"Обмін досвідом. Я так працюю" Розвиток креативного мислення на уроках біології




Скачати 13,24 Kb.
Дата конвертації26.10.2018
Розмір13,24 Kb.

ДНЗ “Багатопрофільний центр ПТО” Педагогічні читання на тему: “Обмін досвідом. Я так працюю” Розвиток креативного мислення на уроках біології.

Пшенична І.В.

викладач біології

кваліфікаційна категорія

«спеціаліст другої категорії»

2017

«Дитина, яка напхана знаннями, але не вміє їх використовувати, нагадує фаршировану рибу, яка не здатна плавати». О.Л. Мінца


У зарубіжній психологічній науці креативне мислення розглядають як здатність дитини відмовитися від стереотипних способів мислення та здатність ризикувати (дивергентне мислення), гнучкість мислення, швидкість

мислення, багату уяву, сприйняття неоднозначних речей,

високі естетичні цінності, розвиток інтуїції. (Р. М. Сімпсон та Дж. Гілфорд)

відхід від фактологічних знань, нав’язування, навантаження

створення «технології мислення»

навчання техніки інтелектуальної роботи

формування особистих творчих якостей

підвищення мотивації навчання

Завдання креативного мислення:


пробудити мислення учнів

викликати прагнення доводити власну думку

креативно систематизувати сказане

У своїй педагогічній роботі намагаюся поєднувати та комбінувати технології: технологія розвитку креативного мислення; інноваційні технології навчання.

Використання методів та прийомів креативного мислення на уроках біології :


Етап уроку

Прийоми та методи

Переваги використання

Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
  • мозковий штурм
  • асоціації
  • показ відеофрагменту про цікаву тварину або явище
  • підбірка ілюстрацій
  • питання творчої лабораторії
  • цікава задача
  • створення атмосфери зацікавленості
  • бажання дізнатися нове
  • знайти розв’язок

Актуалізація опорних знань та перевірка домашнього завдання
  • «вірю – не вірю»,
  • «так – ні»,
  • «знайди помилку»,
  • «рецензія»,
  • «логічні ряди» (ілюстровані логічні ряди тварин, рослин, слайди з підбіркою питань чи з текстом)

Вивчення нового матеріалу
  • «опорні схеми»,
  • «посилена лекція»,
  • «мозаїка»
  • «аналогія»,
  • відео-фрагменти,
  • флеш-анімації,
  • інтерактивні моделі,
  • структуровані схеми.
  • чіткість, логічність і послідовність,
  • значна ілюстративність,
  • можливість використання динамічних моделей для пояснення складних явищ або процесів, які у реальному світі тривають дні або роки,
  • можливість зазирнути у мікроскопічний світ,
  • полегшення сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

Рефлексія
  • «підіб’ємо підсумки»,
  • «незакінчене речення»,
  • «мікрофон»,
  • «сенкан»
  • виконання лабораторних та практичних робіт,
  • тестування
  • відсутність проблеми недостатньої матеріальної бази,
  • можливість проведення ігрових конкурсів,
  • реалізація завдань, визначених учителем та диференціація навчання,
  • захист учнівських проектів

«Мозковий штурм». Тема: «Одноклітинні організми» (Загальна біологія 10 – й клас) пропонуються такі питання:

1.Чи існують «хороші» бактерії , які допомагають знищувати «погані»?

2.Якщо знищити всі бактерії в організмі, чи буде тоді людина жити довше?

3.Яких на світі бактерій більше: корисних чи шкідливих?



« Цікава задача». Тема: «Прокаріоти» (Загальна біологія 10 клас) пропонується розв’язати таку задачу: Років 300 тому в Австрії жив простий селянин на ім'я Йоганн Шубарт. Будучи досвідченим хліборобом, Шубарт спочатку сіяв на полі конюшина, а потім пшеницю - і отримував багаті врожаї. Чим можна пояснити багаті врожаї Шубарта? (На коренях бобових - організми - симбионты - бульбочкові бактерії).

«Вірю - не вірю». Тема: «Білки» (Загальна біологія 10 –й клас):

1. В склад білків входять амінокислоти, міцно пов'язані між собою водневими зв'язками (Не вірю)

2. Пептидної називають зв'язок між вуглецем карбоксильної групи однієї амінокислоти і азотом аміногрупи іншої амінокислоти. (Вірю)

3. Білки складають основну частину органічних речовин клітини. (Вірю)

4.Білок – мономер. (Не вірю)

5. Продукт гідролізу пептидних зв'язків – вода. (Не вірю)

6. Продукти гідролізу пептидних зв'язків – амінокислоти. (Вірю)

7. Білок – макромолекула. (Вірю)

8. Каталізатори клітини – це білки. (Вірю)

9. Існують білки, які переносять кисень і вуглекислий газ. (Вірю)

10. Імунітет не пов'язаний з білками. (Не вірю)

«Флеш - анімація». Тема: «Розмноження організмів» (Загальна біологія 11 –й клас):

Flash- анімація – це невеликий навчальний ролик, в якому за допомогою рухомих зображень, схем, підписів та дикторського тексту викладений фрагмент матеріалу, що вивчається (30 сек – 20 хв.).



«Сенкан» Тема: «Будова та функції ядра» (Загальна біологія 10 –й клас): 1. Тема (іменник) - Ядро. 2. Опис (два прикметники) - Важливе, обов’язкове. 3. Дія (три слова) - Зберігає, забезпечує, контролює. 4. Ставлення (фраза – чотири слова) - Як без води – і ні туди, і ні сюди. 5. Перефразування сутності ( одне слово) - Жорсткий диск.

Висновок: Застосування активних та інтерактивних технологій навчання сприяє розвитку креативного мислення та пізнавальних інтересів учнів не тільки на уроках, але і під час проведення позакласних заходів. Використання інноваційних технологій дозволяє учням почувати себе впевнено, вільно висловлювати свої думки і спокійно сприймати зауваження, адже вони є активними учасниками навчального процесу. Елементи інноваційних технологій, спонукають учнів виявляти уяву, творчість, розвивають вміння швидко аналізувати ситуацію. В атмосфері довіри та взаємодопомоги легко робити відкриття, усвідомлювати важливість здобутих знань. Саме за таких умов можливе виховання особистості, підготовленої до майбутнього, у якому необхідно розв'язувати проблеми та приймати конкретні рішення.

Дякую за увагу!



База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка