Із досвіду роботи практичного психолога Новоукранської зш І – ІІІ ст. №8 Закерничного Дениса Григоровича




Скачати 17,46 Kb.
Дата конвертації08.03.2019
Розмір17,46 Kb.

Із досвіду роботи практичного психолога Новоукранської ЗШ І – ІІІ ст. № 8

Закерничного

Дениса Григоровича


Життєве кредо:

Для того, щоб завжди бути першим , потрібно все життя прокладати рельси.

Проблема, над якою працюю:

  • Конфлікти в шкільному середовищі

Конфлікти (учасники конфліктів)

Учень Учитель

Учень Учитель Батьки Учитель Батьки

Види конфліктів

  • Особистісні:
  • (співвідношення "Я" особистості від реального до ідеального, я – я протилежне);

  • Міжособистісні:
  • (я - ти, я - група, група – група)

Система управління конфліктами

  •  діагностика і прогнозування конфліктів;
  • попередження і профілактику конфліктів;  
  • регулювання й оперативне вирішення конфліктів.

Діагностика

конфліктності

Діагностика учнів

  • Діагностика стану агресії Басса Даркі. “Дослідження агресивності особистості”.
  • Вибір у дії. П. Коломенський “ Виявлення міжособистісних стосунків” (діти шкільного віку)
  • Дослідження настрою. А. Н. Лутосинін “Дослідження емоційного стану” (діти шкільного віку)

Діагностика батьків

  • Анкета “Вплив родинної атмосфери на успішність дитини”.
  • Анкета “Визначення особистостей мікроклімату сім’ї”

Діагностика вчителів

  • Експрес-методика по вивченню соціально-психологічного клімату в трудовому колективі

1) чи є в колективі проблема, яка може спровокувати конфлікт; 2) чи назріває в даний момент або в перспективі та в якому напрямі розвивається конфліктна ситуація; 3) хто входить до числа "учасників" конфлікту, в якій мірі вони причетні до виникнення конфлікту. Самі прості дії по прогнозуванню конфлікту повинні включати аналіз кожного з відмічених аспектів та їх системний розгляд з метою побачити, тобто прогнозувати напрямок розвитку конфліктних подій.


Прогнозування конфліктів

та їх причин у школі

Причини виникнення конфліктів

Учень-учень

  • Боротьба за лідерство.
  • Боротьба за увагу.
  • Рівень матеріального забезпечення.
  • Міжстатеві відносини

Учень - учитель:

Початкова ланка: слабка саморегуляція дітьми власних емоцій; швидка втомлюваність, що проявляється в знижен-ні уваги; гіперактивні діти.

Підлітковий вік: потреба у рівноправному спілкуванні з дорослими (зі сторони учня); непродумані зауваження з приводу зовнішнього вигляду (зі сторони учителя); підлітковий максималізм, прагнення до самоствердження зі сторони учня

Старший шкільний вік – застосування педагогом виховних заходів, прийомів, які не відповідають віковим особливостям учнів; втручання у взаємини юнаків і дівчат у школі та поза нею; використання уроків для вияву стосунків учитель –

учень; ускладненість соціальної адаптації, рольова

невизначеність у стосунках з дорослими

Учитель - учитель

  • Невірні уявлення учителів щодо своєї ролі в колективі.
  • Неврівноваженість характеру, не вміння володіти собою, агресивна реакція на слова і вчинки інших.
  • Загострення уваги на дрібницях, невміння визначити сутність справи, і в той же час розуміння того що робити щось треба

Учитель - батьки

Причини конфліктів: учитель несправедливий до дитини, ображає принижує, але ж моя дитина – найкраща, найрозумніша. При цьому батьки самі мало приділяють уваги своїй дитині і усю відповідальність перекладають на школу та педагогів. Вихід із цієї ситуації один: в ідеалі батькам і вчителям потрібно стати союзниками, щоб батьки приходили не лише не батьківські збори, а тримали контакт з педагогами на протязі всього періоду навчання дитини в школі.

Учень - Батьки

  • Брак уваги в родині.
  • Конфлікт поколінь.
  • Недостатнє матеріальне забезпечення.
  • Непорозуміння між батьками.

Основні стилі поведінки в конфліктах:

Позитивні сторони конфліктів:

  • Дає можливість сформулювати й усвідомити проблему, виявити труднощі.
  • Знайти нові шляхи вирішення.
  • Пожвавлює наше життя, робить його привабливішим, цікавішим.
  • Вчить форми спілкування, вміння налагоджувати стосунки.
  • Сприяє особистісному, професійному зростанню.
  • Розвиває вольову саморегуляцію.
  • Згуртовує колектив.
  • Розвиток пізнавальних рис: розуму, швидкість реакції, прийняття рішень.

Негативні сторони конфлікту

  • порушує здоров’я;
  • викликає стрес, психотравми;
  • порушує міжособистісні стосунки, особистість;
  • формується негативна установка, негативний життєвий сценарій.

Картографія конфлікту:

1. У чому проблема?

2. Хто конфліктує ?

3. Істинні потреби та страхи кожного із учасників конфлікту?

4. Можливе вирішення проблеми

Корекційна робота

Учні

  • Інформаційний вісник для учнів;
  • творчі проекти;
  • рольові ігри;
  • перегляд відеофільмів;
  • індивідуальні консультації;
  • спільні зустрічі з працівниками
  • кримінальної міліції та соціальної

    служби

Інтерактивні вправи

Учителі

  • Психоло-педагогічний семінар.
  • Індивідуальні
  • консультації з

    педагогами

    3. Тренінги.

    4. Психологічний практикум.

    5. Презентації.

    6. Ділові ігри

Батьки

  • Індивідуальні консультації.
  • Профілактична рада.
  • Батьківський всеобуч.
  • Інформаційний вісник для батьків

Методи вирішення конфлікту


Вважаються можливими лише два полярні варіанти: повна перемога одного та програш іншого.

Цьому сприяють:

– авторитарність;

ігнорування інтересів;

– наявність домінуючого правила;

– залякування.



Ціль цього способу – досягнення компенсації шляхом переговорів та прийняття рішень.

Конфліктна ситуація оцінюється опонентами як проблемна і вирішується сумісно.



«Виграти-

програти»

«Виграти -

виграти»

«Програти -

програти»

Учасники конфлікту, противники діють за принципом «краще половина, ніж нічого».

Використовують: компроміс, підкуп, арбитражний перегляд, зміну правил гри, обіцяння поступків.

Формула мудрої поведінки в конфлікті(ВПРСТ)

Формула мудрої поведінки в конфлікті(ВПРСТ)

  • В – відкритість розуму.
  • П – позитивне ставлення.
  • Р – раціональне мислення
  • С – співпраця.
  • Т – терпимість до людей.

Правило Фергюсона (Закон Мерфі) проголошує: "Ситуація стає необоротною, коли вже не можна сказати: "Давайте все забудемо!".

Правило Фергюсона (Закон Мерфі) проголошує: "Ситуація стає необоротною, коли вже не можна сказати: "Давайте все забудемо!".

Рекомендації педагогам щодо запобігання конфліктним ситуаціям

Правило 1. Не намагайтеся за кожним негативним вчинком школяра бачити лише негативні мотиви.

Правило 2. Ретельно готуйтеся до уроку чи заходів, не допускайте навіть найменшої некомпетентності у викладанні свого предмета чи проведення заходу .

Правило 3.Школярі схильні більш охоче виконувати розпорядження вчителів у разі опосередкованого впливу.

Правило 4. Спільна діяльність зближує людей та підвищує їх авторитет.

Правило 5. Передбачливість і конкретність поводження вчителя знижує напруження у спілкуванні.

Правило 6. Впливати на учня можна за допомогою спеціальних прийомів оцінювання вчинків особистості.

1. Прислухайтеся до думки дитини, будьте їй партнером! 2. Пам’ятайте! Батьки сваряться – діти чують. 3. Батьківство - це не тільки народити, а головне – виховати. 4. Кожному поколінню свій час, не забувайте про це! 5. Толерантність – запорука порозуміння в сім’ї.


Рекомендації батькам щодо запобігання конфліктним ситуаціям

Конфлікти – це норма життя. Коли вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс.

Конфлікти – це норма життя. Коли вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс.

Ч. Ліксон



База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка