Інформація про стан забезпечення доступності якісної позашкільної освіти дітям сільської місцевості у Київській області



Скачати 104,32 Kb.
Дата конвертації13.01.2017
Розмір104,32 Kb.
ТипІнформація


Інформація

про стан забезпечення доступності якісної позашкільної освіти

дітям сільської місцевості у Київській області
Забезпечення рівного доступу до якісної освіти є одним із пріоритетних напрямів реалізації державної та регіональної освітньої політики. Особливої уваги заслуговує питання забезпечення освітньо-культурних потреб сільських дітей та надання їм якісної позашкільної освіти, оскільки в Київській області 521 загальноосвітній навчальний заклад функціонує у сільській місцевості, в яких навчається більше третини усіх учнів регіону (59,6 тисяч учнів).

На сьогодні в районних освітніх системах Київської області діє 28 позашкільних навчальних закладів, з них 25 комплексних та 3 профільні, що становить 46% від загальної кількості позашкільних навчальних закладів області.

Слід зазначити, що на всеукраїнському рівні відзначено масштабність, високу якість і результативність роботи 4-ьох районних позашкільних навчальних закладів Київщини. Зокрема відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 29.12.2012 № 1523 до Переліку найбільших позашкільних навчальних закладів України включено Баришівський районний центр позашкільної роботи «Мрія», Вишгородський районний центр художньої творчості дітей, юнацтва та молоді «Дивосвіт», Києво-Святошинський районний центр творчості молоді «Оберіг», Іванківський районний центр дитячої та юнацької творчості.

Протягом останніх трьох років показник охоплення позашкільною освітою дітей сільської місцевості поступово зростає. Так, якщо у 2011-2012 році позашкільними навчальними закладами до гурткової роботи було залучено 19091 дитина сільської місцевості, що складало 30,2% від загальної кількості дітей, які навчаються у позашкільних навчальних закладах, то у 2013-2014 навчальному році в позашкільних навчальних закладах навчалося 19310 сільських дітей, що становило 31%. Це стало можливо завдяки відкриттю Комунального закладу Поліської районної ради «Поліський районний центр позашкільної освіти» та збільшенню кількості ставок керівників гуртків у позашкільних навчальних закладах. Зокрема, збільшено кількість ставок керівників гуртків у позашкільних навчальних закладах Броварського (з 36,1 ставок керівників гуртків у 2012-2013 навчальному році до 46,7 ставок – у 2013-2014 навчальному році), Васильківського (з 36,8 ставок керівників гуртків у 2012-2013 навчальному році до 40 ставок – у 2013-2014 навчальному році), Іванківського (з 32,5 ставок керівників гуртків у 2012-2013 навчальному році до 34 ставок – у 2013-2014 навчальному році), Миронівського (з 23,3 ставок керівників гуртків у 2012-2013 навчальному році до 26,3 ставок – у 2013-2014 навчальному році), Поліського (з 2 ставок керівників гуртків у 2012-2013 навчальному році до 10 ставок – у 2013-2014 навчальному році) районів.

З метою забезпечення рівного доступу до якісної позашкільної освіти дітей сільської місцевості районними позашкільними навчальними закладами спрямовано 290 ставок керівників гуртків для організації роботи гуртків та творчих об’єднань на базах сільських загальноосвітніх навчальних закладів.

Найбільш розгалуженою є мережа гуртків та творчих об’єднань позашкільних навчальних закладів Баришівського, Білоцерківського, Броварського, Бориспільського, Васильківського, Вишгородського, Іванківського, Кагарлицького та Києво-Святошинського районів. Так, Білоцерківським районним будинком дитячої та юнацької творчості організовано роботу 116 груп, гуртків та творчих об’єднань на базах 33 загальноосвітніх навчальних закладів; Броварським районним центром дитячої та юнацької творчості й Броварським районним центром туризму – 101 гурток на базах 24 загальноосвітніх навчальних закладів. Слід зазначити, що Броварським районним центром туризму успішно реалізується проект «Краєзнавчий музей у кожному селі, як центр просвітницької навчально-виховної та краєзнавчої роботи», у рамках якого успішно функціонують 18 краєзнавчих музеїв та 4 музейні кімнати у загальноосвітніх навчальних закладах району. Бориспільським районним будинком дитячої та юнацької творчості організовано роботу 90 гуртків на базах 21 загальноосвітнього навчального закладу; Васильківським районним центром дитячої та юнацької творчості – 50 гуртків на базах 20 загальноосвітніх навчальних закладів; Вишгородським районним центром художньої творчості дітей, юнацтва та молоді «Дивосвіт» – 44 гуртки на базах 24 загальноосвітніх навчальних закладів; Іванківським районним центром дитячої та юнацької творчості – 63 гуртки, що діють на базах 22 загальноосвітніх навчальних закладів. Високі показники охоплення позашкільною освітою дітей сільської місцевості є у Згурівському, Макарівському, Рокитнянському районах (табл.1).

Разом з цим недостатньо приділяється уваги питанню охоплення дітей сільської місцевості позашкільною освітою органами управління освітою Богуславського, Тетіївського, Яготинського районів. У зазначених районах показник охоплення дітей сільської місцевості позашкільною освітою є нижчим за загальнообласний, який складає 31% від загальної кількості дітей позашкільних навчальних закладів. Зокрема у Богуславському районі гуртковою роботою було охоплено лише 116 сільських дітей, що складало 10,9% від загальної кількості дітей позашкільного навчального закладу, у Яготинському районі позашкільну освіту отримувало 176 дітей, що становило 14,3%, Тетіївському – 180 дітей (16,8%).

Крім цього слід зазначити, що органами управління освітою введено 229 ставок керівників гуртків для загальноосвітніх навчальних закладів сільської місцевості. Найбільше таких ставок виділено у Переяслав-Хмельницькому (8 ставок), Тетіївському (9,5 ставок), Сквирському (9,9 ставок), Фастівському (10,5 ставок керівників гуртків), Білоцерківському (10,6 ставок), Таращанському (11,4 ставок), Кагарлицькому (18 ставок), Броварському (27,5 ставок), Києво-Святошинському (27,5 ставок) районах.

Одним із ефективних шляхів здійснення контролю за діяльністю гуртків загальноосвітніх навчальних закладів та організації ефективної діяльності є координація їх роботи позашкільними навчальними закладами. Так у Білоцерківському, Вишгородському та Києво-Святошинському районах відповідно до рішень місцевих органів самоврядування ставки керівників гуртків загальноосвітніх навчальних закладів передано у підпорядкування позашкільним навчальним закладам, що позитивно вплинуло на якість організації гурткової роботи.

Пропозиція щодо передачі гуртків загальноосвітніх навчальних закладів у підпорядкування Тетіївському районному центру позашкільної освіти розглядалася на засіданні колегії департаменту освіти і науки за підсумками вивчення стану функціонування освітньої системи Тетіївського району. У разі позитивного вирішення цього питання якість надання позашкільної освіти дітям сільських загальноосвітніх навчальних закладів врази збільшиться.

Нагальним для районних позашкільних навчальних закладів є потреба у забезпеченні їх автобусами як засобом перевезення дітей та педагогів до місць занять гуртків у базові загальноосвітні та позашкільні навчальні заклади. Слід зазначити, що лише у Вишгородському районі для районного центру художньої творчості дітей, юнацтва та молоді «Дивосвіт» придбано автобус, який використовується для забезпечення потреб позашкільників, а у Іванківському і Кагарлицькому районах існує практика організації підвезення сільських дітей до місць проведення занять шкільними автобусами.

Слід зазначити, що зміст діяльності гуртків, які функціонують у сільській місцевості, має свої особливості. На формування екологічного мислення та екологічної культури особистості, мотивації до трудової діяльності, вирішення природоохоронних проблем регіону спрямовують свою роботу гуртки, які діють на базі сільських навчальних закладів області, зокрема такі як: «Юні квітникарі», «Юні екологи», «Знавці лікарських рослин», «Юні рослинники», «Лісівники-дендрологи», «Юні друзі природи», «Юні флористи» тощо. Органічно трудове виховання поєднують з екологічним учнівські лісництва, які працюють на базі Дорогинської та Веприцької ЗОШ І-ІІІ ступенів Фастівського району, Пилиповицької ЗОШ І-ІІ ступенів Бородянського району, Розкішнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів Ставищенського, Ніжиловицького НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів-дитячий садок» Макарівського району. Результативною є діяльність гуртківців на пришкільних навчально-дослідних земельних ділянках, ландшафтних об’єктах, у фруктових садах та куточках живої природи Тростинської та Ксаверівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Васильківського району, Стайківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Кагарлицького району, Пустоварівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий садок» Сквирського району, Білогородської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Києво-Святошинського району.

Водночас потребує розвитку мережа гуртків еколого-натуралістичного напряму сільськогосподарського профілю у навчальних закладах Богуславського, Володарського, Тетіївського, Яготинського районах.

Одним із завдань районних позашкільних навчальних закладів у наступному навчальному році має стати питання розширення мережі гуртків сільськогосподарського профілю на базі загальноосвітніх навчальних закладів сільської місцевості, які сприяють розвитку інтересу дітей до сільського господарства, виховують свідоме і творче ставлення до праці, забезпечують умови для професійного самовизначення вихованців, зокрема таких як: «Юні картоплярі», «Юні овочівники», «Юні садівники», «Основи агрохімії», «Юні кролівники», «Птахівництво з основами ветеринарії», «Юні бджолярі», що дасть змогу успішно поєднати навчання з продуктивною працею.

Для забезпечення поєднання навчання з продуктивною працею необхідно активно використовувати ефективні форми трудового виховання дітей сільської місцевості, а саме створювати умови для діяльності шкільних навчально-дослідницьких земельних ділянок, учнівських навчально-виробничих бригад, учнівських лісництв, екологічних стежок, теплиць.

Важливим чинником, який забезпечує якість навчання та виховання дітей засобами позашкільної освіти є створення належних матеріально-технічних умов для комфортного перебування дитини в гуртку та її всебічного розвитку. Заслуговує на увагу досвід із зазначеного питання Білоцерківського, Васильківського, Вишгородського та Іванківського районів. Зокрема облаштовано навчальні кабінети для гурткової роботи у Фурсівській ЗОШ І-ІІІ ступенів (для туристсько-краєзнавчого, еколого-натуралістичного, фольклорно-етнографічного гуртків, літературної студії, гуртка «Юні інспектори руху»), Шкарівській ЗОШ І-ІІІ ступенів (для бібліотечно-бібліографічного, краєзнавчого гуртків, ансамблю шумових інструментів «Кумасики», гуртка спортивного туризму), Поправському НВО (для гуртків «Вишивка» та «Килимарство») Білоцерківського району; Глевахівській ЗОШ І-ІІІ ступенів (для зразкової театральної студії «Ассоль», вокально-хореографічної студії, театру мод), Гребінківській ЗОШ І-ІІІ ступенів (для гуртків образотворчого мистецтва, художньої вишивки, бісероплетіння та моделювання одягу), Дослідницькій ЗОШ І-ІІІ ступенів (облаштовано трасу для гуртка спортивного туризму) Васильківського району; Гаврилівській ЗОШ І-ІІІ ступенів (для краєзнавчого гуртка «Історія рідного краю», театрального гуртка та гуртка «Природа і фантазія»), Демидівській СШ (для вокального гуртка, ритмічно-танцювального гуртка «Тандем», гуртка «Юні екскурсоводи»), Ясногородській ЗОШ І-ІІІ ступенів (для гуртків «Музейна справа» та «Скаути») Вишгородського району; Феневицькому НВО (для театрального гуртка «Імідж», вокального ансамблю «Дзвін», гуртка «Умілі руки», краєзнавчого та еколого-натуралістичних гуртків), Шпилівській ЗОШ І-ІІІ ступенів (для шкільного лісництва, гуртків «Географічне краєзнавство» та «Ліплення з глини»), Запрудському НВО (для вокального ансамблю, гуртків «Лідер», «Умілі руки», еколого-натуралістичного гуртка) Іванківського району.

Особливої уваги потребує питання художньо-естетичного виховання дітей сільського регіону. Сучасні підходи до організації педагогічного процесу районного позашкільного навчального закладу дають можливість збільшувати число виховних факторів, які впливають на свідомість, почуття, поведінку та емоції дітей. Показником цього є мережа дитячих художніх колективів, які функціонують у сільських загальноосвітніх навчальних закладах. У Київській області функціонує низка дитячих художніх колективів з високим рівнем виконавської майстерності та сценічної культури, які працюють на базах загальноосвітніх навчальних закладів сільського регіону та мають високе почесне звання «Зразковий художній колектив» і «Народний художній колектив», а саме:

зразковий фольклорний гурт «Світлиця» Морозівського НВК Баришівського району;

зразковий вокальний ансамбль «Чарівниці» Яблунівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білоцерківського району;

народний фольклорний ансамбль «Калинонька» Немішаївської загальноосвітньої школи № 2 І-ІІІ ступенів Бородянського району;

зразковий ансамбль народного танцю «Олекса – плюс» Богданівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Броварського району;

зразкова театральна студія «Ассоль» Глевахівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Васильківського району;

зразковий духовий оркестр Мар’янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Васильківського району;

зразковий гурток м’якої іграшки «Берегиня» Острівського НВК Рокитнянського району;

зразковий фольклорно-етнографічний гурт «Струмочок» Музичанської ЗОШ І-ІІІ ступенів Києво-Святошинського району;

зразковий фольклорно-етнографічний гурток «Барвінок» Забірської ЗОШ І-ІІІ ступенів Києво-Святошинського району.

Колективів, які носять високе почесне звання «Зразковий художній колектив» та «Народний художній колектив» всього в області налічується 70 і лише 9 з них функціонує у сільській місцевості. Це свідчить про те, що в окремих районах недостатньо уваги приділяється розвитку дитячої художньої творчості. Так, у Бориспільському, Обухівському, Переяслав-Хмельницькому районах, які не мають адміністративних районних центрів, і де вся гурткова робота організована на базі сільських загальноосвітніх навчальних закладів, взагалі відсутні дитячі художні колективи з високим рівнем виконавської майстерності та сценічної культури.

З метою максимального охоплення гуртковою роботою дітей сільської місцевості КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини» у 2013-2014 навчальному році було організовано роботу 35 гуртків на базі 17 загальноосвітніх навчальних закладів сільського регіону. У наступному 2014-2015 навчальному році закладом передбачено суттєве збільшення кількості гуртків, які працюватимуть у сільських ЗНЗ, зокрема у базових загальноосвітніх навчальних закладах освітніх округів.

Враховуючи вищезазначене, слід визначити питання, які потребують подальшого вирішення:

розвиток мережі гуртків та творчих об’єднань за основними напрямами позашкільної освіти на базі загальноосвітніх навчальних закладів сільських регіонів для задоволення потреб, інтересів та здібностей дітей, зокрема сільськогосподарського профілю;

забезпечення рівного доступу дітей сільської місцевості до якісної позашкільної освіти шляхом підвозу дітей та педагогів до місць проведення занять гуртків у базових загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах;

створення належних матеріально-технічних умов для функціонування гуртків з метою надання якісних освітніх послуг;

координація організації роботи гуртків загальноосвітніх навчальних закладів сільської місцевості районними позашкільними навчальними закладами;

забезпечення співпраці позашкільних навчальних закладів системи освіти з культосвітніми установами, сільськими будинками культури, мистецькими навчальними закладами з питань організації змістовного дозвілля дітей та учнівської молоді сільської місцевості.


Інформацію підготувала

Шевченко Л.М., заступник директора



з навчально-методичної роботи

КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини»
Каталог: wp-content -> uploads -> file
file -> Методичні рекомендації та тематика
file -> Орієнтовний план заходів з відзначення знаменних і пам’ятних дат в історії України
file -> Конкурс «Космічні фантазії»
file -> Найблискучішим ритором Стародавньої Греції був
file -> Комунальний заклад київської обласної ради
file -> Пояснювальна записка до дипломної роботи (магістерської дисертації) на тему: Київ 20 року Зміст 1Основні положення 4
file -> «Майстерність»
file -> Методичні рекомендації до складання кандидатського іспиту з філософії Дніпропетровськ ддувс 2014


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка