Методичні матеріали на допомогу



Сторінка1/4
Дата конвертації03.06.2017
Розмір0.61 Mb.
  1   2   3   4
Відділ культури і туризму Яворівської РДА

Яворівська районна централізована бібліотечна система


Бийте, рвіть кайдани,

доки. дух не вмер!



Т. Шевченко


(1814-1861)

«І лине над землею Шевченкове святеє слово»
(До 200-річчя від дня народження

Т. Г. Шевченка)



Методичні матеріали на допомогу

бібліотечним працівникам району
Яворів

2014

 
«Щоб зрозуміти нам сучасне, читаймо твори



Кобзаря. В них заповіти нам – нащадкам,

Пророка, генія душа…»

(Н. Воловенко)

Вашій увазі пропонуємо методичні матеріали до святкування 200-річчя від дня народження та року Тараса Шевченка в Україні.

Інформаційно – методичний матеріал стане у пригоді як молодим спеціалістам, так і досвідченим бібліотекарям.

Матеріал упорядкували:

Завідуюча організаційно – методичним відділом: Любов Мах

Методист І категорії: Марія Коновал

Відповідальний за випуск: Марія Марків

І знову – березень… І знову линуть до нас думи геніального українського поета Т.Г.Шевченка. Традиційно український народ у цей весняний час звертається до постаті Великого Кобзаря, яка у своїй величі була, є і залишається ні з чим незрівнянною, невичерпною для людського подиву й осягнення.   

    Т.Г.Шевченко – це слава і гордість українського народу. Волею історії він ототожнений з Україною і разом з буттям рідної держави продовжується нею. Він росте і й розвивається в часі, в історії, і нам ще йти і йти до його осягнення. Ми на вічному шляху до Шевченка.
В дні перемог і в дні поразок, 
В щасливі дні і в дні сумні 
Іду з дитинства до Тараса, 
Несу думки свої земні. 
        (Ю.Рибчинський) 

   2014 рік, з метою гідного відзначення 200-річного ювілею видатного сина українського народу, Указом Президента України від 11.04.2012 № 257/2012 оголошений Роком Тараса Шевченка.  

     Значення постаті Т. Г.Шевченка для українського народу важко переоцінити. “Шевченко – це митець, художник, який відкрив для української нації двері в безкінечність. Він є гарантом нашої вічності…” – сказав Микола Жулинський. 

    Для якнайширшого розкриття змісту і творчості Т.Г.Шевченка у період відзначення 200-річчя від дня його народження, пропонуємо в бібліотеках для дітей використовувати як традиційні форми бібліотечної роботи – книжково-ілюстративні виставки, літературні ранки, вікторини, конкурси, літературно-музичні вечори, дискусії, так і ті, що прийшли в бібліотечну практику недавно – бібліотечний театр книги, відеопрезентації, вікторини, конференції та ін. Під час підготовки до Шевченківських днів потрібно звернути особливу увагу на укомплектування бібліотечних фондів творами Т.Г.Шевченка, слідкувати за виходом нової літератури, поповнювати нею свої книжкові фонди.

  В рамках Року Тараса Шевченка радимо долучитись до участі в  традиційному  обласному літературно-мистецькомусвяті “Іду з дитинства до Тараса”, літературній акції “Прочитай книгу про Шевченка”, марафоні “Тарас Шевченко: погляд через століття”, літературно-художньому проекті “Т.Г.Шевченко у моїй родині”. Під час проекту користувачі-діти разом з дідусями і бабусями, батьками та іншими членами родини матимуть можливість висловити своє відношення до геніального поета, представити бачення і розуміння його творчості. Кожна родина самостійно обирає форму представлення: постановка інсценівки з творів, підготовка плакату або презентації книги з використанням технічних засобів, творчі роботи, пісні, вірші тощо. Пропонуємо примірні питання: “Улюблені Шевченкові твори моїх дідуся і бабусі, батьків”, “Родинна Шевченкіана”, “Коли і як ми вперше почули про Т.Г.Шевченка”, “Ставлення до Кобзаря в нашій родині”.

    При підготовці масових заходів, спрямованих на популяризацію творчості Великого Кобзаря, потрібно враховувати ряд факторів: залучення якомога більше читачів, орієнтація на вікові та психологічні особливості дітей, підбірка цікавого і захоплюючого матеріалу, цікаві форми викладу. При цьому не слід забувати про Інтернет, який давно увійшов у сучасний побут. Доречним буде проведення вікторини

“Тарас Шевченко: постать знана у віках” або “Стежками творчості генія” або

«Шлях до Кобзаря» (Додаток №1) , що сприятиме удосконаленню навичок читачів пошуку інформації в Інтернеті та на традиційних носіях, електронної презентації “Т.Г.Шевченко: життя і творчість”, віртуальних екскурсій “До Шевченкових джерел”, “Дитинство Тараса”. Т.Г.Шевченко писав: “Історія мого життя складає частину історії моєї Батьківщини”. Ці слова найточніше виражають зміст його життя і творчості. Рекомендуємо розгорнути широку наочну популяризацію творів Т.Г.Шевченка та матеріалів про нього: організовувати книжкові виставки, перегляди літератури.

      Для кращого ознайомлення дітей молодшого шкільного віку з творчістю поета, з його життєвим шляхом бажано оформити ювілейну книжково-ілюстративну виставку “Маленьким про Великого Тараса” або “День народження Шевченка йде по всьому світу”  із розділами:

І. “Мені тринадцятий минало…”; 
ІІ. “Послужи ж, моє ти слово, молодій ще силі…”; 
ІІІ. “І мене в сім’ї великій 
      В сім’ї вольній, новій, 
      Не забудьте пом’янути…”. 
      Для читачів середнього та старшого шкільного віку – книжково-ілюстративну виставку-вшанування “Шевченко і сьогодні наш сучасник” за розділами: 
І. “Я, дядечку, стовпи побачить хочу 
   Оті, що підпирають небеса…”.  Є.Доломан   
ІІ. “Його душа в святих його словах”. В.Самійленко       
ІІІ. “Мудра, світла книга, то “Кобзар” Тараса”. А.Калінчук.        
ІV. “Живеш навік ти в пам’яті людській,
    
 Твої пісні – новітніх днів окраса”. В.Сосюра 
V.  “Грім Кобзаревої струни
     Через віки людей розбудить”. В.Бровченко.   
VІ. “Це тобі, Кобзарю, квіти
    
 Від усього серця!” Н.Шмурикова. 

     Книжкові виставки бажано оформити портретом Т.Шевченка, по можливості, представити краєзнавчі матеріали, пов’язані з Т.Шевченком, експонати місцевих краєзнавчих музеїв, ілюструвати малюнками дітей до його віршів. Цікавим буде створення окремого розділу виставки, присвяченого дитячим малюнкам “Я малюю твори Т.Г.Шевченка”, а поруч розмістити кросворд “Чи знаєте ви твори Великого Кобзаря?”

на запитання якого діти зможуть відповісти, звернувшись до тієї чи іншої поезії Т.Шевченка.

    У кожного віку – свій Шевченко. З його чудовою поезією діти знайомляться ще в дошкільному віці, або, переступивши поріг школи. Найбільш дієвою формою роботи з наймолодшими користувачами будуть голосні читання “Із скарбниці Шевченкових поезій”, для яких можна використовувати вірші на вибір бібліотекаря, наприклад: “Зоре моя вечірняя”, “Садок вишневий біля хати”, “Тече вода з-під явора”, “Щаслива родина”,  “Сонце заходить”, “Дід і онука”,  “Вітер в гаї”, “Встала весна” тощо.

      Перш ніж почати читання поезій, бібліотекарю варто коротко розповісти дітям про видатного Кобзаря, зокрема про деякі епізоди з його дитинства. Обов’язково потрібно  з’ясувати, як діти сприймають прочитане, як їм в цьому допомагають малюнки до віршів. 

     Т.Шевченко ніколи не писав спеціально для дітей. Вірші, які вивчають у школі, чи просто радять читати дітям – це, здебільшого, уривки з його великих поем. Та вони є доступними і для найменших, бо написані просто і легко.

       З учнями 1-4 класів радимо провести бесіду “Шевченко і діти”, під час якої розповісти як він любив дітей, ніколи не був байдужим до їхньої долі. З великою любов’ю і співчуттям він описує дітей у своїх віршах. “Я так люблю дітей, що й не надивився б на цей відбиток ангела”. Дитяче товариство завжди приваблювало його. Шевченко часто розповідав їм казки, співав жартівливі пісеньки, яких багатознав. В доповнення до цієї теми доцільно буде познайомити дітей з книгою О.Пархоменка “Вічна стежка”. Можна провести обговорення книги.

Орієнтовні запитання: 

   1.      “Чому Тарас Григорович відмовився бути гостем пана Лукашевича?”.
  
 2.      “З ким товаришував поет на засланні?”.
   3.      “Хто допоміг Васильку купити чобітки?”.
   4.      “За що полюбили Шевченка київські діти?”. 
   5.      “Чому шлях на могилу Кобзаря народ називає “Вічною стежкою?”.             

      У літературній спадщині Т.Г.Шевченка особливе місце посідає його остання книжка “Буквар”, у якій він бачив своє геніальне педагогічне дитя. У цій просвітницькій книжці ще один намір поета навчити дітей та їх батьків піднести націю до вищого рівня освіченості. 

      Шевченків “Буквар”  оцінив  Олесь  Гончар: “…уважніше припадайте, діти України, до мудрості Тарасової книги, вчитуйтесь у її молитви й думи, а батьки ваші, допомагаючи вам осягти глибини нарешті відкритої для кожного духовності, ставатимуть і самі мудріші, добріші, дружніші, а наша  новітня,  воскресаючи до життя Україна разом порадується за всіх вас – свою красу, свою надію”. 

    Просимо бібліотекарів звернути увагу на цю книгу, розповісти дітям молодшого та середнього шкільного віку, їх батькам про історію написання і видання книги. Донести в цікавій формі інформацію про розділи цієї книги: “Велика азбука. Мала азбука”,  “Склади”,  “Молитви”, “Рукописна азбука”, “Лічба”, “Тексти для читання”, “Народні пословиці”.



      Найбільше значення “Букваря” в тому, що саме Т.Шевченко підніс українську мову на вищий щабель розвитку, саме Т.Шевченко перетворив українське слово на чисте золото української поезії. 

     Бібліотекарі повинні стимулювати та заохочувати інтерес маленьких читачів до особистості поета, художника, пропонуючи їм прочитати книги С.Васильченка

“В бур’янах”, О.Іваненко “Маленьким про Великого Тараса”, Б.Лепкого “Шевченкова верба”, О.Пчілки “Перекази про поета”, В.Сухомлинського “На Тарасовій могилі”, 

В. Скомаровського“Тарасові птиці”. Цікавою для користувачів цього віку буде інсценівка з твору С.Васильченка “В бур’янах”, яку вони зможуть зіграти разом  з бібліотекарями  у бібліотечному  театрі книги .

      Пізнавальною для читачів-учнів 3-4 класів буде повість-казка Є.Білоусова “Тарасове перо”, який зробив вдалу спробу створити образ Т.Г.Шевченка, зрозумілий і близький найменшим читачам. Ця книга увійшла до кола сімейного читання і в 2014 році їй виповнюється 10 років. Рекомендуємо проводити у колі родини голосні читання та виготовити ювілейну закладку.

Краще дізнатись про дитинство поета допоможе і книга Івана Андрусяка “Про Дмитра Туптала (святого Димитрія Ростовського), Григорія Квітку-Основ’яненка, Тараса Шевченка, Ніла Хасевича, Олексу Довбуша” із серії “Життя видатних дітей”.

       Доречним буде проведення міні-анкетування “Мій Шевченко”, яке сприятиме вивченню обізнаності дітей з творчістю поета. Можна використати такі питання: 1. Які вірші Т.Шевченка ти читав? 2. Який твір тобі сподобався найбільше? 3. Які ти знаєш пісні, покладені на вірші Шевченка? 

      А для старшокласників – анкетування  “Шевченко, родина, суспільство” 

      З метою сприяння розвитку творчих здібностей дітей варто активно залучати їх до участі у вікторинах, літературних лото, конкурсах тощо. Розкриттю творчості великого поета пропонуємо проведення для дітей молодшого віку наступних заходів: літературно-музична композиція “Його весна довіку не зів’яне”, дитячий ранок “Тобі, Тарасе, поклонюся”, театралізовані читання “Моя стежина до Шевченка”, бесіда з відеопрезентацією “Добре і щире Тарасове слово”, конкурс читців “Шевченкове слово у віках не старіє”, поетичний колаж “Шевченко у моєму серці”, літературно-біографічний екскурс “Тарасової душі криниця”.

       Для читачів-учнів 5-6 класів радимо провести літературний  конкурс  “Його слово  крізь  серце  проходить” номінаціях: на краще читання того чи іншого твору поета, на кращу ілюстрацію до будь-якої поезії, на кращий відгук, на складання кращого кросворду з використанням тесту “З якого вірша ці рядки?”. Для учнів 8-9 класів пропонуємо організувати: дискусію “Він той поет, чиїм ім’ям народ утверджений і сущий, поки світу” (М.Луків), турнір знавців життя і творчості Т.Г.Шевченка “Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття” , інтелектуальну гру “Розумники і розумниці” , конкурс  ерудитів “Що ми знаємо про Т.Г.Шевченка?”, літературний діалог поколінь “Не промовчи Шевченка у собі”.

       Творчість Т.Г.Шевченка пройнята палкою любов’ю до України, до свого народу. Радимо провести літературно-музичну композицію “Свою Україну любіть” та Шевченківські читання “Звучать Шевченкові слова”, Шевченківський урок “Провісник долі України”. 

     Слід розповісти дітям і про таке видання як “Кобзар”. Показати, що ця поезія йде до серця, її співають, втілюють в живописі і скульптурі, відтворюють на екрані і на сцені та, насамперед, його читають. Тільки в Україні “Кобзар” виходив 110 разів тиражем 5 млн. екземплярів. Доречним буде провести  захист композицій по творах поета, а також влаштувати виставку однієї книги “Віч-на-віч з “Кобзарем,”на якій представити всі видання “Кобзаря”, наявні у фондах бібліотек. Дітям цікаво буде взяти участь у відкритому мікрофоні “І ми, читая, оживаєм”, акціях “2014 рядків Шевченка”, “Читаємо Шевченка 2014 секунд” та нон-стоп “200 сторінка “Кобзаря”.

       В 2014 році минає 170 років з часу написання поеми “Сон” та повісті “Наймичка” Т.Г.Шевченка. По цих творах радимо провести ювілейну скарбницю, представити історію їх створення, історичні передумови написання, особливості вивчення. Таку форму роботи доцільно присвятити творам, які входять до золотої скарбниці української і світової літератури.

      У 2012 році у “Видавництві Старого Лева”для дітей середнього шкільного віку вийшла книга Т.Г.Шевченка“Дитячий Кобзар”. З метою популяризації книги та розвиткутворчих здібностей дітей, радимо провести її презентацію, або оформити літературний подіум. Місце, де буде представлена книга, варто прикрасити портретом ювіляра, а також рушниками, квітами, зверненням до читачів та висловами про “Кобзар” (“Тарасів Кобзар – для народу великий дар” – народна мудрість, “Ся маленька книжечка відразу відкрила немов новий світ поезії, вибухнула, мов джерело чистої, холодної води, заясніла невідомою досі в Українськім письменстві якістю, простою і поетичною грацією вислову” І.Франко, “Мудра світла книга, то “Кобзар” Тараса…” А.Камінчук).

Доповнити захід можна проведенням захисту композиції на прочитаний вірш у вигляді малюнків, вишивок, аплікацій, композицій з природного матеріалу та інсценівками поезій.

       Варта уваги книга В.Левицької, Т.Катіної “Тарас Шевченко і я”, яка вийшла у видавництві “Зелений пес”. Рекомендуємо для її представлення залучити читачів-хлопчиків, від яких діти дізнаються про маловідомі сторінки життя і творчості поета, талановитого художника, неординарну особистість свого часу. Після ознайомлення зав’язати дискусію між дітьми про те, чому Шевченка вважають душею України і чому його твори вивчаються  у школі.

      Тематика поезії Кобзаря різноманітна, та важливе місце у його доробку займають твори, що містять тему жіночої долі. Жіночі образи у Т.Шевченка особливі. Його героїні – вродливі, добрі, милі, довірливі та безкорисні. “Такого полум’яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, ні в кого з поетів світу” – писав М.Рильський. 

    Розкриваючи цю тему, для читачів-учнів 7-9 класів бажано провести годину поезії “Образ милий, дорогий”, наголосивши, що для Шевченка нещаслива доля жінки-кріпачки була не тільки суспільним, але й особистим, глибоко інтимним горем. Його рідну матір “ще молодою у могилу нужда та праця положила”. Рідні сестри поета поневірялись на панщині. Продовжать цю тему літературний вечір“На тебе дивлюся, за тебе молюся”, години мистецтв “Музи великого Кобзаря”,“Образ  жінки у  творчості Т.Г.Шевченка-художника”, виставка-вікторина за твором та картиною Т.Г.Шевченка “Катерина”, мультимедійна бесіда “Таїна жіночихпортретів Т.Г.Шевченка”, літературно-музична композиція “В чеканні неможливої любові”.

             Т.Г.Шевченка без перебільшення можна  назвати геніальним художником. У його картинах відбилася вся глибина і самобутність його особистості. Пропонуємо оформити віртуальну виставку репродукцій картин Т.Шевченка “І говорило полотно” (Додаток №2), мультимедійну презентацію “Т. Г.Шевченко та І.Рєпін – історичні та творчі паралелі”, провести Шевчен- кознавчі етюди “Живопис – його професія”, “Поезія у фарбах”, годину мистецтв “Шевченко – художник”, яку доповнити сценкою із повісті “Художник” .

   Творчість Великого Кобзаря стала справжнім джерелом натхнення для композиторів, серед яких О.Рубець, М.Лисенко (понад 90 музичних творів), Г.Гладкий, П.Ніщинський, М.Аркас, М.Мусоргський, П.Чайковський, К.Стеценко, Я.Степовий, М.Вериківський, К.Данькевич.

   Шевченківські теми надихали і багатьох подільських композиторів-аматорів на створення солоспівів, хорових творів малих і великих форм, симфонічних інтерпретацій на тексти поезій Т.Г.Шевченка. Є твори у В.Атамана, М.Балеми, В.Безкоровайного, О.Беца, Д.Берковського, А.Гаєвського, В.Заремби, М.Коссака, М.Радзієвського, З.Яропуда.

      З кожним роком з’являються все нові і нові твори, які втілюють у музиці ідеї та образ геніального Кобзаря. Вважаємо за потрібне провести поетично-музичну композицію Музична Шевченкіана”, організувати гру-конкурс на кращого виконавця пісні на вірші поета “Відгадай пісню”.

         Велику увагу слід звернути на популяризацію творчості Т.Г.Шевченка через лауреатів Національної премії України 2013року: Леоніда Горлача за книгу поезій «Знак розбитого ярма», Режисера – постановника Дмитра Богомазова за виставу «Гамлет» Шекспіра Одеського академічного українського музично – драматичного театру ім. В. Василька; «Гості прийдуть опівночі» Художника Петра Печорного - за серію декоративних тарелей за мотивами творів Т. Шевченка.

Пропонуємо проводити заочні зустрічі з письменниками “Думи Тарасові, слово народнеє”, літературний подіум “Шануймо слово Кобзаря”.

       З любов’ю звертаються автори до образу Великого Кобзаря. Використайте в роботі  книги І.Огієнко «Тарас Шевченко», Д.В.Антонович «Шевченко – маляр», І.Дзюба «Тарас Шевченко», О.Забужко «Шевченків міф України», С.А.Цвілюк «Історична мудрість Великого Кобзаря» та ін.

      Творчості Великого Кобзаря слід присвятити дні відкритих дверей “Шевченкове слово”, коли можна провести години поезії, літературний діалог “Не промовчи Шевченка у собі”, який розкриє питання: “Чи модний Тарас Шевченко сьогодні?”, “Чому Шевченко?”, конкурси вірша, малюнка, прослухати пісні, покладені на вірші поета. 

      Там, де побував Т.Г.Шевченко, зберігаються перекази про зустрічі з ним, народні легенди, приказки, прислів’я. Цей матеріал збагатить проведення масових заходів, а також може стати їх темою, наприклад: “Шевченко Тарас – наче сонце для нас”, “Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим”, “Тарасові слова – то правда жива”, “Шевченкове слово в віках не старіє”, “Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем”. 

    Ім`я Великого Кобзаря дорогоцінною перлиною виблискує у золотій скарбниці світової культури. Ми пишаємось тим, що сьогодні по всій Україні, у столиці нашої Батьківщини – Києві і в багатьох інших містах світу стоять пам’ятники Тарасу Шевченку. За допомогою Інтернету діти різних вікових груп можуть переглянути відеофільм “Пам`ятники Великому Кобзареві у світі”, відеопрезентацію “Край де народився геній”, мультимедійну презентацію пам’ятників Т.Г.Шевченку “Народився, щоб осяяти Україну”, познайомитись з книгою Р.Молчанової “Шевченко і світ”.

       Яскравим свідченням того, як високо вшановується ім`я Кобзаря, яка дорога Україні його творча спадщина, яка велика естетична і виховна сила його творчості, стане проведення Дня пам`яті “З Кобзарем у третє тисячоліття”, інтелектуального турніру “Лунай, брини Шевченка слово, над Україною злітай”, мультимедійного екскурсу “Скарби Шевченкового дому”, театралізованих презентацій, інсценівок поезії Кобзаря тощо.      

      Ефективною формою роботи є Шевченківські читання “Юнь  шанує Кобзаря”, « Я до вас промовляю, сини мої: не проспіть Україну свою!» (Додаток № 3), які будуть організовані Яворівською ЦБС спільно з відділом  культури і туризму Яворівської РДА. Їх варто проводити щорічно у скверах, парках, на площах біля пам’ятника Великому Кобзареві. Читання проводяться 22 травня у день перезахоронення Т.Г.Шевченка на Чернечій горі (до 153 річниці). В цей день діти мають змогу декламувати поезію Т.Г.Шевченка, виконувати пісні на його слова, залучаються до заходу керівники державних органів влади, письменники, просвітяни.



      Т.Г.Шевченко – славний син українського народу, його слово і сьогодні живе між нами. Шевченко – це наша душа, наша мудрість, це наша сила. Слово Шевченкове, як стверджує Ніна Шмурикова “Таке просте, таке доступне, таке сміливе, волелюбне, таке гаряче і живе!... Воно магічну силу має – всю душу враз перевертає…” Це правда, це істина, що пройшла крізь горнило століть.



Додаток № 1
Шевченківська вікторина

«Шлях до Кобзаря»


  1. Яким псевдонімом підписував свої прозові твори Шевченко?

Дармограй, Кобзар

  1. Коли вперше видано «Кобзар»?

1840р.

  1. Хто з композиторів написав музику до вірша поета «Заповіт»?

М. Вербицький

  1. Яку книжку для навчання грамоти створив Т. Г. Шевченко?

«Буквар»

  1. Скільки всього дітей було у сімї Григорія Шевченка?

шестеро: Катерина, Микита, Тарас, Ярина, Марія, Йосип

  1. Дівоче прізвище матері поета?

Бойко Катерина Юхимівна

  1. В якому закладі навчався Т. Г. Шевченко?

Академія мистецтв

  1. Яке наукове звання було присвоєно Шевченкові в 1860 році?

Академіка

  1. Які нагороди одержав Кобзар, навчаючись в Академії мистецтв?

три срібні медалі за картини («Малюнок з натури» 1839р., «Хлопчик - жебрак» 1840р., «Циганка - ворожка» 1841р.)

  1. Яке звання одержав Т. Г. Шевченко після закінчення Академії мистецтв?

вільний художник

  1. Учасником якої громадсько – політичної організації був Тарас Шевченко?

Кирило – Мефодіївське братство

  1. Назвіть перший надрукований вірш поета?

Реве та стогне Дніпр широкий («Причинна»)

  1. Скільки коштував «Буквар» Т. Г. Шевченка?

3 копійки

  1. Який перший тираж «Букваря»?

100 тис. примірників

  1. Місто, де жив і вчився Т. Г. Шевченко?

Петербург

  1. Скільки років перебував Т. Г. Шевченко у засланні?

10 років

  1. Де на Яворівщині було відкрито перший пам’ятник Т. Г. Шевченку?

с. Сарни

  1. Скільки пам’ятників Т. Г. Шевченку є на Яворівщині і хто їх скульптори?

Вісім:

м. Яворів - 24.08.1996 р. – скуптори П. Штаєр і П. Чепель

м. Новояворівськ - 12.07.1997 р. – скульптор Юліан Савко

смт. Івано – Франкове - 04.12.2005 р. – скульптор В. Грицак

смт. Немирів – погруддя 2009 р. (подарунок Рава – Руський лісгосп),

с. Сарни - 1970 р.

с.Бунів – 18.08.1996 р. – скульптор Юліан Савко

с. Чернилява - 21. 05.1991р. – скульптор І. Козлик

с. Домажир - 24.08.2010р. - cкульптор Юліан Савко.

  1. Каталог: Files -> downloads
    downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
    downloads -> Уроках «Художньої культури»
    downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
    downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
    downloads -> Образотворче мистецтво
    downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
    downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
    downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
    downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


    Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка