Культура України на початку ХХ ст




Дата конвертації11.03.2019
Розмір71,5 Kb.

Фролова О.О. вчитель вищої категорії. Новоолександрівська ЗОШ Єланецького р-ну

Урок історії України. 10 клас

Тема: Культура України на початку ХХ ст..

Мета уроку:

  • Охарактеризувати особливості розвитку культури України на початку ХХ ст., розглянути розвиток української освіти та науки, театру, архітектури, живопису, з’ясувати яку роль відіграла католицька церква в піднесенні національної свідомості населення;

  • Розвивати в учнів уміння аналізувати та систематизувати матеріал, робити висновок, удосконалювати навички роботи з джерелами знань, давати історичну характеристику діячам культури;

  • Сприяти патріотичному вихованню учнів, а також виховувати в них естетичні смаки та уподобання.



Основні поняття: Культура, освіта, наука, мистецтво, живопис, архітектура, русифікація, модернізм, неокласицизм, реалізм.

Обладнання: Мультимедійний проектор, підручник “Історія України” О. Реєнт, О. Малій, карта України, ілюстрації.

Тип уроку: Засвоєння нових знань з використанням елементів дослідження.
Хід уроку:
І. Організаційна частина
ІІ. Психологічний момент

Прийом “Гарний настрій” - Побажання творчості, гарного настрою.
ІІІ. Проблемне питання:

  • Чи простежується в українській культурі початку ХХ століття ознаки європейського модернізму? Свою думку аргументуйте.


IV. Завдання уроку.

1. Протягом обговорення теми, ви повинні за допомогою сигнальних знаків показати на карті міста, де умови розвитку культури були кращі - це західноукраїнські землі в складі Австрійської імперії чи українські землі в складі Російської імперії.

2. Заповнити інформаційні листи.
V. Мотивація навчальної діяльності

На початку ХХ ст.. культура України з одного боку продовжувала розвивати народні, демократичні традиції ХІХ ст., а з іншого – відбувся активний пошук нових форм, використань досягнень та інших національних культур.

1 напрямок – збереження національно-культурних традицій(народницька течія)

2 напрямок – орієнтація на західноєвропейський процес у царині художньої культури(європеїзація, модернізм).


Роздавання учням інформаційних листів

V. Вивчення нового матеріалу

1. Стан освіти.

2. Розвиток науки. Видатні вчені.

3. Література.

4. Архітектура. Живопис.

5. Театр.

6. Релігія та церковне життя.
Розвиток освіти українських земель в складі Російської імперії


  • Зростання в потребі писемних людей;

  • Створення професійно-технічних училищ;

  • Відсутність вузів з українською мовою навчання;

  • Поширення русифікації, асиміляторська політика уряду щодо “інородців”, знищення культурної самобутності, самосвідомості народу, а отже і будь-які поривання до національного і державного відродження;

  • 1905 – 1910 рр. – відкриття університету в Харкові, Києві. Розширення мережі спеціальних навчальних закладів – ремісничих, комерційних, гірничих.

  • Діяльність в Києві, Харкові, Одесі – вищих жіночих курсів.

  • Видання російських газет та журналів.


Розвиток освіти на західноукраїнських землях в складі Австрійської імперії

  • Освітянський рівень був значно нижчим. Відсутність початкових шкіл, Закарпаття – навчання угорською мовою.

  • Насадження шкіл з німецькою та польською мовами викладання.

  • Галичина – 6 державних гімназій, діяльність народних шкіл, Просвіт.

  • Буковина – україномовна державна гімназія та семінарія для дівчат

  • Західна Україна – працюють: Львівський, Чернівецький університети, Академія ветеринарної медицини, а також політехнічний інститут.

  • Виходять 19 україномовних періодичних видань. Проте діяльність «Просвіт» перед війною було заборонено.

Запитання:

1. Які ви можете назвати чинники, що сприяли розвитку освіти і водночас гальмували її.

Висновок:

  • прискорення соціально-економічного розвитку західноукраїнських земельна початок ХХ ст.;

  • подальша політизація національного руху зумовили збільшення кількості освітніх закладів, значно розширюючи можливості регіону щодо підвищення культурно-освітнього рівня.


Випереджальне домашнє завдання

Учні заздалегідь готували презентації та дослідження з питань:



  1. Розвиток науки:

А) розвиток історичних наук;

Б) повітроплавні апарати;



В) розвиток медицини.


  1. Видатні вчені: М.Аркас, В.Хвойко, М.Грушевський.




  1. Розвиток літератури.

Робота з підручником

Сильні учні

  1. Протягом відповідного терміну час вам потрібно опрацювати:

  • розвиток театру, живопису, архітектури.

  1. Визначити який внесок в розвиток культури внесли діячі духовенства.

  2. 1. Проведення ігрових форм - «Вгадай героя», «Хто швидше».(див. додаток для сильної ланки)

2. Висвітлення думок.

Слабка ланка – за відповідний проміжок часу виконати завдання. (дивись додаток)

Підсумок

А) розвиток архітектури

  • Становлення нового напрямку – стилю модернізм – застосування залізобетону та нових конструкцій з металу.

  • Вітчизняні архітектори, використовуючи мотиви народної архітектури.

  • Розвиток неокласицизму.

  • Видатні архітектори: В.Городецький, В.Кричевський, К.Жуков, І.Левицький, М.Уваров, О.Лушпинський, П.Альошин, О.Красносельський.

Б) розвиток живопису

  • Розвиток реалізму та зародження найновіших мистецьких течій.

  • Історичний жанр(І.Рєпін), пейзажі спустошених українських сіл(О. Левченко), життя народів Середньої Азії(С. Свєтославський), революційні події 1905 -1907рр.(Я.Яровий, М.Самокиш).

  • У розвиток світового авангарду помітний внесок зробили О.Богомазов, К.Малевич.

  • Символізм та модернізм внесли істотні зміни у розуміння у розуміння проблем художньої творчості.


В) розвиток театру

  • 1907р. – М. Садовський заснував перший в Україні стаціонарний театр.

  • Композитор М. Леонтович створив низку композицій на основі українських народних пісень.

  • Розвиток українського театру на початку ХХ ст. засвідчує спільність з модерністськими тенденціями Європи.

  • Музичне оформлення спектаклів здійснювали композитори - М. Лисенко, К.Стеценко, художнє – В. Кричевський. Таким чином, створилися умови розвитку українського театру-модерну.

  • Корифеї українського театру – М.Садовський, М. Заньковецька, М. Старицький.


Г) Внесок у розвиток культури А. Шептицького

  • 1900 – митрополитом галицьким стає А. Шептицький. З цього часу греко-католицька церква остаточно перейшла на національні позиції, стала дійсно українською церквою, взяла активну участь у національному русі, вела боротьбу за єдину соборну Україну.

  • На власні кошти розгорнув будівництво музею, лікарні, середньої школи, щорічне утримування юнаків та дівчат – допомагаючи їм отримати вищу освіту.

  • 1914р. – депутат Галицького сейму, в якому відстоював інтереси галицьких українців.

  • Мріє про об’єднання греко-католицької та православної церков.



Підсумок

  • Метод уявний мікрофон»

1. Де ж все таки краще були створені умови для розвитку культури?

2. Чи простежується в українській культурі початку ХХ століття ознаки європейського модернізму? Свою думку аргументуйте.

- Головна ознака української культури – прагнення національного самовизначення; модернізація культури, самозбереження на засадах національної окремішності та пошуку шляхів виходу в європейський культурний простір.

- Значна увага до естетичних, художніх вартостей.

- Європеїзація української сцени, поширення та розвиток художніх стилів.
Рефлексія


  • Що нового я дізнався на уроці?

  • Чи корисний він був для мене?

Прийом “Зворотне оцінювання”

Учні ставлять оцінку вчителеві:

  1. Я ставлю…, оскільки довідався …

  2. Я ставлю…, оскільки не довідався… (уміння розмірковувати, аргументувати свою позицію, аналізувати матеріал, що вивчався протягом уроку).

Виставлення оцінок

Домашнє завдання

  • Сильна ланка

  • Створити відеоролик про розвиток культури на Миколаївщині в 1900 – 1917 роках.

  • Слабка ланка

  • Підготувати повідомлення про

діяльність національних та спортивно-фізкультурних організацій.





База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка