Інформації про певне явище чи процес соціальної дійсності. Об’єктом соціологічного дослідження виступає явище або сфера соціальної дійсності, котрі є безпосередніми носіями проблемної ситуації, на яку спрямована пізнавальна діяльність




Скачати 21,51 Kb.
Дата конвертації28.08.2017
Розмір21,51 Kb.

МЕТОДИКА І ТЕХНІКА СОЦІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

ПЛАН

  • 1. Поняття про соціологічне дослідження, його різновиди.
  • 2. Програма соціологічного дослідження.
  • 3.Функції соціологічних досліджень.
  • Соціологічне дослідження – це система логічно послідовних, методичних, методологічних і організаційно-технічних процедур, метою яких є одержання інформації про певне явище чи процес соціальної дійсності.
  • Об’єктом соціологічного дослідження виступає явище або сфера соціальної дійсності, котрі є безпосередніми носіями проблемної ситуації, на яку спрямована пізнавальна діяльність.
  • Предметом соціологічного дослідження є сторони, властивості, характеристики об’єкта, які підлягають безпосередньому вивченню в цьому дослідженні.

Значення соціологічних досліджень

  • Емпіричні соціологічні дослідження забезпечують нагромадження емпірично обгрунтованих знань про соціальну дійсність шляхом виявлення нових фактів і тенденцій змін окремих сфер життя суспільства.
  • Дозволяють одержати інформацію про окремих індивідів і спільностях, їх потребах, інтересах, ціннісних орієнтаціях, мотивах, громадській думці з приводу певних проблем.
  • Створюють інформаційну базу для пізнання соціальної реальності і забезпечують здійснення соціального контролю над соціальними процесами.
  • Роблять внесок у розвиток соціологічної теорії на базі виявлення нових закономірностей і тенденцій суспільного розвитку, що дозволяє передбачити перспективи розвитку як окремих соціальних явищ і процесів, так і суспільства в цілому.
  • Залежно від масштабності та складності завдання, яке слугує основою дослідження, розрізняють чотири варіанти стратегічного дослідження:
  • - формулятивний (розвідковий) – застосовується, коли про об’єкт дослідження є мало інформації, його метою є уточнення проблеми та формулювання гіпотези;
  • - описовий, метою якого є кількісно-якісне описання об’єкта;
  • - повторно-порівняльний – виявлення спільного і специфічного у порівняльних об’єктах у часі.
  • За методами збору інформації розрізняють такі види соціологічного дослідження:
  • - опитування;
  • - спостереження;
  • - аналіз документів.
  • Залежно від статики і динаміки соціологічні дослідження бувають:
  • - разові;
  • - панельні (повторні).
  • Соціологічні дослідження поділяються на кількісні і якісні.
  • Кількісні відповідають на питання ‘’хто?’’ і ‘’скільки?’’,
  • якісні – ‘’як саме?’’ і ‘’чому?’’

КІЛЬКІСНІ СОЦІОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ

  • Спостереженняметод дослідження, який передбачає отримання інформації шляхом безпосереднього спостереження за діями об’єкта дослідження у певних ситуаціях.
  • Основні види:
  • - особисті спостереження дослідника;
  • - спостереження з використанням технічних засобів.
  • Існують такі різновиди спостереження:
  • - стандартизоване –нестандартизоване;
  • - включене - невключене;
  • - відкрите - інкогніто;
  • - лабораторне - польове.
  • Анкетування – це перелік запитань, які ставлять особам у письмовій формі, досвід яких досліджується.
  • Мета анкетування – отримати достовірну інформацію.
  • Для цього потрібно враховувати особливості різних запитань і дотримуватися ряду правил і принципів складання анкети.
  • Поштове опитування – різновид анкетування, який розглядається як ефективний прийом збирання первинної інформації.
  • У найбільш загальному вигляді поштове опитування полягає у розсиланні анкет і отриманні на них відповідей поштою.
  • Переваги – відносно помірна вартість і простота організації (немає потреби у підборі, навчанні, контролі за діяльністю великої кількості опитувачів і витрат на оплату їхньої праці, можливість вибору респондентом найзручнішого для нього часу заповнення анкет).
  • Недоліки – неповне повернення анкет: не всі респонденти заповнюють анкети і відсилають їх дослідникам, тому заповнені анкети часто не відображають всієї повноти картини дослідження.
  • Телефонне опитування.
  • Переваги цього методу у швидкості проведення дослідження, низька вартість, оперативність.
  • Недоліки – часове обмеження інтерв’ю (воно не повинно перевищувати більше 15 хв.), а також потреба залучення спеціально навчених інтерв’юерів, витрата тимчасових або грошових ресурсів на їх інструктаж. Телефонне опитування може використовуватися ефективно для певної групи – як правило, це пенсіонери, домогосподарки та інші категорії, які мають достатньо вільного часу і широко використовують телефон як засіб спілкування.
  • Онлайн - опитування – цей метод останнім часом набув популярності, тому що на багатьох інтернет-сайтах є своя міні-анкета.
  • Перевага методу – швидке отримання інформації, а також проста і зручна для учасника форма анкетування – респондент може відповісти на запитання у будь-який зручний для себе час.
  • Недолік – відсутність особистого контакту з респондентом, що не дає можливості варіювати характер запитань залежно від відповідей та обмеженість масиву даних.
  • Контент-аналіз – перевід у кількісні показники текстової фонетичної інформації.
  • Суть цього методу полягає в тому, щоб знайти такі ознаки, що відносно легко підраховуються, риси, властивості документа (тексту) (наприклад, частота вживання певних термінів), які б відбивали певні суттєві сторони його змісту. Тоді якісні параметри змісту можна співставляти, порівнювати та піддавати точним обчислювальним операціям.

ЯКІСНІ МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ

  • Метод фокус-групи – полягає у проведенні спрямованого інтерв’ю у групі з 8-10 чоловік з визначено заданими параметрами відповідно до мети дослідження.
  • Найчастіше застосовується на практиці.
  • Сенс методу полягає в ефекті, що створюється ситуацією групового обговорення. (Справа у тому, що при проведенні індивідуального інтерв’ю існує чітке розмежування інтерв’юера і опитаного – це може сильно впливати на якість і глибину отриманої інформації. У груповій дискусії опитуваний потрапляє у ситуацію спілкування з подібними до себе, що допомагає знімати захисні і психологічні бар’єри і полегшує вияви емоційних реакцій).
  • Глибинне інтерв’ю – полягає у послідовному опитуванні кваліфікованим інтерв’юером респондента з метою отримання відповідей і досягнення розуміння, чому члени групи поводяться певним чином і, що вони думають про певну проблему. Респонденту ставлять запитання за досліджуваною темою у довільній формі на зразок: ‘’Чому Ви так відповіли?’’, ‘’Чи можете Ви обгрунтувати свою думку?’’, ‘’Чи можете Ви навести якісь особливі аргументи?’’.
  • Тривалість одного глибинного інтерв’ю – 20-40 хвилин (залежно від тематики).
  • Проведення соціологічного дослідження включає чотири етапи:
  • - підготовку дослідження;
  • - збір первинної соціологічної інформації;
  • - підготовка зібраної інформації до обробки та її обробка;
  • - аналіз обробленої інформації та підготовка звіту за результатами дослідження, висновки і рекомендації.
  • 2. Програма соціологічного дослідження – це викладення загальної концепції дослідницького проекту, яка являє собою поетапне програмування і правила процедур науково-практичної дослідницької діяльності.
  • Програма конкретно-соціологічного дослідження має відповідати певним вимогам:
  • - ясність і точність програми – усі її положення повинні бути чіткі, а елементи – продумані відповідно до логіки дослідження і ясно сформульовані;
  • - логічна послідовність усіх ланок програми;
  • - гнучкість програми – можливість при появі нових, непередбачених обставин вносити в них корективи.
  • Програма соціологічного дослідження виконує такі функції:
  • - теоретико-методологічну, яка дозволяє визначити наукову проблему та підготувати базу для її вирішення;
  • - методичну – дозволяє накреслити способи збору даних;
  • - організаційну – дозволяє спланувати діяльність дослідника на всіх етапах роботи.
  • Програма соціологічного дослідження складається з теоретичної та процедурно-методичної частин.
  • Теоретична частина програми включає в себе вирішення таких питань:
  • - постановку дослідницької проблеми;
  • - визначення предмета і об’єкта дослідження;
  • - визначення мети дослідження;
  • - визначення і інтерпритацію основних понять;
  • - формулювання гіпотез та завдань дослідження.
  • Гіпотеза в конкретно-соціологічному дослідженні – це наукове припущення, яке висувають для можливого пояснення соціальних фактів, явищ і процесів, котре треба підтвердити або спростувати.
  • Процедурно-методична частина – це визначення методів збору, аналізу і обробки інформації; інструментарію для збору соціологічних даних; методики і техніки соціологічного дослідження.
  • Метод – це система правил теоретичної і практичної діяльності, розроблених суб’єктом на базі закономірностей досліджуваного об’єкта.
  • Інструментарій – набір спеціально розроблених документів методичного характеру, пристосованих до соціологічних методів, з допомогою яких забезпечується збір інформації.
  • Техніка – сценарій, організовані прийоми для ефективного використання методів.
  • Документ – спеціально створений предмет для передачі і зберігання інформації, зафіксованої в тексті, плівці, дискеті.

3. ФУНКЦІЇ СОЦІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ.

  • 1. Інформаційна функція – соціологічні дослідження здатні на науковій основі збирати, аналізувати і передавати інформацію про соціальні процеси.
  • 2. Діагностична функція – на основі соціологічних досліджень ставить соціальний діагноз, що є необхідним при прийнятті рішень.
  • 3. Прогностична функція – на основі вивчення і аналізу ситуацій передбачає способи і напрямки їхнього розгортання.
  • 4. Контрольна функція – дозволяє відслідковувати хід реалізації стратегії керування, реакцію на неї об’єкта.
  • 5. Експертна функція – функція соціологічної експертизи, дозволяє оцінювати ступінь прийнятності, адекватності і реалізованості управлінських рішень і проектів.
  • . Соціально-технологічна функція – пов’язана з можливістю розробок різних соціальних технологій, моделей соціальних структур, організацій і ситуацій.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка