружелюбний

-

Капосний дідок



Пиячив

Хвастливий

Буркітливий

Не спромігся що-небудь зробить



4. Слово вчителя.

Як блискавка у темряві робить видимими певні речі, так і письменник висвітлив найважливішу рису Бермана – людяність, здатність думати про іншого. Непоказна, звичайна людина, у якої більше мінусів, аніж плюсів, здатна на високий моральний вчинок.

- Який основний художній засіб використовує автор для створення образу Бермана?

( Антитеза – художнє протиставлення)

5. Виразне читання епізоду про вчинок Бермана

Відкрийте підручники та прочитайте епізод, в якому Сью розповідає Джонсі про вчинок Бермана.

(У кінці читання звучить музика Шуберта «Ave Maria»)

6. Коментар учителя.

Вночі, під холодним осіннім дощем, при слабкому світлі ліхтаря Берман створює на стіні будинку простий малюнок – останній листок плюща, що розбив усі марення Джонсі. Цьому малюнкові судилося стати першим і останнім шедевром Бермана, в який він вклав своє велике серце, що билося у грудях художника-невдахи. Виявляється, шедевром може бути не тільки грандіозне полотно, а й маленький малюнок, якщо він залишив слід у людській душі. Це вражає читача. Тому з усіх образів твору, мабуть найбільше запам’ятався Берман – некрасивий, старий, буркотливий дідуган, бо він уособлює справжнє милосердя і здатність піти навіть на самопожертву.

- Чому Сью називає малюнок Бермана шедевром? (Він змусив Джонсі жити).

- Чому Джонсі, художниця, не змогла відрізнити намальований на стіні листок від справжнього? ( Берман намалював не просто листок, це був його шедевр, про який він мріяв все життя. )

- Якого біблійного героя вам нагадує Берман? (Біблійного пророка Мойсея)

- Що вам відомо про Мойсея?

7. Повідомлення учнів.

(Мойсей – біблійний герой, пророк, який 40 років водив людей по пустелі. Через нього Бог передав людям на землю 10 заповідей на скрижалях).

- Чи випадково автор порівнює Бермана з Мойсеєм?

(Ні, обидва герої старшого віку, досвідчені, готові прийти на допомогу іншим, уособлюють добро. Як пророк блукав із своїм народом 40 років пустелею, прямуючи до кращого життя, так і Берман мріяв створити шедевр – намалювати безсмертну картину. Ризикуючи життям вони виконали свої місії .Біблійний герой привів свій народ у «землю обітовану», а художник написав свій шедевр – останній листок плюща на стіні для Джонсі.)

- Якою заповіддю Божою керувався Берман у своєму житті?

(«Люби ближнього свого, як самого себе».)

8. Слово вчителя.

«Берман намалював не просто листок, це був його шедевр, про який він мріяв усе життя»,- читаємо у фіналі новели. Добро, яке зробив Берман,- це врятоване життя молодої дівчини в першу чергу і здійснення його заповітної мрії. Він виконав своє призначення на землі – творити добро і прекрасне, і життя він прожив недаремно. Цей старий невдаха постає взірцем тієї дієвої любові, яка без жодного слова кидається на допомогу іншим. Образ Бермана набуває справжньої духовної величі.

- Джонсі одужала, але помер художник, який так мріяв створити шедевр. Тож яке відношення має листя плюща до одужання дівчини? (Після нічної негоди, коли вперто йшов холодний дощ зі снігом, шаленів рвучкий вітер один листок плюща залишився на дереві, він вселив Джонсі надію, вона почала боротися за життя.).

- Символом чого був намальований листок?

(Плющ – символ надії, що не вмирає, віри в майбутнє).

Досить цікава символіка новели. В оригіналі новели «Останній листок» вжите слово «vine», що перекладається як виноградна лоза і як плющ. Але перекладачі обирають слово «плющ». І це не випадково. У християнській символіці плющ трактується як символ вічного життя і символ смерті. Плющ в’ється вгору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити, подолавши всі негаразди. Тому в новелі використано образ саме цієї рослини.

Герої Генрі переживають мить прозріння. Джонсі, побачивши стійкість маленького листочка, що пережив холодний дощ із снігом, шалений вітер, стало соромно за свою слабкодухість, і вона вирішила боротися з хворобою. У Джонсі з’явився смак до життя.

Берман теж пережив потрясіння від споглядання безвиході, в якій опинилася дівчина. Це співчуття й змусило його, незважаючи на вік, хвороби, негоду, не думати про себе, а рятувати Джонсі. Він не хотів помирати, навіть не думав про це, але людину в його віці лікувати важко. Медицина часто безсила.

Мабуть, після всього, що сталося Сью теж подивилася на світ іншими очима. Вона розповіла Джонсі всю правду про вчинок Бермана, щоб подруга зрозуміла не тільки велич подвигу художника, а й те, як вона живе, заради чого він віддав своє життя.

Не помилюся, коли скажу, що мить просвітлення разом з героями новели пережили й читачі.

9. Слово вчителя.

Мабуть, кожний, хто прочитав новелу, зрозумів, що таке справжнє співчуття й милосердя, утвердився в думці, що треба бути уважнішими до тих, хто поруч, вчитися «бачити» серцем.

А ще ми дізналися, що шедеври – це не тільки твори мистецтва, які живуть у віках, а й те, завдяки чому не згасає життя.

А зараз звернімося до новели Стефаника «Кленові листки».

10. Бесіда за змістом новели.

- Що ви дізналися про життя головних героїв твору?

(У центрі уваги – життя бідної селянської сім’ї. Жінка народила дитину, але їй не зраділи, бо це був ще один рот. Батько вже зараз зі страхом уявляє майбутні поневіряння дітей у наймах.)

- Яке горе сталося в сім’ї?

( Тяжко захворіла мати. Протягом декількох днів читачі разом з героями переживають тяжке горе, що спіткало сім’ю.)

- Хто з героїв найглибше відчуває ситуацію?

(Мати. Вона розуміє, що жити їй лишилося лічені дні чи години, і її серце болить за дітей, на яких чекає сирітство. Тому й заповідає найстаршому Семенові «не кривдити менших, не давати бити мачусі, щоб любили одне одного»).

- Який епізод найтрагічніший у новелі? Зачитайте.

(Найбільш трагічний епізод – це фінал оповідання. Мати, зібравши останні сили, співає пісню, щоб не плакала дитина. «У слабкім, урванім голосі виливалася її душа і потихеньку спадала між діти і цілувала їх по головах. Слова тихі, невиразні, говорили, що кленові листочки розвіялися по пустім полі, і ніхто їх позбирати не годен, і ніколи вони не зазеленіють».)

11. Слово вчителя.

У цій пісні - велика туга, материнський біль, любов і страждання зболілого серця за дітей-сиріт, яких уже ніхто ніколи не обігріє, не пожаліє. Для матері це й була мить найбільшого потрясіння ціною в життя.

Як бачите, мить просвітлення може бути в різні моменти. Лише б душа була здатна сприймати це як благодать.

12. Символіка кленового листя. Слово вчителя.

Клен завжди був символом самотності, трагедії людського життя, відчуження, нереалізованих можливостей. У творі В. Стефаника розповідається про дітей сиріт, що пізнають самотність і відчуженість, тому образ кленового листя є найбільш дореним.

Отже, символіка рослин допомагає більш повно розкрити основний задум кожного з письменників.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота з епіграфом.

Давайте повернемося до епіграфа. Буває мить якогось потрясіння:

Побачиш світ, як вперше у житті…

- Як ви розумієте слова поетеси?

2. Запитання для учнів

-Що ви збагнули, читаючи новелу Генрі?

(Потрібно співчувати іншим, бути милосердни м, уважним до інших

справжній шедевр у житті – щирість, доброзичливість, допомога, готовність до самопожертви.

Справжня доброта і милосердя непоказні, вони не кричать про себе, знаходячи засоби захистити дорогих людей, навіть жертвуючи собою.)

3. Читання вірша та перегляд композиції за мотивами новели О.Генрі

Зараз послухаємо вірш за мотивами новели О.Генрі

Останній листок…(Згадуючи новелу О.Генрі)

Злющий осінній вітер,

Завивав в обіймах плюща,

Зриваючи листя сердито,

Зі старого чіпкого куща

Ти дивилась покірно і тихо,

У заплакане, мокре вікно,

Де хитався, боровся із вітром,

На плющеві останній листок.

І воском стікала надія,

По тонесенькій свічці життя,

Картин твоїх – недописана мрія.

Манила тебе в небуття.

Та не здався листочок у віконці,

Художник старий на стіні,

Найкращу картину й останню,

написав у своєму житті.

Малюнок із жовтої фарби,

Життя – тендітний росток,

В тобі народилась надія,

Коли впав останній листок.

-То чи можемо ми сказати, що новела Генрі «Останній листок» є гімном людині здатній на самопожертву заради ближнього?

(Так, Берман виступає саме такою людиною. Він врятував ціною свого життя Джонсі.

Тільки той, хто небайдужий до чужої біди, може називатися Людиною ).

4. Дерево людських взаємовідносин. Слово вчителя.

Людське життя символічно можна зобразити у формі дерева. Як дерево живиться з грунту, світла і води, так і людині потрібна їжа, світло і вода. Але для повноцінного життя людині цього замало. Підсумовуючи наш урок, ми з вами складемо програму людяності. У вас на столах є листочки, я пропоную вам написати на них, до якого висновку спонукав автор своїм маленьким твором? У чому хотів нас переконати. Напишіть на ньому, що потрібно для того, щоб дерево життя людини цвіло, розвивалося, піднімалось вгору. Іншими словами, що потрібно людині для щастя?

Відповідь озвучте, а листочки прикріпіть на дерево.

( людина живе доти, доки про щось мріє, доки до чогось прагне; гріх втрачати надію; гріх бажати вмерти, за життя треба боротися,; у людини відкриваються найкращі якості, коли вона робить щось для іншої людини,; справжні друзі допоможуть подолати навіть смерть,; все можна перемогти; якщо чогось хочеш, то воно здійсниться;; за наполегливості все можливо; треба прагнути бути Людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу; втекти від труднощів неможливо, треба їх долати; не можна судити по зовнішності, бо в кожній людині є щось гарне, треба його побачити).

Але нам необхідно пам’ятати, що про це дерево потрібно дуже ретельно дбати, бо воно може загинути від людської неуваги, байдужості, злоби, заздрощів…

5. Заключне слово вчителя.

Ось і підходить до завершення наш урок – ця коротка мить просвітлення душі, яку ми спостерігали на прикладі літературних героїв.

Наприкінці уроку мені хочеться пригадати рядки сучасного російського поета Є.Євтушенка, котрий писав:

Внутри меня осенняя пора,

Внутри меня прозрачно и прохладно,

И мне печально, но не безотрадно,

И полон я смиренья и добра.

А если я бушую иногда,

То это я бушую отлетая,

И мысль приходит ясная, простая,

Что бушевать не главная нужда.

А главная нужда, чтоб удалось

Себя и мир борьбы и потрясений

Увидеть, в обнаженности осенней,

Когда и ты, и мир видны насквозь…

Як бачите, різні письменники – сучасна українська поетеса Л.Костенко, американський митець О.Генрі, український класик В. Стефаник, російський поет Є.Євтушенко – говорять про одне й те саме. А якщо вони пишуть про це, то, напевне, проблема варта того, щоб ми замислилися над нею.

VI. Оцінювання



VII. Домашнє завдання. Дібрати цитати до характеристики Сью і Джонсі, за бажанням намалювати ілюстрації
Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка