«Неперервний спектр світла. Спектроскоп»




Скачати 113,2 Kb.
Дата конвертації06.02.2019
Розмір113,2 Kb.
Тема уроку: «Неперервний спектр світла. Спектроскоп»

Мета урока:

дидактична: формувати поняття про неперервні спектри, познайомити учнів зі спектрами хімічних речовин та приладами для спостереження спектру.

розвивальна: розвивати уявлення прро процеси наукового пізнання, забезпечити розвиток аналітичних умінь, застосовувати знання в конкретних ситуаціях.

виховна: виховання та формування комунікативних компетентностей, прищеплювати культуру розумової праці, підвищувати інтерес до предмету.



Вид уроку: урок-дискусія з елементами проблемного навчання.

Обладнання: мультимедійний проектор, екран, презентація до уроку, спектроскоп.

Демонстрації: спостереження неперервного спектру за допомогою спектроскопа, фотографії спектрів.
План уроку

  1. Організація класу (1 хв.)

  2. Мотивація навчальної діяльності (6 хв)

  3. Вивчення нового матеріалу (13 хв)

  4. Використання отриманих знань (13 хв)

  5. Конроль та корекція отриманих знань (7 хв)

  6. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія (3 хв)

  7. Домашнє завдання (2 хв)

Конспект уроку


Етапи урока

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

Організаційний етап
Актуалізація опорних знань

Постановка навчальної проблеми


Вивчення нового матеріалу

Міні-лекція вчителя

Повідомлення, які підготували учні, працюючи у творчих групах

Використання отриманих знань

Проведення експерименту


Перегляд та обговорення відеоролику

Знайомство лінійчатим та смугастим спектром.

Проведення фізичного експерименту спостереження лінійчатого спектру

Фізкультхвилинка
Конроль та корекція отриманих знань

Самостійна робота (підготовка до ЗНО)

Підсумки уроку

Оцінювання

Домашнє завдання


Привітання учнів, організація робочого місця

Вступне слово вчителя: діти, цей урок мені хотілось почати зі слів Альберта Ейнштейна: «Наука не є й ніколи не буде закінченою книгою»


Давайте згадаємо попередню тему та відповімо на запитання:

1.Що таке світло? (Потік електромагнітних хвиль з довжиною 4*10-7–8*10-7м)

2.Умови випромінювання е/м хвиль (Якщо частинка рухається прискорено)

3.Які джерела світла ви знаєте? (Природні та штучні)

4.Що таке дисперсія? (залежність показника заломлення від частоти світлової хвилі. З лат. розсіюю).

5.Хто відкрив явище дисперсії та який дослід було поставлено вченим? (І. Ньютон. Світловий промінь був направлений на призму. Цей промінь заломлювався при проходженні крізь призму та давав на екрані райдужну смужку, яку назвав вчений спектр( з лат. привид).

6.На минулому уроці ви виконували лабор. роботу по спостереженню дифракції. Як називається пристрій? (дифракційна гратка). Що ви отримали за допомогою неї (дифракційний спектр)

Урок продовжимо з повідомлення про вченого-експериментатора Роберта Вуда.

Роберт Вуд - геній фізичного експерименту. Він завжди займався тільки тим, до чого лежала його душа. Усе життя його мучила цікавість. Нагородою для нього було відкриття нового. Життєрадісний, з великим почуттям гумору, він ніби грався у своїх лабораторіях. Він заряджав азартом інших перед тим, як вони починали розуміти таємний смисл його гри. Коли був студентом, підозрював, що господарка пансіонату готує сніданок із залишків вчорашнього обіду, підкладає в їжу нешкідливий хлористий літій. Наступного дня він викрив господарку. Як йому це вдалося? Як ви думаєте, що використовував Роберт Вуд?

Дізнатися розгадку вченого ми зможемо, вивчивши матеріал уроку

(Слайд)

Тема нашого уроку «Неперервний спектр світла. Спектроскоп»



Для точного дослідження спектрів такі прості пристосування, як вузька щілина, що обмежує світловий пучок, і призма, вже недостатні. Необхідні прилади, що дають чіткий спектр, тобто прилади, добре розділяючі хвилі різної довжини і не допускаючі перекриття окремих ділянок спектру. Такі прилади називають спектральними апаратами. Найчастіше основною частиною спектрального апарату є призма або дифракційна гратка. Розглянемо схему пристрою призматичного спектрального апарату.

1. Коліматор є трубою, на одному кінці якої є ширма з вузькою щілиною, а на іншому - збираюча лінза. Щілина знаходиться на фокусній відстані від лінзи. Світловий пучок, що тому розходиться, потрапляє на лінзу з щілини, виходить з неї паралельним пучком і падає на призму.

2. Оскільки різним частотам відповідають різні показники заломлення, то з призми виходять паралельні пучки, не співпадаючі по напряму. Вони падають на лінзу. На фокусній відстані цієї лінзи розташовується екран -матове скло або фотопластина. Лінза фокусує паралельні пучки променів на екрані, і замість одного зображення щілини виходить цілий ряд зображень. Кожній частоті (вузькому спектральному інтервалу) відповідає своє зображення. Всі ці зображення разом і утворюють спектр.

Описаний прилад називається спектрографом. Якщо замість другої лінзи і екрану використовується зорова труба для візуального спостереження спектрів, то прилад називається спектроскопом. Призми і інші деталі спектральних апаратів необов'язково виготовляються із скла. Замість скла застосовуються і такі прозорі матеріали, як кварц, кам'яна сіль і ін. Спектральний склад випромінювання речовин вельми всілякий. Але, не дивлячись на це, всі спектри, як показує досвід, можна розділити на спектри трьох типів.

Спектр можна отримати, використовуючи освітлювач. Його світловий потік пропускають через діафрагму з вузькою щілиною, об'єктив і дифракційні грати або призму. Включимо освітлювач. Помістимо за гратами напівпрозорий екран. На екрані спостерігається центральний дифракційний максимум. Він видно як біла смуга. Ледве далі розташований максимум першого порядку. При використанні в освітлювачі лампи розжарювання на екрані спостерігається спектр.
Направивши вузьку щілину коліматора на лампу розжарювання, через зорову трубу можна спостерігати спектр. Використовуючи цифровий фотоапарат, сфотографувати його.
Що ж ми бачимо в спостережуваних спектрах? Чи є розриви в даному спектрі?

Лінійчастий спектр - частокол кольорових смуг різної яскравості,які розділені широкими темними смугами.

Лінійчасті спектри дають всі речовини, які знаходяться у газоподібному атомарному стані. Смугасті спектри на відміну від лінійчатих спектрів створюються не атомами, а молекулами, які не зв’язані або слабо зв’язані один з одним.

Досліджуючи спектр речовини, вивчають хімічний склад речовини. Цей метод вивчення хімічного складу називають спектральним аналізом

Цю тему більш детально будемо розглядати в наступній темі «Атомна та ядерна фізика».

Поміщаємо в генератор високовольтний спектральні газорозрядні трубки з гелієм, воднем, криптоном. Генератор підключаємо до джерела живлення. За допомогою спектроскопа спостережуваний за спектрами. (Слайд).

Вправа для очей.

1. Які види спектрів ви знаєте? 2. Який спектр називається спектром поглинання? 3. Що називають спектральним аналізом? 4. Де застосовується спектральний аналіз? Завдання на екрані. (слайд) виконання завдань повчального характеру з подальшою перевіркою).

Учні виконують тести закритого та відкритого типів, аналогічні до тестів ЗНО.
Дізнавшись та практично закріпивши матеріал про спектральний аналіз, дайте відповідь на питання, яке ми поставили на початку уроку (як Роберт Вуд зумів викрити господиню?)

Метод «Незакінчені речення»

Цей урок дав мені знання про …

Сьогодні на уроці я зрозумів, що …


Учитель оцінює роботу учнів.

§ 59, вивчити матеріал параграфу підручника «Фізика» 11 клас, автор Є. В. Коршак, уміти відповідати на питання в кінці параграфу, стор. 187. Підготувати стенд «Спектральні апарати».


Вітають вчителя, організація робочих місць. Слухають вчителя.

Прийом «Мозкова атака». Учні швидко та лаконічно відповідають на запитання вчителя.

Повідомлення учня «Роберт Вуд - фізик- експериментатор.»

Учні сприймають матеріал, який пояснює вчитель. Записують основні поняття в зошити.

Виступи учнів.

Учні спостерігають спектр, роблять висновки.

Учні переглядають відеоролик, обговорюють побачене, коментують експеримент.
Відповідь учнів. У спостережуваних спектрах ми бачимо всі барви веселки, тобто хвилі всіх довжин. У спектрі немає розривів і він представляє суцільну, безперервну різноколірну смугу. Такі спектри називають безперервними або суцільними. Сонячний спектр або спектр дугового ліхтаря є безперервним. (Слайд).

Безперервні (або суцільні) спектри, як показує досвід, дають тіла, що знаходяться в твердому або рідкому стані, а також сильно стислі гази. Для здобуття безперервного спектру потрібно нагрівати тіло до високої температури.

Учні сприймають матеріал.

Учні спостерігають за експериментом.


Учні виконують фізичні вправи.


Учні відповідають на запитання.

Учні виконують тестові завдання.

Учні відповідають на проблемне питання уроку.

Він всипав в їду трохи хлористого літію - безпечного для людського організму, а по вигляду і смаку схожого на сіль. На інший день спектральний аналіз нової їди видав червону лінію, характерну для цієї речовини. Підозріння Вуда підтвердилися. Молекули і атоми випромінюють і поглинають світло певних частот. Спектри ці можна спостерігати за допомогою приладів неозброєним оком, але існують також невидимі промені. Учні висловлюють думку про те, що їм дав урок.


Учні записують домашнє завдання.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка