Живлення, його типи



Скачати 347,11 Kb.
Дата конвертації12.12.2018
Розмір347,11 Kb.
Тема: Живлення, його типи.

Мета уроку: розглянути живлення рослинних і тваринних організмів, пояснити значення живлення для організмів; розвивати вміння спостерігати й аналізувати навколишнє природне середовище; виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Оголошення теми і мети уроку.



ІІ. Перевірка домашнього завдання.

№1. Знайди зайве слово і поясни причину, за якою його необхідно виключити з певного переліку.

1. Стебло, корінь, листя. (Корінь-підземний орган).

2. Корінь, стебло, листя. (Листя – бічний орган).

3. Квітка, плід, корінь. (Корінь – вегетативний орган).

4. Квітка, стебло, легені. (Легені – органи тваринного організму).

5. Серце, корінь, шлунок. (Корінь – орган рослинного організму).

6. Шлунок, стравохід, серце. (Серце – кровоносна система, а все інше – травна.)

7. Кровоносна, статева, дихальна. (Статева – сукупність генеративних органів, все інше - вегетативних).

8. Голова, серце, кінцівки. (Серце – внутрішні органи, а все інше - зовнішні).

№2. Перевірка теоретичного матеріалу.

1. Чи є системою окрема рослина чи тварина? (Так).

2. Чому? (Рослина та тварина є системою тому, що складається з окремих частин, які закономірно пов’язані між собою і функціонують як єдине ціле).

3. Про які частини системи йде мова? (Клітини, тканини, органи, системи органів).

4. Найменшою структурною одиницею рослинного та тваринного організму є …(клітина).

5. Організми можуть бути одноклітинними та …(багатоклітинними).

6. Клітини багатоклітинного організму єднаючись у групи утворюють …, а ті в свою чергу - … (тканини, органи).

7. В рослинному організмі органи можуть бути надземними та …(підземними), зовнішніми та …(внутрішніми), осьовими та …(бічними), вегетативними та …(генеративними).

8. Ріст та розвиток забезпечують…(вегетативні органи), а розмноження - …(генеративні).

9. Органи тварин можуть бути зовнішніми та…(внутрішніми).

10. Подібні за функціями органи тваринного організму утворюють …(системи органів).

11. Вегетативними системами органів є нервова, ендокринна, сечовидільна, органів чуттів…(дихальна, кровоносна, травна, опорно - рухова).

12. Генеративною системою органів є…(статева система).

13. Чим відрізняється живлення двох ссавців – зайця і вовка?



ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Їжа для організмів є будівельним матеріалом і джерелом енергії, необхідної для життєдіяльності. Живлення - це одна з ознак, властивих живій природі.

Тож сьогодні на уроці ми з'ясуємо, як живляться рослинні та тваринні організми.

Оголошення теми уроку.



IV. Вивчення нового матеріалу.

Живлення рослинних організмів.

Як вам уже відомо з початкової школи, рослини самі для себе створюють органічні речовини. Відбувається це в зеленому листку. Лише зелені рослини з води, яку вбирає корінь, і вуглекислого газу, що надходить з повітря, утворюють органічну речовину глюкозу й виділяють кисень, необхідний для дихання живих істот.



Для того щоб це хімічне явище відбулося, необхідна енергія сонячного світла і наявність у листках хлорофілу - речовини зеленого кольору.

У подальшому з органічної речовини глюкози та неорганічних речовин, які надходять із ґрунту, утворюються інші органічні речовини. З них рослина будує своє тіло.

Створення рослиною органічних речовин із неорганічних за участю сонячного світла і хлорофілу називають фотосинтезом.

Живлення тваринних організмів.

Дуже багато тварин живиться рослинною їжею. Їх називають рослиноїдними. Це відомі вам свійські тварини - корови, вівці, коні, кози. З диких тварин - лосі, олені, козулі, зайці.

Зуби у рослиноїдних тварин пристосовані до зривання та перетирання цупких стебел рослин.

Рослинна їжа малопоживна, тому тваринам доводиться споживати її щодня у великій кількості. Перетравлювати велику кількість рослинної їжі їм допомагають одноклітинні організми - бактерії, що мешкають у шлунку або кишечнику.

Рослиноїдні тварини часто стають здобиччю хижаків, яких ще називають м'ясоїдними. Це відомі вам вовк, лисиця, лев та інші.

Деякі тварини є всеїдними, тобто можуть живитися і рослинною, і тваринною їжею, як-от: свині, ведмеді та інші. Всеїдна і людина. А є тварини, наприклад ворони, деякі черв'яки і жуки, які поїдають мертвечину. їх ще називають «санітарами природи».

Спожита твариною їжа спочатку подрібнюється в ротовій порожнині й через глотку та стравохід надходить у шлунок і кишечник.

Тут білки, жири і вуглеводи їжі розщеплюються на простіші за складом речовини, здатні розчинятися у воді. У розчиненому стані вони проникають крізь стінки кишечника в кров і розносяться до всіх органів.

Окрім води та органічних речовин для живлення тваринам, як і рослинам, необхідні неорганічні речовини. Рослини вбирають їх із ґрунту, а тварини отримують з їжею.

Як і організм людини, тваринний організм потребує вітамінів. Недаремно назва цих речовин походить від слова «віта», що означає життя. Основним джерелом багатьох вітамінів є рослинна їжа.

Як бачите, живлення рослин, травоїдних тварин і хижаків відрізняється між собою. Але в будь-якому випадку важливу роль відіграють органічні речовини, створені рослиною за участю сонячного світла.

Можна із впевненістю сказати, що і рослиноїдні, і м'ясоїдні тварини споживають продукти фотосинтезу.



V. Закріплення нового матеріалу.

Перевір себе:



  1. Як живляться рослини?

  2. Назвіть органи травлення тварин.

  3. Поясніть значення живлення для організмів.

  4. Чим відрізняється живлення двох ссавців – зайця і вовка?

VI. Підсумок уроку.

* Живлення - це забезпечення організмів поживними речовинами.

* Рослини живляться органічними речовинами, які самі створюють під час фотосинтезу.

* Фотосинтез відбувається в листках на світлі за участю хлорофілу та за наявності вуглекислого газу і води.

* Тварини живляться готовими органічними речовинами, споживаючи рослинну або тваринну їжу.

VII. Домашнє завдання.

Прочитати §7

Запитання після параграфа

Доповідь: «Типи живлення»






Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка