Письмове множення багатоцифрових чисел на розрядні числа. Задачі на знаходження дробу від числа




Скачати 106,56 Kb.
Дата конвертації24.03.2017
Розмір106,56 Kb.
Ходаківська Любов Анатоліївна,

вчитель початкових класів

Бородянської спеціалізованої школи

I-III ступенів №2 з поглибленим вивченням

окремих предметів

Предмет: математика

Клас: 4

Розділ: множення і ділення чисел, що закінчуються нулями



Тема: письмове множення багатоцифрових чисел на розрядні числа. Задачі на знаходження дробу від числа.

Мета: вчити учнів письмово множити багатоцифрові числа на круглі числа; закріплювати вміння учнів розв’язувати задачі на знаходження дробу від числа, складати та розв’язувати задачі за схемами, ілюстрацією; розв’язувати рівняння; знаходити значення виразів; збагачувати знання учнів про планети Сонячної системи; розвивати пізнавальний інтерес.

Обладнання: підручник «Математика», автор М.В.Богданович, 2004 р.; презентація «Планетами Сонячної системи»; таблиця для усного рахунку; вимпели переможцям із зображенням планет (7), костюми інопланетян (7); демонстраційні картки для усних обчислень; таблиця зі зразком запису письмового множення на кругле число; схеми до задач; ілюстрація до задачі; демонстраційна картка з виразом.

Тип уроку: урок-мандрівка



Хід уроку

I. Контроль, корекція і закріплення знань.

1. Підготовка до мандрівки.

- Сьогодні усі математичні завдання ми будемо виконувати не просто у класі, а на різних планетах Сонячної системи. Кожен із вас стане космонавтом. Ми сядемо у цей зореліт (1 слайд) і будемо мандрувати від панети до планети. Які планети Сонячної системи ви знаєте? ( Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер,

Сатурн, Уран, Нептун, Плутон – 9 планет). - Науковці вважають (2 слайд), що у Сонячній системі 8 планет, бо з 2008 року Плутона відносять до карликових планет поясу Койпера. Ось перелік планет у порядку зростання відстані до Сонця: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. Щоб краще порядок планет запам’ятати, треба правило таке знати (3 слайд): маючи великі здібності, малий Юрко співає українські наспіви.

2. Перша подорож. Усні обчислення.

- Вирушаємо у подорож на Меркурій. Найближча планета до Сонця. Відстань між ними становить 57900000 км. Меркурій можна назвати кам’яною пустелею. Життя на Меркурії не існує (4 слайд). Нас зустрічає меркуріанець (костюм помаранчевого кольору). Виходить учень і розповідає про Меркурій.

- Моя планета найближча до Сонця. На Меркурії рік триває всього 88 днів – за цей час планета встигає обернутись навколо Сонця. На цій планеті непрості умови для вас, космонавтів, бо на денній стороні температура сягає 400⁰ тепла. А на нічній – 200⁰ морозу. Тому не раджу вам знімати скафанд.

Вчитель. – На Меркурії ми з вами почнемо урок математики.



Завдання: учні двох команд по черзі знаходять по одному значенню виразу і записують його під сходинкою. Починаючи з найнижчої. Команда, учень якої першим впише результат під кругом, першою долетить до Меркурія за умови, що всі результати правильні. (16000, 30000, 1000000, 640000, 600000, 460000, 2000000, 30000, 12000).

2000∙300


3200∙200 2300∙200

500∙2000 400∙5000

150∙200 2000∙15

80∙200 60∙200

Меркуріанець дарує команді-переможцю вимпел із зображенням планети Меркурій.

3. Друга подорож. Завдання для опитування.

- Наш зореліт вирушає на Венеру. Венера – найяскравіша планета Сонячної системи. Її відстань до Сонця дорівнює 108 млн. км. За свій яскравий блиск у нічному небі їй дали ім’я римської богині кохання – Венери. За розмірами вона майже така сама, як і Земля. Вона – немов «сестра» нашої планети. (5 слайд).

Виходить жителька Венери (у рожевому костюмі), зустрічає космонавтів і розповідає їм про свою планету.


  • Венера – сусідка Землі. Вона завжди огорнута хмарами, бо її атмосфера дуже густа. Тому ваш зореліт з космосу не міг побачити поверхню планети. Венера за розмірами майже така, як і ваша Земля. Венеріанський рік триває 224 дні.

Вчитель. – На цій планеті ми будемо виконувати усні обчислення. Продовжуємо змагання між двома командами: завдання виконують два учасники, по одному представнику від кожної команди, решта самостійно. Жителька Венери вручить переможцю вимпел із зображенням своєї планети.

Завдання для опитування

а) Обчислити зручним способом.

4∙67∙2∙25∙5 (67000)

25∙39∙5∙4∙2 (39000)

б) Зменшуване 100000, від’ємник виражений добутком чисел 150 і 200.

Назвіть різницю. (70000).

в) Дільник 4000, частка виражена добутком чисел 25 і 8. Знайдіть ділене.

(800000).

Учні записують у зошити і вирази, і відповіді. Представники команд виконують завдання на дошці. Жителька Венери переможцю вручає вимпел і говорить:


  • Зараз Венера наблизилась до Землі на найменшу відстань – 40 млн. км. Тому вам пора вирушати на Землю.

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Третя подорож. Пояснення вчителя.

Вчитель. - Земля – третя планета Сонячної системи, її відстань від Сонця близько 150 млн. км. Вона обертається навколо Сонця за 365 діб 5год 48хв 46с. Єдина планета, що на ній ростуть рослини, живуть тварини і люди. Що є супутником нашої планети? (Місяць). (6 слайд). На рідній планеті відновимо сили, поповнимо енергію новою інформацією, отримаємо нові вказівки і знову в дорогу. Отже, використовуючи переставний і сполучний закони дії множення, знаходять добуток чисел виду 32∙200 усно. Для цього кругле число 200 подаємо у вигляді добутку одноцифрового числа 2 і розрядного числа 100.

32∙(2∙100).

Використаємо сполучний закон дії множення:

(32∙2)∙100.

Одержимо 64∙100=6400.

Під час письмового множення 32 на 200 кругле число підписують під першим множником так, щоб цифра, відмінна від нуля, була підписана під останньою цифрою першого множника.

ₓ32


͟ 2͟0͟0

6400


  • Відпочивши на Землі та поновивши запаси палива, повітря, води і їжі, вирушаємо на четверту планету Сонячної системи – Марс.

2. Четверта подорож. Закріплення вивченого матеріалу.

Вчитель. – Марс – четверта і остання планета, що входить до групи внутрішніх планет. Відстань між Марсом та Сонцем близько 228 млн. км. Марсові дали ім’я римського бога війни. Марс – пустельна рівнина з численними скелями, вулканами, поверхня вкрита дрібним піском. На Марсі є пори року. Він має два супутники – Фобос і Деймос. (7 слайд). Виходить учень у багряному костюмі й говорить: «Привіт вам, чужинці! Вас вітає Марс – планета мирна. Супутники – Фобос і Деймос (страх і жах – вашою мовою), хоч нічого жахливого на цих супутниках немає. Між Землею і Марсом

найменша вістань – 55 млн. км. Для землян Марс має найбільш підходящий клімат з усіх планет Сонячної системи На екваторі найвища температура +20⁰, а взимку – до -70⁰.

А зараз покажіть, що вміють земляни – виконайте декілька завдань.

а) Вправа 711. (Виконують усно, перевіряють, чи правильно підписані числа, і виконані обчислення).

Перевір розв’язання прикладів.

5784∙50=289200 741∙400-28200=268200

ₓ5784 ₓ741 ̲296400

͟ ͟ ͟ 5͟0 ͟ ͟ ͟ ͟4͟0͟0 ͟ ͟2͟͟8͟2͟0͟0

289200 296400 268200

Висновок: числа в письмових обчисленнях підписані правильно, помилок немає.

б) Вправа 713. (Самостійна робота).

Марсіанець. – А чи вміють земляни працювати самостійно? Представники двох команд, яких назвемо іменами супутників Марса виконайте завдання на дошці: 1 учаснику перший рядок математичних виразів, 2 – другий. Кожна команда самостійно виконує завдання, що стоїть перед її учасником.

ₓ28 ₓ345 506∙50-1500= 13800

͟ ͟ ͟6͟0 ͟ ͟ ͟ ͟6͟0͟0 ₓ506 ̲25300

1680 207000 ͟ ͟ ͟ ͟5͟0 ͟1͟5͟0͟0

25300 13800

ₓ87 ₓ4107 20000-173∙80=6160

͟4͟0͟0 ͟ ͟ ͟ ͟ ͟ ͟9͟0 ₓ173 ̲20000

34800 369630 ͟ ͟ ͟ ͟͟ ͟͟8͟0 ͟1͟3͟8͟4͟0

13840 6160

Марсіанин нагороджує переможця вимпелом із зображенням Марса і

прощається.

III. Розвиток математичних знань.

1. П’ята подорож. Робота над задачею.

Вчитель. – Зореліт прямує до найбільшої планети Сонячної системи – Юпітера. Юпітер – п’ята планета від Сонця, справжній велетень серед планет. Юпітер назвали на честь головного бога всіх римських богів. Відстань до Сонця – 77 млн. км. Склад Юпітера робить його схожим на склад Сонця. Юпітер – самосвітне неосмбесне тіло. Навколо нього обертається 16 супутників. (8 слайд).

Космонавтів зустрічає юпітеріанець у костюмі блідожовтого кольору.


  • Моя планета знаходиться від Сонця у 5 разів далі, ніж Земля. А її діаметр в 11 раз більший, ніж Земний.

Вчитель. – На Юпітері ми розв’яжемо задачі. Думками повернемося до рідної домівки, планети Земля.

а) Задача 1.

• Ознайомлення із змістом задачі.

На землі живе 28000 видів птахів. Якщо від цього числа відняти ⅟₄ його та ще 1000, то одержимо кількість видів риб на Землі. Скільки видів риб живе на Землі?

Схема. Птахи Риби

↓ ↓


( 28000 - ⅟₄ ) - 1000 = ?

• Аналіз задачі і відшукання плану її розв’язування.



  • Що відомо в задачі? (На Землі живе 28000 видів птахів).

  • Що потрібно знайти? (Скільки видів риб живе на Землі).

  • Скільки дій треба виконати, щоб розв’язати задачу? (Три).

  • Задачу можна розв’язати за іншою схемою, другим способом. Хто складе на дошці другу схему?

Схема. Птахи Риби

↓ ↓


28000 - ( ⅟₄ + 1000 ) = ?

Юпітеріанець. – Запрошую до дошки учасників двох команд. Перша команда і її учасник розв’язує задачу за першою схемою, відповідно друга і її учасник - за друго. Переможець отримає вимпел.

• Розв’язання:

1 спосіб


1) 28000:4∙1=7000 - ⅟₄ частина;

2) 28000-7000=21000 – стало;

3) 21000-1000=20000(р.)

2 спосіб


1) 28000:4∙1=7000 - ⅟₄ частина;

2) 7000+1000=8000 – разом;

3) 28000-8000=20000(р.)

Відповідь: на Землі живе 20000 видів риб.

Юпітеріанець переможцю вручає вимпел із зображенням Юпітера.

б) П’ята подорож. Творча робота над задачею.

Вчитель. - Наш зореліт вирушив на шосту планету Сонячної системи – Сатурн. Їй дали ім’я бога, який був батьком Юпітера. Сатурн, так само, як Юпітер, випромінює свою енергію. Навколо Сатурна обертаються дивовижні кільця. Крім них, навколо Сатурна обертаються 19 супутників. Сатурн має вигляд яскравої зірки. (9 слайд).

Виходить житель Сатурна у голубому одязі. – Сатурн – єдина планета Сонячної системи, яка має кільця, що складаються з дрібних уламків каміння і пилу. Сатурн – холодна планета. Через велику віддаленість від Сонця на поверхні планети температура не перевищує - 150⁰. Сатурн рухається навколо

Сонця по великій орбіті, тому рік на цій планеті триває зо земних років. Отже, часу на роздуми у нас дуже багато. Пропоную виконати творчу роботу над задачею.

Вчитель. - Завдання: скласти задачу за ілюстрацією і розв’язати її.



⅖ шляху ⅜ шляху

?

40000 км

• Складання умови задачі за ілюстрацією.

Задача


З двох міст, відстань між якими 40000 км, назустріч один одному вирушили автомобілі. Перший автомобіль проїхав ⅖ шляху, а другий - ⅜ шляху. Яку відстань їм залишилося проїхати до зустрічі?

• Аналіз задачі та відшукання плану її розв’язування.

- Чи можемо ми дати відповідь на запитання задачі? (Ні, тому що ми не знаємо яку відстань проїхали разом обидва автомобілі).

- Яких даних не вистачає, щоб знайти, яку відстань проїхали разом обидва автомобілі? (Не відомо відстань першого і другого окремо).

- Отже, задача складена і розв’язується двома способами. Хто бажає скласти схеми подібно до попередньої задачі?

1 спосіб


Схема. ( 40000 - ⅖ ) - ⅜ = ? ( км )

2 спосіб


Схема. 40000 – ( ⅖ + ⅜ ) = ? ( км )

- Скільки дій треба виконати, щоб розв’язати задачу? (Чотири).

Житель Сатурна. – Запрошую представників двох команд – позмагаймося!

• Розв’язання:

1 спосіб

1) 40000:5∙2=16000(км) – відстань першого автомобіля;

2) 40000:8∙3=15000(км) – проїхав другий автомобіль;

3) 40000-16000=24000(км) – решта шляху;

4) 24000-15000=9000(км)

2 спосіб


1) 40000:5∙2-16000(км) – подолав перший автомобіль;

2) 40000:8∙3=15000(км) – шлях другого автомобіля;

3) 16000+15000=31000(км) – проїхали разом;

4) 40000-31000=9000(км)

Відповідь: до зустрічі їм залишилося проїхати 9000 км.

Вчитель. – Учасники космічної подорожі, аналогічну задачу ви будете виконувати вдома.

Житель Сатурна. – Із задоволенням хочу вручити вимпел переможцю і привітати його команду з перемогою.

2. Шоста подорож. Самостійна робота. Вправа 714.

Вчитель. – Наша зоряна мандрівка триває, наступна зупинка – на планеті Уран. Уран - сьома планета Сонячної системи. Це єдина планета, що обертається, ніби лежачи на боці. Уран має 15 супутників. Крім того, в нього є 11 вузьких кілець. Сам Уран зеленкуватого кольору. (10 слайд).

Виходить житель Урану у блідо-фіолетовому одязі і розповідає, що рік на Урані триває 84 земних роки. Це означає, що за той час, поки уранське немовля доживе до 1 року, земна людина постаріє до 84 років. Уран дістає мало

сонячного тепла, температура на ньому - − 200⁰. Щоб отримати мою нагороду, потрібно повернутися до вашого помічника-підручника і, пригадавши зв’язок між компонентами математичних дій, розв’язати рівняння. Ми маємо двох учасників і три рівняння, тому я теж із задоволенням прийму участь – розв’язуватиму перше рівняння. Команди розв’язують рівняння своїх учасників. Отож, почнемо.

Розв’язання

х:500=25 х-500=25 х+25=500

х=25∙500 х=500+25 х=500-25

х=12500 х=525 х=475

12500:500=25 525-500=25 475+25=500

Житель Урану. – Перш ніж нагородити переможця перевіримо, чи не допустився я помилки, розв’язуючи перше рівняння. Я дозаправив ваш зореліт урановим пальним – вирушайте в дорогу.



3. Сьома подорож. Самостійна робота. Обчислення значення виразу.

Вчитель. – Ми дістали змогу продовжити нашу подорож і відвідати ще одну планету. Відправляємось на Нептун. Нептун – восьма планета Сонячної системи. Має п’ять дуже темних кілець. Але на вигляд – це одна з найдивовижніших планет, бо вона незвичайного блакитно-синього кольору. Головні супутники – Тритон і Нереїда. (11 слайд).

Космонавтів вітає житель Нептуна у блідо-зеленому костюмі і розповідає про свою планету.

- Земні вчені відкрили планету Нептун «на кінчику пера» - спочатку обчислили її місцезнаходження, а потім побачили планету на цьому місці у телескоп. Температура на його поверхні - −200⁰.

Вчитель. – Звертаюсь до всіх учасників мандрівки, щоб повернутися на Землю, ми повинні виконати завдання жителя Нептуна. Розігрується останній вимпел. Завдання: знайти значення виразу, попередньо розставивши порядок виконання дій. Запрошуємо учасників до дошки.

20000 – 36 ∙ ( 40000 : 100 ) + 1800 = ?

Розв’язання:

20000 –³ 36 ∙² ( 40000 :¹ 100 ) +⁴ 1800 = 7400

1) 40000:100=400

2) ₓ36 3) ̲20000 4) ₊5600

͟ ͟ ͟ ͟4͟0͟0 ͟1͟4͟4͟0͟0 ͟1͟8͟0͟0

14400 5600 7400



IV. Підсумок уроку.

Вчитель. – На цій планеті ми підіб’ємо підсумок уроку. На яких планетах ми сьогодні побували? (Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун). Що нового навчилися? (Письмово множити багатоцифрові числа на круглі числа).



V. Домашнє завдання. Задача 717, вправа 718.



База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка