Концепція світу та людини в оповіданні Ф. Кафки «Перевтілення»




Скачати 112,46 Kb.
Дата конвертації09.11.2017
Розмір112,46 Kb.
Додаток 1

Конспект уроку зі світової літератури в 11-му класі




ТемаКонцепція світу та людини в оповіданні Ф.Кафки «Перевтілення». Духовні перевтілення героїв Ф. Кафки („Перевтілення”) та М. Хвильового (новела „Я (Романтика)”)

Мета. Ознайомити учнів з характерними ознаками експресіонізму та імпресіонізму, змістом новел, концепцією світу і людини в них. Розвивати пізнавальну самостійність учнів, уяву та творчі здібності, вміння співставляти, обгрунтовувати й обстоювати власні погляди.
Тип уроку. Урок компаративного аналізу творів.
Методи. Бесіда, порівняння.
Випереджальне домашнє завдання.
Повторити визначення понять: експресіонізм, імпресіонізм, прочитати оповідання Ф. Кафки „Перевтілення” та новелу М. Хвильового „Я (Романтика)”.
Чи був він твариною..?
Ф. Кафка
Теперішнє – зміни і перевтілення...
Ф. Кафка
«Що ти знаєш про мій біль, і що я знаю про твій?»

Ф. Кафка


Робота на уроці

Слово вчителя

1.Перед вами портрети двох відомих людей, про життя яких ви знаєте, що їх об’єднує?



(Обидва – рішучі, горді, запальні і, безперечно, талановиті. Фанати своєї справи, хворобливо вразливі і горді, недоторкані і суворі, а часом – ніжні і сором’язливі, залюблені у слово, у форму, мрійники. Високий рівень художньої майстерності, фахова підготовка – основне для обох письменників).

1.1.А чим вони зовсім не схожі один на одного?

А зараз ми поговоримо про їх твори

2.   Аналіз оповідання „Перевтілення”.

2.1. Чи ми можемо назвати оповідання реалістичним або романтичним?

( Ні, адже у творах романтиків широко представлений фантастичний елемент. Сутність головного героя „Перевтілення” Грегора Замзи аж ніяк не романтична.У романтиків герой – визначна особистість. Грегор Замза – людина звичайна. Але це не типова реалістична постать. Реалісти у своїх творах намагаються показати певні закони суспільного розвитку. А у долі Грегора все випадкове. Ми нічого не можемо сказати про країну, в якій відбуваються події. Ф. Кафка – модерніст. Його твори песимістичні.)

2.2 Визначте літературну течію, до якої належить твір Кафки.

(Експресіонізм (вираження, виразність) – відображення загостреного суб’єктивного світобачення через гіпертрофоване авторське „Я”. Експресіоністи проголошували єдиною реальністю суб’єктивний духовний світ людини. Часто темою експресіоністичних творів стає зображення внутрішнього стану „маленької людини” в період всіляких соціальних зрушень)

3.До якої літературної течії належить твір М. Хвильового „Я (Романтика)”?

(Стильова манера новел Хвильового близька до імпресіоністичної. Митці  цього художнього напряму відтворювали світ у його миттєвій видозміні. Герої новели М. Хвильового осяяні романтичним піднесеним серпанком мрії. Митці – імпресіоністи відтворювали первинні відчуття і враження, миттєві зміни у сприйнятті навколишнього світу. Стильова манера відзначається уривчастістю й емоційністю синтаксису, використанням символічних деталей, зорових і кольорових образів, схвильованістю, динамізмом, відмовою від класичної композиції і сюжету.)

4. Визначте сюжети творів та їх складові.

М. Хвильового „Я (Романтика)” Ф.Кафка „Перевтілення”

- зав’язка твору -


   - кульмінація –

- розв’язка –



диявольська робота чорного трибуналу

зав’язка

перетворення Грегора

вбивство матері

кульмінація

вигнання Грегора батьком



  моральна смерть «Я»

розв’язка

смерть Грегора


5. Порівняємо героїв і їх оточення

Доктор Тагабат мати



«Я» Андрюша Грегор Замза батько

Дегенерат сестра

6. Чи завжди оточення впливає на людину? Чи можна це змінити?

7. Як вплинуло оточення на наших героїв? Чи були вони щасливими?

8. Повернемося до епіграфів, чи стосуються вони обох героїв?

9. Поясніть назви творів.

(„Я (Романтика)” – головний герой без імені. Можливо так автор хотів підкреслити типовість цієї постаті для дійсності 20-х. Весь твір побудований як внутрішній монолог,  в якому розкривається його „Я” – думки, сумніви, вагання, погляд на світ. Письменник „романтизує” головного героя, який готовий в ім’я революції переступити через власне „Я”.

„Перевтілення” – це те, що відбулося з Грегором.Але хіба не відбуваються перетворення з кімнатою Грегора, зі ставленням родини до нього і фізична смерть – це остаточне „вигнання” його із життя родини. Зображення трагічної самостійності людини у ворожому їй світі є основою експресіонізму. А відтворення первинних відчуттів і вражень, миттєві зміни у сприйнятті навколишнього світу – є основою імпресіонізму ( „Я (Романтика)”).   

10. Якою вимальовується концепція світу і людини у творах?

(Світобачення Кафки – трагічне. Людина в цьому світі – самотня комаха, якій годі чекати від когось допомоги. Світ новколо неї – ворожий. Автор стверджує, що людина доти почуває себе людиною, доки робить іншим добро, а коли вже нічого зробити не може, то стає тягарем. Таке може трапитися в жорстокому, бездуховному суспільстві.

У Хвильового герой убив матір – основу життя, свою совість. Його мати – прообраз тієї незвичайної Марії, а отже й символом прекрасної загірної дами. Герой, убиваючи свою матір, убиває саму ідею.

Син Божий приніс людям „заповідь нову”, проголосив еру любові і милосердя, прийняв страдницьку смерть, щоб урятувати людство. Герой новели теж хоче встановити нові стосунки між людьми, побудувати світлу загірну комуну. Сіючи зло і смерть, герой кладе на алтар своєї фанатичної віри – свою матір, невинну жертву, тоді як Христос пожертвував своїм життям, прийнявши цим на себе людські гріхи. Тому за ним йшли і йдуть учні й через дві тисячі років, тому що образ Ісуса є святим, світлим, життєдайним. А комуністична релігія, що сповідує насильство і смерть, приречена сама загинути).



11. В чому актуальність обговорюваних творів?

Домашнє завдання : написати твір-роздум « Грегор Замза і я ».


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка