Конспект уроку з української мови 11 клас Вчитель: Костецька Зоя Сергіївна усний твір – роздум дискусійного характеру на морально-етичну тему: «язик мій – ворог мій»




Скачати 82,92 Kb.
Дата конвертації15.11.2017
Розмір82,92 Kb.
Конспект уроку з української мови 11 клас

Вчитель: Костецька Зоя Сергіївна
УСНИЙ ТВІР – РОЗДУМ ДИСКУСІЙНОГО ХАРАКТЕРУ НА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНУ ТЕМУ: «ЯЗИК МІЙ – ВОРОГ МІЙ»
Мета: ознайомити з особливостями побудови роздуму дискусійного характеру, розкрити значення слів, що використовуються для позначення певних різновидів суперечки, вчити учнів розуміти структуру роздуму, відповідно до будови створити власне висловлювання; повторити знання учнів про мораль та етику; розвивати вміння формувати й аргументовано відстоювати в суперечці власний погляд, удосконалювати мовленнєву діяльність учнів; виховувати культуру мовлення.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення

Обладнання: Вислови на екрані: (Язик гостріший від меча. (Раніше розуму говорить. Слово може вбити. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше. Заговори,щоб я тебе побачив)

Перебіг уроку

1.Організація класу.

Психологічний тренінг «Храм тиші». Уявіть собі,що ви прогулюєтеся околицею великого гомінкого міста. Спробуйте відчути, як ваші ноги ступають бруківкою. Зверніть увагу на перехожих, вираз їхніх облич, фігури. Відмітьте, що деякі стривожені, а деякі спокійні та радісні. Зверніть увагу на транспорт, його швидкість, на сигнали автомобілів, вереск гальм. Можливо, ви помітили у натовпі знайоме обличчя? Ви підійдете і привітаєтесь чи пройдете повз? Зупиніться і подумайте, що ви відчуєте на цій вулиці?

Тепер поверніться і прогуляйтесь тихою спокійною вуличкою. Ви незабаром побачите велику будівлю, яка за архітектурою відрізняється від інших. На ній вивіска: «Храм тиші». Ви розумієте, що цей храм – місце,куди не долинають ніякі звуки, де ніхто ніколи не промовив жодного слова. Ви підходите і торкаєтеся великих різьблених дверей і відчиняєте їх, входите,і вас огортає повна і глибока тиша... Коли захочете залишити храм, штовхніть двері та вийдіть на вулицю. Як ви себе почуваєте?

Запам’ятайте дорогу, яка веде до храму тиші, щоб ви могли, коли захочете, просто помовчати, повернутися туди.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Друзі мої! Чи важко було вам мовчати ,чи гнітила вас тиша? (відповіді учнів) Так, іноді хочеться побувати на самоті, відгородитися від усього світу. Проте це лише хвилинка нашої слабкості. У цьому житті ми отримуємо саме те, що говорять наші уста. Язик визначає наше життя. Людина приборкала сили природи, але й досі не може приборкати свого язика. Ми використовуємо свій язик як з користю для себе, так і перетворивши його у некеровану сліпу силу, що призводить до катастрофи.

Отож сьогодні я пропоную вам поговорити, подискутувати на тему: «Язик мій-ворог мій.»

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Проблеми. Вони підстерігають нас на кожному кроці. Оцінка різних людей, тієї чи іншої проблеми може бути не однаковою. У зв’язку з цим можуть виникати суперечки. Поясніть, що таке суперечка.(відповідь учнів)

У тлумачному словнику зафіксоване таке значення цього слова: Суперечка – це словесне змагання між двома або кількома особами, які не погоджуються в якомусь питанні.

У нашій мові існують такі слова, як диспут, дискусія, дебати, полеміка. Це – різновиди суперечки. Познайомтесь із значенням цих слів.



Диспут – усне публічне обговорення певного суперечливого питання.

Дебати – обмін думками з приводу якихось питань під час обговорення доповіді,повідомлення на зборах.

Дискусія – з’ясування і протиставлення різних позицій щодо спірного питання,пошук та знаходження істини
Полеміка – протистояння, протиборство сторін, думок, ідей.

Згадайте, де ми найчастіше можемо спостерігати дискусію,диспути (відповіді учнів)!

На які теми ви іноді сперечаєтеся між собою? ( Різні погляди на те чи інше явище життя)!

ІV.Мотивація навчальної діяльності

Який же вид суперечки ми оберемо сьогодні? (Дискусію.)

Чого навчає дискусія?

- Порушувати проблему;

- Визначати поняття;

- Правильно аргументувати докази;

- Дотримуватися дисципліни;

- Керувати дискусією;

- Формувати висновки.

Правила проведення дискусії:

- Не перебивати;

- Не повторюватися;

- Уникати багатослів’я та марнослів’я ;

- Не ухилятися від проблеми;

- Не втрачати самовладання.

ПРИГАДАЙТЕ СТРУКТУРУ ТЕКСТУ-РОЗДУМУ

ЧОМУ? ЩО З ТОГО?

ТЕЗА-----------------------ДОКАЗИ--------------------ВИСНОВОК

Чим, на вашу думку, роздум буде відрізнятися від роздуму на дискусійну тему? (Питанням,яке між різними людьми може викликати незгоду. У творі-роздумі дискусійного характеру бажано навести дві – три протилежні позиції щодо обговорюваного питання, автор твору повинен чітко визначитися у власному ставленні до проблеми)!

V. Опрацювання нового матеріалу.

Отже, шановні, давайте зараз із вами проведемо дискусію на тему «Язик мій – ворог мій»

Мовознавець каже,що слово – це одиниця мови, з погляду логіка, слово – це матеріальний носій поняття. Фізіолог скаже, що слово – це звукова хвиля, натомість психолог скаже, що слово – це елемент «сигнальної системи». І кожен з них, напевне, по-своєму правий.Як би там не було,але залишається фактом те, що слово – це потужна сила. При чому одні говорять, що слово ворожа, інші стверджують, що позитивна.

- Чи погоджуєтеся ви з цією думкою?



(Думки дітей: слово, вимовлене з любов’ю, заліковує рани, молитви допомагають нам у житті перебороти нещастя, слова образи чи відчаю, які ми затамовуємо в собі, підсилюють образу, слова незадоволення і роздратування викликають у нас стан безсилля, слова-проклаття прирікають людину на душевні страждання, вікінги думали, що воїн може вражати словом, як зброєю.)!

Отже, виходячи з ваших суджень, можна сказати, що слово-двостороння сила: і ворожа, і доброзичлива

Запис на екран: СЛОВО- ПОТУЖНА СИЛА: ВОРОЖА І ЗИЧЛИВА.

Як ви думаєте, слово - це жива істота,народжена нашими голосовими органами?

Думки дітей: з позиції фізики, ми його чекаємо,не бачимо, не можемо сприйняти на дотик.

Таким чином, з фізичного боку слово є звуковий процес, який можна бачити,інакше кажучи, слово постійно несе певний смисл.

Не квапся своїми устами, і серце твоє нехай не поспішає казати слова перед Божим лицем, - Бог бо на небі, а ти на землі, тому-то нехай нечисленними будуть слова твої!

Це рядки з Святого Письма.

Чи справді нам треба бути небагатослівними?

Думки дітей: добрі почуття мовчазні,вираження через слова шукають егоїстичні люди, багатослів’я йде від самовдоволення, прагнення звернути на себе увагу, багатослів’я – це пустослів’я. А як же вчителі, які вчать нас більше говорити, висловлювати свої думки. Я не погоджуюся з тим що людина повинна більше мовчати;мовчання люблять ті люди,які сподіваються лише на Бога. Один мовчить,бо не знає,що сказати,другий - чекає зручного часу; хто мовчить - той мудрий,а які люди найчастіше стають самітниками? Сором’язливі мовчуни, оскільки я думаю, що балакуни - люди в’їдливі , злостиві,що насміхаються з інших.

Вислухавши ваші міркування,я все ж схиляюся до думки, що мовчання є великою силою. Для того,щоб звикнути до мовчання,є один дуже простий засіб:почни робити справу - і сама справа буде навчати тебе,як її виконати.

Більше діла – менше слів.



На екран: НЕХАЙ НЕЧИСЛЕННИМИ БУДУТЬ СЛОВА ТВОЇ! ХТО МОЖЕ СТЕРЕГТИ УСТ СВОЇХ І ЯЗИКА, ХАЙ ПОТУРБУЄТЬСЯ БУТИ НЕБАГАТОСЛІВНИМ

Чи погоджуєтеся ви з думкою,що язик – творець гріхів?



(Думки дітей: розгнівався – язик випереджує тебе, язик є знаряддям неправди, лихослів’я, пересудів фальшивих свідчень,не тільки язик- творець гріхів, а думки,мислення,дії, тобто власне людина творець гріхів, і без слів можна образити людину.)

Тож до якої думки все ж таки ми схиляємося?



На екрані: УТРИМАЙ ЯЗИК СВІЙ ВІД ЗЛА І НЕ ЗБИРАЙ СКАРБІВ ЯЗИКОМ БРЕХЛИВИМ.

Дехто каже: «Чи не все одно, як я говорю. Головне, щоб мене розуміли». А як думаєте ви? Чи дійсно лайливість – це хвороба? Чи може щось інше. Що є причиною вживання слів-покручів, нецензурних слів?



(Думки дітей: важко себе контролювати кожну секунду,коли всі говорять так,чим гірший,телебачення і фільми також безпосередньо впливають на поширення лайливих слів. Говорити скаліченою мовою все одно, що грати на не налаштованій скрипці. Отже, причини вживання слів-покручів, вплив оточення,друзів,вулиця, звичка, прагнення не відрізнятися, недостатній словниковий запас, бажання бути сучасним (крутим) вплив телебачення, відсутність мовленнєвої культури.)

ЦІКАВИНКА

У Московському царстві за часів царювання Михайла Романова по базарах ходили перевдягнені чиновники, які хапали матюкальників і на пострах іншим прилюдно сікли різками.

Лайка – екологічно шкідливе явище, що засмічує нашу підсвідомість. Із цим слід бути обачнішими: ми ж миємо регулярно руки, остерігаючись шлункових інфекцій. До того ж учені з’ясували, що лайливість-хвороба. Наприклад, римський імператор Клавдій у звичайному житті був цілком пристойною людиною, але іноді на нього находили приступи лайливості, при цьому він дригався, розмахував руками й ногами, жахаючи підданих. Від таких приступів, за деякими даними, потерпали Петро І, Моцарт, Пушкін, Наполеон. У давні часи таку поведінку пояснювали просто: «біс вселився». Нині доведено, що всі ці люди страждали синдромом Туретта. Це психічне захворювання, назване за ім’ям французького психіатра минулого століття. Синдром передається спадково й особливо схильні до нього чоловіки.

ГРА «Ідентифікація слова»

На екрані: СЛОВА, ДО ЯКИХ ПОТРІБНО ДІБРАТИ УКРАЇНСЬКИ ВІДПОВІДНИКИ.

Кайф-насолода, базар-розмова і т д



На екрані: ЛАЙЛИВІСТЬ – ЦЕ ХВОРОБА

Отже, ви самі вирішуєте, до яких мовних засобів звертатися у своєму щоденному мовленні, але завжди пам’ятайте про те, що оточуючі сприймають вас такими, як ви говорите. ВИ самі формуєте свій соціальний і культурний імідж у довкіллі.

- На все впливає мови чистота:

- Зір глибшає,і кращають уста,

- Стає точнішим слух,а думка гнеться,

- Як вітром розколихані жита.



Послухайте давні істини і поміркуйте над їх сенсом

- Чим переповнене серце людини,про те говорять її уста

- Від надлишку серця говорять уста

- Послухай, як ти говориш, і ти дізнаєшся, що у тобі в надлишку.



(ВІДПОВІДІ ДІТЕЙ: Якщо говориш про сумнів, то саме цього у нас у надлишку. Але наші вуста говорять те,що ми вкладаємо у своє серце. У цьому житті ми отримуємо саме те, що говорять наші вуста. Ми є тим,ким себе самі називаємо.)

На екрані: НАША ДОЛЯ В НАШИХ ВУСТАХ.

VІ.Висновок

Дискутуючи, ми дійшли істини, що наші слова – насіння. Як тільки ми промовляємо їх, вони пускають корені в нашому житті, проростають і приносять свій плід – добрий або злий.

Нас не може потопити жодний житейський шторм, якщо ми мудро використовуватимемо кермо наших вуст.

VІІ. Домашнє завдання

Складіть твір-роздум дискусійного характеру на тему: «Говори мало, слухай багато, а думай ще більше». Нагадаю: твір-роздум дискусійного характеру передбачає висловлювання протилежних позицій щодо обговорюваного питання.



Успіхів вам!


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка