Львівський державний інститут фізичної культури



Скачати 73,74 Kb.
Дата конвертації07.11.2018
Розмір73,74 Kb.



Мирослава Данилевич, Андрій Гачкевич

Львівський державний інститут фізичної культури


ДОСВІД СПОРТИВНО-ОЗДОРОВЧОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ МОЛОДШОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ У ЦЕНТРАЛЬНІЙ ШКОЛІ БОЙОВОГО ГОПАКА

Актуальність. Науково-технічний прогрес поряд із зручностями створив для суспільства чимало проблем. Однією з них є гіпокінезія. Особливо страждають від неї діти. Загально відомо, що уроки фізичного виховання в школі не покривають дефіцит рухової активності учнів. На жаль дитячі спортивні секції та дитячо-юнацькі спортивні школи переживають зараз не найкращі часи і не здатні охопити спортивно-оздоровчою роботою всіх бажаючих. В таких умовах суттєво зростає роль громадських організацій, метою яких є фізичний гарт підростаючого покоління. Однією з них є Центральна Школа Бойового Гопака (ЦШБГ).

Дана робота присвячена узагальненню досвіду роботи ЦШБГ з дітьми та підлітками.



Мета роботи. Систематизувати та узагальнити досвід спортивно-оздоровчої роботи з дітьми молодшого та середнього шкільного віку Центральної Школи Бойового Гопака.

Завдання:

1. Визначити напрямки розвитку Бойового Гопака на сучасному етапі.

2. Проаналізувати зміст занять з дітьми молодшого та середнього шкільного віку протягом навчального року.

3. Дослідити особливості організації літніх оздоровчих таборів.



Методи дослідження:

1. Ретроспективний аналіз отриманої інформації.

2. Узагальнення матеріалів літературних джерел та документів.

Результати дослідження. Бойовий Гопак — це комплексна система гармонійного розвитку людини, розроблена на основі елементів лицарської культури українського народу, збережених у танцях, та власного бойового досвіду мистця і дослідника бойових мистецтв Володимира Пилата. Поєднуючи в собі багаті історичні традиції бойового вишколу лицарів України та сучасні методики фізичного виховання, Бойовий Гопак сприяє гармонійному фізичному та духовному розвитку дитини [1,3].

У Бойовому Гопаку є чотири напрямки розвитку: оздоровчий, фольклорно-мистецький, спортивний та бойовий. [4]

Діти молодшого та середнього шкільного віку займаються в оздоровчих та фольклорно-мистецьких групах. Ці напрямки ідеально підходять навіть для осіб миролюбної та спокійної вдачі, або для людей з вадами здоров'я, які шукають шляхи до гармонії тіла і духу, а також для тих, хто прагнуть максимально проявити свої здібності, беручи участь у фестивалях, презентаціях, показових програмах. Тут вони мають можливість вивчити техніку Бойового Гопака, зміцнити та оздоровити своє тіло, розвинути необхідні для гопаківця фізичні та морально-вольові якості. В процесі навчання йде відбір найталановитіших для вивчення спортивного напрямку. Бойовим напрямком діти не займаються.

Діти, які вивчають Бойовий Гопак, крім занять у секції, мають можливість брати участь у здачі тестів та іспитів, показових виступах та фестивалях, змаганнях, туристичних мандрівках різної тривалості і складності, літніх оздоровчих таборах.

Навчально-вишкільний процес з дітьми та підлітками у ЦШБГ збудований наступним чином. Протягом навчального року діти тричі на тиждень відвідують заняття з Бойового Гопака. Тривалість одного 1,5 години. Кожне тренування має чітку структуру. На початку вчитель вишиковує учнів в лаву та словами “Слава Україні!” вітається з ними. Учні, віддаючи шану героям, які загинули за Україну, відповідають “Героям слава!”. Далі йде спільна молитва. Молитва дозволяє створити позитивний емоційний фон на тренуванні, налаштуватись учням і вчителеві на майбутню роботу, залишити поза спортивним залом все те негативне, що заважає вдосконаленню. Під час молитви підвищується активність вегетативних функцій симпатичного відділу центральної нервової системи. Свідоме ставлення до заняття сприяє виникненню стану оптимальної готовності організму [4,6].

Після молитви учні стають в коло та виконують пісню. Репертуар гопаківців включає героїко-патріотичні, козацькі, стрілецькі та повстанські пісні. Пісня – це віброкосмічний код нашого народу; словесно-музичний спосіб медитації; обряд єднання із душами предків. Вона піднімає бойовий дух, дозволяє створити потрібний для заняття психофізичний стан, сконцентрувати увагу на майбутній роботі. Як своєрідна дихальна гімнастика пісня сприяє насиченню організму киснем та збільшує частоту серцево-судинних скорочень. Таким чином, вона забезпечує плавний перехід усіх систем організму дитини від стану спокою до фізичних навантажень. Далі учні по команді шикуються в лаву, вчитель пояснює їм мету, завдання даного заняття і починається вишкіл.

Заняття відбувається традиційно: підготовча частина, основна і заключна. Засобами тілесного виховання у Бойовому Гопаку є технічні елементи, які виконуються на місці, в русі, в парах, загальнорозвиваючі вправи, спеціальні та підготовчі вправи, ходьба, біг, стрибки, лазіння, пересування різними способами (“собачкою”, “павучком”, “по-пластунськи” тощо), акробатичні вправи, рухливі та спортивні ігри, вправи для розвитку фізичних якостей.

Завершення тренування відбувається у зворотньому порядку. Учні шикуються. Вчитель підбиває підсумки заняття, дає домашнє завдання. Потім пісня, молитва, прощання вчителя з учнями. В кінці тренування пісня і молитва дозволяють краще заспокоїтись, відновити функції всіх систем дитячого організму, зняти психоемоційне напруження. На завершення, як правило, відбуваються бесіди вчителя з учнями. Тематика бесід найрізноманітніша: загальна мета занять, історія України, історія українського війська та бойових мистецтв, розвиток школи Бойового Гопака, гопаківські обряди та традиції, дружба, побратимство, честь, патріотизм тощо.

Гопаківці завжди з нетерпінням чекають літа, адже літом відбуваються гопаківські табори. Завданням таборів є покращення стану здоров’я дітей, популяризації Бойового Гопака, вдосконалення технічної майстерності, розвиток фізичних та морально-вольових якостей, підготовка учасників табору до участі у показових програмах, фестивалях козацьких бойових мистецтв та змаганнях. Тривалість табору 10-20 днів. Кількість учасників табору 50-100 осіб.

У період з 1997 р по 2001р табори відбувались в селі Водники Пустомитівського району на дитячій базі “Звенигород”; у 2002 та 2003 рр на туристичній базі „Зелемянка”, що розташована в селі Гребенів Сколівського району Львівської області. У 2004 р табір для старших гопаківців (10-15 років) відбувався в Карпатах на туристичній базі “Гуцулка” в місті Сколе, а молодші гопаківці віком 6-11 років таборували в селі Сасів Золочівського району Львівської області в дитячому таборі “Сокіл” [2,3].

Кожен день в таборі розпочинається з ранішньої молитви, руханки, яка включає невеликий крос, загальнорозвиваючі, дихальні та вправи на розтягування. Як правило руханка завершується вмиванням холодною водою. Обов’язковим в першій половині дня є заняття з Бойового Гопака. Для їх проведення хлопці діляться на дві групи. В першу входять діти, які вже хоча б рік займаються Бойовим Гопаком, а в другу початківці. Дівчата в цей час займаються в окремій групі Асгардою [5]. Після обіду в таборі проводяться заняття з акробатики, стрільби з лука, рухливі ігри та забави, різноманітні змагання. Серед ігор переважають ігри з м’ячем, естафети, перегони, ігри в парах з елементами протиборств, дужання [2].

Невід’ємною складовою таборової програми є мандрівки. Наприклад, влітку 2004 року хлопці, що відпочивали в карпатському таборі мали три мандрівки: на гору Лопата, на гору Парашка, на гору Маківка до пантеону Січових Стрільців, а діти які відпочивали в Сасові ходили до витоків річки Західний Буг, та мали екскурсію до Золочівського та Підгорецького замків.

Крім спортивно-руханкових заходів з дітьми проводяться заняття теоретичного плану. В першу чергу це героїчні сторінки історії України, туристична техніка, травознавство, творче писання (кожен таборовик оформлює і веде таборовий щоденник), вивчення нових пісень. Хлопцям і дівчатам дуже подобаються конкурси, які проводяться в таборах. Наприклад, конкурс на кращу театральну виставу, краще представлення свого рою та свого героя, конкурс патріотичної пісні, конкурс ручних робіт. Протягом табору відбувається конкур “Кращий оповідач”, суть якого полягає в тому, що кожен таборовик повинен розповісти книжку про козаків, прочитану напередодні табору.

Кожен день в таборі завершується вечірнім шикуванням для підбиття підсумків, молитвою і ватрою, біля якої лунають пісні та жарти.



Висновки:

1. Основна маса дітей та підлітків займаються в групах початківців і вивчають Бойовий Гопак за оздоровчим та фольклорно-мистецьким напрямками.

2. Порівняно з традиційними видами спорту заняття з Бойового Гопака має ряд особливостей: привітання, молитва, пісня, бесіди з учнями. В школі Бойового Гопака існують свої обряди, традиції та правила поведінки, які кожен гопаківець повинен дотримуватись на заняттях, в таборах та повсякденному житті.

3. Літні оздоровчі табори забезпечують безперевність навчально-вишкільного процесу протягом року, сприяють зміцненню здоров’я, гармонійному фізичному, інтелектуальному та духовному розвитку юних гопаківців



Література.

  1. Гачкевич А.М. Рівень фізичного здоров’я хлопчиків 9-11 років м. Львова.// Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту учнівської та студентської молоді: Мат. всеукр. наук. конф. – Івано-Франківськ: ТзОВ “Імста”, 2004. – С. 56-60.

  2. Данилевич М.В., Гачкевич А.М. Досвід організації літніх оздоровчих таборів для дітей 7-11 років Цетральною Школою Бойового Гопака.// Проблеми активізації рекреаційно-оздоровчої діяльності населення: Мат. ІV Всеукр. наук.-практич. Конф. – Львів, 2004. – С. 89-90.

  3. Данилевич М.В., Гачкевич А.М. Динаміка змін рівня фізичного здоров’я хлопчиків, які займаються Бойовим Гопаком.// (в друці)

  4. Пилат В.С. Бойовий Гопак. Навчально-методичний підручник для учнів Центральної Школи Бойового Гопака. – Львів: Логос, 1999. – 336с.

  5. Пилат В.С., Тарновська К.В. Асгарда. – Львів: ЛА Піраміда, 2003. – 228с.

  6. Тарновська К.В., Сорока В.А. Методичний посібник для тренерів Бойового Гопака. - Львів, 2004. – 92с.

Мирослава Данилевич, Андрій Гачкевич

Львівський державний інститут фізичної культури


ДОСВІД СПОРТИВНО-ОЗДОРОВЧОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ МОЛОДШОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ У ЦЕНТРАЛЬНІЙ ШКОЛІ БОЙОВОГО ГОПАКА

В статті узагальнюється досвід спортивно-оздоровчої роботи Центральної Школи Бойового Гопака із дітьми та підлітками. Розкриваються напрямки розвитку Бойового Гопака, суть занять впродовж навчального року та особливості організації літніх таборів.



Myroslava Danylevych, Andriy Hachkevych


Lviv State Institute of Physical Culture

ТНЕ EXPERIENCE OF SPORT AND HEALTH-IMPROVEMENT WORK WITH JUNIOR AND MEDIUM SCHOOLCHILDREN IN THE CENTRALSCHOOL OF BOYOVYY HOPAK

The experience of sports and health-improvement work with children and teenagers in the Central School of Boyovyy Hopak is generalized in this article. The trends of Boyovyy Hopak’s development, the main point of classes during the school year and peculiarities in organization of summer camps are revealed themselves.
Каталог: articles
articles -> Як написати гарну наукову статтю для сучасного журналу (з хімії) Заступник директора з навчально-виховної роботи
articles -> Правила оформлення постера
articles -> Концепція розвитку корпоративного управління в україні вступ
articles -> Районний семінар учителів іноземної мови метод мовного портфоліо
articles -> Я маю честь присвятити статтю світлій пам'яті Віталія Іларіоновича Стріхи
articles -> Програма: Підручник: № п\п № уроку в темі Дата Тема уроку
articles -> Школа активного навчання Особливості викладання предметів у 2 класі в умовах запровадження оновлених навчальних програм
articles -> Життя на фронті і в тилу. Ставлення населення до війни


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка