«луганский учебно-воспитательный комплекс №31» икт на уроках украинского языка и литературы




Сторінка1/3
Дата конвертації02.03.2019
Розмір1,08 Mb.
  1   2   3
ГОСУДАРСТВЕННОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ

«ЛУГАНСКИЙ УЧЕБНО-ВОСПИТАТЕЛЬНЫЙ КОМПЛЕКС № 31»



ИКТ на уроках украинского языка и литературы

(конспекты уроков)

Автор:

учитель высшей категории

Бондаренко Людмила Григорьевна



Зміст
Правила вживання апострофа (5 клас)

Підготовка до твору-опису природи за власними спостереженнями «Мелодія осені» (6 клас)


Євген Гуцало. «Сім'я дикої качки». Сюжет, особливості композиції. Проблематика твору (7 клас)
Людина і світ природи крізь призму моральних проблем за твором Євгена Гуцала «Сім'я дикої качки» (7 клас)
Роль поета та поезії в житті суспільства. Проблема морального вибору людини та розуміння нею життєвих цінностей у поемі «Давня казка » Лесі Українки. Образи твору (8 клас)
Свіча великого Кобзаря . Шевченко - поет і художник.

(9 клас)


Вступ
Використання комп’ютера та Інтернету, уміння знаходити потрібну інформацію, застосовувати її – це потреба нашого часу і суспільства, у якому ми живемо.  
    XXІ століття зумовлює пошук альтернативних шляхівосвіти. Отже, необхідно забезпечити формування знань, умінь та навичок учнів новими засобами навчання.

Одним із таких є навчання з використанням інформаційних технологій (ІТ). Школярам необхідно дати можливість вивчати світ не лише за допомогою підручників, а й за допомогою ІКТ та мультимедії, адже діти звикли сприймати навколишнє середовище весело, безпосередньо. Вплив на зорові й слухові рецептори сприяє кращому запам’ятовуванню матеріалу. 

Мультимедійні технології передбачають взаємодію візуальних і аудіоефектів під керівництвом програмового забезпечення. Це, звичайно, дає великі можливості школярам для творчості. 


5 клас
Тема уроку. Правила вживання апострофа
Мета уроку –

навчальна: сформувати знання учнів про правила вживання апострофа;

вивчити правопис слів із апострофом;

удосконалювати орфографічну й пунктуаційну грамотність;

розвиваюча: розвивати творчі здібності учнів;

уміння отримувати необхідну інформацію шляхом дослідження, самостійного пошуку;



виховна:виховувати любов і повагу до рідної мови.
Очікувані результати –

учні повинні знати правила вживання апострофа;

учні повинні вміти правильно вимовляти та писати слова із апострофом; пояснювати вивчену орфограму за допомогою правил; знаходити, аналізувати й виправляти помилки; творчовикористовуватисамостійноотриманізнання.

Тип уроку:нестандартний.
Форма уроку: презентація проекту «Мандрівка орфографією».
Обладнання: картки з індивідуальними завданнями, підручники, аудіовізуальнийматеріал (слайди), тести в комп’ютерному форматі, поезія Д. Білоуса.
Методи і прийоми: метод «Мікрофон», бесіда,ігри «Лови помилку»,«Знайди третє «зайве»,«Впізнай і запиши фонетично», графічнарозминка, лінгвістична казка.
План уроку

І. Організація учнів до уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Слово вчителя

2.Ознайомлення із завданнями, які виконували десятикласники, готуючись до створення проекту «Мандрівка орфографією»

ІІІ. Актуалізація опорних знань



Лінгвістична казка

IV. Оголошення теми та мети уроку



Маршрут мандрівки

V. Осмислення і засвоєння вивченого



Зупинка 1. Знайомство з апострофом

Зупинка2. Опитування

Зупинка.3. Дослідження-пошук

Зупинка.4. Тренувальні вправи літературного характеру

( Робота з індивідуальними картками)
VІ. Закріплення і узагальнення вивченого


  1. Гра «Знайди третє «зайве»

  2. Графічнарозминка

  3. Гра «Впізнай і запиши фонетично»

  4. Гра «Лови помилку»

  5. Тестування із теми «Апостроф» ( у комп’ютерному форматі)

VІІ. Підсумок уроку

Бесіда

VІІІ. Рефлексія. Оцінювання учнів



Інтерактивний метод «Мікрофон»

ІX. Домашнє завдання


ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організація учнів до уроку

(Привітання, побажання хорошого настрою)


Вчитель. Це урок нестандартний. У ролі вчителя сьогодні – десятикласники, які працюватимуть з вами-п'ятикласниками. Вони заздалегідь провели опитування серед вас, підготували для вас цікаві завдання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя. (Читаю поезію Д. Білоуса)

Якщо з українською мовою

В тебе, друже, не все гаразд,

Не вважай її примусовою,

Полюби, як весною ряст.

Примусова тим, хто цурається,

А хто любить, той легко вчить:

Все, як пишеться,

В ній вимовляється, -

Все, як пісня, у ній звучить.

І журлива вона, й піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ній Шевченкова й Лесина,

І Франкова у ній душа.

Дорожи українською мовою,

Рідна мова - основа життя.


  1. Ознайомлення із завданнями, які виконували десятикласники, готуючись до створення проекту «Мандрівка орфографією»

    1. Мета проекту

{ДОСЛІДИТИ ПРАВИЛАВЖИВАННЯ АПОСТРОФА

{ ВИВЧИТИ ПРАВОПИС СЛІВ іЗ АПОСТРОФОМ

{ ОТРИМАТИ ЦІКАВІ ВІДОМОСТІ ПРО АПОСТРОФ

{ ФОРМУВАТИ ОРФОГРАФІЧНІ НАВИЧКИ

{ РОЗВИВАТИ ТВОРЧ ЗДІБНОСТІ УЧНІВ

{ ВИХОВУВАТИ ЛЮБОВ ДО РІДНОЇ МОВИ




    1. План виконання проекту

  • Зібрати необхідну літературу з теми

  • Обговорити питання для дослідження в групі

  • Дослідити особливості правопису апострофа

  • Знайти додаткові відомості з теми

  • Проаналізувати матеріали

  • Створити мультимедійну презентацію.


ІІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель. Діти, пригадайте, який розділ мовознавства вивчає правильне написання слів? (Орфографія).

- А що таке орфоепія?( Розділ мовознавства, що вивчає правильну вимову слів).


Лінгвістична казка
Вчитель. І ось одного разу посперечались сестри Орфографія і Орфоепія, кому належить Апостроф. Перша стверджувала, що – їй, інша говорила: «Ні, це мій слуга, він не буде служити нікому, крім мене!».

Сестри так розсварилися, що маленький Апостроф не витримав і втік. Ось тоді зчинився в королівстві хаос. Люди перестали розуміти один одного, почали говорити і писати неправильно, адже зник такий важливий знак. В королівство почали надходити скарги від сусідів: Фонетики, Морфології...

Сестрам стало соромно за свою нерозумну поведінку, і вони вирушили на пошуки Апострофа. Не хотів він повертатися, сказав, що і сестри, і багато дітей не знають правил його вживання. То навіщо їм Апостроф?

Тому давайте вивчимо правила вживання Апострофа і допоможемо сестрам повернути його, щоб у королівстві знову настав мир і спокій. А допоможуть нам у цьому десятикласники.


IV. Оголошення теми та мети уроку

Правила вживання апострофа.



Маршрут мандрівки


Зупинка 1

Знайомство з апострофом


Зупинка2

Опитування




Зупинка.3

Дослідження-пошук


Зупинка.4

Тренувальні вправи



V. Осмислення і засвоєння вивченого

(Учні 10 класу знайомлять п’ятикласників із апострофом )


Зупинка 1. Знайомство з апострофом

  • Я – товариш голосних,
    Та стараюсь не для всіх.
    Тільки над Є, Ї, Ю, Я
    Висить скибочка моя.

  • Пригадайте, чи завжди літери Є, Ї, Ю, Я позначають два звуки?

( Ї – завжди, Я,Є,Ю – в постпозиції після голосного, м’якого знака, апострофа, на початку слова).

Зупинка2. Опитування
Під час опитування ми виявили:


  • &Знання п'ятикласників про апостроф поверхові та вимагають уточнення

  • & “Правопис апострофа” є типовою помилкою в учнівських роботах

  • & Учні не володіють прийомами запам’ятовування основних правил правопису апострофа .


Зупинка.3. Дослідження-пошук







  • Апостроф – це графічний значок, який вживається для позначення роздільної вимови твердих приголосних







У словах українських У словах іншомовних


РЕЗУЛЬТАТИ ПОШУКУ
Апостроф в українських словахперед буквами Я,Ю,Є,Ї

Ставимо


  • *1. Після букв б,п,в,м,ф

Підказка “МАВПА БУФ”

(б'є, п'ять, арф'яр, в'юн


  • *2. Після літери р, що позначає твердий звук [р]

(подвір'я, матір'ю,довір'я)


  • *3.Після префіксів та першої частини складних слів (з'явитись. дит'ясла, пів'яблука)

  • *4. Після літери к у слові Лук'ян та споріднених слів

(Лук'янівка, Лук'яненко).
Не ставимо


  • *1. Після літер б, п, в,м,ф,якщо перед ними стоїть кореневий приголосний (крім р)

  • (цвях, свято, морквяний, але верб'я, черв'як).

  • *2. Після м'якого приголосного [р](ряска, буря, рюкзак).


Апостроф у словах іншомовного походженняперед буквами Я,Ю,Є,Ї
Ставимо



Не ставимо



Зупинка.4. Тренувальні вправи літературного характеру

( Робота з індивідуальними картками)

(Умовно клас ділиться на 4 групи, кожна група отримує вправу)
Вправа 1. Випишіть слова у дві колонки: у ліву - без апострофа;

у праву - з апострофомЯзичок, ад..ютант, дит..сла, в..йокати, О..Генрі, ик..ати, б..юро, Лук..ян, юртов..язівець, рутв..яний, сузір..я, обв..язати, ад..жика, б..ють, ін…кція, солов..ї, лл..яний, ад..ютант, Мін..юст, ад..єктив.

Ключ. Підкресліть у кожному слові першу літеру - прочитаєте слова Ліни Костенко

Вправа 2. Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з апострофом, у праву - без нього

Дит..ясла, пів..Антрактиди, комп..ютер, рутв..яний, кур..йозно, верб..я, Св..ятослав, снопи, напів..єврей, Р..єпін, св..ятописи, тьм..яно, цв..ях.


Ключ. Підкресліть у кожному словіпередостанню букву – дізнаєтеся другу назву «Поеми про море» Олександра Довженка

Вправа 3. Запишіть слова у дві колонки:

1) у яких вживається апостроф; 2) у яких не вживається апостроф

Торф..яний, етични..й, опам..ятатися, Ворб..йов, м..ясо, олі..я, духм..яний, ув..язнення, унтер..офіцер, розв..язати, вузьки..й, коль..є, об..єм, дев..ять, от..ямитись, тьм..яний, уб..є, р..яска, Оль..вія, нев..язкий, енергооб..єднання, Монтеск..є, агрооб..єднання, п..єдестал, етнозв..язки, Руж..є, М..юнхен, уз..вар.



Ключ. Підкресливши перші букви, прочитаєте початок висловлення головного героя роману «Вершники» Мусія Половця:«… браття милують згоду.
Вправа 4. Розташуйте слова у два стовпчики: в перший з апострофом, у другий без нього

М..ясо, ляль..ка, арф..яр, ін..фекція, Руж..є, ні..який, ін..єкція, св..ято, кур..йозний, ф..юзеляж, яйце - м..ясний, в..юн, інтерв..ю, авант..юра.



Ключ. Прочитавши перші букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому, отримаєте справжнє ім'я та прізвище Марка Вовчка.
Перевір себе (ключі до вправ)

Вправа №1



Ключ.«Я вибрала долю собі сама»

Вправа №2



Ключ. «Лебедина пісня»

Вправа №3



Ключ.«Тому роду нема переводу, в котрому браття милують згоду»

Вправа №4



Ключ. Марія Вілінська

VІ. Закріплення і узагальнення вивченого

Вчитель. Подякуймо нашим десятикласникам, які допомогли вам засвоїти правила вживання апострофа. Закріпимо вивчене.
1. Гра «Знайди третє зайве» слово в групах слів

1) Медв...ний, духм...яний, рум...яний;

2) дерев...яний, м...ясний, мавп...ячий;

3) рясний, бур...ян, кучер...явий.



Картка 2


  1. Графічна розминка

[соловйіний], [дзв’акнути], [п’уре], [вйокнути], [пов’ітр’а].


  1. Гра «Впізнай і запиши фонетично»



'ята) (Гравюра)



(Комп'ютер)



(Сузір’я)


  1. Гра «Лови помилку»

Тестування із теми «Апостроф» ( у комп’ютерному форматі)

(Показую написані слова, діти виправляють помилки)

Цв’ях, без’ідейний, бур'як, від’їжджати, дит'ясла, фотоз’йомка, Лукян, півєвгена, з’єднання, Св’ятослав, арфяр.


Тестування із теми «Апостроф» ( у комп’ютерному форматі)

  1. Вказати два рядки, в яких апостроф не ставиться


святий,звязок, матірю;
духмяний,півяблука, п’ять;
різдвяний,кювет, тьмяний;
вюн, мята,крякати;
зоря, пів Америки, ряска;
пюре, Мюнхен, матірю.


  1. Апостроф ставимо у словах:


пянкий Мінюст фюзеляж
міжгіря комюніке бязь


  1. Правильно написане слово




  1. Неправильно написане слово


  1. У словах: компютер, пєдестал, конюктивіт,

Лукян, півялинки, вербя, червяк

апостроф      




  1. Чим відрізняються слова: бурян і буряк?     


VІІ. Підсумок уроку

Вчитель. Діти, ми довели, що знаємо правила вживання апострофа, і хлопчик Апостроф із нашої казки повернувся до королівства. А сестри зрозуміли, що він потрібен їм обом. Тому обіцяли більше не сваритися. У королівстві знову запанував спокій, і це все завдяки вам.
Бесіда

- З якою метою вживається в словах апостроф?

- Перед якими буквами він ставиться?

- Скільки звуків тоді позначають ці букви?

- У яких словах іншомовного походження вживається апостроф ?

VІІІ. Рефлексія. Оцінювання учнів

Інтерактивний метод «Мікрофон»

Опитування «Закінчіть речення»:

на уроці я навчив(ла)ся...;

мені найбільше сподобалось… .


ІX. Домашнє завдання

1. Вивчити правила вживання апострофа.

2. Підібрати 5 речень зі словами, що пишуться з апострофом.

3. Написати лист до Апострофа.



6 клас

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка