Літосфера




Сторінка1/7
Дата конвертації18.05.2017
Розмір1,59 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7
Розробки конспектів уроків для 6-го класу на тему «Літосфера»

Вчителя географії Танчин Галини Григорівни

(Загадки-вірші та казки використані на уроках власні)
Зміст
Урок № 1. Літосфера. Внутрішня будова Землі……………………………………….2

Урок № 2. Літосферні плити. Їх рухи ………………………………………………….7

Урок № 3. Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори. Землетруси….12

Урок № 4. Вулканізм та супутні йому явища………………………………………...19

Урок № 5. Геологічний час Землі……………………………………………………...25

Урок № 6. Зовнішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори………………….29

Урок № 7. Мінерали та гірські породи, що складають земну кору………………….34

Урок № 8. Основні форми рельєфу Землі. Рівнини…………………………………..41

Урок № 9. Основні форми рельєфу Землі. Гори………………………………………45

Урок № 10. Рельєф дна Світового океану……………………………………………..52

Урок № 11. Унікальні форми рельєфу. Охорона надр Землі………….……………..56
Урок №12. Рельєф та корисні копалини Стрийщини………………………………...60

Урок № 13. Тектонічна будова України……………………………………………….66



Тема 1. ЛІТОСФЕРА. Внутрішня будова Землі
Мета: формувати в учнів загальні уявлення про внутрішню будову Землі та літосферу, ознайомити учнів з поняттями ядро, мантія, астеносфера, земна кора, літосфера; розвивати вміння працювати із схемами підручника та картами атласу, сприяти формуванню пізнавального інтересу до теми, що вивчається.

Обладнання: атласи, схеми підручника

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Зміст уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Про Землю, ви дізналися багато, вивчаючи у 5 класі тему «Всесвіт».



«Сітлофор» (зелені картки – так, червоні – ні)

  1. Земля має круглу форму.

  2. Земля належить до Сонячної системи.

  3. Вона є п’ятою планетою від Сонця

  4. Земля має два супутники.

  5. Це планета, у якої найбільші розміри.

  6. Тільки на нашій планеті є життя.

(Твердження, які викликали заперечення, обговорюються в класі у формі дискусії)

А зараз спробуємо відповісти на такі запитання:

1. Чому Всесвіт для людини залишається загадкою до сьогодні?

2. Який вік нашої Землі?

3. Що вам відомо про походження Землі?

4. Чи достатньо добре людина вивчила Землю?

5. Які геосфери ви вже розглядали у 5 класі?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Людина здавна прагнула до зірок, цікавилась небесними світилами, яким надавала божественної сили. Але також вона хотіла дізнатись таємниці підземного світу. Не маючи можливостей для досконалого вивчення висот та глибин Землі, людина вдавалась до фантазії. Так у древній Греції люди вірили в існування могутнього бога вогню – Гефеста та його помічників титанів. Виверження вулкана Етна пов’язане саме з його роботою. Древні римляни свого бога називали Вулканом.

Пройшло багато часу, поки люди дізналися про надра Землі.

То що ж спонукало їх вивчати таємниці цих надр, як змінювалося уявлення про внутрішню будову нашої планети з часом і що нам вже відомо на сьогодні?

Саме про те ми і поговоримо на уроці.

ІY. Вивчення нового матеріалу

Хоча дані про літосферу не є старими, все ж близько 450 років до н.е. древній філософ Емпедокл висунув припущення про те, що внутрішні частини Землі знаходяться в розплавленому стані. Доказом цього він вважав діючі вулкани і гейзери. Він загинув, вивчаючи Етну.

Німецький дослідник А. Кріхер, що жив у ІVІІ ст., вважав Землю твердим тілом з величезними порожнинами всередині. На його схемі уявного розрізу Землі порожнини були з’єднані між собою каналами і заповнені в глибині вогнем, а ближче до поверхні – водою і повітрям.

Англійський вчений Д. Вудворд (ІVІІ – ІVІІІст.) уявляв, що Земля всередині заповнена водою, яка каналами з’єднана з морями і океанами.

Та згодом ці популярні припущення виявились далекими від правди.

Про те, що знаходиться всередині Землі, ми знаємо досить мало. Найглибша свердловина не досягла ще й 15 км., тоді як радіус Землі сягає близько 6000 км. Якщо порівняти нашу планету з курячим яйцем, то ця свердловина навіть не пробурила половини товщини шкарлупи. Навіть уявляючи Землю яблуком свердловина не проколює його тоненької шкірки

То що ж виходить? Невже ми вивчаємо в школі те, що навіть не доведено науковцями?

Виявляється, що ні. Хоча й дістатись у глиб Землі не можливо через підвищення температури ( кожні 33 м вглиб на 1° С), проте досягнення у геофізиці дозволили визначити внутрішню будову Землі за допомогою сейсмічних хвиль, які поширюються з різною швидкістю в різних речовинах.

Геофізики на поверхні або на певній глибині здійснюють вибухи. Спеціальні, дуже чутливі прилади записують, з якою швидкістю поширюються коливання всередині Землі. За цими записами і визначають, які гірські породи знаходяться на глибині. Адже швидкість їх коливання різна у різних речовинах. Роблять це за допомогою спеціальних таблиць.

Завдяки геофізиці ми й не будемо вивчати припущення, а тільки факти.



Бесіда

А зараз розглянемо та охарактеризуємо схему «Будова земної кори» (атлас).



Питання з використанням схеми внутрішня будова Землі:

  1. З яких основних шарів складається наша планета?

  2. Чим різняться ці шари між собою?

  3. Як називається перший шар від поверхні Землі до глибини 5 – 80 км.?

  4. Під верхнім шаром до глибини 2000 км. знаходиться більш щільна, але пластична речовина. Як називається цей шар?

  5. Яку назву носить земна кора разом з верхньою частиною мантії?




Графічний конспект:



Ядро – щільність 10-14 5 г/cм³ (велика); загадка для науки, зовнішнє – в розплавленому, рідкому стані; внутрішнє - тверде

Матія – щільність 3,3 – 5,5 г/cм³, займає 83% об’єму Землі; – в розплавленому стані, через великий тиск є твердою, хоча й розпечена.

Земна кора – щільність 2,6-2,9 г/cм³, В горах потужність – 70 км, на рівнинах – 40 км, в океанах – 5 – 10 км Найглибша свердловина – 12600 м


Літосфера =земна кора +мантія; товщина 50 – 200 км, плаває по астеносфері.
До глибини близько 30 км. Земна кора складена переважно з товщі піску, глини, вапняку, граніту та інших порід, які трапляються на земній поверхні. Ця товща і носить назву «земна кора», вона надзвичайно тонка і займає всього 1,5 % об’єму і 0,8 % маси Землі.

Нижче – найбільша частина планети, що займає 4/5 її об’єму – мантія («покривало»), яка тягнеться майже на 3000 км. Перебуває у твердому стані, окрім верхньої частини – астеносфери («слабка куля»).

На глибині 2900 – 3000км. відбувається різкий стрибок у швидкості поширення хвиль і визначили, що там знаходиться ядро. Воно складене з речовин, які поводяться як рідкі чи газоподібні.

Запитання: На які частини поділяється ядро? Чому?

А зараз спробуємо розв’язати задачу. Але перш ніж ми це зробимо, пригадаєм , як змінюється температура з глибиною? Від чого залежить температура землі на поверхні?

Отже, температура землі не залежить від погоди з глибини 10м, (іноді 20 – 30м.) тут вона становить 7˚С. Це слід враховувати при розв’язанні задач.
Розв’яжіть задачу:

1. Тато Андрійка працює у шахті Донбасу. Він казав, що пласти вугілля видобувають з глибини 1023м. Яка температура у шахті?

33м – на 1°

1033-10=1023;

1023:33=31;

7°+31°=38°С.

Відповідь: у шахті Донбасу температура становить 38*С
2. Брат Оленки працює у шахті Зарічна Сокальського району, що у Львівсько-Волинському басейні. Тут глибина залягання пластів 505 м. Визначіть температуру у шахті?

505-10=495;

495:33=15;

15°+7°=22°С.

Відповідь: у шахті температура становить22˚С.
3. Розрахуйте, чи можна пробурити свердловину до глибині 25км?

25км=25000м;

24991-10=24981м;

24981:33=757˚С;

757°+7°=764˚С.

Відповідь: це не можливо, так як температура на цій глибині занадто висока.

Літосфера – це шар Землі, який найкраще вивчений людиною. Він, як виявилось, не однорідний. Окрім того, материкова і океанічна земна кора відрізняється. Розгляньте малюнок «Будова земної кори».

З яких шарів складається материкова земна кора?

З яких шарів складається океанічна земна кора?

Товщина земної кори неоднакова: під високими горами вана становить75 – 80 км;

під рівнинами товщина становить – 30 – 40 км;

океанічна земна кора має потужність 5 – 10 км.

Ми вивчили внутрішню будову Землі. А з нею пов’язано багато запитань, важливих для всього людства. Як передбачити землетруси? Де і як шукати корисні копалини? Чи рухаються материки?

Сейф із літописом, де містяться відповіді на ті та інші запитання закопаний глибоко від поверхні Землі. Його вивчити – значить отримати інформацію про речовини та енергію Земних глибин. І це велике досягнення, можливо, призначене для виконання саме вами.


Y. Закріплення нового матеріалу.

«Відгадай загадку»

В глибині воно яріє,

Очевидно, червоніє.

Підставляє всім плече,

І пече, пече, пече…

Словом, як жовток в яйці,

Та не втримати в руці.



Я









Дивна, напівміфічна:

Отака собі, пластична.

Водночас вона тверда,

Хоч тече, немов вода,

Бо розжарена страшенно.

Всі це знають достеменно.


М















У яйці є шкаралуща,

Шкіра різна, всюдисуща.

Ну а ця – праматір всіх,

І не знати її гріх


З




























(Степан Пальчевський)

«Мікрофон»

Ми розглянули поняття «Літосфера». Ваше завдання коротко назвати ознаки, що її характеризують, передаючи мікрофон один одному.


І. Підсумок нового матеріалу.

YІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §21, ст.69-70,72.;

Схема внутрішньої будови Землі у зошит, розв’язати задачу:

Визначіть температуру гірських порід на дні найглибшої свердловини (глибина 12600м).

Визначіть температуру у шахті «Степова» Львівсько-Волинського басейну. Відомо, що глибина шахти 540 м.

Тема 2. Літосферні плити. Їх рухи.

Мета: формувати первинні знання про літосферні плити, види руху літосферних плит; навчити розпізнавати землетруси за силою; розвивати уміння роботи з картами та схемами атласу з визначення районів виникнення землетрусів; виховувати в учнів правильне поводження під час землетрусів.

Обладнання: карти та схеми атласу, підручники, великі аркуші паперу, маркери.

Тип уроку: комбінований.

Зміст уроку

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань та вмінь

«Експрес-опитування». Взаємоперевірка.

Учні відповідають письмово на питання, обмінюються роботами. Вчитель зачитує правильні відповіді, учні перевіряють і виставляють оцінки один одному. (Робота в парах).


  1. Земна кора це …

  2. Літосфера складається з ...

  3. Потужність літосфери становить …

  4. Об’єм мантії від всього об’єму Землі становить …

  5. Температура мантії в нижніх шарах …

  6. Астеносфера це …

  7. Ядро складається з …

  8. Зовнішнє ядро поводиться як …

  9. Материкова Земна кора складається з …

  10. Океанічна земна кора відрізняється від материкової тим, що …

«Інтелектуальна розминка»

  1. В який спосіб учені визначили різнорідність шарів земної кори?

  2. До якого шару Землі належить астеносфера? У чому відмінність речовини астеносфери від речовини мантії?

  3. Як ви гадаєте, чи завжди поверхня Землі була такою, якою бачать її сучасні люди?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

«Реальна казка»

Чи знаєте ви, що жителі нашої планети, в тому числі і ми, Українці, навіть цього не усвідомлюючи, плавають по «Пластичному океані» на велетенських кораблях? Ці кораблі то поглинаються, то піднімаються вгору могутніми хвилями кам’янистої маси. Всі живуть своїм життям, і мало хто цікавиться, куди мандрує корабель.

Ви скажете – вигадана історія! Та все ж, можливо, вам доводилось бачити сліди морського прибою на кримських скелях, які знаходяться далеко від берега? А чи ви чули про залишки міста Херсонес, затопленого морськими водами?

Розвиток науки дає можливість пояснювати загадкові рухи, про які людина здогадувалась давно. Штучні супутники, які стали великими помічниками у вивченні космосу, зафіксували рухи материків по океану.



Сьогодні на уроці на вас чекає багато відкриттів, за допомогою яких ви зможете пояснити, чому одні ділянки земної кори піднімаються, інші опускаються.

IV. Вивчення нового матеріалу

Ви вже знаєте про внутрішню будову Землі, про будову літосфери. А сьогодні ви ознайомитесь із теорією руху літосферних плит.



Робота з атласом.

1. Розгляньте схеми «Дрейф материків». Які зміни відбувались на Землі в період її формування?

2. Наскільки добре ми знаємо карту? Спробуємо проаналізувати карту літосферних плит.



  • Скільки великих літосферних плит нараховується на Землі?

  • Назвіть їх.

  • З якою швидкістю та в якому напрямку рухаються Євразійська, Африканська, Північно-Американська, Індо-Австралійська плита?

  • Назвіть плити, що рухається найповільніше? Найшвидше?

  • Чи правда, що Австралія «відпливає» від Індійського океану до Тихого?

  • Чи у майбутньому можливе повне від’єднання Африки від Євразії?

  • Куди рухається Північна Америка?

  • Розгляньте карту рельєфу та літосферних плит. Скажіть, чи можна Кримські гори та гори Середньої Азії назвати «родичами»?

«Карусель»

Кожен учень обирає собі кружечок чорного, синього, червоного або зеленого кольору. учні з однаковими кружечками стають учасниками однієї групи.

Кожна група отримує картку з одним запитанням. Вона повинна швидко відповісти на питання користуючись атласом і підручником. Потім передати картку наступній групі. (Групи пишуть маркерами відповідного кольору на кожній картці.)

І картка: назвіть материкову та океанічну плиту, які сходяться. Які форми рельєфу утворюються при цьому.

ІІ картка: знайдіть дві плити одного походження (материкового або океанічного), які сходяться. Які форми рельєфу утворюються при цьому?

ІІІ картка: назвіть плити, що розходяться. Які форми рельєфу утворюються при їх розходженні?

ІY картка: визначіть вертикальні рухи Землі, їх наслідки.

До яких висновків ви дійшли, виконавши цю роботу?



Отже, розгляньте графічний конспект:



При піднятті магми вгору літосферні плити розходяться. Результат – зменшення тиску на астеносферу, вихід магми на поверхню.

При опусканні магми літосферні плити стикаються. Результат – зминання у складки, занурення плит (океанічних) у нижчі шари Землі, розплавлення.



На Землі відбуваються як горизонтальні так вертикальні рухи. Але вони не помітні людині, так як дуже повільні. Проте, іноді трапляються і «стрибки», які супроводжуються землетрусами.

Вертикальні рухи відбуваються дуже повільно, але повсюдно і постійно. Підняття змінюються опусканнями і навпаки. Тому вертикальні рухи називають коливальними Під час рухів у земній корі утворюються розломи, тріщини та зсуви.

Учні розглядають схеми, дають коротку характеристику.

V. Закріплення вивчених знань

А зараз перевіримо, що ви запам’ятали з нашого уроку. Для цього ви розгадаєте загадки:



Жив колись гігантський кит,

Ніс на собі материк

Був єдиним, що за панацея?

Називався він……(Пангея)
Розділилася вона,

І тепер їх було два

Один на півночі, та не Євразія,

Ім’я його просте – ……(Лавразія)
А інший – він на півдні розмістився,

Пізніше, кажуть, дуже поділився,

Та був величний пан, чи себто панна,

Й ім’я її чи знаєте? – ……(Гондвана)
Якби ви жили десь сто тисяч літ,

Тоді б побачили, як змінюється світ:

Пливуть материки, пірнають, піднімаються,

І як міста у водне царство заховаються

Без катастроф, вони є не помітними

Назвати можна їх ще довголітніми

Горизонтальні, вертикальні і довільні

Ці рухи непомітні звуть …… (повільні)

Учням пропоную розглянути тектонічну карту Європи. (мал.)
«Стежинка у Батьківщину»

(учні відповідають на запитання використовуючи карту)

  1. На якій літосферній плиті знаходиться Україна, наша область, район?

2. Куди ми пливемо?

3. Чому ми не відчуваємо зіткнення нашої, Євразійської плити з Африканською?

4. Які процеси відбуваються в результаті зіткнення?

5. У якій частині України бачимо розривні порушення Землі?

6. Які форми рельєфу є результатом таких порушень.


      1. Підсумок уроку

Внутрішні процеси Землі відбуваються у її надрах.

До внутрішніх процесів землі належать вертикальні та горизонтальні рухи земної кори, а також розривні рухи.



Літосферні плити.
Заключне слово вчителя

  • Земна кора складається з величезних блоків — літосферних плит, що рухаються одна відносно одної.

  • Розрізняють підземні горизонтальні й вертикальні рухи літосферних плит та швидкі розривні — землетруси.

  • Вивчення рухів літосферних плит дає ученим можливість складати прогнози щодо того, на яких територіях та якого масштабу землетруси можливі.

VII. Домашнє завдання

  • Опрацювати § 22;

  • Придумати два творчі запитання, пов'язані з темою уроку.


Тема 3. Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори. Землетруси.

Мета: формувати та поглиблювати знання про внутрішні сили Землі , а зокрема про землетруси та райони їх поширення; розвивати уміння роботи з картами та схемами атласу, визначення районів поширення землетрусів;

Обладнання: фізична карта півкуль, карти та схеми атласу, підручники,

Тип уроку: комбінований.

Зміст уроку



I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

1. Літосфера складається з велетенських блоків, які називають:



а) кіркою землі;

б) літосферними плитами;

в) материками.

2. Унаслідок зіткнення літосферних плит на суходолі виникають:



а) моря;

б) западини;

в) гори.


3. Вулкани утворюються в результаті:

а) стикання двох однакових плит;

б) розходження плит;

в) горизонтального переміщення плит.



4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:

а) в епіцентрі;

б) у вогнищі землетрусу;

и) у мантії.

5. найдавніший материк називався

а) Лавразія;

б) Пангея;

в) Антарктида.

6 . Материк, що є предком Південної Америки називають

а) Лавразія;

б) Гондвана;

в) Пангея.

7. Підняття ділянки Землі відносно інших це:

а) горст;

б) грабен;

в)зсув.



8. Пригадайте, які рухи здійснюють літосферні плити.

9. Якими силами зумовлюються рухи літосферних плит?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Колись давно люди не розуміли причини землетрусів. Грецькі селяни вважали, що землетрус – це руйнування будівель підземних велетнів, які, маючи неймовірну силу, глибоко під землею споруджували собі помешкання, кладучи скелю на скелю. Іранці й таджики пояснювали землетруси витівками злих духів, які живуть у надрах Землі. Та ви, мабуть не раз чули про землетруси з повідомлень у новинах і уявляєте, що це таке.

Чому вони виникають, які бувають і де найчастіше відбуваються? Саме на ці питання ми сьогодні на уроці отримаємо відповіді.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота з підручником.

Знайдіть і зачитайте з підручника означення терміну «Землетрус».



2. Гронування.

Назвати слова та фрази, що спадають вам на думку щодо заданої теми



Очікувані результати:

Коли всі фрази будуть записані спробуємо скласти розповідь про землетрус, використовуючи записані слова.



3. Бесіда.

Про які землетруси ми говорили?

Землетруси завжди були найстрашнішим лихом для людини. Вони розпочинаються зненацька, відбуваються блискавично і мають велику руйнівну силу. Сильні землетруси називають катастрофічними.

Проте не всі землетруси є сильними, деякі з них навіть не відчуваються людиною.



Чому відбувається землетрус?

Землетруси відбуваються через внутрішні сили Землі, які рухають літосферні плити. В результаті утворюються глибинні розриви земної кори, яка миттєво зрушується. За секунди товщі гірських порід змішуються на кілька сантиметрів або навіть метрів у горизонтальному чи вертикальному напрямку. Це спричиняє раптовий підземний поштовх.

Розгляньте малюнок у підручнику та дайте характеристику будови землетрусу.

4. Запишіть в зошитах визначення термінів «епіцентр», «гіпоцентр».

Осередком землетрусу (гіпоцентр) – місце розриву. Виникає на різних глибинах (30-60 км, а інколи до 700 км.) Від осередку в усі боки поширюється потужна сейсмічна хвиля., яка призводить до здригання гірських порід в надрах та руйнування будинків. Поширюються коливання гірськими породами дуже швидко — до 7 км/с.

Епіцентр (над гіпоцентром) землетрусу (з грецької «епі» — над). В епіцентрі сила поштовхів найсильніша. З віддаленням від нього вона зменшується, Сейсмічна хвиля охоплює величезні площі. Землетрус у Карпатах (7 –8 балів) відчутний в Москві.

Шкала сили землетрусів

Сила у балах

Характе-ристика землетрусів

Зовнішні вияви землетрусів

1-3

Слабкі

Відчутні окремими тваринами (риби, собаки, коти, коні, ведмеді). Людиною не відчуваються.

4-5

Відчутні

Добре відчутні в приміщеннях. Б'ється або дзвенить посуд, тріскають шибки у вікнах. Надворі майже не відчутні

6-7

Сильні

Руйнуються старі будови. Зміщуються важкі меблі. Обсипається штукатурка

8

Руйнівні

Падають фабричні димарі, частково руйнуються кам'яні будови. Змінюється рівень води в криницях

9

Спустошливі

Руйнується більшість будов. Розриваються підземні трубопроводи. Великі тріщини на земній поверхні

10

Знищувальні

Викривляються залізничні рейки. Безліч тріщин на поверхні. Вода водойм затоплює береги

11

Катастрофічні

Завалюються мости. З'являються широкі тріщини на поверхні. Підземні трубопроводи і всі будинки повністю руйнуються.

12

Дуже катастрофічні

Предмети підкидаються у повітря. На поверхні землі утворюються хвилі. Дуже змінюється рельєф місцевості.

Унаслідок катастрофічного землетрусу 1960 р. у Чилі (Південна Америка) обрушились гори і перекрили шлях річкам, утворилися западини, почали діяти вулкани, їх вогненна лава розтікалася в усі боки. І це неповний перелік наслідків землетрусів.

Залежно від причин і місця виникнення, землетруси поділяються на:



  • Тектонічні (бувають найчастіше – близько 1 млн.)

  • Вулканічні

  • Моретруси (великі ділянки дна можуть швидко опуститися. Це cпричиняє потужні хвилі - цунамі що. досягаючи берегів, відбиваються від них і рухаються у зворотному напрямку

5. «Пошуки сейсмологів»
  1   2   3   4   5   6   7


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка