Линник А. М. вчитель загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №10 Черкаської міської ради Черкаської області Тема. Усний твір-опис пам’яток історії та культури за картиною в публіцистичному стилі Мета



Скачати 279,17 Kb.
Дата конвертації02.09.2018
Розмір279,17 Kb.
Линник А.М.

вчитель загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №10

Черкаської міської ради

Черкаської області

Тема. Усний твір-опис пам’яток історії та культури за картиною в публіцистичному стилі

Мета. Формувати ключові компетентності:

уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності ;

загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури, розвивати естетичний смак.

Формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:



мовної і мовленнєвої:

  • формувати мовленнєво-комунікативні вміння складати твір-опис пам’ятки історії та культури за картиною в публіцистичному стилі;

  • удосконалювати розуміння учнями змісту художніх полотен;

  • сприяти збагаченню словникового запасу школярів;

діяльнісної: розвивати спостережливість, логічне й образне мислення, пам'ять; навчати висловлювати власну думку;

соціокультурної: використовувати рідну мову як засіб формування ціннісної позиції щодо поваги до історії, культури й історичних пам’яток рідного краю.

Обладнання: репродукція картини Сергія Брандта «Михайлівський собор», портрет художника.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Картини живуть своїм власним життям,

народженим душею художника.”

Вінсент Ван Гог



Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда.

  1. Чи доводилося вам бувати в художній галереї?

  2. Які картини вам подобаються?

3. Що, на вашу думку, означає урбаністичний пейзаж?

3. Чи можете ви пригадати, які саме пам'ятки історії та культури зображують

художники?

ІІІ. Мотивація навчання

1.Поясніть епіграф до уроку.

2. Чи можна словами передати красу пам’ятки історії та культури?

Сьогодні ми спробуємо зрозуміти зміст картини «Михайлівський собор» художника Сергія Брандта і висловити свої почуття, роздуми про твір мистецтва.



IV. Повідомлення теми й мети уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Розповідь вчителя про художника.


Сергій Брандт

Сергій Брандт - сучасний український художник. Він народився в Житомирі, в 1963 році. Закінчив художню школу ім. Т.Шевченка, а в 1990 р закінчив своє навчання в Національній Академії образотворчого мистецтва і архітектури, за фахом - архітектор. Професійно живописом він почав займатися з 1991 року. Працює як в техніці акварелі, так і в живописі масляними фарбами.

Його колекція картин містить не тільки види Києва, але й інших міст світу, квіти і жанрову живопис, і настінний розпис. Сергій Брандт - член Спілки художників України. Брав участь у багатьох виставках у Польщі, Чехії, Києва. Його роботи знаходяться в приватних колекціях по всьому світу.



Автор мешкає та працює в Києві.

2. Розгляд репродукції картини «Михайлівський собор». Осмислення змісту художнього полотна.


1. Що зображено на картині? Яку епоху зобразив художник?

2. Яка тема й головна думка картини?

3. Що вам відомо про Михайлівський собор?

3. Колективне опрацювання робочих матеріалів (робота з таблицею).


Історія виникнення спорудження

Згідно з думкою деяких істориків, київський князь Ізяслав Ярославич збудував монастир св. Димитрія та церкву у Києві поблизу Собору святої Софії в другій половині 1050-х років.

Через півсторіччя його син Святополк II Ізяславич збудував в 11081113 роках монастирську церкву, присвятивши її своєму архангелу Михаїлу. Можливо, що однією з причин, що спонукала князя Святополка збудувати церкву, була його недавня перемога над половцями, оскільки архангел Михаїл був заступником воїнів.

Під час монгольської навали в 1240-х роках монастир зазнав відчутних втрат. В 1496 році монастир було відроджено і перейменовано з монастиря св. Димитрія на монастир св. Михаїла, відповідно до назви церкви, збудованої Святополком. Після численних відбудов та розширень впродовж XVI ст. монастир став одним з найбільших та найбагатших монастирів України.

1655 року за сприяння гетьмана Богдана Хмельницького було покрито міддю та позолочено верх церкви Архистратига Михаїла Золотоверхого монастиря у Києві.

У середині XIX — на початку XX століття формується комплекс келії Михайлівського відділення (1849–1852), готель для прочан, келії півчих, келії Варваринського відділення, дві будівлі готелів для прочан (1902–1903 та 1907–1908).





Зруйнування і відновлення пам’ятки історії та архітектури.

У 1922році Михайлівський монастир було ліквідовано. У 1934–1936 Михайлівський Золотоверхий собор, дзвіниця та частина інших споруд монастиря були знесені у зв'язку з проектом створення на цьому місці урядового центру. Перед знищенням унікального ансамблю української архітектури, була проведена дослідницька робота. Фрески, мозаїки були перевезені до музеїв Москви, Ленінграду (Санкт-Петербургу), Новгорода та інших міст СРСР. Мозаїчну композицію «Євхаристія» було перенесено до Софійського собору. Багато смальтового розпису потрапило до Лаврського заповідника. Урядовий центр на місці Михайлівського Золотоверхого собору так і не збудували!

В роки Другої світової війни деякі фрески були вивезені до Німеччини, звідки вони потрапили до Ермітажу у Ленінграді , а деякі фрески збереглися в Софії Київській.

Одним з ініціаторів відбудови Михайлівського Золотоверхого монастиря був Олесь Гончар, меморіальну дошку якому було відкрито 17 травня 2011 року на будівлі собору .

9 грудня 1995 року Президент Леонід Кучма видав указ про відбудову Михайлівського Золотоверхого монастиря.

Собор відновлено до 2000-річчя Різдва Христового, а відкрито на День Києва 1998 року.

У лютому 2001 року чотири фрагменти фресок XII століття Михайлівського Золотоверхого собору, що зберігалися в Ермітажі, були передані Україні.

На стіні собору було встановлено меморіальну дошку на честь Олеся Гончара, який був одним із перших ініціаторів відбудови собору.Влітку 1997 року на Економічній брамі Михайлівського Золотоверхого собору було відкрито меморіальну дошку з бюстом Миколи Макаренка, який у 1934 -1936роках захищав історичну пам’ятку від зруйнування.


Автори відновленого собору. Загальна характеристика собору.

Головний архітектор проекту відтворення Михайлівського Золотоверхого собору — Юрій Лосицький. У відновленні розписів інтер'єру брали участь українські митці. Архітектурний ансамбль включає соборний храм на честь Архангела Михаїла в стилі українського бароко, а також трапезну з церквою Іоанна Богослова (1713) і дзвіницю (1716-1719 роки). 

Загальна площа мозаїк, які збереглися, - 45 кв. м. Напису на мозаїках собору зроблені старослов’янскою мовою. Крім мозаїк і фресок, збереглися дві шиферних плити кінця 1 ст. з рельєфним зображенням вершників.



Стиль.

Біля цієї одягненої в барокові шати будівлі, яка прикрашає центр Києва, не відчуєш подиху далекої минувшини, не торкнешся мурованих із плінфи дев’ятсотлітніх стін. Зайшовши усередину, не зустрінешся зі спрямованими на тебе з далекого ХІІ ст. поглядами святих, розмальованих богомазами на стінах, стовпах, склепіннях,бо тут все нове.  Собор – це відновлена найяскравіша пам'ятка у стилі бароко. Їй характерні всі найголовніші риси цього архітектурного напрямку: парадність, мальовничість і ефектність архітектурних форм, велика кількість і різноманітність декору, позолоти, легкість і динамічність силуету.

Внутрішнє оформлення Михайлівського собору.

Зараз Михайлівський собор - один з головних храмів Української Православної Церкви Київського Патріархату. 

У дзвіниці діє музей монастиря, у якому можна оглянути оригінальні фрагменти інтер’єру древнього собору (шиферна різьблена плита зі святим воїном-вершником XI ст., мідний позолочений горельєф Архістратига Михаїла XVII-XVIII ст., срібні Царські врата 1811 р. тощо). Також відвідувачі мають змогу забратися на верхівку дзвіниці, звідки можна побачити весь центр Києва, в тому числі дуже гарний краєвид Софійського собору, який стоїть навпроти





4. Бесіда за питаннями.

–У яку пору року зображено Михайлівський собор? Яку кольорову гаму використав художник у своїй картині?

– За допомогою яких деталей досягається велич і цілісність цієї пам'ятки?

– Описати фасад Михайлівського Золотоверхого собору, його бані, оформлення центрального входу.

– Що найбільше привертає вашу увагу в описі собору?

– Які почуття й настрої викликає у вас пам'ятка?



5. Словникова робота.

Фасад – зовнішній, лицьовий бік будівлі, що звичайно виходить на вулицю.

Горельєф - вид скульптури, високий рельєф, у якому зображення виступає над площиною фону більш як на половину свого об'єму. Горельєфи із каменю, бронзи та інших матеріалів часто використовуються як декоративні елементи в архітектурі

Баня – опуклий дах, що має форму півкулі; купол.

Архістратиг - архангел в християнстві.

Трапезна - столова кімната у монастирях.

Сандрики - невеликий карниз часто з фронтоном над вікном чи дверима

6. Образне конструювання.

Робота з таблицею

Запишіть назви предметів, детально виписаних художником на картині («дане»).

До «даного» допишіть «нове» – назви ознак зображених предметів.


Дане

Нове


Будівля дзвіниці

триповерхова, струнка, вишукана, стрімкої форми.

Сходи

Широкі, кам’яні.

Фасад дзвіниці

Три поверхи споруди прикрашені прямокутними вікнами на фасадах приділів, оздоблені тонкими напівколонками та сандриками у вигляді розірваних трикутних фронтончиків. Аналогічні вікна на другому ярусі дзвіниці. Спільним елементом оздоблення собору й дзвіниці була також чотирипелюсткова форма прорізів у напівфронтонах західного фасаду приділів і на третьому ярусі дзвіниці.


Стіни

Пофарбовані білими та блакитними кольорами, мають місце золоті інкрустації.

7. Складання усного твору-опису Михайлівського собору за картиною в публіцистичному стилі.

VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжіть фрази.


  • Сьогодні на уроці мені вдалося (не вдалося)…

  • Одержані знання допоможуть мені…

VІІ. Домашнє завдання

Скласти письмовий твір-опис пам'ятки культури в публіцистичному стилі за картиною Сергія Брандта «Михайлівський собор».

Література

1.Бондар О.С. Рідна мова. Письмові творчі роботи: коментарі та зразки. 8 - 9 кл. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2006. - 88 с.


2.Лябук Н.Д. Українська мова. Тексти для аудіювання. 5-11класи. // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http: //sadoveschool.edukit.kiev.ua/z_dosvidu_roboti/uroki_ukrainsjkoi_movi/ testi_dlya_audiyuvannya/

3.Настечко Т.Г. Контрольне аудіювання та читання мовчки. 5-8кл. // [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://files.khoroshkivska-serednya-shkola8.

4.Омельчук С.А. Українська мова. 8кл./ Омельчук С.А., Ляшкевич А.І.–Х.: «Основа», 2012. –104с.( Серія «Мій конспект»)

5.Павлюк С.П.Українське народознавство: Навчальний посібник / За ред.Павлюка С.П., Горинь Г.Й., Кирчіва Р.Ф. – Львів:Фенікс,1994. – 12.

10.Плани конспекти уроків. // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nayrok.com.ua/plankonspekt/ukrmova-8-klas/1294-plan-konspekt-zvyazne-movlennya-osoblivost-budovi-opisu-pamyatok-storyi-ta-kulturi-usniy-vibrkoviy-perekaz-rozpovdnogo-tekstu-z-elementami-opisu-pamyatki.html

6.Потапенко О.І. Збірник диктантів, переказів з української мови. –К.:«Зодіак-ЕКО»,1995. – 367.

7.Соколовська С.С.Українська мова. Розвиток мовлення: 8 клас (12-річна школа. Поглиблене вивчення.)/ – Віньківці, 2010. – 118с.

8.Тексти для навчального читання мовчки. 8кл. // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mirvol.at.ua/publ/83-1-0-353



9.«Український національний одяг». // [Електронний ресурс]. – Режим доступу :

http://etno-vyshyvanka.kiev.ua/uk/4635_staty/view/4024/Ukrajinskij_natsionalnij_odjag.htm
Каталог: doc -> files -> news -> 580
580 -> Урок з історії у 6 класі Тема. Александр Македонський
580 -> Сценарій «Шлях до Тараса»
580 -> Методичні рекомендації щодо викори­стання творчих завдань, як необхідної умови органі­зації ефективної пізнавальної діяльності на уроках етики 6
580 -> Тип уроку: інтегрований урок українська мова (читання), музика, образотворче мистецтво. Тема уроку
580 -> План уроку тема програми: Робота в графічному редакторі PhotoShop Тема уроку : Робота зі шарами у графічному редактор PhotoShop
580 -> Дистанційне навчання Напрямок прикладної спрямованості модулів
580 -> Сценарій бібліотечного уроку для учнів початкових класів
580 -> Линник А. М. вчитель загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №10 Черкаської міської ради Черкаської області Тема. Усний стислий переказ тексту публіцистичного стилю Мета
580 -> Подорож чумацькими шляхами


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка