Народні музичні інструменти



Скачати 166,59 Kb.
Дата конвертації11.03.2019
Розмір166,59 Kb.
ТипПлан-конспект
План-конспект вiдкритого уроку музичного мистецтва у 5 класі.

Дата проведення: 12.11.2014р



Тема: Народні музичні інструменти.

Мета:Ознайомити учнів з українськими народними інструментами та особливостями їхнього звучання, розглянути різновиди струнних, духових та ударних інструментів та особливість їх звучання.

Розвивати творчу уяву, фантазію, слухацькі та вокально-хорові навички; вміння учнів розрізняти на слух звучання окремих народних інструментів; закріпити поняття «троїсті музики».

Виховувати кращі моральні якості особистості, ціннісне ставлення до літератури, музики, народної творчості, почуття прекрасного.

Музичний матерiал: Диск з музичними творами.

Обладнання: Ноутбук, баян, дошка, картки, портрети композиторiв, iлюстрацiї.

Тип уроку – комбінований, урок заглиблення в тему.

План уроку.
I.Формування нових понять.

1.Органiзацiйна частина

2.Музична грамота

II.Вивчення пiснi.

1.Розспiвування та актуалізація опорних знань учнів

2.Вступна бесіда

3.Виконання пiснi

4.Бесiда про виконану пiсню

5.Засвоєння лiтературного тексту

6.Розучування мелодiї та виразностiпiснi

7.Закрiплення i повторення вивченого

III.Слухання музики.

1.Вступна бесiда

2.Слухання музики

3.Бесiда за прослуханим твором i аналiз твору

4.Повторне слухання

IV.Пiдведення пiдсумкiв.

Хід уроку.

I.1.Органiзацiйна частина.

Вчитель: Добрий день!

Діти: Добрий день!


2.Музична грамота.

Повторення музичних жанрів.

II.1.Розспiвування.

Розспівування ноток: до, ре, мі, фа, соль, фа, мі, ре.

Робота над чистотою інтонування мелодії.

2.Вступна бесiда.

Знайомство з народною музичною культурою важко уявити без опису самих музичних інструментів. У світі існує величезна кількість народних музичних інструментів. Вони різні за формою, створені з різних матеріалів, по-різному оздоблені.

Музичні інструменти з’явилися у процесі трудової діяльності

людини. Українські народні інструменти поділяються на 3 групи: ударні, духові, струнні.

Найдавнішими вважають ударні інструменти, звуки яких

задавали певний ритм і допомагали організувати групову роботу.

Ударні музичні інструменти:

1.барабан

Бараба́н — загальна назва для ряду ударних музичних інструментів групи мембрафонів, що складається зі шкіри (пергаменту, пластику, нейлону), натягнутої на резонатор. На барабані грають паличками або руками. Найдавніший відомий ударний інструмент походить з території України. Він знайдений на палеолітичній стоянці біля села Межиріч Канівського району Черкаської області і датується 13 тисячоліттям до н. е.

2. бубон

Бу́бон — був найпоширенішим ударним інструментом в українській народній музиці (інша назва — решітка). Легкий дерев'яний обідок, обтягнутий з одного боку шкірою, — це найпростіша конструкція бубна, що був відомий в Україні ще за часів Київської Русі. Бубон супроводжував танцювальну музику, входив до складу полкової музики війська Запорізького.

3. бугай

Бугай - акомпануючий фрикційний музичний інструмент, який за тембром нагадує ревіння бугая.

Являє собою невеличку діжечку — дерев'яний циліндр, в якій верхній отвір обтягнуто шкірою. До шкіри в центрі прикріплено пучок конячого волосся.

Використовується як басовий інструмент. Музикант зволоженими у квасі руками сіпає за волосся і залежно від того, де зупиниться рука, змінюється висота звучання.

4.литаври

Литаври - широко використовувалися в побуті запорозьких козаків. По-перше, литаври — це військовий інструмент. Він як ніякий інший наводив жах на ворога своїми громовими ударами, був засобом зв’язку між військовими козацькими загонами. Ударами в литаври сигналізували про небезпеку, спеціальними умовними сигналами під час бою передавали накази по війську. Ударами в литаври збирали козаків на раду. З другої половини XX ст. литаври вводяться в усі професійні ансамблі українських народних інструментів, в аматорські та професійні оркестри народних інструментів.

5.тулунбас

Тулумбас - український ударний інструмент з родини мембранофонів. У XVII-XVIII ст. козаки Запорозької Січі застосовували Тулумбас як сигнальний інструмент. У походах невеликий Тулумбас прив'язували до сідла, звук видобували рукояткою канчука.

Тулумбаси були різних розмірів. У найбільші з них били одночасно вісім чоловік. Їх називали ще набатом і тримали лише в Запорізький Січі. Є свідчення, що гучні, як гарматні постріли, поодинокі звуки набату разом з гулом тулумбасів та пронизливою тріскотнею бубнів сіяли паніку у ворожому війську. В народі цей інструмент значного поширення не набув.



Перші духові музичні інструменти слугували для передачі звукових

сигналів на досить велику відстань. Наші предки виготовляли їх із

рогів та трубчастих кісток тварин, раковин молюсків, стебел очерету

та інших рослин. Духові інструменти мають різні тембри, які легко розпізнати на слух: ніжний звук сопілки, закличний сигнал сурми або густий і надзвичайно сильний звук трембіти.

Багатоголосна волинка — колоритний народний інструмент, що

складається з декількох трубок, які кріпляться до торби або міхура

з повітрям. Побутував переважно серед пастухів і набув значного

поширення у середньовічній Європі.

В Україні з’явився приблизно у XVI ст. та отримав багато синонімічних назв: «дуда», «коза», «баран», «міх». Цікаво, що волинка

входила до полкового оркестру Війська Запорозького.

Духові музичні інструменти:

1.коза

КОЗА (ДУДА) — один із улюблених народом інструмент. Розповсюджувалася із Заходу на Схід, входила до складу різноманітних ансамблів, була у військовому побуті запорізьких козаків, дотепер відчувається сталий інтерес до неї. Коза складається з мішка — резервуара, якого роблять з козячої, телячої або овечої шкури. До цього міха ладнають кілька цівок. Через одну з них до середини міха надимається повітря — вона називається «сисак» і має спеціального клапана, який не випускає повітря назад; на другій цівочці з ігровими отворами виконують мелодію.

2.ріжок

Ріжок - належить до найдавніших духових язичкових інструментів, що відомі на території України з часів Київської Русі і в народі часто називалися «шоломія», «шоломая» (від фр. chalumeau — очерет).

Механізм звукоутворення в язичкових інструментах можна уявити так. Якщо зрізати очеретяну трубку завдовжки 40—50 мм і на її бічній поверхні надрізати смужку міліметрів 20, щоб вона одним кінцем трималася трубки, то ця трубка і називається пищиком, а тонка смужка — язичком, що збуджує струмінь повітря. Якщо пищик взяти в рот і вдувати в нього повітря, язичок починає вібрувати, то відкриваючи, то закриваючи струмінь повітря і утворюючи характерний звук.



3.свищик

Свищик – (зозулиця) — глиняна пташка-свищик, що є давнім амулетом та народним музичним інструментом.Зозулиця була винайдена пращурами українців понад 7 тис. років тому за часів Трипільської цивілізації і відроджена у сувенірах як український культурний символ.

4.сопілка

Сопілка — народний духовий музичний інструмент, в Україні відомий з княжих часів. Виготовлявся із калинової гілки, бузини, ліщини, очерету та ін. Довжина сягала 30-40 см, у нижньому кінці просвердлювали 5-6 дірочок. В наш час є розповсюдженою так звана «концертна» сопілка — на відміну від народної вона має 10 отворів, що забезпечує їй хроматичний звукоряд.

5.трембіта

Трембі́та — народний духовиймузичний інструмент, рід дерев'яної труби без вентилів і клапанів, довжина до 3 м, діаметр 30 мм, збільшується у розтрубі; у вузький кінець трембіти вставляється дерев'яний, роговий або металевий мундштук. Споконвіку трембіта була єдиним засобом зв'язку чабана з селом: за трембітовими звуками люди дізнавалися про місцеперебування ватага з отарою, про те, як триває випас худоби. Особливі звуки інструмента попереджали про небезпеку. Вживалася трембіта і для подання сигналів про початок та закінчення робочого дня. Цей інструмент супроводжував гуцульські обряди і свята.

6.флейта

Флейта (звичайна) — духовий інструмент, що використовується в симфонічних оркестрах. Виготовляється з срібно-цинкового сплаву, рідше — з дорогоцінних металів (срібло, платина, золото), інколи з чорного дерева. Флейта є одним з найдавніших музичних інструментів.

Струнні інструменти з’явилися значно пізніше — їх прообразом

був лук із туго натягненою тятивою. Струнні інструменти люди не

використовували у практичній діяльності як ударні та духові, а ство

рювали їх для власного задоволення. У процесі економічного і культурного розвитку суспільства. Музичні інструменти з часом вдосконалювали та створювали нові.

У сучасній Україні народні інструменти входять до складу най

різноманітніших ансамблів та оркестрів. Королевою струнних інструментів вважають скрипку, вона почала свій шлях із царини народних інструментів. Про скрипку створено багато легенд і казок. Здавна її голос можна почути під час весіль і селянських гулянь.

На струнних інструментах звук утворюється по-різному: бандура, кобза, гуслі, потребують щипкового дотику, на скрипці, лірі й гудку

грають смичком, а на цимбалах звук видобувають ударами паличок

по струнах.

Струнні музичні інструменти:

1.бандура

Бандура — український народний струнно-щипковий музичний інструмент. Ще у 15 ст. українських кобзарів запрошували до королівського двору Польщі, а у 18—19 ст. — до російського імператорського двору. Співців-бандуристів називали «народними гомерами України». Ці талановиті сліпі музиканти, мандруючи містами й селами України, співали волелюбні думи та історичні пісні, в яких прославляли подвиги хоробрих козаків з легендарного минулого, закликали до боротьби проти гнобителів. Бандуристи об’єднувалися в братства, передаючи традиції свого мистецтва нащадкам.

2.гудок

Гудок — триструнний скомороший музичний інструмент з корпусом грушевидної форми, на якому грали лукоподібним смичком. Під час гри стоячи корпус упирали до грудей, сидячи - ставили на коліно. Мелодію здебільшого грали на одній струні, дві інші звучали як бурдонні, тобто на постійній висоті.

3.гуслі

Гу́слі (гу́сла) — найстародавніший щипковий музичний інструмент, що був дуже популярним у Київській Русі. З часів Київської Русі гуслі проіснували в побуті мешканців України ймовірно аж до XIX століття, оскільки ще Пантелеймон Куліш згадував, що бачив співця-гусляра. Саме від гуслів походить інший народний музичний інструмент, що став символом українців — бандура.

4.кобза

Існування вживання терміну "кобза" як нар. щипк. інструменту в Україні простежується за документами 14 ст .Великого поширення кобза набула серед українського козацтва. На ній грали мандрівні кобзарі, які виконували народні пісні різних жанрів — історичні, ліричні, побутові, думи, псальми тощо. Частіше всього на кобзі грали професійні народні музиканти які народ називав кобзарями (сліпці), яких водили з дому в дім. Кобзарі грали та співали, в містах де збиралися нарід - на базарах, коло церкв, а також по хатах.



5.ліра

Колісна ліра згідно з міжнародною класифікацією музичних інструментів належить до смичкових. Звук на ній видобувається тертям, але це тертя здійснюється не смичком, а еластичним, натертим каніфоллю, колесом. Точних відомостей про те, коли колісна ліра потрапила в Україну, немає. Імовірніше, що це відбулося в XVII ст. В Україні ліра стала супутницею кобзи, бандури. На ній супроводжували сумні пісні, канти, псальми, думи, хоч відомо, що в репертуарі лірників були й веселі пісні і танці. Лірник міг «вшкварить» і в шинку, і на весіллі. Але головне — це те, що ліра, як кобза і бандура, є інструментом билинно-думної традиції.



6.скрипка

Скри́пка — струнний музичний смичковий інструмент. Має чотири струни. Музиканта, що грає на скрипці називають скрипалем. Майстер, що виготовляє скрипки називається скрипником.

 Ніколо Паганіні (1782—1840) — італійський скрипаль, гітарист і композитор, автор скрипкових каприсів, концертів.



 Антоніо Страдіварі (Antonio Stradivari, 1644–1737) учень Аматі. Збереглося 650 інструментів його роботи. В Україні набула поширення з 17 століття і стала народним інструментом, увійшовши до народних ансамблів троїстих музик.

7.цимбали

Цимбали — струнний музичний інструмент. Складається з дерев'яного корпусу, прямокутної, частіше трапецієвидної форми з натягнутими над ним струнами. Верхня дека виробляється із ялини або смереки, нижня — із явора. Існують такі різновиди народних цимбалів:В Україні, як народний інструмент відомий з 17 століття. Зафіксовано використання цимбалів у складі народних ансамблів (троїсті музики) на Гуцульщині (грають мелодію), Тернопільщині, Покутті, Наддніпрянщині. Сучасне виробництво цимбал побутує на Гуцульщині.

Сьогоднi на нашому уроцi ми з вами познайомимся з Норвезькою народною піснею ,, Чарівний смичок ’’.

А зараз сядьте зручнiше i послухайте цю пiсню, але перед цим я вам хочу задати декiлька запитань.

Вчитель ставить перед дiтьми запитання до пiснi:

а) Який настрiй i характер передає пiсня?

б) Про що ви почули?

3.Виконання пiснi.

Виконання Норвезької народної пісні ,, Чарівний смичок ’’ у супроводi баяна.

4.Бесiда про виконану пiсню.

Дiти вiдповiдають на поставленi перед ними запитаннями вчителя.

5.Засвоєння лiтературного тексту.

Дiти вивчають слова пicнi.

6.Розучування мелодiї та виразностiпiснi.

Дiти співають мелодiю пiснi, дотримуючись чистоти iнтонування та виразностi.
7.Закрiплення i повторення вивченого.

Діти! пригадайте, яку ми вчили пісню минулого уроку?

Так вірно це укр.нар.пісню Чи не той то Омелько

Питання до пісні:

1.Хто є автором цієї пісні?

2.До жанру яких пісень належить ця пісня?

Дiти співають укр.нар.пісню Чи не той то Омелькодотримуючись чистоти інтонування та виразностi.



Чи не той то Омелько,
Що жне жито помаленько?

Цілу жменю до смерку


Жне Омелько в холодку.

Він нажав півснопа,


Та й хвалиться: о, копа!

Він нажав цілий сніп,


Та й говорить: десять кіп.


А він жита не нажав,

В борозенці лежав.


А як сяде за обід –
Із Омелька ллється піт.

Пообідавши, Омеля


Завалився спать в постелю.

Ти ледачий, наче пень,


Жменю жнеш за цілий день.


III.1.Вступна бесiда.

Важливу роль у побуті українського села відігравали троїсті музики. Це народний інструментальний ансамбль, який виступав на народних святах, весіллях, ярмарках.

Троїсті музики - найбільш поширений в українському народі вид ансамблю. Його наявність є, практично у всіх регіонах України. Виходячи з назви, ансамбль складається з трьох виконавців. У класичному вигляді, це – скрипаль, цимбаліст та бубнист. У центральних областях України, замість цимбалів, часто використовується басоля (різновид віолончелі). Постійними інструментами троїстої музики слід вважати скрипку й бубон. Цимбали часто-густо підмінялися іншими інструментами. Так, наприклад, замість цимбалів супровід могла виконувати друга скрипка. На Полтавщині замість цимбалів вводили басолю (віолончель). Після 2-ї світової війни в народі з’явилося дуже багато акордеонів, бянів які почали вводити у склад троїстих музик. Ансамбль від того ставав більш мобільним, хоча акордеон за своїм тембром не завжди добре зливався зі скрипкою. Баян за своїми якостями пасував до того краще. Тут якість виконання залежала повністю від слуху і художнього смаку виконавців.

Досить своєрідно й цікаво протікає творча і виконавча робота ансамблю. Для репетицій чи вивчення нових п’єс інколи збираються зимовими вечорами у когось з учасників ансамблю. Під час таких репетицій беруться до уваги побажання всіх його учасників.

2.Слухання музики.

Під час перегляду музичного телефільму ,, Троїсті музики ’’ вам потрібно виписати усі музичні інструменти які ми розглядали на сьогоднішньому уроці.

Діти переглядають на ноутбуці фрагмент музичного телефільму

,, Троїсті музики ’’.

3.Бесiда за прослуханим твором i аналiз музичного твору.
Вчитель перевіряє відповіді учнів.

4.Повторне слухання.

Діти переглядають на ноутбуці фрагмент музичного телефільму

,, Троїсті музики ’’.

IV.Пiдведення пiдсумкiв.

Повторення вивченого на уроцi, оцiнювання, дзвiнок.

Наш урок закiнчено. Допобачення!!! .
Каталог: 2016
2016 -> Програма та методичні вказівки з навчальної дисципліни історія науки І техніки для студентів усіх спеціальностей денної форми навчання
2016 -> Київський національний лінгвістичний університет базові навчально-методичні матеріали
2016 -> С. Ю. Кривошеєв (ініціали та прізвище)
2016 -> Програма навчальної дисципліни аграрне право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс
2016 -> Черкаський інститут банківської справи Університету банківської справи
2016 -> Програма навчальної дисципліни господарське право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс Семестр
2016 -> Програма курсу Інформатика 5 9 класи загальноосвітніх навчальних закладів
2016 -> А. С. Макаренко: аксіологічний, етичний та психологічний контексти професійного самоусвідомлення педагогічної особистості
2016 -> Методичні Рекомендації Запобігання і виявлення


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка