Імпресіонізм у літературі та художній культурі Що таке імпресіонізм?




Скачати 32,71 Kb.
Дата конвертації27.10.2017
Розмір32,71 Kb.

Краснолиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4 Презентація Імпресіонізм у літературі та художній культурі Підготувала учитель української мови і літератури Діброва Т.В. 2014 2011

Імпресіонізм у літературі та художній культурі

Що таке імпресіонізм?

  • Імпресіонізм – течія в мистецтві й літературі другої половини 19-початку 20, митці якої основним своїм завданням вважали витончене відтворення суб`єктних вражень та переживань, але без заглиблення в їхню суть.

Звідки пішла назва “ імпресіонізм ”?

  • Термін “ імпресіонізм ” народився випадково. Поводом послужила назва пейзажу Клода Моне “Враження (“Імпресія”). Схід Сонця”, зо зявилася на виставці імпресіоністів 15 квітня 1874 року в Парижі на бульварі Капуцинок. Це був перших виступ 30 молодих художників, що об`єдналися навколо Е.Мане ( в це угрупування входили К. Моне, Е.Дега, О.Ренуар, А.Сіслей, К. Пісарро та інші)
  • Клод Моне. Імпресія. Схід сонця

Творчість молодих художників була зустрічена офіційною буржуазною критикою насмішками та цькуванням. Картини їх були засуджені та не прийняті офіційним журі Салону. Картина Моне була центральним твором цієї виставки. Один з репортерів, яких було безліч на цій скандальній виставці, Луї Леруа, співробітник “Шаріварі”, презирливо назвав Моне та його товаришів “ імпресіоністами . Згодом це іронічне ім`я закріпилося за художниками і швидко втратило свій негативний зміст.

  • Творчість молодих художників була зустрічена офіційною буржуазною критикою насмішками та цькуванням. Картини їх були засуджені та не прийняті офіційним журі Салону. Картина Моне була центральним твором цієї виставки. Один з репортерів, яких було безліч на цій скандальній виставці, Луї Леруа, співробітник “Шаріварі”, презирливо назвав Моне та його товаришів “ імпресіоністами . Згодом це іронічне ім`я закріпилося за художниками і швидко втратило свій негативний зміст.

Ознаки імпресіонізму

  • Імпресіонізм не відмовляється від об`єктивної реальності світу, але перш за все стверджує, що ця реальність може з`явитись перед художником у безкінечно різних аспектах. Для імпресіонізму характерні відсутність певної ідеології, відмова від ідеалізації ідеалу. Для живопису характерні багатство кольорів і тонів, для літератури – жанрова специфіка ( поезія, а в прозі найрозвиненішим жанром є новела)

У зображенні природи велику роль починає грати пленер – тонке і проникливе відтворення повітряного середовища, натурального освітлення, що надає різний облік одному й тому ж предмету.

  • У зображенні природи велику роль починає грати пленер – тонке і проникливе відтворення повітряного середовища, натурального освітлення, що надає різний облік одному й тому ж предмету.
  • Клод Моне. “ Дама в саду. Осінь ”
  • Імпресіоністи показали, що справжню красу можна побачити в найскромніших, найпростіших предметах
  • К.Моне. “ Сніданок на траві ”

Едуар Мане

  • Основоположником імпресіонізму вважається французький художник Едуар Мане. Широкий мазок, великі живописні цятки, тонке відчуття кольору – все це є характерним для художника. Одна з найвідоміших його картин “Бар в Фолі-Бержер”

Клод Моне

  • Одним з провідних майстрів імпресіонізму був Клод Моне. У своїх творах він намагався відтворити красу французької природи.

Клод Моне “ Маки в Аржантейлі ”

Огюст Ренуар

  • Життєрадісне світосприйняття світу, що притаманне всьому імпресіонізму, найбільше виразне проявилось у творчості Огюста Ренуара. Його приваблювали молоді, свіжі обличчя, невимушені, природні пози.
  • Діти в Верджимоні

О.Ренуар. “ Портрет артистки Жанни Самарі ”

  • У створених ним портретах немає психологічної глибини, але на диво повним є подібність до оригіналу.

Особливо вдавались Ренуару портрети жінок та дітей.

  • “ Дві дівчини за книгою ”
  • Солом`яні капелюшки

Едгар Дега

  • Ряд нових творчих задач постановив перед собою Едгар Дега. Він був схильний до імпресіонізму, хоча його художні прийоми були іншими. В центрі творчості цього художника – зображення людини. Особливо розповсюдженою темою
  • в творчості Е. Дега був балет.

Каміль Пісарро

  • В жанрі пейзажу працював Каміль Пісарро. Його найвідоміший картини – “ Бульвар Монмартр ”, “ Сад Тюїльрі. Туман ”, “Червоні дахи”.
  • Бульвар Монмартр

Альфред Сіслей

  • Майстром вишуканих ліричних пейзажів є Альфред Сіслей. Провідне місце в його творчості займало зображення неба, повітряного простору. Найвідоміші картини –
  • “ Берег Сени поблизу Бужіваля ”, “ Сена в Пор – Марлі з купами піску “.

Імпресіонізм в музиці. Клод Дебюссі

  • Засновником імпресіонізму в музичному мистецтві став Клод Дебюссі. Він починав з творів, у яких відчувався вплив російської школи, зокрема Мусоргського та Римського – Корсакова. Дебюссі у таких творах для оркестру, як
  • “ Післяполудневий відпочинок фавна “, “ Ноктюрни “, “ Образи ”, опері “Пеллеас і Мелізанда “, фортепіанних п`єсах виступив як яскравий новатор. Композитор створив музику витончених образів, яким, за словами одного з критиків властиві “ полутона настроїв, вишуканість гармоній, що виникають з зовсім іншого звукосприймання, ніж гармонія нинішньої музики ”.

Моріс Равель

  • Яскравість, живописність музики Равеля найбільш відчутна у п`єсі для фортепіано “Гра води”, хореографічній симфонії “Дафніс і Хлоя”, у славнозвісному “Болеро”

Н. Заболоцкий. Болеро

  • Итак, Равель, танцуем болеро!
  • Для тех, кто музыку на сменит на перо,
  • Есть в этом мире праздник изначальный –
  • Напев волынки скудный и печальный
  • И эта пляска медленных крестьян...
  • Испания! Я вновь тобою пьян!
  • Цветок мечты возвышенной взлелеяв,
  • Опять твой образ предо мной горит
  • За отдаленной гранью Пиренеев!
  • Увы, замолк истерзанный Мадрид,
  • Весь в отголосках пролетевшей бури,
  • И нету с ним Долорес Ибаррури!
  • Но жив народ, и песнь его жива.
  • Танцуй, Равель, свой исполинский танец,
  • Танцуй, Равель! Не унывай, испанец!
  • Вращай, История, литые жернова,
  • Будь мельничихой в грозный час прибоя!
  • О, болеро, священный танец боя!

Олександр Миколайович Скрябін

  • Скрябіна та його твори часто пов`язують із символізмом – художньою течією, у якій відобразилося відчуття наростання, наближення великих історичних подій. Йому вдалося поєднати у своїй творчості світ витончених душевних переживань людини та світ граціозно - піднесених поривань людського духу.

Імпресіонізм в літературі

  • Імпресіонізм в літературі має свої особливості. Якщо у живопису образотворчі завдання знаменували великий крок в її розвитку, то в літературі фіксація враження може мати лише обмежене, підпорядковане значення, тому що за своїм характером образ, що відтворюється словом, багатший, повніший, багатогранніший за зоровий образ.

Один з найбільш послідовних імпресіоністів в літературі – австрійський письменник П.Альтенберг, назвав свою книгу “ Як я це бачу ”. І , обмеживши себе задачею, створив серію замальовок, яка дала підставу О.М.Горькому винести суворий вирок: “ Він не в змозі відтворити своїми зламами велике життя світу і висвітлює уривки вуличного життя, маленькі скалки розбитих душ ”.

  • Один з найбільш послідовних імпресіоністів в літературі – австрійський письменник П.Альтенберг, назвав свою книгу “ Як я це бачу ”. І , обмеживши себе задачею, створив серію замальовок, яка дала підставу О.М.Горькому винести суворий вирок: “ Він не в змозі відтворити своїми зламами велике життя світу і висвітлює уривки вуличного життя, маленькі скалки розбитих душ ”.

З цього видно, що великі письменники не могли обмежуватися лише імпресіоністичними знахідками. Але вони вміли створювати за допомогою цих засобів яскраві картини буття. При цьому об`єкт давався у сприйманні героя.

  • З цього видно, що великі письменники не могли обмежуватися лише імпресіоністичними знахідками. Але вони вміли створювати за допомогою цих засобів яскраві картини буття. При цьому об`єкт давався у сприйманні героя.

Е.Золя

  • Е.Золя у своїх творах створював цілі картини, які складалися з пахощів, звуків, зорових вражень (опис сирів у “ Череві Парижу ”, виставка білих шовкових тканин, показаних очима молоденької провінційної дівчини у
  • “ Дамському щасті ”)

Імпресіонізм у творчості М.Пруста

  • Якщо герой дивиться на один і той же предмет у різних станах, то сам предмет ніби теж змінюється. Так вже став хрестоматійним приклад зображення Венеції в романі Марселя Пруста “У пошуках втраченого часу ”, кілька разів відтворюється одне й теж місто, і кожен раз воно виглядає по-інакшому, бо змінюється настрій і світосприймання оповідача.

Гі де Мопассан

  • Гі де Мопассана прийнято вважати найбільш послідовним письменником – імпресіоністом. За власним визначенням, Мопассан прагнув конструювання суб`єктивної “ ілюзії світу ” крізь старанний добір деталей і вражень. Він розвивав імпресіоністичну техніку в своїх новелах (“ На морі ”) і у пізніх романах (“ Сильна, як смерть ”) .
  • Е.Мане. Портрет Г. де Мопассана
  • у човні

Імпресіоністичні мотиви у творчості О. Уайльда

  • О.Уайльд висловлював думку про те, що краса – це головне, що гідно оспівування, проводить цю ідею у п`єсах та есе, але у романі “ Портрет Доріана Грея ”, казках “ Хлопчик – зірка ”, “ День народження інфанти ” він проводить думку, що краса може скривати потворну душу, відстоює справжні вічні цінності. Та щоб зобразити багатий внутрішній світ людини, її переживання, Уайльд використовує багато яскравих імпресіоністичних засобів.

Кнут Гамсун

  • На початку ХХ сторіччя був дуже популярний роман К. Гамсуна
  • “ Пан ” – сповідь тридцятирічного лейтенанта Томаса Глана, історія його кохання до доньки багатія Мака Едварди. В описах природи і стану душі цього героя сильна імпресіоністична течія.

“ Пан ”

  • “ За островами важко й спокійно дрімало море. Скільки разів я дивився на нього з гір, вибираючись на саму вершину! Тихими днями кораблі майже не рухались, впродовж трьох днів я міг бачити те саме вітрило - білу цятку, завбільшки з чайку, на воді. А як налітав ураган, то гори вдалині немов розтавали, розходжувалась буря, південно-західний шторм,- таке собі видовище, де я був за глядача. Все огортав туман. Земля і небо зливались докупи, хвилі витинали химерні повітряні гопки, витворюючи силуети людей, коней і пошматованих корогов. Я ховався за скелею і в моїх голові роєм роїлися всілякі думки, душа моя збуджувалась до краю. Бойозна, гадав я собі, очевидцем чого мені доводиться сьогодні бути і чом це море відкривається моїм очам? Може, цієї миті я бачу нутро головного мозку землі: що там діється і як усе клекоче! Езоп був стривожений, раз по раз він задирав морду й нюшив, його вражливі лапи трусились від холоду; а так, як я не озивався до нього, то він лягав мені між ногами і, достоту як і я, впивався зором у море. І нізвідки не чулося ні галасу, ні людської мови, нічогісінько, крім оцього могутнього гулу понад моєю головою. Ген-ген у морі стирчала скеля - одним одна; коли ту скелю нагортало хвилею, з неї показувалась якась безумна химера, ні, либонь, не химера, то зводився на рівні бог моря, мокрий до кісток, і споглядав світ, пирхаючи так, що чуб і борода оберталися навкруг його голови колесом. А тоді він знов потопав у виру ”.

П.Верлен

  • Найбільш яскравий зразок поетичного імпресіонізму – збірка поезій Поля Верлена “Романси без слів”. Поет встановлює зв’язок природи і людської душі, виголошує вимоги “музики насамперед”, що означало підвищену увагу до матерії поезії, її звукової інструментовки, прагнення передачі психологічного стану не лише через опис, а через саме звучання вірша.

В Росії поетами – імпресіоністами були К.Бальмонт, І.Анненський, елементи імпресіоністичної поетики були у поетів – символістів.

  • К.Бальмонт
  • І.Анненський

М.Коцюбинський

  • В українській літературі імпресіонізм пов`язують з ім`ям Михайла Коцюбинського. Насамперед цей бік його творчості розкривається в новелах.

Новела

  • Новела – це жанр літератури, що являє собою малу розповідну форму. Художня своєрідність новели полягає у протиріччі співвідношення картини прозаїчного, буденного буття і гострих, незвичайних подій та ситуацій, які ніби підривають зсередини звичний, впорядкований рух життя.

“ На камені ”

  • Прикладом новели може бути акварель “ На камені ”. Сюжет розгортається на сірому тлі татарського гірського села. На цьому сірому, давлючому тлі розвивається кохання татарської жінки Фатьми і вродливого молодого турка Алі. І розквітає воно гірським крокусом. А яскраві кольори одягу – червона головна пов`язка Алі і зелене фередже Фатьми – це символи життя і любові. Та сірі скелі зрадницькі виказують місцезнаходження закоханих і стають причиною їх загибелі.

“ Цвіт яблуні ”

  • Викінчено імпресіоністичним став етюд Коцюбинського
  • “ Цвіт яблуні ”. В ньому відчувається і мопасанівська проблематика психології творчості письменника і гамсунівська увага до порухів людської душі. І. Франко вважав цей етюд психологічною студією, яка є обсервацією дуже складного психологічного процесу – вражень письменника, у якого вмирає єдина улюблена дитина – цвіт його дерева життя – і якого фантазія при тім всупереч його волі, нотує і складає всі деталі – як матеріал для майбутнього твору. Чи має право письменник людську трагедію робити матеріалом для своєї творчості? А якщо це власна трагедія – смерть доньки? Письменник ставить ці запитання, але відповіді не дає.

“Інтермеццо”

  • Особливий твір в творчості письменника - “ Інтермеццо” . Це за жанром – соціально-психологічна новела, але створена засобами імпресіонізму. Сюжет в ній ледь проступає. “Інтермеццо” – це невелика інструментальна п`єса, яку виконували між актами трагедії або опери, в переносному значенні – перепочинок, перерва.

Автор втомився від життя, від людей, тому у першій частині твору все описано в темних тонах: темні меблі, темні кімнати. Все це викликає безнадію і жах. Ліричний герой хоче бути водночас вільним від суспільства, але хоче, щоб його визнавали як особистість. Відпочинок на лоні природи відновлює його.

  • Автор втомився від життя, від людей, тому у першій частині твору все описано в темних тонах: темні меблі, темні кімнати. Все це викликає безнадію і жах. Ліричний герой хоче бути водночас вільним від суспільства, але хоче, щоб його визнавали як особистість. Відпочинок на лоні природи відновлює його.

Коцюбинський складає тут справжній гімн Сонцю: “ Сонце, я тобі вдячний. Ти сієш в мою душу золотий засів. Я п`ю тебе, сонце, твій теплий зцілющий напій ”. Краса природи, втілюється і живописних Кононівських полях, у співі жайворонка, куванні зозулі. Зустріч з людським горем пробуджує його до боротьби. І після відпочинку йому вже не страшна “ залізна рука города ”, його душевний стан врівноважений, він знову може працювати, творити.

  • Коцюбинський складає тут справжній гімн Сонцю: “ Сонце, я тобі вдячний. Ти сієш в мою душу золотий засів. Я п`ю тебе, сонце, твій теплий зцілющий напій ”. Краса природи, втілюється і живописних Кононівських полях, у співі жайворонка, куванні зозулі. Зустріч з людським горем пробуджує його до боротьби. І після відпочинку йому вже не страшна “ залізна рука города ”, його душевний стан врівноважений, він знову може працювати, творити.

“ Тіні забутих предків ”

  • Імпресіоністичні мотиви сильні у повісті “ Тіні забутих предків ”. Прекрасне і трагічне кохання Івана та Марічки розгортається на тлі красивої, але й грізної, а інколи і жорстокої природи Карпат, серед народних повір`їв та легенд, казкових персонажів.
  • Імпресіоністичні засоби, якими автор створює картини природи: багата кольорова гамма, півтони, звукова палітра карпатських полонин.

Все це вдалося показати режисерові Сергію Параджанову, класику українського поетичного кіно в екранізації цього твору. Головні ролі виконали Іван Миколайчук і Лариса Кадочнікова.

  • Все це вдалося показати режисерові Сергію Параджанову, класику українського поетичного кіно в екранізації цього твору. Головні ролі виконали Іван Миколайчук і Лариса Кадочнікова.

Імпресіоністичні твори і зараз впливають на нас своїми барвами, звуками, а твори письменників початку ХХ сторіччя надихнули сучасних письменників в Україні та за її межами.

  • Імпресіоністичні твори і зараз впливають на нас своїми барвами, звуками, а твори письменників початку ХХ сторіччя надихнули сучасних письменників в Україні та за її межами.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка