Композиція музичного твору




Скачати 76,87 Kb.
Дата конвертації29.10.2018
Розмір76,87 Kb.
Урок 23 7 клас ІІ семестр
Тема: Композиція музичного твору

Вічні теми

Розучування пісні В. Верменича «Чорнобривці»

Слухання: П. Чайковський увертюра-фантазія «Ромео і


Джульєтта».

Мета: навчальна

  • продовжити ознайомлення з композицією музичного твору;

  • ознайомити з новою піснею, вивчити 1 куплет;

  • продовжувати формувати вокально-хорові навики;

  • продовжувати формувати навики сприймання музичного твору;

виховна

  • виховувати пізнавальний інтерес до оточуючої дійсності;

  • виховувати музичний інтерес та естетичні почуття.

Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, магнітофон, відео фрагмент з фільму «Ромео і Джульєтта»(реж. Ф. Дзефіреллі), ППЗ (7 клас), відеотаблиця з нотним текстом пісні, картки з поняттями для дистанційного диктанту, картки само оцінювання, портрети В. Шекспіра і П. Чайковського.
Хід уроку

1 Організаційний момент

Музичне вітання.



2 Актуалізація опорних знань

На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо працювати над темою «Композиція музичного твору». В ході сьогоднішньої роботи ми опиратимемося на знання деяких понять. Перевіримо себе. У вас на партах картки з поняттями. Я називаю визначення, а ви піднімаєте картку з поняттям, що йому відповідає. За кожну правильну відповідь у картці самооцінки ставите собі бал у 1 правій колонці. Всім зрозуміло?

1 Будова художнього твору, яка зумовлена його змістом, характером і призначенням. { Композиція}

2 Перший розділ сонатної форми, в якій викладаються дві або більше музичних тем. { Експозиція}

3 Оркестровий вступ, який виконується на початку вистави, опери чи балету, іноді оркестровий твір, часто програмний за змістом. {Увертюра}

4 Другий розділ сонатної форми, в якій теми набувають свого розвитку. { Розробка}

5 Розділ сонатної форми, в якій відбувається повернення, затвердження музичного матеріалу експозиції у дещо зміненому вигляді, відновлення рівноваги. { Реприза}

6 Додатковий заключний розділ, який завершує загальну композицію частини або всього твору. {Кода}

7 Будова музичного твору, яка складається з трьох основних розділів:експозиції, розробки та репризи. {Сонатна форма]

8 Необов’язковий розділ в циклічному творі, що має на меті підготувати появу основних розділів. {Вступ}

9 Інструментальна музика, що створена на певний сюжет. { Програмний твір}

Кожен з вас уже заробив оцінку та протягом уроку вище будете відповідати і матимете змогу додати ще балів у свій актив за інші види роботи у 2 та 3 праву колонку. В кінці уроку згідно набраних балів отримаєте оцінку.



3 Розучування пісні з розспівуванням.

Послухайте уважно поезію Василя Симоненка і дайте відповідь на питання: «Про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці?»



Вона прийшла непрохана й неждана

І я її зустріти не зумів.

Вона до мене випливла з туману

Моїх юнацьких несміливих снів.

Вона прийшла заквітчана і мила

І руки лагідно до мене простягла

І так чарівно кликала й манила

Такою ніжною і доброю була.

І я не чув, як жайвір в небі тане,

Кого остерігає з висоти…

Прийшла любов непрохана й неждана.

Ну як мені за нею не піти?

Звичайно, про любов. Та поняття любові – широке, всеоб’ємлюче. Давайте з’ясуємо, які бувають прояви любові. (На дошці – ватман, посеред якого серце зі словом любов, стрілки,на кінцях яких двосторонній скотч. На нього я ліплю відповіді учнів( мої заготовки):любов до матері, батьків, родичів; любов до мистецтва; любов до професії, творчості; любов до Батьківщини; любов до життя; любов-дружба; любов до Бога; взаємне кохання.)

Ця вічна тема «Любов» хвилювала і чудового українського композитора Володимира Верменича та поета Миколу Сингаївського, що вилилося у мелодії вічно улюбленої пісні «Чорнобривці», з якою ми сьогодні знайомимося. Послухайте і дайте відповідь на питання: «Про яку любов тут йдеться?»{ До матері, до Батьківщини }.Показ пісні.(відповіді учнів)


  • Яка ця пісня за характером?

Перш ніж розучити її , підготуємо наші голоси до співу. Розспівки:

а) на одному звуці на склади мі, ме, ма.

б) на склад мі (до, мі, соль, мі, до фа, ля, фа, до ,мі, соль, мі, до)

Нагадаю вам мелодію 1 куплета (на екран висвітлюю нотний текст пісні). Розучування пісні по фразах. Спів куплета в цілому.



4 Слухання музики

Здатність любити – виняткова властивість людини, завдяки якій ми цінуємо життя. Я хочу запропонувати вам переглянути відеофрагмент з фільму і спробувати визначити: «Про який твір іде мова?» { «Ромео та Джульєтта» }. Так, цей фільм знятий за трагедією відомого англійського драматурга В. Шекспіра (портрет). Коротко ознайомлю з сюжетом. Родова ворожнеча розділила дві старовинні лицарські сім’ї Монтеккі й Капулетті. Юні Ромео і Джульєтта, які належать до різних родин, закохались один в одного. Але така любов приречена і вони трагічно гинуть, не в змозі подолати міжродові забобони. Але метою нашого сьогоднішнього уроку є знайомство з твором, який також створено на основі цього сюжету – увертюрою – фантазією російського композитора Петра Ілліча Чайковського (портрет), з творчістю якого ми не раз зустрічались на уроках музики. В результаті слухання ми повинні зрозуміти, що хотів сказати людям своєю музикою композитор. Ми вже з вами повторили, що таке увертюра. Ця увертюра-фантазія була написана П. Чайковським не як вступ до чогось, а як самостійний твір. Ще раз пригадаємо, яку будову має увертюра.(Таблиця на дошці).

Розпочинається твір вступом, про який сам автор сказав, що змалював «одиноку душу, яка думками лине до небес», він мав на увазі отця Лоренцо – друга і наставника закоханих. Послухайте фрагмент вступу і скажіть:


  • Чи згідні ви з автором?

  • Що почули ви?

Прослухаємо експозицію. В ній звучать дві теми. У вас на партах є описи музики. Виберіть серед них той, який відповідає першій темі. Ми працюємо в парі. Представник кожної пари підніме картку з номером опису, що відповідає темі. Так само із другою темою. Вибираємо опис і піднімемо номер його. Свою відповідь старайтесь обґрунтувати.

Описи музики.

1 Раптом звідкись ледве чутно просочується трошки гунявий, металічний і ніжний звук. За ним другий, сміливіший, виразніший, хвилястий. Перші ноти! А за ними нові й нові. Мелодія все густіше заповнює залу. Гунявий звук, як голос дівчини, якій затулено носа, веде перед. Раптом владно б’є двічі тамтам. І зараз же дзвенить мідь, вихором здіймаються скрипки, гунява дівчина розкриває уста,випускаючи вільні, металічні,ніжні звуки.

2 Перші ж звуки кличуть, ведуть в бій. Нестримна енергія сутички захоплює слухача і, наче переносить в далеке минуле. Де життя повне несподіванки, підступу, де щомиті чекаєш удару шпаги. І сам в полоні битви мчиш вперед, змітаючи ворогів на своєму шляху, і розумієш, що не відступиш. Ненависть, жага помсти ведуть тебе.

3 Нестримною хвилею накриває тебе ця музика і несе туди, де вічне свято. Радість, шаленство охоплює тебе і примушує танцювати. Душа співає на цьому карнавалі життя.

4 Ніжно, пестливо торкається серця кожного, хто її слухає ця музика. І від того доторку розквітає весна у душі, мрійливо підноситься до вершин блаженства, перебирає найпотаємніші струни людського єства, виграючи на них чарівну, неземну мелодію. Мелодію, яка манить і обіцяє рай на землі.

Слухання музики.



Робота з описами.

  • Як би ви назвали першу тему? { Ворожнеча}

  • Другу тему? { Кохання}

У розробці Чайковський розробляє одну з тем. Послухайте і скажіть яку?{ Ворожнечі.}

Ви пам’ятаєте, що реприза є поверненням експозиції. Та після подій розробки ці теми змінені. У репризі автор одній темі надає перевагу, величезне значення. Послухайте про яку тему йдеться? {Кохання}.

Далі нас чекає кода. Переважно кода – невелике за розміром закінчення твору.

Але П. Чайковський назвав твір «фантазія» і зробив розгорнуту коду, що не є характерним для увертюр. У коді знову звучить хорал –голос Лоренцо- пройнятий співчуттям і примиренням. Заключні акорди - різкі та урочисті – нагадують величний пам’ятник шекспірівським героям, чиє кохання стало сильнішим за смерть.



  • Що автор хотів нам сказати цією музикою?

На дошці вивішені варіанти відповідей. Прошу всіх встати і підійти до тих плакатів, з відповідями на яких ви згідні.

Плакати:

1 Ворожнеча несе смерть, руйнацію, заперечує життя.

2 Любов перемагає смерть.

3 Увертюра Чайковського – це світлий гімн коханню.

Якщо ви помітили ці точки зору не виключають одна одну, а доповнюють, передаючи основну ідею твору.



5 Оцінювання.

Після закінчення уроку здайте підписані ваші картки самооцінки і всім бажаючим я виставлю набрані вами бали в журнал.



6 Домашнє завдання

Вдома послухайте музичні твори про любов і розповісте про них на наступному уроці.



7 Підсумок уроку

Світлий ідеал людства, утвердження непорушності його духовної краси – це те, чим повинні керуватися люди у своєму житті. Музика Чайковського, з якою ми познайомилися на сьогоднішньому уроці – це гімн коханню, коханню, яке перемагає смерть. Кохання, любов – вічна тема в мистецтві ще й тому, що включає святі речі для кожного із нас, як то «любов до матері та до Батьківщини»,як у пісні «Чорнобривці», вивчення якої розпочали на уроці. Без любові не існував би світ. Бажаю вам жити в любові.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка