Й. В. Ґете «Вільшаний король»




Скачати 100,73 Kb.
Дата конвертації23.03.2017
Розмір100,73 Kb.




Бінарний урок

зі світової літератури та музичного мистецтва

для учнів 7-го класу на тему: Й. В. Ґете «Вільшаний король».

Переплетіння фантастичного, психологічного та реального в баладі.

Драматичні образи балади Ф. Шуберта «Лісовий цар»

Розроблений

учителем світової літератури

Гудимою Н. А.,

вчителем музичного мистецтва

Баланчук І. В.

спеціалізованої школи №197

ім. Дмитра Луценка

Святошинського району

м. Києва


2014 рік

Тема. Й. В. Ґете «»Вільшаний король». Переплетіння фантастичного, психологічного та реального в баладі.

Драматичні образи балади Ф. Шуберта «Лісовий цар»
Мета:

На прикладі балади «Вільшаний король» ознайомити учнів з творчістю німецького поета Й. В. Ґете; поглибити знання про жанр балади; проаналізувати особливості композиції, образної системи, поетичної мови твору; розвивати навички порівняльного аналізу творів, виразного читання, інсценізації, абстрактного та логічного мислення.



Познайомити учнів з творами, що належить до стилю музичного романтизму
баладою Ф. Шуберта «Лісовий цар». Сформувати в учнів загальне уявлення про стиль музичного романтизму. Розвивати вміння характеризувати особливості музичних творів у їх інтонаційному становленні та розвитку як відображення життєвих явищ. Розвивати навички втілення емоційно-образного змісту музичного твору у процесі його виконання, формування вдумливого ставлення до музичного мистецтва. Виховувати оптимізм світосприйняття, гармонійного ставлення до природи, світу, музичний та естетичний смаки.
Обладнання:

Портрет Й. В. Ґете, роботи І. К. Штілєра, портрети В. Шуберта та


В. Жуковського, фото В. І. Івасюка. Матеріали уроків мультимедійного диску із зарубіжної літератури та музики грамзапис музичної балади Ф. Шуберта та пісні «Let it be» (групи «Тhe Beatles»).

Хід уроку

«Таємниця життя незбагненна,


але ми не можемо відмовитися
від спокуси все ж таки пізнати її
та зрозуміти»

(Й. Д. Ґете)
«Природа завжди огортає людей
темрявою і вічно пориває до світла».

(Й. В. Ґете)




  1. Актуалізація опорних знань учнів.

– Які факти з життя Й. В. Ґете вас зацікавили?

– Які повчальні моменти ви відзначили для себе, слухаючи повідомлення про життя великого німецького поета?

– Які твори складають творчий доробок Й. В. Ґете?


  1. Оголошення теми, мети та завдань уроку.


III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Слово вчителя «світової літератури».

Творчість німецького поета Й. В. Ґете була багатогранною, а особистість цікавою. Значне місце посідають балади, в основі яких обов'язково лежить якась легенда, народне повір'я. Особливим є те, що авторська мова майже відсутня. Вона тільки пояснює читачеві зовнішні обставини дії. Самі ж події розкриваються через репліки персонажів і мають надзвичайно концентрований характер.


Історія створення балади «Вільшаний король».
Міфологічний коментар до балади

Твір «Вільшаний король» спочатку був написаний як вставна пісня до п’єси «Рибалка» за мотивами однойменної балади. Однак згодом отримав самостійне значення. До написання її Ґете надихнула датська народна пісня «Дочка короля ельфів», опублікована в збірнику «Голоси народів у їх піснях» (1778-1779 роки). У Гердера, дочка лісового царя, яку зустрів наречений Олуф у нічному лісі, насилає на нього смертельну хворобу. Олуф не доживає до свого весілля, наречена бачить його мертвим.

Тут у фантастичній формі знайшов відображення забобонний страх середньовічної людини перед ворожими силами природи, таємничими міфічними істотами, втіленням яких є ельфи.
Питання до учнів

Хто такі ельфи?

(Ельфи – це духи повітря, природи, що можуть жити на деревах, люблять танцювати й заворожувати людей. Ельфи бувають світлі (добрі) й темні (злі), у них є свої королі, свої володіння, межу яких не можна порушувати.)


  1. Виразне читання балади.

«Вільшаний король» (текст на мультимедійній дошці).

  1. Робота над аналізом змісту балади.


Завдання і запитання до учнів.

– Назвіть героїв балади.

– Де і коли відбувається дія твору?

– Який сюжет твору?


Робота з матеріалами мультимедійної дошки.

– Обговорення ілюстрацій.

– Обговорення учнями питань, спроектованих на дошці.


  1. Усне словесне малювання.

– «Змалюйте» усно пейзаж, де відбувається дія.

– Опишіть, якими ви уявляєте собі героїв балади.




  1. Виразне читання в особах балади «Вільшаний король»

Завдання до учнів.

– Спробуйте під час читання передати голосом психологічний стан героїв.


6. Продовження роботи над аналізом балади.

– Як побудована балада?

– Що, на вашу думку, є причиною загибелі дитини?

– Порівняйте психологічний стан батька й сина, їхнє ставлення до того, що відбувається.

– Визначте віршовий розмір балади. Яка його роль у розкритті сюжету твору?

– Які частини мови переважають?

– Який загальний настрій балади?

– Яка головна думка твору?

– Яке значення має зображення стрімкого бігу коня?

– Які фольклорні елементи використовуються у творі?




  1. Творча робота

Завдання для учнів

– Користуючись «Словником символів», з’ясуйте значення фольклорних образів, які використовує автор.

Верба

Вітер


Ніч

Туман


Пан
8. Робота з різними перекладами (М. Рильського, Б. Грінченка, В. Жуковського). Завдання до перекладів.
ВИСНОВКИ

Особливо поетичним, естетично довершеним є переклад М. Рильського. Автор використовує літературну мову. Вдається до інверсій, переносів, епітетів, метафор. Поетові вдалося зберегти німецьку специфіку твору і надати йому риси української балади.


9. Учні складають асоціативний кущ до балади «Вільшаний король».
10. Інсценізація балади учнями.

11. Методичні рекомендації вчителя музичного мистецтва
«Головний предмет вивчення людства – природа»

(Й. В. Ґете)
З’ясовуємо визначення поняття «балада», її роль у творчості композиторів-романтиків, даємо загальне уявлення про музичний напрямок романтизм.

– Романтизм – мистецький напрямок, започаткований в літературі, у якому переважає особисте ставлення митця до дійсності. Композитори намагалися розкрити таємниці природи в реальних та фантастичних образах. Щоб яскравіше виразити душевний стан людини, їм знадобилися малі музичні форми та нові жанри музики: пісня, балада, танець, ноктюрн. Найвідоміші композитори-романтики: Франц Шуберт, Карл Вебер, Фредерік Шопен, Роберт Шуман, Едвард Гріг.

Балада – п’єса для голосу з акомпанементом (іноді інструментальний твір). У баладі музика тісно пов’язана з сюжетним розвитком поетичного тексту.

Характерною ознакою балади є присутність елементів фантастики.

Зупиняємось на характеристиці творчого шляху Франца Шуберта, зокрема на його пісенній творчості (600 пісень, 2 вокальні цикли, балади).
Слухання балади Ф. Шуберта «Лісовий цар» в перекладі В. Жуковського у виконанні Б. Гмирі.

Завдання на слухання музики:

– Які засоби музичної виразності використав композитор для зображення образів балади?

– Яка роль супроводу в баладі?

– Який голос виконує баладу?

– Чи допомагає музика передати настрій твору?
Виконання пісень, що за характером близькі до балад

«Let it be» з репертуару гурту «Тhe Beatles». Представити учасників групи та дати коротку характеристику їх творчості перед початком розучування. Звернути увагу на метро-ритмічні складності, виставити дихання під час виконання, повторити музичне поняття «цезура». Відпрацьовувати точне відтворення мелодії. Зосередитися на інтонаційно-мелодичних складностях твору.



Виразне виконання балади В. Івасюка «Я піду в далекі гори». Звернути увагу на художньо-образне виконання. Нагадати основні віхи творчості В. Івасюка пригадати його твори, що вивчалися раніше («Балада про мальви»).


Закінчити речення:

– На уроці мені сподобалось

– Я знаю

– Я вмію .

– Я хочу .


12. Домашнє завдання

Створити ілюстрації до балади. Дібрати цитати до них. Виписати у зошит приклади художніх засобів, які використовуються у баладі.




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка