Компетентнісні завдання на уроках біології та основ здоров’я Шахова Інна Григорівна




Скачати 12,28 Kb.
Дата конвертації08.03.2019
Розмір12,28 Kb.
  • Компетентнісні завдання на уроках біології та основ здоров’я
  • Шахова Інна Григорівна, керівник відділу біології, хімії, основ здоров’я видавництва “Ранок”
  • Сучасні вимоги до освіти
  • Найважливіше завдання сучасної системи освіти є формування в учнів універсальних навчальних дій, що забезпечують їм уміння вчитися, здатність до саморозвитку і самовдосконалення.
  • Причини впровадження компетнтнісного підходу
  • Основні причини впровадження компетентнісного підходу в систему освіти:
  • 1. Необхідність оновлення освіти у відповідь на швидку зміну соціально-економічної реальності.
  • 2. Необхідність у формуванні здатності людини ефективно діяти за межами навчальних сюжетів і навчальних ситуацій.
  • 3. Можливість цільового формування компетентності учня.
  • Зміна вимог до учителя
  • До традиційних вимог:
  • володіння сукупністю знань в галузі предмета
  • орієнтування в сучасних дослідженнях з предмета
  • застосування теоретичних знань для вирішення біологічних завдань
  • Зміна вимог до учителя
  • - організація процесу навчання на уроці
  • володіння методикою викладання конкретного предмета
  • мотивування процесу навчання
  • використання інформаційних та інших технологій навчання
  • уміння вчитися впродовж життя, здатність самостійно отримувати знання
  • Зміна вимог до учителя
  • …потрібно додати нові уміння:
  • обирати або розробляти необхідну для конкретного освітнього процесу технологію
  • реалізовувати компетентнісний підхід на уроках
  • працювати з компетентнісними завданнями
  • пояснювати учням способи розв’язання компетентнісних завдань
  • застосовувати такі завдання на уроках
  • Різні назви одного й того самого
  • Що таке компетнтнісні завдання з біології
  • Це завдання, метою яких є розв’язання стандартної або нестандартної ситуації шляхом знаходження відповідного способу розв'язання з обов'язковим використанням біологічних знань
  • - отримання значущого результату (пізнавального, загальнокультурного, соціального), що забезпечує мотивацію учня;
  • - умову завдання сформульовано як сюжет, ситуацію або проблему, для вирішення якої необхідно використовувати знання, на які немає явної вказівки в тексті завдання;
  • - інформація і дані в завданні можуть бути представлені в різній формі (малюнок, таблиця, схема, діаграма, графік тощо), що потребують розпізнавання об'єктів;
  • Основні особливості компетнтнісних завдань
  • - за структурою ці завдання є нестандартними;
  • - наявність надлишкових, відсутніх або суперечливих даних в умові завдання, що зумовлює об'ємне формулювання його умови;
  • - наявність декількох способів розв’язання, причому ці методи можуть бути невідомі учням, і їх потрібно сконструювати.
  • Типи компетнтнісних завдань
  • Предметні, під час розв’язання яких слід використати знання з різних розділів біології
  • Міжпредметні, або метапредметні, в умові яких описана ситуація на мові предмету біології з явним або неявним використанням мови іншої предметної області
  • Практичні, для розв’язання яких необхідно застосовувати не тільки знання з різних предметних областей (обов'язково включачи біологію), але і набуті з повсякденного досвіду учнів
  • Шляхи отримання компетнтнісних завдань
  • Підібрати готове завдання у будь-яких джерелах
  • Сконструювати
  • Приклад завдання
  • Частина перша
  • Лікарі зазвичай рекомендують жінкам народжувати у віці до 35 років. Чому вони так роблять? Що треба робити, щоб зменшити ризики для народженя дитини після 35 років?
  • Частина друга
  • Цього року після проведення комплексу досліджень вчені рекомендували і чоловікам заводити дітей не дуже у старому віці. Чому вони так зробили?
  • Аналіз завдання
  • Звичайні задачі була б такими:
  • Як утворюються статеві клітини жінки і чоловіка?
  • Які мутагенні фактори існують?
  • Як мутагенні фактори впливать на здоров’я людини?
  • Які методи сучасних досліджень застосовують лікарі?
  • Що таке штучне запліднення?
  • Методи контрацепції та їх потреба для людини.
  • Аналіз завдання
  • Ця задача може розглядатися як предметна, як межпредметна і як практична.
  • Предметна – базується на знаннях курсу біології та основ здоров’я.
  • Міжпредметна – потребує знань фізики і хімії для аналізу дії мутагенних факторів та методів дослідження плоду.
  • Практична – у сучасному суспільстві значно підвищився вік батьків під час народження дитини.
  • Аналіз завдання
  • Основні моменти розв’язання першої частини задачі
  • Яйцеклітини жінки утворюються під час ембріогенезу.
  • Протягом життя на них діють різні мутагенні фактори і пошкоджують деякі з них. З часом кількість пошкоджених клітин збільшується і зростає ризик народження дитини зі спадковою вадою.
  • Для попередження народження таких дітей слід застосовувати сучасні технології аналізу стану плоду.
  • Аналіз завдання
  • Основні моменти розв’язання другої частини задачі
  • Сперматозоїди чоловіків утворюються протягом життя від клітин-попередників.
  • На клітини-попередники також діють різні мутагенні фактори і пошкоджують деякі з них. З часом кількість пошкоджених клітин збільшується і зростає ризик народження дитини зі спадковою вадою.
  • Для попередження народження таких дітей також слід застосовувати сучасні технології досліджень.
  • Провідний редактор відділу (e-mail):
  • Шахова Інна Григорівна
  • glavred@ranok.com.ua


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка