Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури та мов національних меншин в загальноосвітніх навчальних закладах



Сторінка1/3
Дата конвертації10.06.2018
Розмір1,38 Mb.
ТипМетодичні рекомендації
  1   2   3


Департамент освіти Вінницької міської ради
Міський методичний кабінет


ЕКСПРЕС-БЮЛЕТЕНЬ
фахової інформації
зі світової літератури та мов національних меншин
№ 14
Методичні рекомендації
щодо вивчення світової літератури та мов національних меншин
в загальноосвітніх навчальних закладах
у 2014–2015 навчальному році



Серпень 2014 р.


м. Вінниця
Зміст
Структура 2014 – 2015 навчального року…….............................................................3
Педагогічні особливості навчання учнів шостих класів............................................4
Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури у 2014 – 2015 н.р. 7
Особливості викладання мов національних меншин в загальноосвітніх навчальних закладах із навчанням мовами національних меншин, викладання інтегрованого курсу «Література» у 2014 – 2015 н.р. ………………………………..…12
Список навчальних програм, підручників та посібників для загальноосвітніх навчальних закладів, яким надано гриф Міністерства освіти і науки України або схвалення для використання у загальноосвітніх навчальних закладах………………...17
Навчальний календар на 2014 – 2015 н.р……………………………………………26
Орієнтовне календарне планування із світової літератури (6 клас)……………….26
Пам’ятні дати…………………………………..……………...…………………......28

Структура 2014 – 2015 навчального року

Відповідно до статті 16 Закону України «Про загальну середню освіту» структуру навчального року встановлюють загальноосвітні навчальні заклади за погодженням із місцевими органами управління освітою.

Міністерство освіти і науки України рекомендує навчальні заняття організувати за семестровою системою (лист МОН від 11.06.2014 р. № 1/9-303):

- І семестр – з 1 вересня до 26 (27 для шкіл, які працюють за шестиденним робочим тижнем) грудня;

- ІІ семестр – з 12 січня до 29 (30) травня.

Канікули рекомендуємо провести в такі терміни:

- осінні з 27 жовтня до 2 листопада;

- зимові з 29 грудня до 11 січня;

- весняні з 23 до 29 березня.

Як передбачено статтею 34 Закону України «Про загальну середню освіту», навчальний рік закінчується проведенням державної підсумкової атестації випускників початкової (12-21 травня), основної (1-8 червня) і старшої (22-28 травня) школи.

У 2014/2015 навчальному році передбачається проведення державної підсумкової атестації для учнів початкової школи у вигляді підсумкових контрольних робіт з трьох предметів: читання, української мови та математики.

Державну підсумкову атестацію для учнів основної та старшої школи передбачається провести у письмовій формі з трьох предметів: української мови, математики або історії та з предмета за вибором учнів (11 клас) чи школи (9 клас) за завданнями, розробленими загальноосвітніми навчальними закладами.

Вручення документів про освіту рекомендуємо провести для випускників 9-х класів 10-11 червня, 11-х класів – 30-31 травня.

Рішення про доцільність проведення навчальної практики та навчальних екскурсій загальноосвітні навчальні заклади приймають самостійно.



Педагогічні особливості навчання учнів шостих класів

Додаток 1 до листа



Міністерства освіти і науки України

від 01.07.2014 № 1/9 - 343


Серед новацій 2014/2015 навчального року такі: учні шостих класів, які вивчали дві іноземні мови у п’ятому класі – продовжують вивчення за бажанням. Продовжиться, розпочате у п’ятому класі, вивчення інформатики; передбачено посилення використання здоров’язбережувальних технологій; підвищена увага приділятиметься природничій та екологічній освіті, оскільки розпочнеться вивчення двох природничих дисциплін географії та біології - важливою пропедевтичною базою для цього стало вивчення природознавства у 5-му класі.

У віковій психології діти шостого класу потрапляють у період молодшого підліткового віку (з 11 років). Тобто вік учнів 6 класу можна назвати перехідним від молодшого шкільного до молодшого підліткового або початком переходу від дитинства до юності.

Ранній підлітковий вік – найскладніший період у розвитку дитини. У цей час відбуваються різкі якісні зміни, які стосуються усіх сфер функціонування особистості: відбувається бурхливий фізичний і розумовий розвиток, етичне і соціальне дорослішання, дитина має підвищену збудливість, імпульсивність, на які накладається статевий потяг, часто неусвідомлений.

Важливим психічним новоутворенням раннього підліткового віку є розвиток довільності всіх психічних процесів. Учні-підлітки уже можуть самостійно концентрувати увагу, розвивати пам’ять і мислення, регулювати власні емоційно-вольові процеси тощо.

Здатність сприйняття своєрідна: діти сприймають оточуючі предмети і явища неточно, тобто виділяють випадкові ознаки і особливості, що з якихось причин привернули їх увагу. Протягом навчання у шостому класі відбуваються кількісні та якісні зміни процесу сприйняття. Кількісні зміни полягають у збільшенні швидкості процесу сприйняття та кількості сприйнятих об'єктів, розширенні обсягу їх запам'ятовування тощо. Поступово в учнів формується здатність спостерігати явища навколишньої дійсності, тобто, виходячи з певної мети, помічати їх, виявляти істотні деталі, з'ясовувати взаємозв'язки між ними.

Ці особливості учнівської психіки слід враховувати у процесі навчання. Вже з перших уроків у 6 класі учням бажано пропонувати завдання на спостережливість, виявлення істотних ознак предметів, встановлення зв’язків між кількома об’єктами тощо.

Пам'ять учнів у цей час має переважно наочно-образний характер. Учні краще запам'ятовують зовнішні ознаки предметів, ніж їх логічну змістову сутність. У пам’яті учнів цього віку зв’язки між окремими частинами явища, що вивчається, є нестійкими. Учні погано уявляють собі загальну структуру явища, його цілісність і взаємозв'язок компонентів. Запам'ятовування, зазвичай, носить механічний характер, заснований на враженнях та багаторазовому повторенні. Тому процес відтворення завченого вирізняється неточністю, великою кількістю помилок, завчене недовго утримується в пам'яті. Віковий період 11-12 років характеризується переходом від механічної пам’яті до смислової, яка формується під впливом навчання і має вирішальне значення у здобутті знань. Учні вже починають робити перші спроби, щоб запам'ятати доступний для них матеріал не дослівно, а осмислено.

Необхідно систематично, впродовж тривалого часу, повторювати з ними пройдений навчальний матеріал. Необхідно пам'ятати і про дослівне запам'ятовування й відтворення, яке є важливим засобом нагромадження словникового запасу і культури мовлення, розвитку довільної пам'яті та самоконтролю, уміння помічати помилки у відтвореному та їх виправляти. З цією метою учням потрібно пропонувати багато задач і вправ, призначених для усного розв’язування.

В учнів 6 класів переважає мимовільна увага (короткотривала), дитина легко відволікається на який-небудь подразник, активно реагує на все нове, яскраве і незвичайне. Зосередження уваги на одному і тому ж об'єкті важко дається учням у цьому віці і призводить до швидкої стомлюваності. Це звісно заважає процесу навчання. Всі ці фактори потрібно враховувати під час організації навчального процесу.

Усвідомлення учнями значущості навчального матеріалу та важливості його засвоєння - умова стійкості довільної уваги. На кінець 6 класу обсяг і стійкість уваги дещо зростають. Учням можна пропонувати більші за обсягом тексти для самостійного читання, складніші задачі (з більшою кількістю дій) для розв’язування. З метою активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів бажано пропонувати їм самостійно складати задачі і ставити однокласникам запитання, які стосуються вивченого теоретичного матеріалу. Така практика розвиває пам’ять і увагу в учнів та вимагає вивчення теоретичного матеріалу.

Щоб сформувати прийоми довільної уваги, слід поруч із звичайною діяльністю пропонувати учням завдання з її перевірки, а також завдання на складання плану діяльності та її контролю. Стійкість уваги посилюється, коли зміст діяльності викликає зацікавленість, коли в об’єктів, що вивчаються, постійно виявляються нові особливості.

Від стилю мислення багато в чому залежить успішність дитини у навчанні та подальшому житті. Тому навчальний процес має підтримувати довготривале мислення. З цією метою на уроках слід заохочувати учнів до роботи з підручником, систематично працювати над розвитком усної і писемної мови школярів (коментування дій, усні вправи, складання учнями задач і запитань), розв’язувати багато задач з логічним навантаженням, пропонувати учням творчі завдання, пов’язані з опрацюванням різних видів інформації та відповідним поданням їх виконання. У презентаціях бажано використовувати гіперпосилання.

Крім того, що відбуваються зміни в когнітивній сфері, в цьому віці змінюється й головна діяльність учнів. Якщо у початкових класах головною діяльністю учнів була навчальна, то поступово в учнів 6 класу на перше місце виходить міжособистісне спілкування з дорослими і ровесниками, суспільно корисна праця, що позитивно позначається на розвитку психіки та особистості загалом. Навчання залишається важливим для дітей цієї вікової категорії, але пізнавальний інтерес до навчання знаходиться на стадії зацікавленості: легко виникає і легко згасає. Здебільшого він спрямований на процес навчання, а не на його зміст.

Навчальні труднощі молодших підлітків багато в чому залежать від емоційної сторони навчання, інтересу, заохочення, похвали вчителя чи їх відсутності. Якщо вчитель не стимулює самостійність та ініціативу в учнів, а лише наставляє і контролює результати їх навчальної діяльності, то підлітки втрачають інтерес до навчання. Тому на уроках в 6-х класах слід приділяти значну увагу ігровим моментам.

Розглянуті вище психологічні особливості учнів-шестикласників є загальними і найтиповішими для дітей даної вікової категорії. Вчителю слід мати на увазі, що вікові закономірності завжди проявляються через варіації індивідуальних якостей, які залежать від особливостей організму конкретної людини та її психіки.

У шестикласників підсилюються індивідуальні особливості розвитку, пов’язані з розвитком самостійного мислення, інтелектуальної активності, творчого підходу до вирішення завдань. У цей період важливо, щоб вчитель допоміг учню навчитися самостійно здобувати знання: користуватися додатковою літературою, довідниками, словниками, комп’ютером, Інтернетом.

У 2014/2015 навчальному році 6 класи загальноосвітніх навчальних закладів перейдуть на навчання за новими програмами для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з якими можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки України за адресою: www.mon.gov.ua.

Для учнів 5-х класів чинними є рекомендації надані у листі Міністерства від 24.05.2013 р. № 1/9-368 «Про організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі»

При виборі навчального плану для учнів 5-6-х класів необхідно користуватися наказом Міністерства освіти і науки України від 29.05. 2014 № 664 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 03.04.2012 р. № 409» та листом МОН від 11.06.2014 № 1/9-303 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2014/2015 навчального року».

Директор департаменту Ю.Г. Кононенко



Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури

у 2014 – 2015 н.р.

Додаток 3 до листа



Міністерства освіти і науки України

Від 01.07. 2014 р. № 1/9 - 343


Літературна освіта забезпечує етичне та естетичне виховання учнів, їх прилучення до надбань вітчизняного і світового письменництва, розвиток стійкої мотивації до читання, потреби в зверненні до художньої літератури впродовж життя, збагачення духовно-емоційного досвіду, формування загальної культури.

Світова література прилучає учнів до загальнолюдських цінностей, виховує толерантне ставлення до різних народів, народностей, рас та культури.

Шкільна літературна освіта передбачає врахування міжпредметних зв’язків, формування цілісної системи знань і уявлень про літературу як вид мистецтва і скарбницю гуманістичних цінностей, розвиток особистості учня як суб’єкта активної читацької діяльності, а також формування духовного світу громадянина України.

У 2014-2015 навчальному році вивчення світової літератури у 7-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів здійснюватиметься за програмою, затвердженою Міністерством: Зарубіжна література. 5–12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних.– К. : Ірпінь: Перун, 2005. 

У 5 та 6 класах загальноосвітніх навчальних закладів навчання здійснюватиметься за новою програмою, затвердженою Міністерством: Зарубіжна література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.

У програмі реалізовано нову структуру літературної освіти, яка затверджена новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти. Курс світової літератури в загальноосвітній школі поділено на три етапи: 5-7 класи – прилучення до читання, 8-9 класисистемне читання, 10-11 класи – творчо-критичне читання. Вивчення світової літератури в 5 – 7 класах побудовано на поєднанні проблемно-тематичного і жанрового принципів; у 8 – 9 класах – історико-літературного і жанрово-родового принципів; у 10-11 класахісторико-літературного і мультикультурного принципів. Така структура дає можливість вивчати твори світової літератури не тільки за хронологією, а й за принципом концентричного розширення (від простого – до складного, від початкових уявлень про літературне явище або творчість письменника – до поглиблення знань про них). Нова структура літературної освіти реалізує принцип перспективності в навчанні, дає можливість учням повертатися до того чи іншого письменника або етапу літератури в різні періоди, виховує у школярів повагу до книги, потребу йти поруч з улюбленими творами й митцями протягом подальшого життя.

Згідно з чинною структурою літературної освіти у 5-9 класах в учнів мають бути сформовані основні вміння й навички роботи з художнім твором, початкові уявлення про творчість письменників, окремі жанри, елементи змісту і форми, їх взаємозв’язок.

Перелік художніх творів для вивчення в 5-9 класах укладений відповідно до вікових особливостей дітей і підлітків на підставі рекомендацій науковців, учителів, психологів, бібліотекарів, а також результатів досліджень кола дитячого і підліткового читання школярів різних вікових категорій.

Програма є основою для календарно-тематичного та поурочного планування, в якому вчитель, враховуючи запропоновану кількість годин на вивчення тем у межах розділу, розподіляє години на вивчення художніх творів і види навчальної діяльності, планує види роботи, що спрямовані на опанування змісту матеріалу та формування вмінь і навичок учнів, опрацювання різних рубрик програми. Це дасть можливість вчителеві вільно і творчо підійти до реалізації програми в кожному класі, врахувати інтереси й рівень підготовки учнів, конкретні умови викладання (наявність художніх текстів; використання інформаційно-комунікаційних технологій; рівень володіння учнями іноземними мовами, знання української мови і літератури, історії та інших предметів; підготовка до контрольного оцінювання тощо).

Програма містить обов’язковий і варіативний компоненти (відповідно 80 %:20 %) . У кожному класі запропоновано теми й твори для обов’язкового текстуального вивчення, у тому числі поетичні твори для вивчення напам’ять. Варіативний компонент забезпечується можливістю вибору (вчителем і учнями) творів у межах обов’язкових тем, а також для уроків вивчення сучасної літератури, розвитку мовлення, позакласного читання і для уроків із резервного часу. Вибір учнів (в окремих розділах і темах програми) вимагає від учителя відповідного планування уроків, творчості, врахування читацьких інтересів молоді, здатності йти поруч зі своїми вихованцями, допомагати формуванню їхніх духовних потреб та естетичних смаків у сучасний період.

Літературна освіта в основній школі спрямована на розвиток сформованих у початковій школі і формування нових компетентностей та компетенцій.

Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти програма зі світової літератури для 5-9 класів забезпечує розвиток ключових компетентностей (уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, інформаційно-комунікаційної, соціальної, громадянської, загальнокультурної), а також спрямована на формування літературної компетентності, яка передбачає:



  • розуміння учнями літератури як невід’ємної частини національної і світової художньої культури;

  • усвідомлення специфіки літератури як мистецтва слова, її гуманістичного потенціалу і місця в системі інших видів мистецтва;

  • знання літературних творів, обов’язкових для вивчення, ключових етапів і явищ літературного процесу, основних світоглядних позицій видатних письменників, усвідомлення їхнього внеску в скарбницю світової культури;

  • оволодіння основними літературознавчими поняттями й застосування їх у процесі аналізу та інтерпретації творів;

  • формування якостей творчого читача та розвиток читацького досвіду;

  • уміння і навички створення усних і письмових робіт різних жанрів;

  • уміння орієнтуватися у світі художньої літератури і культури (класичної і сучасної), оцінювати художню вартість творів, порівнювати їх (у різних перекладах; в оригіналах і перекладах, переспівах; втілення в інших видах мистецтва тощо).

6 клас за новою навчальною програмою продовжує етап літературної освіти – прилучення до читання (5-7 класи), який продовжує розкривати учням неосяжний світ світової художньої літератури.

Для досягнення мети вивчення шкільного курсу «Світова література» необхідно вирішувати такі основні завдання:



  • формувати в учнів уявлення про художню літературу як мистецтво слова, важливу складову системи мистецтв і духовної культури українського та інших народів світу;

  • виховувати повагу до духовних скарбів українського народу та всього людства, расову, етнічну, соціальну, гендерну, релігійну, індивідуальну толерантність, здатність формувати, формулювати й активно відстоювати власну точку зору, свою систему життєвих цінностей і пріоритетів, зберігати й примножувати кращі національні традиції;

  • відпрацьовувати з учнями вміння й навички аналізу художнього тексту, здатність сприймати його з урахуванням авторської концепції й індивідуального стилю, бачити кожен конкретний твір у літературному, культурному та історичному контекстах;

  • давати школярам оптимальний обсяг літературознавчих понять і термінів, потрібних для повноцінної інтерпретації художніх текстів, розуміння головних закономірностей перебігу літературного процесу;

  • навчати учнів визначати національну своєрідність і загальнолюдську значущість літературних творів, у тому числі шляхом зіставлення зі зразками різних національних літератур та різних видів мистецтв;

  • розвивати усне й писемне мовлення школярів, їхнє мислення (образне, асоціативне, абстрактне, критичне, логічне тощо);

  • формувати в учнів потребу в читанні літературних творів, здатність засвоювати духовно-естетичний потенціал художньої літератури;

  • виховувати повагу до книги як універсального носія інформації,

  • відпрацьовувати навички розрізнення явищ елітарної та масової культури.

Об’єктом вивчення в курсі світової літератури є художній твір, його естетична природа та духовно-етична сутність. Аналіз та інтерпретація літературного твору мають спиратися на ґрунтовне знання тексту, докладний розгляд ключових епізодів, доречне цитування, виразне читання окремих творів або їх фрагментів тощо.

Можливі види контрольних робіт:

  • тест;

  • відповіді на запитання;

  • контрольний літературний диктант;

  • анкета головного героя;

  • комбінована контрольна робота тощо;

  • письмові контрольні твори.

Можливі види контрольних робіт із розвитку мовлення:

  • складання оповідання (казки) за прислів’ям;

  • добір прислів’їв, крилатих виразів, фразеологічних зворотів, що виражають головну ідею твору;

  • введення власних описів в інтер’єр, портрет, пейзаж у вже існуючому творі;

  • усний переказ оповідання, епізоду твору;

  • твір-характеристика персонажа;

  • написання асоціативного етюду, викликаного певним художнім образом;

  • написання вітального слова на честь літературного героя, автора тощо;

  • твір-опис за картиною;

  • складання тез літературно-критичної статті (параграфа підручника);

  • підготовка проекту (з можливим використанням мультимедійних технологій) – індивідуального чи колективного – з метою представлення життєвого і творчого шляху, естетичних уподобань письменника тощо;

  • складання анкети головного героя, цитатних характеристик, конспекту, рецензії, анотації;

  • написання реферату;

  • ідейно-художній аналіз поетичного чи прозового твору;

  • написання листа авторові улюбленої книжки;

  • інсценізація твору (конкурс на кращу інсценізацію уривка твору) тощо.

Згідно з Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти передбачається реалізація чотирьох змістових ліній: емоційно-ціннісної, культурологічної, літературознавчої і компаративної.

З метою підвищення мотивації учнів до вивчення української та іноземних мов у програмі з 5-6 класів закладено можливість читання художніх творів зарубіжних авторів в українських перекладах і мовами оригіналів (англійською, німецькою, французькою, російською тощо – за умови достатньої підготовленості учнів і вчителя).

У програмі для 6 класу подано такий розподіл годин: 58 на вивчення творів, 4 на розвитку мовлення, 4 для позакласного читання та 4 як резерв для використання на розсуд вчителя, який має змогу за потреби вносити деякі корективи (години можуть використовуватися на засвоєння недостатньо вивченого або забутого, проведення консультацій, індивідуальних занять з учнями).

Новий розділ «Сучасна література зростання і взаємини зі світом» сприятиме активізації читацької активності учнів, реалізації їх особистісного вибору цікавої книжки. Відповідно до Концепції літературної освіти збережена орієнтація учнів на читання художніх текстів у повному обсязі (у програмі зменшено кількість і обсяг творів, але бажано, щоб учні їх прочитали повністю, що сприятиме формуванню поваги до книги).

Вивчення світової літератури у 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів у 2014/2015 навчальному році здійснюватиметься за підручниками, рекомендованими Міністерством:

Ніколенко О.М., Конєва Т.М., Орлова О. В., Зуєнко М. О., Кобзар О. І. Світова література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2014.

Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2014.

Представлені підручники відповідають вимогам програми зі світової літератури для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів, хоча кожен з них має свої особливості.

У підручнику Ніколенко О.М. та інших реалізовано такі змістові лінії: емоційно-ціннісну, літературознавчу, компаративну, культурологічну. По-новому представлено життя і творчість письменників на підставі сучасних матеріалів.

У виданні представлено найкращі класичні, а також зроблено нові переклади програмних творів. Здійснено міжпредметні зв'язки світової літератури з курсами української літератури, української та іноземних мов, що вивчаються з 1 класу.

Рубрики «Порівнюємо», «Обговорюємо», «Творчі завдання» та ін. засвідчують застосування інтерактивних технологій вивчення художніх текстів.

У сучасний період обсяг інформації довкола учня постійно збільшується, це стосується й інформації щодо художньої літератури. У зв’язку з цим головне завдання підручника зі світової літератури – дати базові знання, основну інформацію про літературу як вид мистецтва, прилучити учнів до читання художньої літератури і водночас навчити їх вчитися, тобто працювати з іншими джерелами інформації, самостійно шукати потрібну книгу, читати та оцінювати її, вивчати іноземні мови і культурні здобутки різних країн, що сприяє розширенню кругогляду молоді.

Основна інформація, вміщена в підручнику, поглиблюється і поширюється з допомогою інших супровідних видань для учнів і вчителів, розроблених членами авторського колективу, що утворюють навчально-методичний комплект до підручника.

Дидактичний матеріал у підручнику Волощук Є.В. структурований за таким алгоритмом: стаття про літературне явище та/або про письменника – художній текст (або тексти) – вияскравлення контексту (культурного, мистецького, літературного тощо). Художні твори, передбачені програмою для текстуального вивчення, представлені найкращими українськими перекладами. Великі за обсягом твори подані у скороченому вигляді, який є достатнім для їх обговорення на уроках у межах визначеного програмою навчального часу.

У випадках зазначеного у програмі варіативного вибору художніх творів у підручнику для текстуального вивчення пропонується один твір, а решта інших презентуються у рубриці «Літературний навігатор», яка включає стислий анонс творів та запитання і завдання для їх самостійного опрацювання.

Для ефективної реалізації змістових ліній літературної освіти була розроблена система додаткових рубрик: «Словник Мудрої Сови», «Літературна кухня», «Довідка Кота Вченого», «Авторитетна цитата», «Український мотив», «У світі мистецтва».

Як інформаційні розділи, так і художні тексти супроводжуються у підручнику блоками запитань та завдань, серед яких є такі, що розраховані на роботу в парах та групах.

Оцінку за ведення зошита зі світової літератури виставляють у кожному класі окремою колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої тематичної.

Виставляючи оцінку за ведення зошита з літератури, слід враховувати: наявність різних видів робіт; грамотність (якість виконання робіт); охайність; уміння правильно оформляти роботи (дотримання вимог орфографічного режиму). Учитель обов’язково перевіряє кілька робіт з метою виставлення аргументованої, об’єктивної оцінки, кількість цих робіт визначає на власний розсуд (але не менше двох на місяць).

Порядок проведення уроків виразного читання, кількість, призначення та особливості оформлення зошитів з предмета містяться в методичному листі Міністерства від 21.08.2010 № 1/9-580. Там же подано зразок заповнення сторінки журналу зі світової літератури. Звертаємо увагу, що додатковий запис щодо теми над датами в журналі не робиться.



Особливості викладання мов національних меншин в загальноосвітніх навчальних закладах із навчанням мовами національних меншин

у 2014 – 2015 н.р.

При викладанні рідних мов та літератур в загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин головними завданнями залишаються:



  • мовний та мовленнєвий розвиток учнів на базі засвоєння знань про систему мови на всіх її рівнях (фонетика, лексика, склад слова та словотворення, морфологія, синтаксис), правил функціонування мовних засобів у мовленні, норм літературної мови, збагачення словникового запасу та граматичної побудови мовлення; формування правописних умінь та навичок, умінь користуватися мовою в різних видах мовленнєвої діяльності (мовна та мовленнєва компетенції);

  • формування комунікативних умінь на основі опанування учнями мовленнєвих понять, формування умінь створювати зв’язні висловлювання різних стилів, типів і жанрів мовлення (комунікативна компетенція);

  • формування мовленнєвої культури на основі засвоєння мови як системи збереження та передачі культурних цінностей у контексті загальносвітової культури (лінгвокультурологічна компетенція);

  • розвиток засобами мови та літератури інтелектуальної, духовної, коммуникативної, громадянської культури учнів.

У 2014-2015 навчальному році загальноосвітні навчальні заклади працюватимуть:

- у 5-6 класах – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664.

До переліку цих навчальних планів уведено Типовий навчальний план для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою з вивченням мови національної меншин (додаток 12), де окремо вивчається курс рідної мови (до 2 годин на тиждень).

Порядок вивчення рідної мови в цих закладах залишається таким, як і в попередні роки: її вивчення, в залежності від побажань батьків та їх дітей, розпочинається або з 1 класу, або з 5 класу.

Рідна мова може вивчатися в загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням українською мовою також згідно з додатком 1, але за рахунок варіативної частини. У даному випадку форми вивчення рідної мови (вона може вивчатися як предмет, спецкурс, факультатив) та кількість годин на її вивчення визначає загальноосвітній навчальний заклад, який формує варіативну складову навчального плану, враховуючи при цьому побажання учнів та їх батьків.

У Типовому навчальному плані з навчанням мовою національної меншини (додаток 2) збільшено кількість годин на вивчення рідної мови: у 5 класі - до 3 годин; у 6 класі – до 3,5 годин, у 7 класі – до 2,5 годин; у 8 класі – до 2 годин; у 9 класі - до 2 годин). У зв’язку з цим, вчитель, виходячи з конкретних умов навчання та відповідного рівня підготовки учнів, має право самостійно здійснювати перерозподіл кількості годин на вивчення окремих розділів і тем. На свій погляд і враховуючи різні форми контролю знань учнів, учитель розподіляє визначені програмою години для проведення поточного та контрольного оцінювання.

Звертаємо увагу вчителів на те, що критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з мов національних меншин розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України (www. mon.gov.ua);

у 7-9-х класах – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66;

у 8-9-х класах загальноосвітніх навчальних закладах з поглибленим вивченням окремих предметів – за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОН України від 18.02.2008 № 99;

у 10-11-х класах – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657.


Мови національних меншин

Головна мета вивчення мов національних меншин в загальноосвітніх навчальних закладах – надати основи знань про мову, що дозволить забезпечити достатньо високий рівень спілкування та грамотного письма, необхідний для успішної індивідуальної та соціальної діяльності, міжкультурного взаєморозуміння.

Згідно з Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти у навчальних програмах з кримськотатарської, молдовської, польської, російської, румунської, угорської мов через змістові лінії реалізується головний методологічний принцип – комунікативність навчання.

З метою формування комунікативних умінь учнів варто приділити увагу традиційним творчим роботам. Перекази текстів різних стилів і жанрів відіграють роль підготовчих вправ до оволодіння учнями необхідними у майбутньому дорослому житті жанрами мовлення — наприклад, виступ на зборах, участь у дискусії, створення реферату, конспекту, доповіді, рецензії.

Робота з текстом стане ефективною, якщо учні активно долучаються до мовленнєвої діяльності, тому теми висловлювань мають бути цікавими для школярів, пов’язаними з їх власним життєвим досвідом, реальними обставинами життя. Вчителю необхідно подбати про те, щоб учні успішно оволодівали як монологічним, так і діалогічним мовленням, різними жанрами і стилями мовлення.

У процесі вивчення курсу необхідно широко практикувати самостійну роботу учнів із підручниками, посібниками, словниками та іншою навчальною і довідковою літературою. Робота зі зв’язного мовлення має забезпечити подальший розвиток у школярів вмінь і навичок, необхідних у їхній майбутній діяльності.

У 2014/2015 навчальному році вивчення мов національних меншин буде здійснюватися за програмами: у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням російською мовою

5-6 класи


  • "Російська мова" для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (укладачі: Голобородько Є.П., Озєрова Н.Г., Михайловська Г.О., Статівка В.І., Давидюк Л.В., Бикова К.І., Яновська Л.Г., Кошкіна Ж.О. - Київ: Видавничий дім "Освіта", 2013);

  • "Російська мова" для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою (укладачі: Баландіна Н.Ф., Синиця І.А., Фролова Т.Я., Бойченко Л.А. - Київ: Видавничий дім "Освіта", 2013);

  • "Російська мова" для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою (початок вивчення з 5 класу) (укладачі: Курач Л.І., Корсаков В.О., Фідкевич О.Л., Ґудзик І.П. - Київ: Видавничий дім "Освіта", 2013)

Звертаємо увагу, що з 5 класу в загальноосвітніх навчальних закладах із навчанням українською мовою за умови вивчення російської мови у початкових класах необхідно використовувати навчальну програму авторів Баландіної Н.Ф., Синиці І.А., Фролової Т.Я., Бойченко Л.А., коли мова починає вивчатися вперше з 5 класу – навчальну програму авторів Курач Л.І., Корсакова В.О., Фідкевич О.Л., Ґудзик І.П..

При вивченні російської мови за рахунок варіативної складової типових навчальних планів необхідно користуватися навчальною програмою з факультативного курсу за редакцією Крюченкової О. Ю., навчальною програмою курсу за вибором автора Фролової Т.Я. ( див. на сайті МОН України).



7-9 класи

"Російська мова" для 5-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (автори Озерова Н.Г., Михайловська Г.О., Давидюк Л.В. и др. – Чернівці : Букрек, 2005);



  • "Російська мова" для 5-12 классів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою (Баландіна Н.Ф., Дегтярьова К.В., Лебеденко С.А.. – Чернівці : Букрек, 2005);

  • " Росі йська мова" для 5-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою (Ґудзик И.Ф., Корсаков В.А.. – Чернівці : Букрек, 2006);

10-11 класи

на рівні стандарту - «Російська мова» для 10-11 класів (за ред. Н.Г.Озерової);

на академічному рівні - «Російська мова» для 10-11 класів (автор Т.Я.Фролова);

на профільному рівні — «Російська мова» для 10-11 класів (авт. Є.П.Голобородько та ін.).

Також російська мова у 7-9, 10-11 класах може вивчатися як курс за вибором і факультативно:



  • Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. Російська мова (курс за вибором) / Т.Я. Фролова. 2010;

  • Программы для средних общеобразовательных учебных заведений с обучением на украинском языке. Русский язык. Факультативный курс. 5-11 классы / Л.В. Давидюк. 2010.

Інтегрований курс «Література»

Шкільний курс літератури займає особливе місце в навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів як одне з найбагатших джерел духовних, морально-естетичних, етичних і культурно—історичних цінностей. Засобом художнього слова формується громадянин, розвиваються його комунікативні здібності. Зміст літературної освіти з урахуванням вікових особливостей учнів визначає художні твори, літературні явища і факти, розкриває їх ідейно-естетичну своєрідність та значущість в історії української і світової культури, встановлює зв’язки між різними національними літературами, літературою і фольклором, літературою і міфологією, літературою і філософією, літературою та іншими видами мистецтва, передбачає обсяг загальних теоретичних понять, необхідних для розуміння літератури як мистецтва слова, формування вмінь аналізувати та інтерпретувати художні твори в різних аспектах.

Як зазначено у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392, складовими літературного компонента є емоційно-ціннісна, літературознавча, загальнокультурна і компаративна лінії.

Емоційно-ціннісна лінія забезпечує розкриття гуманістичного потенціалу та естетичної цінності творів української, світової літератури, а також літератур національних меншин, формування світогляду учнів, їх національної свідомості, моралі та громадянської позиції.

Літературознавча лінія передбачає вивчення літературних творів у єдності змісту і форми, оволодіння учнями основними літературознавчими поняттями, застосування їх у процесі аналізу та інтерпретації художніх творів, розгляд літературних творів, явищ і фактів у контексті літературного процесу, виявлення специфіки літературних напрямів, течій, шкіл у розвитку української літератури, світової літератури і літератур національних меншин, розкриття жанрово-стильових особливостей художніх творів, ознайомлення учнів з основними принципами художнього перекладу.

Культурологічна лінія передбачає усвідомлення творів художньої літератури як важливої складової мистецтва, ознайомлення учнів з основними цінностями світової художньої культури, розкриття особливостей творів, літературних явищ і фактів у широкому культурному контексті, висвітлення зв’язків літератури з філософією, міфологією, фольклором, звичаями, віруваннями, культурними традиціями різних народів і національностей, розширення ерудиції учнів, виховання їх загальної культури, поваги до національних і світових традицій, толерантного ставлення до представників різних культур, віросповідань, рас і національностей.

Компаративна лінія забезпечує порівняння літературних творів, їх компонентів (тем, мотивів, образів, поетичних засобів та іншого), явищ і фактів, що належать до різних літератур, встановлення зв’язків між українською, світовою літературою і літературами національних меншин, розгляд традиційних тем, сюжетів, мотивів, образів у різних літературах, зіставлення оригінальних творів і україномовних перекладів літературних творів, увиразнення особливостей української культури та літератури на основі світової, демонстрацію лексичного багатства і невичерпних стилістичних можливостей української мови.

Засвоєння учнями літературного компонента сприяє їх залученню до надбань вітчизняного і світового письменства, розвитку стійкої мотивації до читання, потреби у зверненні до художньої літератури протягом життя, збагаченню духовно-емоційного досвіду, формуванню загальної культури, підвищенню рівня володіння українською, іноземними мовами та мовами національних меншин.

Враховуючи, що інтегровані курси “Література» вивчаються паралельно з українською літературою, особлива увага має бути приділена взаємодії різних культур. Тому доцільно у доступній для учнів формі розкривати контактні, типологічні та генетичні міжлітературні зв’язки, виявляти роль українських письменників і перекладачів у творчості майстрів інших народів. Під час розгляду програмових творів слід підкреслювати також взаємозв’язки літератури з іншими видами мистецтв, зважаючи, що літературний текст як факт мистецтва відображає ознаки конкретної культурної епохи, її філософські концепції. Вивчення літературних творів на тлі широкого культурологічного контексту сприятиме осмисленню фундаментальних цінностей культури.

Вивчення інтегрованого курсу “Література» (рідна та світова) в загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин здійснюватиметься за наступними навчальними програмами:



  • у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням російською мовою

  • 5-6 класи

  • "Література" (російська та світова) для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (автори: Ісаєва О. О., Клименко Ж.В., Корнієнко О.А., Мельник А.О., Храброва В.Є., Мухін В.А., Данілова І.Н.- Київ: Видавничий дім "Освіта", 2013);

  • 7-9 класи

  • "Література" (російська та зарубіжна) для 5-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою ( автори: Сімакова Л.А., Снєгірьова В.В. – Чернівці : Букрек, 2005);

10-11 класи

  • рівень стандарту – "Література" (російська та світова) для 10-11 класів; академічний рівень для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (автори Сімакова Л.А., Снєгірьова В.В. - Київ: видавництво “Грамота”, 2010);

  • профільний рівень - "Література" (російська та світова) для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (автори Силантьєва В.І., Бучацька Т.Г. – Київ: видавництво “Грамота”, 2010).;

Зазначаємо нові підручники для учнів 6 класу.

  1. «Інтегрований курс «Література» (російська та світова)» для ЗНЗ з навчанням російською мовою (автори Бондарева О. Є., Ільїнська Н. І., Мацапура В. І., Бітківська Г. В.) «Грамота», 2014 (за кошти держбюджета).

  2. «Інтегрований курс «Література» (російська та світова)» для ЗНЗ з навчанням російською мовою (автори Ісаєва О. О., Клименко Ж. В.), ТОВ «Сиция», 2014)

СПИСОК

навчальних програм, підручників та посібників для загальноосвітніх навчальних закладів, яким надано гриф Міністерства освіти і науки України або схвалення для використання у загальноосвітніх навчальних закладах

Світова література



п/п

Назва

Автор

Клас

Видавництво

Документ про надання грифа

1

2

3

4

5

7



Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Світова література. 5-9 класи» (колектив авторів, керівник колективу Ніколенко О.М.)

5-6


ВД «Освіта»

Наказ МОНмолодьспорту

від 06.06.2012

№ 664




Програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Зарубіжна література. 5-12 класи»

7-9

Перун

Лист МОН

від 23.12.2004

№ 1/11-6611




Програми для поглибленого вивчення зарубіжної літератури. (колектив авторів, керівник Ковбасенко Ю.І, науковий редактор Наливайко Д.С.)

8-9

Газета "Зарубіжна

література"



Лист МОН

від 20.10.2008

№ 1/11-5030




Програми курсів за вибором і факультативів зі світової літератури. Книга І (За заг. ред. К.В. Таранік-Ткачук, І.П. Дворницької)

8-11

Мандрівець

Лист ІІТЗО

від 29.06.2010

№ 14/18-Г-360




Світова література. Програми для профільного навчання для учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Природничо-математичний, технологічний, спортивний напрями, суспільно-гуманітарний напрям (економічний профіль). Рівень стандарту (укл. Ковбасенко Ю.І. – керівник та ін.)

10-11

Грамота

Наказ МОН

від 28.10.2010

№ 1021




Світова література. Програми для профільного навчання для учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Художньо-естетичний напрями, суспільно-гуманітарний напрям (історичний, правовий, філософський профілі). Академічний рівень (укл. Ковбасенко Ю.І. – керівник та ін.)

10-11

Грамота

Наказ МОН

від 28.10.2010

№ 1021




Світова література. Програми для профільного навчання для учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям. Профільний рівень (укл. Ковбасенко Ю.І. – керівник та ін.)

10-11

Грамота

Наказ МОН

від 28.10.2010

№ 1021

Основні підручники та навчальні посібники




Світова література (підручник)

Волощук Є.В.

5

Генеза

Наказ МОНмолодьспорту

від 04.01.2013

№ 10




Світова література (підручник)

Ніколенко О.М., Конєва Т.М.,

Орлова О.В., Зуєнко М.О., Кобзар О.І.



5

Грамота

Наказ МОНмолодьспорту

від 04.01.2013

№ 10




Світова література (підручник)

Волощук Є.В.

6

Генеза

Наказ МОН

від 07.02.2014

№ 123




Світова література (підручник)

Ніколенко О.М., Конєва Т.М.,

Орлова О.В., Зуєнко М.О., Кобзар О.І.



6

Грамота

Наказ МОН

від 07.02.2014

№ 123




Зарубіжна література (підручник)

Дорофеєва Н.І., Касьянова С.П.

7

Вежа

Наказ МОН

від 15.12.2009

№ 1133




Зарубіжна література (підручник)

Півнюк Н.О., Гребницька Н.М., Чепурко О.М.

7

Освіта

Наказ МОН

від 15.12.2009

№ 1133




Зарубіжна література (підручник)

Фесенко В.І.

7

Схід-продукт

Наказ МОН

від 15.12.2009

№ 1133




Зарубіжна література (підручник)

Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.

8

Грамота

Наказ МОН

від 26.04.2011

№ 375




Зарубіжна література (підручник)

Ніколенко О.М., Столій І.Л.

8

АН ГРО ПЛЮС

Наказ МОН

від 26.04.2011

№ 375




Зарубіжна література. (підручник)

Півнюк Н.О., Гребницька Н.М., Чепурко О.М.

8

Освіта

Наказ МОН

від 26.04.2011

№ 375




Зарубіжна література (підручник)

Ковбасенко Ю.І.

9

Грамота

Наказ МОН

від 02.02.2009

№ 56




Зарубіжна література (підручник)

Назарець В.М.

9

Вежа

Наказ МОН

від 02.02.2009

№ 56




Зарубіжна література (підручник)

Ніколенко О.М., Столій І.Л.

9

Ранок

Наказ МОН

від 02.02.2009

№ 56




Зарубіжна література (підручник)

Півнюк Н.О., Гребницька Н.М., Строганова Г.М.

9

Освіта

Наказ МОН

від 02.02.2009

№ 56




Світова література (рівень стандарту)

Звиняцьковський В.Я., Свербілова Т.Г., Чебанова О.Є.

10

Освіта

Наказ МОН

від 08.06.2010

№ 544




Світова література (рівень стандарту)

Ковбасенко Ю.І.

10

Грамота

Наказ МОН

від 03.03.2010

№ 177




Світова література (академічний, профільний рівень)

Ковбасенко Ю.І.

10

Грамота

Наказ МОН

від 03.03.2010

№ 177




Світова література (академічний, профільний рівень)

Наливайко Д.С., Шахова К.О.,

Нагорна Н.М. та ін.



10

Генеза

Наказ МОН

від 03.03.2010

№ 177




Світова література (академічний, профільний рівень)

Звиняцковський В.Я.

11

Генеза

Наказ МОНмолодьспорту

від 16.03.2011

№ 235




Світова література (рівень стандарту)

Ісаєва О.О., Клименко Ж.В.,

Мельник А.О.



11

СИЦИЯ

Наказ МОНмолодьспорту

від 16.03.2011

№ 235




Світова література (рівень стандарту)

Ковбасенко Ю.І.

11

Грамота

Наказ МОНмолодьспорту

від 16.03.2011

№ 235




Світова література (академічний, профільний рівень)

Ковбасенко Ю.І.

11

Грамота

Наказ МОНмолодьспорту

від 16.03.2011

№ 235

Додаткові підручники та навчальні посібники




Світова література. Зошит для контрольних та самостійних робіт

Волощук Є В.


5

Генеза



Світова література. Зошит для контрольного оцінювання. 5 клас

Ніколенко О.М., Бекерська Р.А.

5

Грамота



Світова література. Зошит для контрольного оцінювання. 5 клас

Ніколенко О.М., Бекерська Р.А.

5

Грамота



«Золота книжка для читання. Хрестоматія зі світової літератури для 5 класу. (Художні твори мовами оригіналів)»

Ніколенко О.М., Зуєнко М.О.,

Кобзар О.І.



5

Грамота



«Срібна книжка для читання. Хрестоматія зі світової літератури для 5 класу. Художні твори в оригіналі»

Ніколенко О.М., Конєва О.В.,

Орлова О.В.



5

Грамота



«Методичні матеріали до уроків світової літератури в 5 класі», «Зошит для робіт зі світової літератури для учнів 5 класу» (навчально-методичний комплект)

за заг. редакцією Химери Н.В.

5

Київський ОІПОПП



Світова література: зошит для поточного та тематичного оцінювання

Карліна Л.О.,

Андронова Л.Г.



5

ПЕТ



Світова література. Посібник-хрестоматія для загальноосвітніх навчальних закладів. 5 клас

Щавурський Б.Б.

5

Навчальна книга­Богдан



Світова література. Завдання для поточного та контрольного оцінювання. 5 клас

Дворницька І.П.

5

Мандрівець



Зарубіжна література (підручник)

Волощук Є.В.

7

Генеза



Світова література Тест-контроль.

Проценко Т.В.

7

Весна



Світова література. Комплексний зошит для контролю знань

Чередник Л.А.

7

Ранок



Зошит для робіт зі світової літератури

Первак О.П.

7

Грамота



Світова література. Книга для додаткового читання

Ковбасенко Ю.І.

7

Грамота



Світова література. Зошит для оцінювання рівня навчальних досягнень учнів

Баліна К.Н., Тригуб І.А.

7

Грамота



Світова література. Хрестоматія

упорядник Проценко Т.В.

7

ФОП Співак



Світова література (посібник-хрестоматія)

Проценко Т.В.

7

Весна



Світова література: зошит для поточного та тематичного оцінювання

Косогова О.О.

7

ПЕТ



Світова література. 7 клас: Зошит для контрольного та поточного оцінювання

Міляновська Н.Р., Двірницька І.П.

7

Мандрівець



Зарубіжна література. Комплексний зошит для контролю знань

Чередник Л.П.

8

Ранок



Тест-контроль. Світова література

Проценко Т.В.

8

Весна



Зошит завдань і вправ із зарубіжної літератури у 8 класі з мультимедійними додатками

Керівник авторського колективу Химера Н.В.

8

КОІПОПК



Давньоримська література (кн. 1, 2)

упор. Чічановський А.А.

8

Грамота



Міфи Давньої Греції (кн. 1, 2)

упор. Чічановський А.А.

8

Грамота



Світова література. Хрестоматія


упорядник Гузь О.О.

8

ФОП Співак



Світова література (посібник-хрестоматія)

Гузь О.О.

8

Весна



Світова література: зошит для поточного та тематичного оцінювання

Косогова О. О.

8

ПЕТ



Зарубіжна література. Робочий зошит

Первак О.П.

8

Грамота



Зарубіжна література. Зошит для тематичного оцінювання

Баліна К.Н., Тригуб І.А.

8

Грамота



Світова література. 8 клас: Зошит для контрольного та поточного оцінювання

Міляновська Н.Р., Двірницька І.П.

8

Мандрівець



Зошит для контрольних робіт зі світової літератури

Лавренчук В.П., Лавренчук М.В.

8

Рівенський ОІППО



Стилістичний аналіз художнього твору на уроках зарубіжної літератури в старших класах

Таранік-Ткачук К.В.

8-11

Грамота



Мандрівка Інтернет-сторінками світової літератури. Посібник-довідник для вчителів та учнів 8-11 класів

Оліфіренко С.М.

8-11

Грамота



Світова література (посібник-хрестоматія)

Міляновська Н.

9

Астон



Зошит завдань і вправ із зарубіжної літератури: навчальне видання та СD

Керівник авт. колективу

Химера Н.В.



9

КОІПОПК



Тест-контроль. Світова література

Несторова О.І.

9

Весна



Хрестоматія зі світової літератури.

Столій І.Л.

9

Ранок



Світова література. Хрестоматія


упорядник Несторова О.І.

9

ФОП Співак



Світова література: зошит для поточного та тематичного оцінювання

Косогова О.О.

9

ПЕТ



Зошит для контрольних робіт зі світової літератури

Лавренчук В.П., Лавренчук М.В.

9

Рівенський ОІППО



Хрестоматія. Світова література


Пустовойтова В.Є.

9

Торсінг плюс



Виразне читання. Хрестоматія

Сипко Л.М.

10

Мандрівець



Світова література (посібник-хрестоматія) (рівень стандарту)

Щавурський Б.Б.

10

Навчальна книга - Богдан



Світова література (посібник-хрестоматія)

Андронова Л.Г., Карліна Л.А.

10

Весна



Світова література. Тест-контроль

Андронова Л.Г., Карліна Л.А.

10

Весна



Світова література (посібник-хрестоматія)

Міляновська Н.Р.

10

Астон



Хрестоматія зі світової літератури

Столій І.Л.

10

Ранок



Світова література (посібник-хрестоматія)

Ніколенко О.М.

10

Грамота



Світова література: зошит для поточного та тематичного оцінювання

Проценко Т.В.

10

ПЕТ



Світова література: Реалізм. Ранній модернізм. Посібник-хрестоматія для 10 класу

Ковбасенко Ю.І. та інші

10

Грамота



Зошит для контрольних робіт зі світової літератури

Лавренчук В.П., Лавренчук М.В.

10

Рівенський ОІППО



Світова література: Від авангарду до постмодернізму. Посібник-хрестоматія для 11 класу

Ковбасенко Ю.І. та інші

11

Грамота



Світова література (хрестоматія) (рівень стандарту, академічний рівень)

Міляновська Н.Р.

11

Астон



Світова література (посібник-хрестоматія)

Андронова Л.Г., Карліна Л.А.

11

Весна



Світова література.Тест-контроль

Андронова Л.Г., Карліна Л.А.

11

Весна



Хрестоматія зі світової літератури

Столій І.Л.

11

Ранок



Світова література (посібник-хрестоматія)

Ніколенко О.М., Зуєнко М.О.,

Люлька В.М., Воробйов С.Г.,

Зуєнко О.А.


11

Грамота



Світова література: зошит для поточного та тематичного оцінювання

Нестерова О.І.

11

ПЕТ



Зошит для контрольних робіт зі світової літератури

Лавренчук В.П., Лавренчук М.В.

11

Рівенський ОІППО



Світова література за всією шкільною програмою

Шевченко Н.В., Косогова О.О.

5-11

Весна



Світова література. Посібник для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. 2014

Штейнбук Ф.М., Таранік-Ткачук К.В., Гудзь О.О., Дворницька І.П.

5-11

Грамота

Методична література



Світова література. Книжка для вчителя (календарно-тематичне планування та розробка уроків)

Волощук Є В.,

Слободянюк О.М.



5

Генеза



Книжка для вчителя. Уроки світової літератури. 5 клас

Ніколенко О.М.,

Мацевко-Бекерська Л.В., Орлова О.В. та ін.



5

Грамота



«Методичні матеріали до уроків світової літератури в 6 класі (з мультимедійними додатками)», «Зошит для робіт зі світової літератури для учнів 6 класу» (навчально-методичний комплект)

за заг. редакцією Химери Н.В.

6

Київський ОІПОПП



Світова література. 6 клас. Зошит для контрольних та самостійних робіт

Волощук Є В., Слободянюк О.


6

Генеза



Зошит для контрольних робіт зі світової літератури.

Ніколенко О.М., Бекерська Р.А.

6

Грамота



Робочий зошит зі світової літератури.

Ніколенко О.М., Бекерська Р.А.

6

Грамота



Світова література. Методичні рекомендації, календарне планування

Ковбасенко Ю.І.

7

Грамота



Світова література. Книжка для вчителя

Баліна К.Н., Мележик Б.О.,

Пішук О.В.



7

Грамота



Зарубіжна література. Книжка для вчителя

Юсипович І.В., Баліна К.Н.,

Каєнко О.В. та інші



8

Грамота



Світова література. Методичні рекомендації. Календарно-тематичне планування

Ковбасенко Ю.І.

8

Грамота



Методичні матеріали до уроків зарубіжної літератури у 9 класі (з мультимедійними додатками) навчальний комплект

Керівник авт. колективу

Химера Н.В.



9

КОІПОПК



Методичний посібник. Виразне читання

Сипко Л.М.

10

Мандрівець



Учнівське порт фоліо із світової літератури для 10 класу (із друкованою основою) навчальний комплект

керівник авт. колективу

Химера Н.В.



10

КОІПОПК



Комплексний зошит для контролю знань. Світова література. 11 клас. Рівень стандарту

Столій І.Л.

11

Ранок



Комплексний зошит для контролю знань. Світова література. 11 клас. Академічний рівень

Столій І.Л.

11

Ранок



Урок літератури. Роздуми літературознавця про шкільну методику

Шалагінов Б.Б.




Грамота

Серія «Шкільна бібліотека»



І.А.Крилов «Басни»

Передмова Андронової Л.Г.

6

ТОВ «Шанс»



Айвенго (українською мовою)

Скотт В.

7

Фоліо



Персько-таджицька література

Упор. Халимоненко Г.І.

8

Грамота



Давньоримська література

Упор. Чичановський А.А.

8

Грамота



Мобі Дік (українською мовою)

Мелвін Г.

8

Фоліо



Гаргантюа і Пантагрюель (українською мовою)

Рабле Ф.

8

Фоліо



О.Пушкін «Избранные произведения»

Передмова Ніколенко О.М.

9

ТОВ «Шанс»



М.Лермонтов «Избранные произведения»

Передмова Андронова Л.Г.

9

ТОВ «Шанс»



Одіссея (українською мовою)

Гомер

9

Фоліо



Фауст (українською мовою)

Гете Й.В.

9

Фоліо



Вибрані твори Гете Й.В.

упор. Кусько К.Я.

9

Грамота



Консуело (українською мовою)

Санд Ж.

9

Фоліо



Малюк Цахес. Золотий горнець (українською мовою)

Гофман Ернест Теодор Амадей

9

Фоліо



Недоросток (українською мовою)

Фонвізін Д.

9

Фоліо



Л.Толстой «Анна Каренина» у 2-х томах

Передмова Ніколенко О.М.

10

ТОВ «Шанс»



Ф.Достоевский «Преступление и наказание»

Передмова Єременко О.В.

10

ТОВ «Шанс»



Червоне і чорне (українською мовою)

Стендаль

10

Фоліо



Милий друг (українською мовою)

Гі де Мопассан

10

Фоліо



А.Чехов «Избранные произведения»

Передмова Ніколенко О.М.

11

ТОВ «Шанс»



Майстер і Маргарита (українською мовою)

Булгаков М.

11

Фоліо



Ми (російською мовою)


Замятін Є.

11

Фоліо



Звіробій (російською мовою)


Купер Ф.




Фоліо



Гамлет. Сон у літню ніч. Венеціанський купець (російською мовою)

Шекспір В.




Фоліо



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка