Конспект уроку з світової літератури 7 клас Тема уроку. Шерлок Холмс і доктор Ватсон класичний детективний дует




Скачати 58,24 Kb.
Дата конвертації07.11.2018
Розмір58,24 Kb.
Конспект уроку з світової літератури 7 клас
Тема уроку. Шерлок Холмс і доктор Ватсон – класичний детективний дует.

Мета уроку: навчити характеризувати головних героїв повісті та визначати роль давніх родинних легенд у розвитку сюжету повісті, формувати поняття «зарубіжна література»; розвивати навички зв’язного мовлення учнів, уміння систематизувати й узагальнювати вивчений матеріал; виховувати у семикласників свідоме ставлення до верховенства закону.
Хід уроку

І Актуалізація опорних знань учнів

  1. Гра: «Упізнай письменника».

Вчитель читає підказки, а потім показує портрет письменника.

а) - Майбутній письменник народився в Единбурзі.

- У його романі втілена ідея віротерпимості й національної толерантності. У перекладі з латинської «tolerance» означає «терпіння». У суспільстві толерантність означає терпимість до інших думок, поглядів, традицій.



  • У його творі широка панорама життя середньовічної Англії.

  • Зобразив боротьбу англосаксів з норманами.

Автор роману «Айвенго»

(Вальтер Скотт)

б) - Майбутній письменник народився в Единбурзі.

- У творах уславив подвиг непримиренної боротьби з іноземними загарбниками.

- Використовував фольклорні елементи.

- Його балада легендарно – героїчного змісту.

- Історичним тлом, на якому розгортаються події однієї із балад, є боротьба піктів проти іноземних загарбників.

- Серед написаних ним творів роман «Острів скарбів», балада «Вересевий трунок».



( Роберт Льюїс Стівенсон)

в) - Народився в Единбурзі.

- Своїм призначенням письменник вважав історичні романи.

- Винайшов нову літературну форму – серію закінчених оповідань, об’єднаних одним головним героєм.

- Автор повісті «Собака Баскервілів».



(Артур Конан Дойл)

2. Розвиток зв’язного мовлення . Екскурсія до незвичайного музею

(учитель демонструє «експонати», а учні намагаються сказати про них кілька слів, у тому числі – і з гумором)

а) фотографія таблички на дверях: «Містер Шерлок Холмс, доктор Ватсон, сер Артур Конан Дойл».

б) Закрита скляна пляшка.

в) Фотографія маленької собачки.

г) Звичайний сухар.

д) Кавове зернятко.



3. Опрацювання елементів теорії літератури.

Бесіда.


  • До якого різновиду літератури належить повість «Собака Баскервілів»?

  • Що таке літературний детектив?

  • Із творчістю яких письменників – авторів детективних творів ви знайомі?

  • Чи відомо вам, хто є основоположником літературного детективу?

4. Перевірка анкет Клубу шанувальників детектива.

5. Перевірка знання тексту. Розкласти у потрібному порядку картки, на яких записано окремі епізоди з твору А. Конан Дойла «Собака Баскервілів» (робота в парах).

ІІ. Сприйняття нових знань.

1. Слово учителя.

- У наші дні детектив займає провідні позиції як в літературі( за статистикою, кожна четверта книга, що видається – детектив, або твір з ознаками детектива), так і в кіно, на телебаченні так на радіо. Сюжет будується навколо постійних персонажів, один з яких є детективом, а інший його другом.

Класичним детективним дуетом стали герої творів Конан Дойла – Шерлок Холмс і доктор Ватсон. Про них і поведемо розмову на сьогоднішньому уроці.


    1. . Робота в групах.

Характеристика головних героїв повісті з використанням цитатного матеріалу.

І група – характеристика Шерлока Холмса:

- зовнішність;

- звички;

- риси характеру;

- недоліки Холмса.

ІІ група – характеристика доктора Ватсона;


  • зовнішність;

  • риси характеру;

  • характеристика іншими героями.

1.2. Вибіркове читання. (Робота з текстом твору. Характеристика героїв)

1.3. Висновок про взаємодоповнюваність героїв у повісті.

Учитель. Ми побачили з вами справжніх співробітників з розшуку, так би мовити, класичний детективний дует.

  • Як розподіляються в ньому ролі? (Зачитати початок глави xІv – про характер Шерлока Холмса, який любив керувати…)

  • А яку важливу роль відведено доктору Ватсону? (Він все потім описує).

  • Учитель. Що сказав Шерлок Холмс доктору Ватсону, коли вони зустрілися на болоті, про їхню спільну роботу щодо розшуку злочинця і розгадану таємницю? ( Ми з вами, очевидно, йшли паралельним курсом).

  • Як це характеризує доктора Ватсона? Як Шерлок Холмс оцінив роботу доктора Ватсона з розслідування цієї справи і як він пояснив своє бажання бути відсутнім? ( «Ваша допомога для мене безцінна», « Якби я був разом із сером Генрі і з вами, моя точка зору ні в чому не відрізнялася б від вашої», «Завзятість і спостережливість, яку ви виявили в такій складній справі, гідні будь – якої похвали»).

1.4. Літературний диктант

Спостережливий читач (за твором А.Конан Дойля «Собака Баскервілів»)

1. Як бідолашна дівчина, полонянка Гуго Баскервіля, вибралася із закритої кімнати?

2. Що сталося з трьома вершниками, які поїхали наздоганяти Гуго Баскервіля?

3. Що заповідав дітям автор рукопису?

4. Які факти, пов’язані із розслідуванням, відмітив Шерлок Холмс у Лондоні?

5. Хто і навіщо подавав сигнал свічкою із замку?

6. Який титул був у Генрі Баскервіля?

7. Якою інформацією поділився Шерлок Холмс із Ватсоном на пустищі?

8. Якою наукою захоплювався Степлтон?

9. Чому Шерлок Холмс і доктор Ватсон вирішили, що побачили мертве тіло сера Генрі Баскервіля?

10. Яка деталь для Холмса була «однією з найважливіших ланок, відсутність яких дошкуляла»?

11. Де тримав Степлтон свого собаку?

12. Що сказав Холмс про рукопис, який читав Мортімер?

Відповіді

1. За допомогою плюща, який укривав південну стіну замку.

2. Один із них від побаченого вмер тієї самої ночі, а двоє інших стали несповна розуму.

3. Синам – остерігатися ходити пустищем у нічні години, нічого не казати сестрі їхній Елізабет.

4. Зниклий черевик, лист-попередження, підозрілий чоловік у кебі.

5. Беррімор повідомляв каторжнику Селдену, що їжу для нього приготовано.

6. Баронет.

7. Леді, яку знають сусіди як сестру Степлтона, насправді є його дружиною.

8. Ентомологією.

9. На мерці був червонястий твідовий костюм Генрі.

10. Фамільний портрет.

11. На острівці посеред Грімпенської трясовини.

12. «Цікавий для збирачів казок»

ІІІ .Підбиття підсумків уроку.

Учитель. Закон детективного жанру полягає у тому, щоб розплутати заплутану інтригу, зробити все зрозумілим, покарати винуватців, довести перемогу логічного мислення над підступами злочинців.

Співдружність Шерлока Холмса і доктора Ватсона можна коротко проілюструвати прислів’ям : «Одна голова добре, а дві голови краще.



ІV. Оцінювання.

V. Домашнє завдання:

  1. Враховуючи основні ознаки детективних творів, написати епізод детективного твору.

  2. Прочитати новелу О.Генрі «Останній листок».


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка