Козацькому роду нема переводу (1 частина)




Скачати 320,65 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації10.10.2018
Розмір320,65 Kb.
  1   2
Мистецтво, 3 клас

Розділ ІІ Легендарні герої в мистецтві1

Тема: Козацькому роду нема переводу (1 частина)

Інтегрований урок з використанням електронного підручника «Мистецтво, 3 клас» для загальноосвітніх закладів (укл. Л.М. Масол та інш.)2

Автор розробки: вчитель образотворчого мистецтва НВК «гімназія-школа» №27, м. Маріуполя, Спеціаліст вищої категорії, «Старший вчитель» Гречана Олена Іванівна.

Анотація


Представлено інтегрований урок з мистецтва «Козацькому роду нема переводу» для учнів 3 класу.

Тема уроку спрямована на поліхудожнє виховання особистості, формування в учнів цілісної художньої картини світу.

Головне завдання уроку: розкриття образу козаків за допомогою різних видів мистецтва.

Провідний зміст уроку: інтеграція музичної, образотворчої та мистецько-синтетичної змістовних ліній.



Тема складається з двох уроків, що пов’язані між собою, де домінуючу роль відіграють музичне та образотворче мистецтва.

Серед запропонованих методів та прийомів розв’язання теми можна побачити авторський - «Імпровізована сцена», основним завданням якого є створення умов, сприятливих для розуміння учнями мови синтетичних видів мистецтва.



Мета:

Ознайомлення з творами мистецтва, що характеризують героїв козацької доби.

Вивчення понять: марш, пунктирний ритм. Закріплення понять кобзар, лірник, доля, метр.

Розвиток вмінь розпізнавати маршові інтонації у творах, розрізняти українські музичні інструменти, працювати з творами музичного, образотворчого мистецтва.

Розвиток художніх здібностей, загальнокультурних, комунікативних компетентностей, вміння працювати в групі.

Виховання здатної сприймати, інтерпретувати, оцінювати музичні твори. Збагачення емоційно-почуттєвої сфери. Виховання світоглядних уявлень, розуміння учнями зв’язків музичного мистецтва з природним і предметним середовищем, життєдіяльністю людини.

Тип уроку: Комбінований. Бінарний.

Обладнання: Картина «Козак Мамай», картки різних кольорів, шумові музичні інструменти, картина – пазл з зображенням Б. Хмельницького, таблиця «Види мистецтва», зображення ліри, кобзи, бандури, музичні фрагменти гри на кобзі, бандурі, Марш війська Запорізького Є.Адамцевич, пісня «Козацькому роду нема переводу», конверти з завданнями для роботи в групах, нотний запис пунктирного ритму, фрагмент м/ф «Як козаки наречених визволяли».

Хід уроку:

І. Орг.момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

До наших часів дійшли міфі та легенди про величних і хоробрих людей, які боролися з ворогом, ризикували життям заради людей, та спокою в світі. Їх називають героями і люди досі поважно до них ставляться та шанують.


  • Хто такі герої? Назвіть слова, якими характеризують героїв.

Вчитель записує на дошці слова, запропоновані учнями: допомагає, рятує, захищає, захисник, мужній, сильний, справедливий, сміливий, патріот, бореться, перемагає…

  • Нагадайте, про яких героїв ми вже знаємо. Богатирі, князі, що захищали Київську Русь.

ІІІ. Повідомлення теми уроку та мотивація

  • Сьогодні на уроці ми познайомимося, з захисниками народу – українськими козаками.

  • У нас є незвичайний пазл із загадковим зображенням, щоб зібрати всі його частини, нам треба дізнатися про те, як жили козаки, що вони любили робити та як захищали свою країну.

  • А допоможуть нам в цьому різні види мистецтва: музика, образотворче мистецтво, хореографія. (таблиця «Види мистецтва»)

ІV. Робота над новим матеріалом

Завдання 1 (чарівний мікрофон)



  • Для того щоб отримати перший пазл, треба поміркувати та дати відповідь на такі питання: В давнину багато людей ще не вміли писати та читати, звідки ж вони дізнавалися про подвиги різних героїв?

Про це розповідали кобзарі та лірники.

  • Хто такі кобзарі (лірники)?

  • Як називалися пісні, які частіш виконували кобзарі? (Думи)

  • Думи від слова «думати». Дума – це розповідь, що виконується під музику

Діти отримують перший пазл.

Завдання 2 (сприймання, інтерпретація творів):



  • Дізнаємося, як розкриває характер козаків музика.

  • А допоможуть нам Лясолька і Барвик.

Текст, який промовляють головні герої електронного підручника:

«Лясолька та Барвик: Розкажу вам, як боролись наші прадіди колись,

В ім’я щастя України, її волі лиш жили!

Послухайте, яку музику створив композитор Євген Адамцевич «Запорізький марш»

Спробуйте під музику, в уяві, намалювати історичну картину.2

  • Перш них почати слухати, покладіть одну ногу на коліно так, щоб вона висіла у повітрі. Спробуйте під музику рухати ногою.

(Під час сприймання діти рухають ногою)

Лясолька та Барвик:



« - Який характер прослуханого твору?

- Яку історичну картину ви уявили?»2

Завдання 3 (робота з термінологією):

  • Зараз ви почули марш.



  • Марш (італ.  ходіння, рух) — це мелодія, що призначена для людей, які йдуть строєм, марширують.



  • Коли ви слухали марш козаків, ви хитали ногою. Як ви це робили?



  • У музиці завжди присутня рівномірна пульсація. Ми можемо її явно не чути, але відчуваємо завжди. Саме ця пульсація змушує нас хитати ногою під музику, плескати в долоні, марширувати.

  • Ця пульсація в музиці називається метром. Можна сказати що метр - це серце музики.

  • Кожен удар-крок метра називається долею. Долі неоднакові за своєю силою. Є сильні долі, а є слабкі.4



  • Як крокують козаки? Раз-два! Раз-два! На яке слово припадає більша сила голосу? Раз.

  • Так і в марші сильна доля бере на себе всю увагу, вона стає сильнішою і довшою за рахунок слабкої.

Читання нотного запису з пунктирним ритмом:

Тай,ті, тай, ті, тай, ті, тай, ті, та.

  • Саме тому під марш легко крокувати. Ритм маршу називають пунктирним та позначають крапкою біля ноти.

Завдання 4 (ритмічна вправа – розминка):

  • Спробуємо заграти марш справжніх козаків на шумових музичних інструментах. (відчуття ритму, гра на шумових інструментах)

Діти грають на іграшкових бубнах, дзвіночках, саморобних шумових інструментах.

  • Добре, і з цім завданням ми теж впоралися і побачили, як розкриває образи героїв - козаків музика.

Діти отримують наступний пазл.

  • Скажіть, а що відбудеться, якщо до музики додати слова?

Утвориться пісня.

Електронній підручник:

«Барвик і Лясолька:

- Образи козаків надихають сучасних митців.



  • Звісно, наприклад пісня, "Козацькому роду нема переводу" Вона має энергійний маршовий характер, як і більшість маршів написана в чіткому пунктирному ритмі в розмірі чотири четвертних.

Сьогодні ми її прослухаємо і почнемо розучувати.»

Завдання 5 (сприймання пісні).



  • Перегляньте текст мелодії. Чи є незрозумілі слова?

  • Як ви розумієте вираз "Козацькому роду нема переводу?"



  • Заспіваймо її.

Розспівування

Виконання пісні «Козацькому роду нема переводу»



Діти отримують наступний пазл.

Козаки любили співати пісні, іноді веселі, іноді ліричні, сумні.



Ще один образ козака, який створили люди - «Козак Мамай».

Ні казок ні пісень про нього не було складено!  А прославив Козака народ-художник.

По берегам Дніпра-Славути, по стародавнім козацьким і селянським хатам — на кленових і дубових дверях, на килимах, на кахлевих печах, на глечиках, на тарілках, часто можна було бачити самі різні образи Мамая. Його зображення можна було зустріти, навіть, поряд з образами святих (іконами).



Козак Мамай — легендарний український козак, який ходить по світу і допомагає людям у біді, бореться за правду і карає кривдників.5

Це - узагальнений образ козака і українців.

Опишіть козака Мамая.

Завдання 6 (робота з твором мистецтва, в групах, за окремими завданнями)

1 група описує вигляд козака.

2 група описує предмети на картині.

3 група описує тварин, рослини, пейзаж та колірну гаму.

Кожна група отримує картки з питаннями, на які треба відповісти та картки – підказки, що містять інформацію про незрозумілі предмети на картині: назви старовинного одягу, речей.

1 група


Розгляньте картину, дайте відповіді на питання:

Як виглядає козак – Мамай? Який у нього настрій?

Що він робить?

Яка у нього зачіска?

В якій позі він сидить?

Який на ньому одяг, якого він кольору? (верхній одяг козака називається ЖУПАН, на ногах - ШАРОВАРИ та ЧОБОТИ).

2 група

Розгляньте картину, дайте відповіді на питання:



Як предмети, що лежать поряд з козаком Мамаєм розповідають про нього? Перерахуйте та опишіть їх.

Які предмети свідчать про те, що козак відпочиває?



Навіщо поряд з козаком лежить зброя, адже він відпочиває?

Який музичний інструмент у нього в руках?

3 група

Розгляньте картину, дайте відповіді на питання:



В якій місцевості заходиться козак? (в степу, в горах, в лісі)

Що зараз: день, ніч, вечір? Як ви дізналися про це?

Чому поряд з козаком намальований дуб, а не берізка?

Який вірний друг зображений поряд з Мамаєм?

Чому на небі намальована темна хмара? Це не тому, що дощ…..

Відповіді груп повинні, в цілому, створити приблизно таке описання козака Мамая:

Сидить він в оксамитовому жупані, червоних чоботях та синіх шароварах; кругла поголена голова з закрученим за вухо «оселедцем», довгі вуса, чорні брови, карі очі, тонкий ніс, рум'яні щоки - перед вами портрет красеня-молодця, яким він склався в народній уяві. Сидить він по-козацьки, підібравши та схрестивши ноги.

Кінь на картині символізував вірність, це найкращій друг козака.

Дуб символізує силу духу – тому що дуб міцний, і козак теж міцний та сильний.

Поряд з козаком лежить зброя, це свідчить про його готовність в будь-яку мить кинутися на захист людей від ворогів.

Небо зображено темними фарбами, нависає темна хмара. Це тому що не все спокійно навкруги, ще є вороги, яких не подолали.

  • Козака Мамая на картинах завжди малювали з кобзою, яка є символом співочої душі народу, а на деяких з бандурою.

  • Подивіться уважно: а це - кобза та бандура.

  • Порівняйте музичні інструменти за зовнішнім виглядом.

  • Послухайте звучання кобзи. Покажіть карткою, якому настрою відповідає музика.

  • Наступну пісню ви послухаєте у виконанні на бандурі. Покажіть в кольорі, настрій цієї пісні.

  • Яка з прослуханих мелодій має маршовий характер?

Учні отримують наступний пазл.

Козацька розминка (декламація)


Раз - два - голова,


Щоб трималася на в’язах
Ми тренуємо всі м’язи
Три - чотири, руки в ділі - 
Раз кулак, два кулак - 
Будь сильніше козак.
Щоб триматись на коні,
Треба ноги нам міцні,
Сильні ноги, дужі ноги -
Не злякаються дороги.
Підемо разом в присядку
Це найкраща нам зарядка

Завдання 7 (Спостереження)



  • В наш час відтворити образи героїв допомагає мультиплікація.

  • Пригадайте мультфільми в яких розповідається про перемоги козаків.

  • Перегляньте фрагмент мультфільму про козаків. «Як козаки наречених визволяли»

Перегляд фрагменту мультфільму. Сюжет розповідає як козаки перевдягнулися у одяг піратів та за допомогою музичних інструментів проникли до ворогів.

  • На яких музичних інструментах грали козаки?

  • Який образ козаків створили мультиплікатори в цьому мультфільмі?

  • Які важливі риси козаків розкрили мультиплікатори? (кумедний образ, вміння перевтілюватися, хитрість….)

Отримання наступного пазла.

Рефлексія



  • Вже багато ми дізналися про козаків.

  • Давайте пригадаємо, які види мистецтва допомогли нам створити образи героїв – козаків.

  • Лясолька: Який характер музики запорожців героїв козацької доби

  • Як ви розумієте вираз "Козацькому роду нема переводу"



  • Ви всі дуже добре відповідали, особисто хочу подякувати…..



  • Складемо перші частини пазлу. З зібраних фрагментів вже видно, що це буде козак на коні, але його обличчя ще не видно.



  • А продовжимо їх складати на другому уроці.

Розділ ІІ Легендарні герої в мистецтві

Тема: Козацькому роду нема переводу (друга частина)

Мета уроку:

Ознайомлення з творами мистецтва, що характеризують героїв козацької доби.

Вивчення понять: гопак. Закріплення понять: лінія танцю, танцювальний рух.

Розвиток вмінь розуміти мову танцю, передавати рух людини засобами образотворчого мистецтва.

Розвиток художніх здібностей, загальнокультурних, комунікативних компетентностей, вміння працювати в групі.

Виховання здатної сприймати, інтерпретувати, оцінювати музичні твори. Збагачення емоційно-почуттєвої сфери. Виховання світоглядних уявлень, розуміння учнями зв’язків музичного мистецтва з природним і предметним середовищем, життєдіяльністю людини.



Обладнання: Фрагмент танцю театру Вірського «Київські парубки», гопак; фігури козаків з деталей на магнітах для вчителя, та з паперу для учнів; великий аркуш паперу з зображеною галявиною; клей, фарби, фломастери; імпровізована магнітна сцена з дротяними чоловічками.

Хід уроку:

І. Орг.момент

ІІ. Тема, мотивація:

Ми продовжуємо говорити з вами про життя, інтереси українських козаків та складати наші пазли.

ІІІ. Робота над новим матеріалом.

А мова зараз піде ось про що:

Гоп-гоп, гопачок, 
Затанцює козачок! 
Танець хвацький, 
Дуже вправний, 
І веселий, і забавний. 
На дозвіллі і в поході. 
Козаку стає в пригоді. 
Та не тільки це танок, 
А й військовий ще урок. 
Це мистецтво звуть отак: 
Славний бойовий гопак. 


  • Дійсно, в українських сім’ях хлопчиків навчали любити батьківщину з дитинства. З дитинства вони починали навчатися бойових мистецтв.

  • А допомагав їм в цьому славний бойовий танець - гопак.

  • Перегляньте танок-гопак «Київські парубки».

Завдання 1. (спостерігання, аналіз відеофрагменту).

  • Про що розповідає цей танок?

  • Характерною рисою танцю «гопак» була демонстрація сили, спритності, героїзму і шляхетності. Рухаючись парами по колу, хлопці змагаються у спритності. У фіналі гопак бурхливий, іскрометний і темпераментний.

Завдання 2. (Авторська методика «Імпровізована сцена»6, робота в групах):

  • Складіть танцювальну лінію сюжету, який сподобався.

Група учнів отримує імпровізовану сцену, з наклеєним на неї магнітним вінілом, та чоловічків з дроту, які мають магніти на ніжках. Під час роботи з цією наочністю, діти можуть створювати танцювальні (або театральні) постановки, змінюючи пози чоловічків та розташовувати їх в певній танцювальній композиції.

Демонстрація макетів, виконаних групами. Опис обраних сцен.

  • До специфічних рис гопака слід віднести шпагат в стрибку, коли ноги і руки розносяться в різні боки. Також присутня фігура «павучок», коли танцюрист навприсядки спирається ззаду на руки і викидає ноги вперед, рухаючись по сцені.



  • Знайдіть помилки в позах козаків.

На дошці, з окремих деталей на магнітній основі, складені фігури танцюючих козаків в різних позах. Учні знаходять помилки, виправляють положення рук, ніг, тулуба козаків7.

Учні отримують останній пазл.

Розминка.



Носок-п’ятка-каблучок,

Ми танцюєм гопачок

Ми пружинку робим враз,

Ой як весело у нас

Ручки плесь і ще раз,

Ой як весело у нас

  • Сьогодні ми виконаємо колаж, який буде називатися «Український гопак».

  • У вас на столах лежать конверти, в яких є деталі для створення фігур козаків. Зараз настав час з’єднати частини тіла козака так, щоб утворилася танцювальна поза. Треба звернути увагу, в який бік будуть повернуті коліна, лікті кожного козака.

  • Потім треба склеїти їх, пофарбувати та відправити на нашу спільну галявину, де і буде відбуватися танок.

  • Лівий ряд буде виконувати козаків, що танцюють ліворуч, правий - тих, що праворуч. Середній ряд виконує козаків, що знаходяться посередині.

VІ. Практична робота.

Учні з готових деталей склеюють позу козака, фарбують одяг, дрібні деталі такі як вишивка на одязі, очі, рот зображують олівцями або фломастерами.

V. Підсумки:

- Ми дуже гарно з вами попрацювали. Складемо пазл до кінця.



Діти вгадують зображення.

  • Це - пямятник Богдану Хмельницькому, найвідоміший в Україні памятник, символ міста Київ. Встановлений він на честь гетьмана українських козаків Богдана Хмельницького, який здійснив багато подвигів, увійшов в історію Україні як кращій полководець та державний діяч.

  • А тепер сюрприз. Перевернемо наш пазл на інший бік. (З’являється інше зображення)

  • У нашому місті Маріуполі теж є пам’ятний знак присвячений подвигам українських козаків. Тому що в нашому місті раніше знаходився сторожовий пост Кальміус запорізьких козаків.



  • Поглянемо на слова, що писали на першому уроці. Чи підходять слова, про героїв, для того щоб описати образи козаків?



  • Які види мистецтва допомогли нам зрозуміти, якими були козаки?



  • Назвіть, які моменти уроку вам сподобалися найбільше?



  • Я дякую всім за те що ви дуже гарно допомагали складали пазл, гарно слухали музику, грали на музичних інструментах, створили таку яскраву картину.

Виноски:

  1. Урок створено за програмою «Мистецтво» для загальноосвітніх навчальних закладів. Автори: Л. Масол, О. Гайдамака, Н. Очеретяна, О. Дмитренко.

  2. Електронний підручник «Мистецтво» 3 клас, рекомендовано міністерством освіти і Науки до використання в загальноосвітніх навчальних закладах (лист МОН України від 21.12. 2007 р. №1/11 – 922)

  3. Картки для характеристики настрою твору. Учні мають три картки: одна містить темні кольори та відповідає звукам низького регістру, середня містить яскраві, радісні кольори (середній регістр), третя картка містить світлі, ніжні кольори – відповідає звукам високого регістру. За допомогою цих карток учні характеризують музику або за регістром або за емоційним враженням. Цей вид роботи на уроці створений основі на статті І. Токраревої, Т. Войцешек, викладачей ДШМ, м. Маріуполя, надрукованої в журналі «Мистецтво та Освіта» №2, 2008р.

  4. Теоретичні поняття «метр», «ритм» запозичені з цього сайту http://school.4igi.ru/index.php?topic=740.0

  5. Козак Мамай. http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%B7%D0%B0%D0%BA_%D0%9C%D0%B0%D0%BC%D0%B0%D0%B9

  6. Короткий опис авторської методики «Імпровізована сцена». Перш ніж діти навчаться самостійно або в групі створювати сюжети, потрібно познайомити їх з поняттями «жест», «танцювальна поза», «лінія танцю». Все, що відбувається на сцені – це режисерська робота, від того, як будуть рухатися актори або танцюристи залежить враження від танцю або спектаклю. Я починаю знайомити їх з простими танцювальними лініями, такими як коло (хоровод), півколо та один соліст в центрі, гребінка та інші. Для цього треба підібрати нескладні народні танці. Інформацію про це можна знайти на сайтах, що навчають хореографії. В якості наочності використовую схематичних чоловічків з дроту, вони дуже легко приймають потрібні пози. Змінюючи позиції чоловічків діти молодших класів на кінестетичному рівні навчаються розуміти рухи людини та створювати спільні композиції.

  1   2


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка