Односкладні речення з головним членом у формі присудка



Скачати 66,49 Kb.
Дата конвертації15.11.2018
Розмір66,49 Kb.
ТипУрок
Оксана Сергієнко,

учитель української мови й літератури

Новоукраїнської ЗШ І-ІІІ ступенів № 3,

Кіровоградська область

Ділова гра «Односкладні речення»

(Урок української мови у 8 класі на тему

«Односкладні речення з головним членом у формі присудка»)

Мета: навчальна – поглибити знання учнів про особливості побудови

односкладних речень, ознайомити школярів з їх класифікацією;



розвивальна – сформувати вміння розрізняти види односкладних

речень із головним членом-присудком, розвивати логічне мислення і

пам’ять, збагатити словник дітей новими поняттями;

виховна - сприяти розвитку почуття підприємництва і

конкурентноспроможності, виховувати сталий інтерес до мови як

вагомого надбання народу.

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап

1. Зясування емоційної готовності учнів до уроку

Визначити власний настрій за допомогою односкладних речень.

(Очікую гарних результатів роботи на уроці. Сподіваюся отримати високу оцінку. Дуже хвилююся. Надіюся на успіх.)

Побажання вчителя школярам: нехай сьогодні усім пощастить!



2. Повідомлення теми і мети уроку

Сучасну людину щоденно оточують проблеми економічного характеру, тому вона повинна мати достатні знання про суспільно-виробничі відносини і легко орієнтуватися в ринкових процесах.

Сьогодні ми спробуємо на певний час стати бізнесменами і заробити свій стартовий капітал. Уявіть, що ви власники фірми із незвичною назвою «Односкладні речення». Кожен уже зрозумів, що наш урок нетрадиційний, а проведемо його у формі ділової гри, зокрема засідання бізнес-клубу.

Вельмишановні пані та панове, радо вітаю вас, нове покоління українських підприємців! Прошу всіх вести ділові записи, як того вимагає бізнесовий етикет.



(Оголошення та запис теми уроку)

Сьогодні ви поглибите свої знання про особливості побудови односкладних речень, ознайомитеся з їх видами, навчитеся розпізнавати з-поміж інших.



ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Вступне слово вчителя

Шановне панство, дозвольте ознайомити вас із пам’яткою бізнесмена-початківця.

Пам’ятка бізнесмена-початківця

  1. Досконало і різнобічно вивчайте справу.

  2. Сприяйте розвитку у собі найкращих людських якостей.

  3. Розширюйте власний світогляд.

  4. Учіться грамотно спілкуватися.

  5. Будьте завжди толерантними і справедливими.

  6. Працюйте наполегливо, енергійно і творчо.



  1. Словникова робота

Поясніть, як ви розумієте поняття «бізнес». (Додаток 1)

(Бізнес – будь-який вид підприємницької діяльності, що дає прибуток.)

Основний ваш прибуток – оцінки. Спочатку потрібно якомога більше здобути балів за виконані завдання. Зароблені бали («кошти») поповнюватимуть особистий «банківський рахунок». Перш, ніж розпочати підприємницьку діяльність, я хочу попередити вас про те, що жоден із бізнесменів не здатний плідно працювати, не знаючи мови. Без неї не можливо підтримувати контакти, вести облік виконаної роботи, оформлювати документи. Навіть налагодити зв’язки із зарубіжними партнерами без досконалого володіння рідною мовою дуже важко. Коли хочете, щоб вас поважали, поглиблюйте свої знання.

Сьогодні на допомогу вам прийдуть довідкові бюро-таблиці (міні-словники), підручники, зошити. А зараз ознайомтеся з прейскурантом. (Додаток 2)

(Прейскурант – довідник цін на товари й різні послуги.)

Пропоную взяти активну участь в «Аукціоні знань».



  1. «Аукціон знань»

(Аукціон – продаж товарів, майна з публічного торгу покупцеві, який запропонував найвищу ціну)

Відповідати має право той, хто першим підняв руку. Кожна правильна відповідь – 1 бал.



  • Що таке речення?

  • Які види речень розрізняють з будовою?

  • Які види речень розрізняють за складом граматичної основи?

  • У чому полягає відмінність між реченнями двоскладними й односкладними?

  • З яким головним членом двоскладного речення може співвідноситися головний член односкладного речення?

  1. «Синтаксичний аудит»

(Аудит — незалежний фінансовий контроль, що здійснюється на комерційній основі аудиторами та аудиторськими фірмами.)

Щойно відновлені в пам’яті теоретичні знання ви зможете використати на практиці. Від фірми «Односкладні речення» ми отримали термінове завдання на опрацювання синтаксичних матеріалів. Визначте вид речень, що записані у «Пам’ятці бізнесмена-початківця». За правильну відповідь – 6 балів.



ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

  1. «Бізнес-гейм»

До вашої уваги «Бізнес-гейм».

(Гейм – частина ігрової партії.)

Випишіть граматичні основи тільки з односкладних речень. Визначте, якою частиною мови виражені головні члени, з’ясуйте їх морфологічні особливості (рід, число, відмінок, час, особу, спосіб тощо). За правильно виконане завдання можете отримати 5 балів.

Працюй до самозабуття! (Л. Ржегак) Грамотний вміє читати і рядки, і між рядками. (Народна творч.) Працювати слід до дна! (М. Рильський) Губами говори, а руками роби. (Народна творч.) Цифри. Люди. Гроші та години. (М. Доленго) На те - базар. Купляють, продають. Цифр однозначних і не визнають. (М. Доленго) У всякому ділі є свої майстри і своє, так би мовити, натхнення. (О. Гончар)

Висновок. Прості односкладні речення поділяють на два типи: з головним членом-присудком і з головним членом-підметом.


  1. «Послуги комерсант-бюро» (робота з підручником)

Зараз пропоную звернутися до «Комерсант-бюро», яке надасть вам інформацію про особливості односкладних речень із головним членом-присудком.

(Комерсант – підприємець.



Бюро – контора або її відділ, який надає послуги населенню.)

  1. «Лінгвістична біржа»

Запрошую відвідати «Лінгвістичну біржу».

(Біржа – постійно діючий ринок товарів масових товарів, нерухомості, цінних паперів та металів, валюти і робочої сили.

Валюта – грошова одиниця.)

Перепишіть подані односкладні речення у такій послідовності: означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові. Підкресліть у кожному головні члени речення-присудки, визначте його морфологічні ознаки. За швидке і правильне виконання даного завдання можна отримати 5 балів.

Від щастя не втікають, його доганяють. (Нар. творч.) Зумій в житті не загубитись. (М. Кубик) Вір у сили свої молодії. (Б. Грінченко) Золото залізом добувають. (Нар. творч.) Роботу пригортай, а лінь відганяй. ( Нар. творч.) Знання без помилок ніде не купиш. (М. Доленго) І хочеться всю землю обійняти. (В. Симоненко) Мріялось, гадалось, не забулось, сподівалось, ждалось… Не збулось! (О. Лукашенко) Нестерпно бути мертвим за життя. (І. Павлюк)


  1. «Бізнес-конкуренція»

Кожен із вас уже сьогодні заробив певну кількість балів, які в кінці уроку обміняєте на оцінки. Зараз ви зможете ще збільшити свої прибутки, узявши участь у «Бізнес-конкуренції».

(Конкуренція – це змагання між товаровиробниками за вигідніші умови виробництва й збуту товарів з метою одержання прибутків.)

Перебудуйте подані двоскладні речення в односкладні. Чи змінився зміст речень після їх трансформації? Визначте вид змодельованих речень.

За кожне правильно перебудоване речення – 2 бали.

Хочу я дужим по світу пройти. (Б Грінченко) Зараз я спішу життя вітати. (М. Федунець) У праці, боротьбі воскреснуть маю я обов’язково! (Л. Забашта) Я не хочу бути людиною без майбутнього. (О. Олесь) Усе на світі хочу знати я. (П. Перебийніс)



ІV. Підсумок уроку

«Банк ідей»



(Банк – фінансово-кредитна установа, яка здійснює грошові розрахунки, акумулює кошти та інші цінності, надає кредити та певні послуги за фінансовими операціями.)

- Як визначити вид односкладного речення з головним членом-присудком?

- Чим може виражатися в односкладному реченні головний член-присудок?

V. Рефлексія, оцінювання досягнень учнів

Чи справдилися ваші очікування? Чи змінився настрій?



Оцініть свою роботу на уроці.

VІ. Домашнє завдання

Підготувати усне лінгвістичне повідомлення про односкладні речення; скласти «Кодекс честі підприємця», використовуючи односкладні речення.
Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка