Кіровоградська районна державна адміністрація Відділ освіти Районний методичний кабінет




Сторінка1/15
Дата конвертації09.09.2018
Розмір2,2 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   15
Кіровоградська районна державна адміністрація

Відділ освіти

Районний методичний кабінет


С.С. Лимар

Розвиток творчих здібностей

та пізнавального інтересу учнів шляхом використання

інформаційно-комунікаційних технологій

З досвіду роботи Мосієнка Анатолія Івановича, вчителя географії

Оситнязької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів


Кіровоград 2010
Кіровоградська районна державна адміністрація

Відділ освіти

Районний методичний кабінет


С.С. Лимар

Розвиток творчих здібностей

та пізнавального інтересу учнів шляхом використання

інформаційно-комунікаційних технологій
З досвіду роботи Мосієнка Анатолія Івановича, вчителя географії

Оситнязької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Друкується за рішенням методичної ради районного методичного кабінету відділу освіти


Кіровоград 2010

Розвиток творчих здібностей та пізнавального інтересу учнів шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій. З досвіду роботи вчителя географії Оситнязької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Мосієнка Анатолія Івановича з питання розвитку творчих здібностей та пізнавального інтересу учнів шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій.

У методичному посібнику висвітлено досвід роботи вчителя географії Оситнязької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Мосієнка Анатолія Івановича з питання розвитку творчих здібностей та пізнавального інтересу учнів шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій .

Матеріали видання мають практичну спрямованість, допоможуть у виборі дієвих форм і методів роботи з учнями на уроках географії.

Посібник адресований вчителям загальноосвітніх шкіл району для вивчення та впровадження в роботу.


Відповідальний за випуск – завідуюча районним методичним кабінетом Островська А.Б.



РІШЕННЯ

методичної ради

районного методичного кабінету відділу освіти

від 7 травня 2010 року протокол № 4

Про схвалення досвіду роботи вчителя

географії Оситнязької загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів Мосієнка А.І.з питання

розвитку творчих здібностей та пізнавального

інтересу учнів шляхом використання

інформаційно-комунікаційних технологій

Досвід роботи вчителя географії Оситнязької загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів Мосієнка А.І. з питання розвитку творчих здібностей та пізнавального інтересу учнів шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій вивчено і узагальнено методистом РМК Лимар С.С. у 2009-2010 роках.

З метою апробації досвіду у 2009 році був проведений районний семінар вчителів географії. Досвід роботи Мосієнка А.І. базується на основі кращих досягнень педагогічної науки і практики викладання, є ефективним, дає певні результати.

Заслухавши та обговоривши інформацію методиста РМК відділу освіти Лимар С.С. про досвід роботи Мосієнка А.І. методична рада
ВИРІШИЛА:


  1. Схвалити досвід роботи вчителя географії Мосієнка А.І. з питання розвитку творчих здібностей та пізнавального інтересу учнів шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій.

  2. Рекомендувати вчителям географії загальноосвітніх шкіл районну творчо впроваджувати елементи досвіду вчителя географії Мосієнка А.І.

  3. Районному методичному кабінету:

3.1 Підготувати матеріали досвіду роботи вчителя географії Оситнязької загальноосвітньої школи Мосієнка А.І. з питання розвитку творчих здібностей та пізнавального інтересу учнів шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій.

3.2. Розглянути на районному методичному об’єднанні вчителів географії в Оситнязької загальноосвітній школі досвід Мосієнка А.І. з питання розвитку творчих здібностей та пізнавального інтересу учнів шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій.

3.3. Широко пропагувати досвід вчителя географії Оситнязької загальноосвітньої школи Мосієнка А.І. педагогічним кадрам в системі навчання з молодими вчителями географії.


  1. Контроль за виконанням даного рішення покласти на завідуючу методичним кабінетом Островську А.Б.

Голова методичної ради А. Островська


Секретар методичної ради C.Лимар

Методичній раді

районного методичного кабінету

відділу освіти Кіровоградської

районної державної адміністрації

Доповідна записка

про досвід роботи вчителя географії

Оситнязької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Мосієнка Анатолія Івановича

Досвід роботи вчителя географії Оситнязької загальноосвітньої школи

Мосієнка А.І. з питання розвитку творчих здібностей та пізнавального інтересу учнів шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій вивчався у 2009-2010 роках методистом методичного кабінету у ході тематичного вивчення, проведення районного семінару, відвідання уроків та позакласних заходів.

Досвід роботи Мосієнка А.І. базується на основі кращих досягнень педагогічної науки і практики викладання, є ефективним, дає певні результати. Професійна майстерність Анатолія Івановича визначається його комунікативними здібностями, що розкриваються на уроці в процесі взаємодії та взаєморозуміння між ним та учнями. Вчитель спонукає своїх вихованців до старанного виконання роботи, що сприяє формуванню позитивного ставлення до навчальної діяльності, підбирає форми і методи розвитку творчих здібностей та пізнавального інтересу учнів, орієнтуючись на поставлену мету уроку, зміст матеріалу, рівень підготовки школярів, наявність матеріальної бази та використовує їх на різних етапах всіх типів уроків, а також як елемент домашнього завдання та у позакласній роботі.

Серед основних шляхів розвитку творчості учнів, які використовує у своїй практичній діяльності Мосієнко Анатолій Іванович є:


  • використання інформаційно-комунікаційних технологій;

  • проблемний підхід у викладанні нового матеріалу;

  • розв’язання творчих завдань на уроках;

  • використання розвиваючих ігор;

  • індивідуальний підхід у навчанні;

  • самостійна робота творчого характеру тощо.

На своїх уроках вчитель формує в учнів наукові погляди на природу. Виховує бережливе ставлення до неї і ресурсів Батьківщини. Навчає практично застосовувати здобуті географічні знання, правильно поводитися в природі, користуватися джерелами географічної інформації; прищеплює навички навчальної праці, спостережливості, логічного мислення.

Анатолій Іванович активно використовує у своїй педагогічній діяльності інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), оскільки вбачає в них можливість:



  • активізації зацікавленості учнів до вивчення предмета та посилення мотивації навчання;

  • доступу до великого об’єму сучасної інформації;

  • розширення можливостей закріплення інформації за рахунок поєднання картинок, кольору, мультиплікації, звуку, динамічних моделей тощо;

  • організацію пізнавальної діяльності учнів у межах особистісно-зорієнтованої моделі з урахуванням індивідуальних темпів засвоєння знань, умінь і навичок, а також рівнів складності, інтересів і мотивів;

  • комплексної перевірки знань.

Більш цікавими та змістовними стають і учнівські доповіді, повідомлення, презентації проектів з використанням комп’ютерної техніки на уроці.

Анатолій Іванович вдало поєднує ІКТ з інтерактивними формами та методами навчання. Залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів педагог використовує такі групи методів інтерактивного навчання: кооперативного, колективно-групового, ситуативного моделювання, опрацювання дискусійних питань тощо.

Використовуються випереджувальні завдання з окремих тем. Учням, які змогли правильно і в повному обсязі виконати запропоновані завдання, педагог дозволяє на одному з уроків бути в ролі вчителя.

Цікаво проходять уроки тематичного оцінювання у формі гри. Наприклад, «Що? Де? Коли?», «Щасливий випадок», «Найрозумніший», «Поле чудес».

Підвищення рівня пізнавального інтересу до вивчення географії сприяє залучення учнів до участі в позакласній роботі . Під час такої діяльності, закріплюючи вивчене на уроках, учні набувають практичних навичок, а все те нове що виникає в ході їхньої діяльності, спонукає до нових пошуків, більш поглибленого вивчення предмета, прояву інтересу до нього.

Результативність педагогічної діяльності Мосієнка А.І. простежується в глибоких знаннях його учнів.

Вивчений досвід роботи рекомендується до схвалення районною методичною радою і творчого використання в практичній діяльності вчителями географії по організації роботи з проблеми «Розвиток творчих здібностей та пізнавального інтересу учнів шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій».


Методист районного методичного кабінету С.Лимар
Розвиток творчих здібностей та пізнавального

інтересу учнів шляхом використання

інформаційно-комунікативних технологій
Творення людини – це найвища

напруга всіх духовних сил: це і

життєва мудрість, і

майстерність, і мистецтво.

В.Сухомлинський
Школа за всі часи була покликана не тільки давати учневі суму знань, але і сформувати його як особистість відповідно до вимог того суспільства, в якому вона перебувала. Розвиток творчого потенціалу особистості, формування досвіду творчої діяльності є найважливішим завданням сучасної шкільної освіти. Адже завдання творчого рівня навченості (теоретичні та практичні, проблемні, навчально - та науково - дослідницькі) є комплексними й вимагають для свого вирішення знань і методів багатьох навчальних дисциплін.

Саме у творчій діяльності розкриваються природні здібності дитини, формується вміння особистості ставити значущі цілі й досягти їх, самореалізуватися й бути адекватним запитам і потребам сучасного суспільства.

Серед основних шляхів розвитку творчості учнів, які використовує у своїй практичній діяльності Мосієнко Анатолій Іванович є:


  • використання інформаційно-комунікаційних технологій;

  • проблемний підхід у викладанні нового матеріалу;

  • розв’язання творчих завдань на уроках;

  • використання розвиваючих ігор;

  • індивідуальний підхід у навчанні;

  • самостійна робота творчого характеру тощо.

На своїх уроках вчитель формує в учнів наукові погляди на природу. Виховує бережливе ставлення до неї і ресурсів Батьківщини. Навчає практично застосовувати здобуті географічні знання, правильно поводитися в природі, користуватися джерелами географічної інформації; прищеплює навички навчальної праці, спостережливості, логічного мислення.

Анатолій Іванович активно використовує у своїй педагогічній діяльності інформаційно-комунікаційвні технології (ІКТ), оскільки вбачає в них можливість:



  • активізації зацікавленості учнів до вивчення предмета та посилення мотивації навчання;

  • доступу до великого об’єму сучасної інформації;

  • розширення можливостей закріплення інформації за рахунок поєднання картинок, кольору, мультиплікації, звуку, динамічних моделей тощо;

  • організацію пізнавальної діяльності учнів у межах особистісно-зорієнтованої моделі з урахуванням індивідуальних темпів засвоєння знань, умінь і навичок, а також рівнів складності, інтересів і мотивів;

  • комплексної перевірки знань.

Урок – складна система, що складається з компонентів – етапів, на кожному з яких є можливим застосовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), які передбачають співпрацю учнів за допомогою комп’ютерної мережі, дослідження ресурсів Інтернету, застосування різноманітних мультимедійних програм під час навчання, виконання завдань з комп’ютерною обробкою тестів, використання спеціальних посібників та інструкцій для користувачів програмного забезпечення.

Працюючи на уроці з навчальною програмою електронного засобу, учні вчаться сприймати інформацію різного рівня складності, що закладена в зміст навчального матеріалу, вивчення якого супроводжується показом схем, слайдів, географічних об’єктів, карт, знімків, графіків, діаграм. Також розповідь вчитель супроводжується відеофільмами із найбільш яскравими й необхідними сюжетами, які відбивають суть процесу або явища (додаток 1). Переваги такої роботи очевидні: відбувається занурення у віртуальне середовище, здійснюється знайомство з територією, ландшафтами, країнами, чого немає у друкованих засобах навчання. Це дозволяє звернути увагу школярів на найважливіші моменти теоретичного матеріалу, допомагає учням краще запам’ятати матеріал, більш глибоко проникнути в суть досліджуваного питання. Окрім того, є функція контролю і самоконтролю, завдяки чому можна перевірити себе (додаток 2). Учнів захоплюєте те, що оцінку ставить сам комп’ютер. Під час перевірки знань школярів використовується індивідуальний підхід: учні мають можливість виправити свої помилки (додаток 3).

Більш цікавими та змістовними стають і учнівські доповіді, повідомлення, презентації проектів з використанням комп’ютерної техніки на уроці (додаток 4, 5).

Презентації зручні тим, що відбирається саме той матеріал, який необхідний для конкретного уроку й у потрібній послідовності. Під час підготовки повідомлень, доповідей, рефератів, презентацій школярі використовують Інтернет, що збільшує пізнавальний інтерес учнів, робить навчальну діяльність більш цікавою. Разом з тим, вони розуміють, що Інтернет – це не тільки розвага, але й цілком доступне для них джерело знань.

Впровадження інформаційно-комунікаційної технології в систему роботи вчителя через організацію гнучкої, особистісно - орієнтованої системи освіти всіх учасників навчально-виховного процесу дає можливість застосування різноманітних видів індивідуальної роботи з учнями, запровадження інтерактивних форм організації діяльності вчителя та учня.

Анатолій Іванович вдало поєднує ІКТ з інтерактивними формами та методами навчання (додаток 1, 6). На етапі вивчення нового матеріалу використовується групова форма роботи. Учні (група або пара) отримують завдання, після виконання яких презентують результати своїх досліджень.

«Мозковий штурм» - це ефективний інтерактивний метод колективного обговорення, що спонукає виявляти свою уяву та творчість шляхом висловлення думок усіх учасників, допомагає знаходити декілька рішень щодо конкретної проблеми.

Метод «Мікрофон» дає змогу кожному сказати швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.

Для розвитку логічного мислення учнів Анатолій Іванович застосовує такий прийом, як складання схем за текстом підручника, розповіддю вчителя. Залежно від характеру, рівня складності матеріалу використовуються схеми різних видів, за допомогою яких логічно поєднуються між собою всі структурні елементи наукового знання певного обсягу з чітко визначеними причино-наслідковими зв’язками (додаток 7).

Використовуються випереджувальні завдання з окремих тем. Учням, які змогли правильно і в повному обсязі виконати запропоновані завдання, педагог дозволяє на одному з уроків бути в ролі вчителя.

Важливим є вміння учнів характеризувати різні географічні об’єкти. Вчителем розроблені плани, які допомагають школярам швидко і в повному обсязі дати характеристику будь-якого географічного об’єкту (додаток 8).

Цікаво проходять уроки тематичного оцінювання у формі гри. Наприклад, «Що? Де? Коли?», «Щасливий випадок», «Найрозумніший», «Поле чудес».

Підвищення рівня пізнавального інтересу до вивчення географії сприяє залучення учнів до участі в позакласній роботі (додаток 9). Під час такої діяльності, закріплюючи вивчене на уроках, учні набувають практичних навичок, а все те нове що виникає в ході їхньої діяльності, спонукає до нових пошуків, більш поглибленого вивчення предмета, прояву інтересу до нього.

Сучасний вчитель не лише повинен оволодіти значною сумою знань (методичних, педагогічних, психологічних, наукових), мати достатній практичний досвід, а й – постійно шукати нові форми та методи навчання. Вибір найбільш раціональних, ефективних з них для конкретного уроку сприяє розвитку творчих здібностей школярів, удосконаленню навиків творчої розумової діяльності та активізації пізнавального інтересу учнів до вивчення предмету.



Додаток 1

Розробка уроку географії у 7 класі.
Тема: Населення Євразії. Расовий та етнічний склад.

Розміщення населення на материку.

Мета: Сформувати в учнів уявлення про особливості населення Євразії,

його расовий, етнічний, релігійний склад; поглибити практичні навички учнів аналізувати причини нерівномірності розселення населення тери­торією материка, розвивати навички роботи з картами атласу, формувати уміння роботи в парі, відстоювати власну думку, робити висновки. Розвивати навики роботи учнів з комп’ютером. Виховувати повагу до людей різних рас та релігій.



Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: фізична карта Євразії, ілюстративний матеріал, діаграми

населення, атласи, підручники, ППЗ «Географія материків і океанів, 7 клас»



Опорні та базові поняття: людські раси; етнічний склад населення,

кількість та густота населення.



Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Прийом «Мікрофон»

• Які людські раси ви знаєте?

• Користуючись малюнками підручника та таблиць опишіть зовнішній вигляд представників кожної з рас.

• Як визначити густоту населення для певної території?

• Від чого залежить розселення людей по території материка?

Яким чином природні компоненти впливають на розселення людей?

• Чи впливають на розселення історичні та соціально-економічні чинники?

• Яких правил техніки безпеки потрібно дотримуватись при роботі з комп’ютером?



ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Прийом «Приваблива мета»

Учитель. Грандіозність Євразії виявляє себе безліччю способів. Це і величезні розміри материка, і кількість євразійського населення, і кількість представників расового та етнічного складу населення. За цими тa багатьма іншими показниками Євразія стабільно утримує світову першість. На материку мешкає понад 4 млрд. чоловік (це близько 2/3 усього населення Землі). На сьогоднішньому уроці ми здійснимо загальне знайомство з особливостями населення та розміщенням населення на материку. Хто ж вони, ті люди, що мешкають на материку?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Перегляд фрагменту «Вступ» уроку № 61 ППЗ.

Прийом «Творча лабораторія»

Завдання. За картою «Раси» визначте основні регіони розміщення рас територією Євразії. (Завдання викону­ється по рядах: І ряд — європеоїдна раса, II ряд — екваторіальна раса, III ряд — монголоїдна раса.)

Прийом «Мандрівка»

У ч и т е л ь. В Євразії проживає дуже багато народів. Кожен з них має свою мову, звичаї, традиції і саме за цими ознаками формує етнос, мовну сім'ю та групу. Так, українці належать до індоєвропейської мовної сім'ї, до слов'янської групи народів, китайці — до китайсько-тібетської мовної сім'ї. Найбільш численна — індоєвропейська мовна сім'я, народи якої живуть в Європі, Індії, Ірані.

Перегляд фрагменту «Народи Євразії» уроку № 61 ППЗ.

Прийом «Творча лабораторія»



Завдання. За картами атласу визначте територію з максимальною та мінімальною густотою населення. Користуючись надбаними знаннями про природу Євразії; поясніть взаємозв'язок густоти населення з при­родними умовами. Наведіть конкретні приклади.

Перегляд фрагменту уроку «Нерівномірність розміщення населення і його причини» № 61 ППЗ.

Прийом «Географічна лабораторія» (Робота в парах)

Завдання. Користуючись атласом, картами та підручником заповніть таблицю. (Кожна пара заповнює дані по певному регіону, країні; потім диктують всім іншим учням, які повинні занести їх в таблицю.)

Країна,

частина світу



Раса

Мовна сім’я, група

Площа

Населення

Регіон

Релігія

кількість

густота

Німеччина






















Італія






















Україна






















Європа
















-




Росія






















Туреччина






















Казахстан






















Азія
















-




Індія






















Китай






















Японія






















У виконанні завдання вам допоможе перегляд фрагментів «Населення Європи та Азії». Вам необхідно занести наведені дані до таблиці, а решту відшукати в атласі чи підручнику.

Прийом «Прес-конференція»

Підбиття підсумків виконання завдання.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Прийом «Бліцопитування»

1. Коротко охарактеризуйте населення Євразії: расовий склад, мови, кількість та густоту.

2. У чому ви бачите причини нерівномірного розміщення населення на материку Євразія?

Декілька учнів виконують тести за комп’ютерами, а решта «Експрес-тест» письмово чи усно.

2. Прийом «Експрес тест»

1. Частина Євразії, в якій проживають слов'янські народи:

а) Східна Європа і Північна Азія; б) Північна Азія і Північна Європа;

в) Північна/Європа і Південна Азія; г) Південна Азія і Східна Європа.

2. Найбільша чисельність населення характерна для:

а) росіян; б) індусів; в) китайців; г) японців.

3. Регіон, для країн якого характерна найвища густота населення:
а) Північна і Центральна. Азія; б) Центральна і Східна Азія;


в) Східна і Південно-Східна Азія; г) Південно-Східна і Південно-Західна Азія.

4. Густота населення на острові Ява:

а) низька; б) середня; в) висока; г) одна з найвищих на Землі.

5. Півострів, для якого характерна найнижча щільність населення:

а) Індокитай; б) Аравійський; в) Корея; г) Індостан.

6. Країни, в яких переважає слов'янське населення:



а) Угорщина і Словаччина; б) Словаччина і Польща;

в) Польща і Німеччина; г) Німеччина і Голландія.

7. Предками яких народів були мадярські племена?

а) поляків; б) угорців; в) словаків; г) чехів.

8. Найменша частка міського населення властива країнам... Європи.

а) Південної; б) Східної; в) Західної; г) Північної.

9. Релігії, батьківщиною яких є Південно-Західна Азія:

а) християнство і мусульманство; б) мусульманство і буддизм;

в) буддизм і ламаїзм; г) ламаїзм і християнство.

10. Частина Азії, для якої найбільш характерне кочове населення, зайняте тваринництвом:

а) Південна; б) Південно-Східна; в) Центральна; г) Південно-Західна.

11. Виробництво паперу з кори тутового дерева було винайдено в:

а) Індії; б) Китаї; в) Японії; г) Пакистані.

12. Головна проблема сучасного Китаю:

а) виснаження природних ресурсів; б) швидке зростання чисельності населення; в) брак оброблюваних земель; г) дефіцит водних ресурсів

VІ. Підсумок уроку:

Прийом «Роблю висновки»

Населення Євразії є найчисленнішим порівняно з населенням інших материків.

На території Євразії мешкають представники трьох рас, у Європі переважають європеоїдна, в Азії — монголоїдна. Природні умови та рівень економічного розвитку обумовили нерівно­ мірне розселення населення Євразії по території материка.

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний текст у підручнику § 52.

Завершити заповнення таблиці та зробити висновок, щодо особливостей населення в Європі та Азії.

VІІІ. Оцінювання та мотивація.

Додаток 2

Розробка уроку географії у 10 класі.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   15


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка