Основи наукових досліджень



Скачати 30,78 Kb.
Дата конвертації23.10.2016
Розмір30,78 Kb.

Основи наукових досліджень

  • ДВНЗ Національний гірничий університет
  • Інститут економіки
  • Кафедра економічного аналізу
  • і фінансів

Тема 1. Наука - продуктивна сила розвитку суспільства 

  • Предмет і сутність науки, як сфери людської діяльності
  • Понятійний апарат , зміст та класифікація наук
  • Організація наукової діяльності в Україні
  • 2

Предмет і сутність науки, як сфери людської діяльності

  • Наука — це сфера людської діяльності, спрямована на вироблення нових знань про природу, суспільство і мислення.
  • Наука є результатом суспільного розподілу праці, відокремлення розумової праці від фізичної, перетворення пізнавальної діяльності в особливу галузь занять певної групи людей.
  • 3
  • 3
  • Діяльність, спрямовану на здобуття нового знання
  • Результат цієї діяльності — суму здобутих наукових знань, що є основою наукового розуміння світу
  • Наука
  • 4

Наука виникла в момент усвідомлення незнання, що в свою чергу викликало об'єктивну необхідність здобуття знання.

  • Наука виникла в момент усвідомлення незнання, що в свою чергу викликало об'єктивну необхідність здобуття знання.
  • 5

Знання

  • Знання
  • перевірений практикою результат пізнання дійсності, адекватне її відбиття у свідомості людини
  • ідеальне відтворення умовною формою узагальнених уявлень про закономірні зв'язки об'єктивної реальності.
  • 6
  • Методика
  • Практика
  • Що?
  • Скільки?
  • Чому?
  • Яке?
  • Як?
  • Як зробити?
  • Що зробити?
  • Наука
  • 7

Цілі науки

  • Описування процесів та явищ об'єктивної дійсності
  • Пояснення процесів та явищ об'єктивної дійсності
  • Передбачення процесів та явищ об'єктивної дійсності
  • що становлять предмет її вивчення на основі законів, які вона відкриває,
  • тобто у широкому значенні — теоретичне відтворення дійсності.
  • 8
  • Істинні
  • знання
  • як система
  • Висновки
  • Принципи
  • Закономірності
  • Закони
  • Основні поняття
  • Наукові факти
  • Теоретичні положення
  • 9
  • Наукове знання
  • Відносне знання — знання, яке, будучи в основному адекватним відображенням дійсності, відрізняється певною неповнотою збігу образу з об'єктом
  • Абсолютне знання —повне, вичерпне відтворення узагальнених уявлень про об'єкт, що забезпечує абсолютний збіг образу з об'єктом.
  • 10

Основні ознаки науки

  • наявність систематизованого знання (наукових ідей, теорій, концепцій, законів, закономірностей, принципів, гіпотез, основних понять, фактів);
  • наявність наукової проблеми, об'єкта і предмета дослідження;
  • практична значущістьяк явища (процесу), що вивчається, так і знань про нього.
  • 11

Наукова ідея (інтуїтивне пояснення явища (процесу) без проміжної аргументації, без усвідомлення всієї сукупності зв'язків, на основі яких робиться висновок)

  • Конструктивні–такі, що сприяють розвитку науки і практики.
  • Деструктивні - такі, що не сприяють розвитку науки і практики
  • 12

Основні поняття

  • Гіпотеза — наукове припущення, висунуте для пояснення будь-яких явищ (процесів) або причин, які зумовлюють даний наслідок.
  • Наукова теорія включає в себе гіпотезу як вихідний момент пошуку істини, яка допомагає суттєво економити час і сили, цілеспрямовано зібрати і згрупувати факти.
  • Якщо при перевірці гіпотези результат відповідає дійсності, то гіпотеза перетворюється на наукову теорію
  • 13

Закон — внутрішній суттєвий зв'язок явищ, що зумовлює їх закономірний розвиток.

  • Закон — внутрішній суттєвий зв'язок явищ, що зумовлює їх закономірний розвиток.
  • Судження — думка, в якій за допомогою зв'язку понять стверджується або заперечується що-небудь.
  • Умовивід — розумова операція, за допомогою якої з певної кількості заданих суджень виводиться інше судження, яке певним чином пов'язане з вихідним.
  • Теорія — вчення, система ідей, поглядів, положень, тверджень, спрямованих на тлумачення того чи іншого явища.
  • 14

Різновиди гіпотез :

  • нульова,
  • описова (понятійно-термінологічна),
  • пояснювальна
  • основна робоча
  • концептуальна
  • 15

Стадії розвитку гіпотези:

  • накопичення фактичного матеріалу і висунення на його основі припущень;
  • формулювання гіпотези і обґрунтування на основі припущення прийнятної теорії;
  • перевірка отриманих результатів на практиці і на її основі уточнення гіпотези;
  • 16
  • Теорія
  • Наукові концепції
  • Принципи
  • Положення
  • Факти.
  • Вимоги до нової теорії :
  • адекватність наукової теорії описуваному об'єкту;
  • можливість замінювати експериментальні дослідження теоретичними;
  • повнота опису певного явища дійсності;
  • можливість пояснення взаємозв'язків між різними компонентами в межах даної теорії;
  • внутрішня несуперечливість теорії та відповідність її дослідним даним.
  • 17

Наукова концепція — система поглядів, теоретичних положень, основних думок щодо об'єкта дослідження, які об'єднані певною головною ідеєю.

  • Наукова концепція — система поглядів, теоретичних положень, основних думок щодо об'єкта дослідження, які об'єднані певною головною ідеєю.
  • Концептуальність — це визначення змісту, суті, смислу того, про що йде мова.
  • Принцип — це правило, що виникло в результаті об'єктивно осмисленого досвіду.
  • Поняття — це думка, відбита в узагальненій формі. Воно відбиває суттєві й необхідні ознаки предметів та явищ, а також взаємозв'язки.
  • 18

Науковий факт — подія чи явище, яке є основою для висновку або підтвердження.

  • Науковий факт — подія чи явище, яке є основою для висновку або підтвердження.
  • На основі наукових фактів визначаються закономірності явищ, будуються теорії і виводяться закони.
  • 19

Наукова діяльність — інтелектуальна творча діяльність, спрямована на здобуття і використання нових знань.

  • Наукова діяльність — інтелектуальна творча діяльність, спрямована на здобуття і використання нових знань.
  • 20

Види наукової діяльності:

  • науково-дослідницька діяльність;
  • науково-організаційна діяльність;
  • науково-інформаційна діяльність;
  • науково-педагогічна діяльність;
  • науково-допоміжна діяльність та ін.
  • 21

Науково-дослідницька діяльність здійснення наукових досліджень.

  • Науково-дослідницька діяльність здійснення наукових досліджень.
  • Наукове дослідження — цілеспрямоване пізнання, результати якого виступають як система понять, законів і теорій.
  • 22
  • Форми наукових досліджень:.
  • Фундаментальні — наукова теоретична та (або) експериментальна діяльність, спрямована на здобуття нових знань про закономірності розвитку та взаємозв'язку природи, суспільства, людини
  • Прикладні — наукова і науково-технічна діяльність, спрямована на здобуття і використання знань для практичних цілей.
  • 23

Етапи наукового дослідження

  • виникнення ідеї, формулювання теми;
  • формування мети та завдань дослідження;
  • висунення гіпотези, теоретичні дослідження;
  • проведення експерименту узагальнення наукових фактів і результатів;
  • аналіз та оформлення наукових досліджень;
  • впровадження та визначення ефективності наукових досліджень;
  • 24

Результати наукового дослідження

  • Науковий результат — нове знання, здобуте в процесі фундаментальних або прикладних наукових досліджень та зафіксоване на носіях наукової інформації у формі наукового звіту, наукової праці, наукової доповіді, наукового повідомлення про науково-дослідну роботу, монографічного дослідження, наукового відкриття тощо.
  • Науково-прикладний результат — нове конструктивне чи технологічне рішення, експериментальний зразок, закінчене випробування, яке впроваджене або може бути впроваджене у суспільну практику. Науково-прикладний результат може мати форму звіту, ескізного проекту, конструкторської або технологічної документації на науково-технічну продукцію, натурного зразка тощо.
  • 25
  • Наукові реферати
  • Наукові доповіді (повідомлення) на конференціях, нарадах, семінарах, симпозіумах
  • Курсові (дипломні, магістерські) роботи
  • Звіти про науково-дослідну (дослідно-конструкторську; дослідно-технологічну) роботу
  • Наукові переклади
  • Дисертації (кандидатські або докторські)
  • Автореферати дисертацій
  • Депоновані рукописи
  • Монографії
  • Наукові статті
  • Аналітичні огляди
  • Програми
  • Звіти про наукові конференції
  • Основні результати наукових досліджень
  • 26
  • Суб'єкти наукової діяльності
  • Вчені
  • Наукові працівники
  • Науково-педагогічні працівники
  • Наукові установи
  • Наукові організації
  • Вищі навчальні заклади III—IV рівнів акредитації
  • Громадські організації у сфері наукової та науково-технічної діяльності
  • 27

Класифікація наукових досліджень за групами наук

  • природничі (фізика, хімія, біологія, географія, астрологія та ін.), науки, предметом яких є різні види матерії та форми їхнього руху, їх взаємозв'язки та закономірності;
  • суспільні (економічні, філологічні, філософські, логічні, психологічні, історичні, педагогічні та ін.), науки, предметом яких є дослідження соціально-економічних, політичних та ідеологічних закономірностей розвитку суспільних відносин;
  • технічні (радіотехніка, машинобудування, літакобудування), предметом яких є дослідження конкретних технічних характеристик і їх взаємозв´язки.
  • 28

Класифікація наукових досліджень за галузями науки

  • 1.   Фізико-математичні науки.
  • 2.   Хімічні науки.
  • 3.   Біологічні науки.
  • 4.   Геологічні науки.
  • 5.   Технічні науки.
  • 6.   Сільськогосподарські науки.
  • 7.   Історичні науки.
  • 8.   Економічні науки.
  • 9.   Філософські науки.
  • 10. Філологічні науки.
  • 11. Географічні науки.
  • 12. Юридичні науки.
  • 13. Педагогічні науки.
  • 14. Медичні науки.
  • 15. Фармацевтичні науки.
  • 16. Ветеринарні науки.
  • 17. Мистецтвознавство.
  • 18. Архітектура.
  • 19. Психологічні науки.
  • 20. Військові науки.
  • 21. Національна безпека.
  • 22. Соціологічні науки.
  • 23. Політичні науки.
  • 24. Фізичні виховання і спорт.
  • 25. Державне управління.
  • 29

Науково-дослідницька діяльність студентів

  • навчання студентів елементам дослідницької діяльності, організації та методики наукової творчості;
  • наукові дослідження, що здійснюють студенти під керівництвом професорів і викладачів.
  • 30

Основні завдання науково-дослідної діяльності студентів:

  • формування наукового світогляду, оволодіння методологією і методами наукового дослідження;
  • надання допомоги студентам у прискореному оволодінні спеціальністю, досягненні високого професіоналізму;
  • розвиток творчого мислення та індивідуальних здібностей студентів у вирішенні практичних завдань;
  • прищеплення студентам навичок самостійної науково-дослідницької діяльності;
  • розвиток ініціативи, здатності застосувати теоретичні знання у своїй практичній роботі, залучення найздібніших студентів до розв'язання наукових проблем, що мають суттєве значення для науки і практики;
  • необхідність постійного оновлення і вдосконалення своїх знань;
  • розширення теоретичного кругозору і наукової ерудиції майбутнього фахівця;
  • створення та розвиток наукових шкіл, творчих колективів, виховання у стінах вищого навчального закладу резерву вчених, дослідників, викладачів.
  • 31

Зміст і характер НДДС визначаються:

  • проблематикою дослідницької і науково-методичної діяльності кафедр, факультетів, інституту;
  • тематикою досліджень, що здійснюються кафедрами у творчій співпраці з закладами культури, освіти, з усіма профільними для ВНЗ установами та організаціями;
  • умовами дослідницької роботи студентів, наявністю бази дослідження, можливістю отримання необхідних документів, наявністю комп'ютерної техніки; забезпеченням НДДС науковим керівництвом та ін.
  • 32

Основні напрями НДРС:

  • науково-дослідницька робота, що є невід'ємним елементом навчального процесу і входить до календарно-тематичних та навчальних планів, навчальних програм як обов'язкова для всіх студентів;
  • науково-дослідницька робота, що здійснюється поза навчальним процесом у межах СНТТ — у гуртках, проблемних групах (лабораторіях), перекладацьких та інформаційних студіях, фольклорних експедиціях та ін.;
  • науково-організаційні заходи; конференції, конкурси та ін.
  • 33

Науково-дослідницька робота студентів у межах навчального процесу:

  • написання рефератів наукової літератури з конкретної теми в процесі вивчення дисциплін соціально-гуманітарного циклу, фундаментальних і професійно-орієнтованих, спеціальних дисциплін, курсів спеціалізації та за вибором;
  • виконання лабораторних, практичних, семінарських та самостійних завдань, контрольних робіт, що містять елементи проблемного пошуку;
  • виконання нетипових завдань дослідницького характеру в період виробничої практики, на замовлення підприємств, установ, організацій, закладів культури тощо;
  • розробка методичних матеріалів з використанням дослідницьких методів (глосаріїв, кросвордів, програм і методик соціологічних досліджень тощо);
  • підготовка і захист курсових та дипломних робіт, пов'язаних з проблематикою наукових досліджень спеціальних кафедр.
  • 34

Науково-дослідницька робота студентів поза навчальним процесом

  • участь студентів у роботі наукових гуртків, проблемних груп, творчих секцій, лабораторій та ін.;
  • участь студентів у виконанні держбюджетних або госпрозрахункових наукових робіт, проведенні досліджень у межах творчої співпраці кафедр, факультетів, комп'ютерного центру із закладами культури, освіти тощо;
  • робота в студентських інформаційно-аналітичних та культурологічних центрах, перекладацьких бюро;
  • рекламна, лекторська діяльність та ін.;
  • написання статей, тез доповідей, інших публікацій;
  • 35

Каталог: Students -> literatura
Students -> Міністерство охорони здоров’я україни вднз україни буковинський державний медичний університет кафедра біологічної фізики та медичної інформатики
Students -> Робоча програма навчальної дисципліни Картографія з основами топографії для студентів спеціальності (ей) 040104 „Географія
Students -> Навчально-методичне забезпечення
Students -> Бакалавр” Спеціалізація „фортепіано, орган” Програмні вимоги з фаху Виконання сольної програми
Students -> Міністерство охорони здоров’я україни вднз україни буковинський державний медичний університет кафедра біологічної фізики та медичної інформатики
Students -> Міністерство охорони здоров’я україни вднз україни буковинський державний медичний університет кафедра біологічної фізики та медичної інформатики
Students -> Міністерство охорони здоров’я україни вднз україни буковинський державний медичний університет кафедра біологічної фізики та медичної інформатики


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка