Михайло Стельмах «Гуси-лебеді летять»




Скачати 16,08 Kb.
Дата конвертації09.09.2018
Розмір16,08 Kb.

Михайло Стельмах

«Гуси-лебеді летять»


Повість М.Стельмаха вся виросла на глибокій народній основі, самий її характер пов'язаний з рідною природою, з піснею і казкою.

Юрій Лукін (критик)



Казка вкладає в мої уста ото слово,

до якого дослуховуються земля і вода,

птиця в небі й саме небо…

М. Стельмах

Жанр твору:

  • Автобіографічна повість
  • Автобіографі́чна повість — жанровий різновид повісті, в якій головним персонажем виступає сам автор, а події, вміщені у творі, — достеменні події з його життя.

  • Як образ головного персонажа, так і його сюжет — це художня обробка фактів, пережитих автором.

Дилогія М. Стельмаха :«Гуси-лебеді летять»(1964), «Щедрий вечір»(1966)

  • Дилогія - два самостійних твори одного автора, що мають різні назви й власні сюжети, але пов'язні між собою єдиним ідейним задумом та головними персонажами.

Тлумачення назви повісті:

Лебеді, які щороку відлітають на зиму в теплі краї, а потім повертаються, символізують плин життя — пройшов ще один рік. Вони також означають щасливе дитинство, чистоту, відродження.

Си́мвол (з грец. знак) — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття.

Образи-символи повісті:

  • Гуси-лебеді – символ
  • дитинства.

  • Зорі – символ космічних таїн.
  • Млин – символ єднання епох.
  • Вітряки – символ кругообігу в природі.
  • Ключі – початок нового .

Присвята повісті

Тема повісті:

  • Зображення життєвої долі українського села першої половини ХХ століття, епізодів з власного дитинства М. Стельмаха, коли він був дев’яти-десятирічним хлопчиком.

Ідея повісті:

  • Заклик не бути «холоднооким», уміти бачити красу, любити рідну землю, що «така свіжа, така м’яка, мов колиска», «щоб люди мали людяність у серці, хліб на столі і не журились».

Особливості твору:

  • Розповідь від першої особи.
  • Автобіографічність.
  • Символічний образ гусей-лебедів.
  • Зв’язок з народознавством.
  • Наявність ліричних відступів (роздуми хлопчика над власними вчинками, поведінкою інших людей,сприйняття ним оточуючого світу, розповідь про минуле життя інших героїв).

Розподіл героїв твору:

Полюс добра:

  • Михайлик, його мати та батько, дід та баба, попова наймичка Мар’яна, дівчина Люба. Кобзар Левко, дід Дем’ян, дядько Себастіян.

Розподіл героїв твору:

Полюс зла:

Улізливий кар’єрист Юхрим Бабенко, «скупий рицар» дядько Володимир, дядько Сергій з «темною душею».

Бесіда про Михайлика:

  • 1.Чим Михайлик відрізнявся від інших героїв твору?
  • 2. За допомогою кого і чого формується кругозір, світогляд героя?
  • 3. Чим захоплювався хлопчик в дитинстві? Як це вплинуло на майбутнього письменника?
  • 4. Які книжка полюбляв читати Михайлик?
  • 5.Як хлопчик ставився до навчання у школі?Чим це пояснити?

Бесіда про Михайлика:

  • 6. Чому герой по-різному ставиться до мешканців села?
  • 7. У чому виявилась доброта, чемність хлопчика?
  • 8. Чим пояснити те, що політ гусей-лебедів Михайлик сприймає по-особливому?
  • 9. Який талант мав хлопчик?
  • 10. Чи вдалося М. Стельмаху ретельно відобразити власне дитинство у творі?

Характеристика Михайлика

  • 1.Михайлик – головний герой твору, бідний сільський хлопчик.
  • 2.Портрет і зовнішність героя.
  • 3.Риси характеру: а) чемний; б)добрий; в) працьовитий; г) шанобливий; д) кмітливий;
  • е) цілеспрямований; є) допитливий.

  • 4.Прагнення героя: а) жага до навчання; б) любов до природи; в)пізнати світ; г)читання книг та написання власних творів.
  • 5.Ставлення Михайлика до інших героїв твору.
  • 6.Значення образу Михайлика.

Бесіда про матір:

  • 1.Чому вчить мати сина?
  • 2. Що свідчить про те, як мати постійно піклується про здоров’я своєї дитини?
  • 3. Як Ганна Іванівна прищеплює синові любов до землі-годувальниці?
  • 4.Чи була мати суворою по відношенню до свого сина?
  • 5.Як мати поставилась до сина, коли той без дозволу взяв ночовки, насіння?
  • 6.Яким Ганна Іванівна хотіла бачити Михайлика в майбутньому?

Характеристика матері

  • 1.Ганна Іванівна – мати Михайлика, берегиня родинного добробуту і злагоди.
  • 2.Зовнішність героїні.
  • 3.Риси характеру матері: а) щира; б) добра; в) працьовита; г) уважна; д) справедлива;
  • е) наполеглива; є) цілеспрямована.

  • 4.Ставлення Ганни Іванівни до природи, городини, художніх творів, Біблії.
  • 5.Ганна Іванівна – це обрах духовно багатої, красивої, трудящої жінки-селянки.

Бесіда про батька:

  • 1.Яким Михайлик уявляв свого батька? Чого він очікував від нього?
  • 2.Чому батько привчав Михайлика?
  • 3.В чому проявляються батьківська турбота, піклування про сина?
  • 4.Що свідчить про батьківську самовідданість синові?
  • 5.Чи було соромно батькові за Михайлика-школяра?

Характеристика батька

  • 1.Панас Дем’янович – батько Михайлика, лицар-хлібороб.
  • 2.Зовнішність і портрет героя.
  • 3.Риси характеру Панаса Дем’яновича: а)добрий; б) працьовитий; в)відповідальний;
  • г) чуйний.

  • 4.Інші риси: а) авторитетний серед селян; б)шанобливий у ставленні до рідної землі, родини;в)захисник інтересів простого люду.
  • 5.Панас Дем’янович – втілення вікової селянської мудрості.

Бесіда про діда Дем’яна:

  • 1.Яким ви уявляєте діда Дем’яна? Як його описує автор?
  • 2.Що цікавого дід розповідав Михайлику?
  • 3.Яким чином дідусь прищеплював онуку любов до природи,оточуючого світу?
  • 4.За що люди поважали діда Дем’яна?
  • 5.В чому прослідковується мудрість дідових розповідей?
  • 6.Чи був дід для Михайлика авторитетом?
  • 7.Які особливості мови діда Дем’яна?

Характеристика діда Дем’яна

  • 1.Дід Дем’ян – представник старшого покоління Стельмахів.
  • 2. Портрет і зовнішність героя.
  • 3. Риси характеру героя: а) добрий;
  • б) розумний; в) працьовитий; г)веселий; д) відчайдушний.

    4. Роль діда у вихованні Михайлика?

Бесіда про бабусю:

  • 1. Коли ви вперше у творі знайомитесь з бабусею?
  • 2. Чим найбільше полюбляла займатися бабуся? Про що це свідчить?
  • 3. До чого бабуся намагалася привчити Михайлика?
  • 4. Як бабуся ставиться до пестощів онука?
  • 5. Що, на ваш погляд, Михайлик цінував у бабусі?

Характеристика бабусі

  • 1. Бабуся – проста селянська трудівниця.
  • 2. Зовнішність героїні.
  • 3. Риси характеру: а) добра; б) щира;
  • в) працьовита; г) чуйна; д)богобояз- лива.

    4. Любов бабусі до саду.

    5. Ставлення дідуся до бабусі.

    6. Значення бабусі у формуванні Михайлика.

Бесіда про Любу:

  • 1. Де вперше Михайлик зустрічається з Любою?
  • 2. Як Люба ставиться до Михайлика?
  • 3. Про що свідчить обізнаність Люби в природному середовищі?
  • 4. За що героїня поважає і любить Михайлика?
  • 5.Чому Люба дорожить дружбою з Михайликом?
  • 6. Яке значення має Люба на формування позитивних рис характеру в Михайлика?

Характеристика Люби

  • 1.Люба – подружка Михайлика.
  • 2.Портрет і зовнішність героїні.
  • 3. Риси характеру Люби: а) щедра; б) добра; в) чуйна; г) лагідна; д) працьовита;
  • е) турботлива.

  • 4.Любов героїні до природи.
  • 5. Люба – гарна співачка.
  • 6. Значення образу подружки Люби.

Екранізація повісті М.Стельмаха


Український режисер Олександр Муратов 1974 року створив кінострічку за повістю М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».

Домашнє завдання:



База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка