Обладнання: комп’ютерні слайди, тексти поезій Архілока, Тіртея Актуалізація опорних знань



Скачати 26,84 Kb.
Дата конвертації23.10.2016
Розмір26,84 Kb.
  • Давньогрецька лірика
  • Мета: ознайомити учнів з особливостями давньогрецької лірики, її видами на прикладі аналізу поезій Архілока і Тіртея; розвивати навички конспектування, аналізу віршових текстів, зв’язного мовлення, виразного читання; сприяти розширенню кругозору школярів.
  • Обладнання: комп’ютерні слайди, тексти поезій Архілока, Тіртея

Актуалізація опорних знань

  • Перевірка домашнього завдання
  • - Чому образ Одіссея є втіленням ідеї одвічного суму за батьківщиною?
  • - Що нового про античний світ ви дізналися з поеми “Іліада“?
  • - Хто з героїв поеми вам сподобався найбільше і чому саме?

Краса – релігія мудреців Давньогрецька мудрість

Робота з епіграфом

  • Як, на вашу думку, слід розуміти слова давньогрецької мудрості?
  • Чому греки так обожнювали красу?

Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу

На Землі не було, мабуть, іншої цивілізації, що вклонялася красі більше, ніж давньогрецька. Життя стародавньої Греції надихалося красою й породжувалося нею. Вона бриніла у синьому небі й шумі морського прибою, величних храмах і білосніжних мармурових скульптурах, струнких атлетичних постатях чоловіків і дивовижній чарівності та звабливості жінок.

  • На Землі не було, мабуть, іншої цивілізації, що вклонялася красі більше, ніж давньогрецька. Життя стародавньої Греції надихалося красою й породжувалося нею. Вона бриніла у синьому небі й шумі морського прибою, величних храмах і білосніжних мармурових скульптурах, струнких атлетичних постатях чоловіків і дивовижній чарівності та звабливості жінок.

Незримий дух світла направляв життя античних людей. Вони дійсно були мудрими, бо саме завдяки красі знайшли гармонію, що наблизила їх до розуміння сенсу буття.

  • Незримий дух світла направляв життя античних людей. Вони дійсно були мудрими, бо саме завдяки красі знайшли гармонію, що наблизила їх до розуміння сенсу буття.

Краса була поштовхом до розквіту літератури, архітектури, злету філософської думки. І сьогоднішніх людей ХХІ століття не лишає байдужими той високий загальнолюдський зміст, гуманізм, схиляння перед духовною величчю людини, що властиві всім шедеврам митців давньої Еллади. Тепер їх життя сприймається наче дивна казка. Якою керували величні боги.

  • Краса була поштовхом до розквіту літератури, архітектури, злету філософської думки. І сьогоднішніх людей ХХІ століття не лишає байдужими той високий загальнолюдський зміст, гуманізм, схиляння перед духовною величчю людини, що властиві всім шедеврам митців давньої Еллади. Тепер їх життя сприймається наче дивна казка. Якою керували величні боги.

Ф.Шиллер “Боги Елади”

  • В дни, когда вы светлый мир учили
  • Безмятежной поступи весны,
  • Над блаженным племенем царили
  • Властелины сказочной страны,-
  • Как дворцы, смеялись ваши храмы;
  • На истмийских пышных торжествах
  • В вашу честь курились фимиамы,
  • Колесницы подымали прах.
  • Стройной пляской, легкой и живою,
  • Оплеталось пламя алтарей;
  • Вы венчали свежею листвою
  • Благовонный лен кудрей.
  • Где ты, светлый мир? Вернись, воскресни,
  • Дня земного ласковый расцвет!
  • Только в небывалом царстве песни
  • Жив еще твой баснословный след.
  • Вымерли печальные равнины,
  • Божество не явится очам;
  • Ах, от знойно-жизненной картины
  • Только тень осталась нам.

Види давньогрецької лірики

  • Певна історична епоха породжувала певний вид поезії. У попередні часи домінував епос. Із VІІ – VІ ст. до н.е. становище змінюється. Не було вже таких талановитих співців, як Гомер, та й сама дійсність ставала для людей значно цікавішою, ніж оповіді про міфологічні події. Невеличкі поетичні твори, які з’являються на той час , отримали назву “лірика”.

Слово “лірика” походить від назви

  • Слово “лірика” походить від назви
  • музичного інструмента – ліри, під
  • акомпанемент якої виконували пісні.
  • Проте ця назва встановилася
  • значно пізніше,а до того
  • ліричні твори давні
  • греки називали
  • мелосом (“пісня”) або
  • мелікою (“лірична пісня”).

Оскільки Греція була овіяна духом музики, то всі ліричні твори виконувалися під акомпанемент ліри,

  • кіфари, арфи, флейти.
  • З часом деякі ліричні твори втратили музичний супровід і по суті стали самостійними літературними жанрами. Інші ж зберегли свою пісенну форму, і музика була для них обов’язковою. Тому з давніх часів давньогрецька лірика ділитися на декламаційну та пісенну. До першої увійшли елегійні та ямбічні жанри, а до другої – мелічний жанр (або мелос). Поняття жанрів мало дещо інше значення, ніж нині.

Елегійні та ямбічні жанри

  • У сучасному літературознавстві елегія означає жанр лірики, в якому переважають смутні роздуми про життя чи кохання, журба, самотність, філософські роздуми. Слово “елегія” означало “двовірш” і за своєю метрикою вона була близькою до гекзаметра. Давньогрецька елегія була досить оптимістичною, пронизаною почуттям бадьорості, іноді навіть патріотизму.

Тематика елегійних віршів найрізноманітніша: роздуми про суспільні події і проблеми навколишнього життя, політичні заклики, прославлення воїнської доблесті, звернення до молоді, поради, філософські сентенції, інтимні проблеми. Інколи ці вірші несли в собі повчальний елемент.

  • Тематика елегійних віршів найрізноманітніша: роздуми про суспільні події і проблеми навколишнього життя, політичні заклики, прославлення воїнської доблесті, звернення до молоді, поради, філософські сентенції, інтимні проблеми. Інколи ці вірші несли в собі повчальний елемент.

Ямб теж мав дещо інше значення. В сучасній літературі ямбом називають двоскладову стопу з наголосом на другому складі. У давньогрецькій літературі ямбічна лірика була одним із найпростіших ліричних жанрів. Її джерела слід шукати в народних піснях, присвячених богині Деметрі. Жартівливо-веселі, часом хтивого характеру ямбічні пісні стали обов'язковою складовою свят на честь богині Деметри.

  • Ямб теж мав дещо інше значення. В сучасній літературі ямбом називають двоскладову стопу з наголосом на другому складі. У давньогрецькій літературі ямбічна лірика була одним із найпростіших ліричних жанрів. Її джерела слід шукати в народних піснях, присвячених богині Деметрі. Жартівливо-веселі, часом хтивого характеру ямбічні пісні стали обов'язковою складовою свят на честь богині Деметри.
  • Представники ямбічних та елегійних жанрів
  • Тіртей та Архілох

Наступним кроком у розвитку давньогрецької поезії була мелічна література або мелос. Давньогрецький філософ Платон (кінець V-перша половина IV ст. до н.е.)дав таке визначення мелосу:

  • Наступним кроком у розвитку давньогрецької поезії була мелічна література або мелос. Давньогрецький філософ Платон (кінець V-перша половина IV ст. до н.е.)дав таке визначення мелосу:

“Мелос складається з трьох частин: слова, гармонії, ритму”. Тобто поєднує в собі слово, музику, танок. Поет не лише писав ліричний вірш, а й складав до нього музику і відповідний танець.

  • “Мелос складається з трьох частин: слова, гармонії, ритму”. Тобто поєднує в собі слово, музику, танок. Поет не лише писав ліричний вірш, а й складав до нього музику і відповідний танець.

Слід зазначити, що мелічна література, на відміну від ямбу та елегії, розробила значно меншу кількість тем. Мелос став засобом для виявлення суб'єктивних почуттів: культові і обрядові відправи, застілля, кохання, вино і ті радощі, що вони їх дають, дружба, захоплення мистецтвом і поезією. Всі ці теми переломлюються крізь призму особистих та інтимних переживань і настроїв поета. Соціально-політичні і громадянські проблеми відступають на другий план.

  • Слід зазначити, що мелічна література, на відміну від ямбу та елегії, розробила значно меншу кількість тем. Мелос став засобом для виявлення суб'єктивних почуттів: культові і обрядові відправи, застілля, кохання, вино і ті радощі, що вони їх дають, дружба, захоплення мистецтвом і поезією. Всі ці теми переломлюються крізь призму особистих та інтимних переживань і настроїв поета. Соціально-політичні і громадянські проблеми відступають на другий план.

Мелічна література поділяється на сольну (Сапфо,Анакреонт) та хорову

  • Мелічна література поділяється на сольну (Сапфо,Анакреонт) та хорову
  • (Піндар).

Повідомлення учнів про Тіртея

  • Напівлегендарний давньогрецький поет Тіртей жив у середині VII ст. до н.е. За переказами, кульгавий від природи, він все ж таки був поетом-воїном спартанського походження. Це підтверджують його вірші, насичені ідеологією суворого воїна-спартанця, закликами до бою, уславленням обов'язку спартанського воїна.

Виразне читання вірша Тіртея “Добре вмирати тому…”

  • Бесіда за прочитаним.
  • Яка головна думка твору?
  • Як на вашу думку слід розуміти слова автора “добре вмирати тому…”?
  • Що чекає втікача с поля бою?
  • Чого навчає автор молодих воїнів?
  • Який фінал вірша?
  • Подумайте, яка роль кільцевої побудови вірша?
  • Які епітети використовує автор у своїй поезії?
  • Які ще художні засоби можна знайти у вірші?

Архілох – перший і найвидатніший представник ямбічної лірики

  • Архілох – перший і найвидатніший представник ямбічної лірики

Архілох народився на каменистому острові Парос і був позашлюбною дитиною аристократа Телесікла та рабині Еніко.

  • Архілох народився на каменистому острові Парос і був позашлюбною дитиною аристократа Телесікла та рабині Еніко.

Відомо, що все життя поета супроводжувала бідність і він змушений був стати воїном-найманцем. Воював у Фракії, на острові Евбея, захищав грецьку колонію на острові Фасос, засновану ще його дідом, загинув у бою на острові Наксос.

  • Відомо, що все життя поета супроводжувала бідність і він змушений був стати воїном-найманцем. Воював у Фракії, на острові Евбея, захищав грецьку колонію на острові Фасос, засновану ще його дідом, загинув у бою на острові Наксос.

Під час перебування в Греції Архілох відвідав Олімпію.

  • Під час перебування в Греції Архілох відвідав Олімпію.

Там він написав гімн на честь легендарного засновника Олімпійських ігор Геракла. Цей гімн пізніше протягом багатьох століть виконувався під час ігор.

  • Там він написав гімн на честь легендарного засновника Олімпійських ігор Геракла. Цей гімн пізніше протягом багатьох століть виконувався під час ігор.

Творчість Архілоха надзвичайно багата за змістом і формою. Він створив чудову за багатством і чистотою поетичних засобів лірику, сповнену найтонших відтінків. Виразність Архілохової стриманої, невимушеної й витонченої мови, ліричних образів зробила його чи не найвидатнішим поетом античночті.

  • Творчість Архілоха надзвичайно багата за змістом і формою. Він створив чудову за багатством і чистотою поетичних засобів лірику, сповнену найтонших відтінків. Виразність Архілохової стриманої, невимушеної й витонченої мови, ліричних образів зробила його чи не найвидатнішим поетом античночті.

Відомо, що давні греки високо цінували

  • Відомо, що давні греки високо цінували
  • творчість Архілоха і ставили її поруч зі
  • спадком Гомера. Його
  • вважали засновником
  • критичної поезії, відмінної
  • від гомерівської. Ім'я поета
  • Було оточене загальною
  • любов'ю. Про це свідчить
  • пам'ятник, поставлений
  • На початку І ст. до н. е. на
  • його батьківщині.

На ньому були вирізьблені найголовніші дати життя Архілоха, хоча вони й не збереглися. На честь поета встановлено культ – свідчення того, що його шанували як міфологічного героя. Лірика Архілоха мала великий вплив на багатьох еллінських, а пізніше й римських поетів.

  • На ньому були вирізьблені найголовніші дати життя Архілоха, хоча вони й не збереглися. На честь поета встановлено культ – свідчення того, що його шанували як міфологічного героя. Лірика Архілоха мала великий вплив на багатьох еллінських, а пізніше й римських поетів.

Робота за підручником

  • Робота за підручником
  • 1. Читання вірша (с. 109)
  • 2. Бесіда за прочитаним:
  • Яким настроєм проникнутий вірш?
  • Як ,на думку автора, людина має поводитися в несприятливих життєвих ситуаціях?
  • Який “рецепт” пропонує поет?
  • Як ви думаєте, чи можна даний вірш віднести до філософської лірики?
  • Який, на вашу думку, прийом використовує автор у побудові свого вірша?

3. Виразне читання вірша “Хліб мій на списі замішений…”

  • 3. Виразне читання вірша “Хліб мій на списі замішений…”
  • 4. Запитання за прочитаним
  • Яка тема вірша?
  • Як ви вважаєте, що означає вираз “ вино на списі ” ?
  • Яке значення має повтор у вірші слова “спис” ?

Закріплення вивченого матеріалу

  • Підсумкова бесіда.
  • Що вам відомо про виникнення слова “лірика” ?
  • Як називалися ліричні твори у давніх греків?
  • На які види поділялися ліричні твори?
  • Яке значення в давньогрецькій літературі мали слова “ямб” і “елегія” як жанри лірики?
  • Назвіть представників ямбічної та елегійної поезії.
  • Які основні теми віршів Тіртея та Архілоха?
  • Чи можете ви розказати про ідеали давніх греків, спираючись на тематику проаналізованих віршів?

Домашнє завдання

  • Вивчити напам'ять одну з проаналізованих поезій (на вибір);
  • Повторити конспект “Види давньогрецької поезії”.
  • Підготувати повідомлення
  • про Сапфо.

Каталог: attachments
attachments -> Обґрунтування вибору проблеми
attachments -> Урок з Зарубіжної художньої культури 11 клас Культова арабо-мусульманська архітектура
attachments -> Склад і функції крові. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини та жаби
attachments -> Серцево судинні
attachments -> Тема: Хімія та їжа Девіз: Хіміки це ті, хто дійсно розуміють світ!
attachments -> План Пояснювальна записка. Тема Науково-теоретична підготовка вчителя фізичної культури. Тема Питання педагогіки та психології в фізичному вихованні
attachments -> Урок Обміркуйте ситуацію
attachments -> С. О. Рачкова, А. М. Кушнірчук Методичний посібник Система роботи школи щодо формування навичок здорового способу життя


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка