«Питома теплоємність речовини. Кількість теплоти»



Скачати 12,42 Kb.
Дата конвертації03.11.2018
Розмір12,42 Kb.

«Питома теплоємність речовини. Кількість теплоти»

8 клас

Інструктаж з БЖД. Знайомство. Пояснення призначення таблиць

Оголошення теми, мети.

Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям кількості теплоти. Сформувати уявлення про питому теплоємність як фізичну величину та одиниці питомої теплоємності. Сформувати уявлення про рівняння теплового балансу.

Повторення вивченого матеріалу

1). Що називається внутрішньою енергією тіла?

2). Що називається теплообміном? Види теплообміну.

3). Що називається теплопровідністю?

4). Конвекцією?

5). Що називається випромінюванням?

6). Температурні шкали.

 

Актуалізація опорних знань

  • Тести
  • 1.Визначити значення температури -100ºС в кельвінах.

    А. 273 К Б.173К В.373К

    2. Якої температурної шкали немає?

    А. Реомюра Б.Галілея В.Фаренгейта

    3. Визначити 25 г у кг.

    А. 0,25 кг Б.0,025 кг В.2,5 кг.

    4. Обчислити значення виразу 0,5·2(573-253)

    А. 320 Б.160 В.253

Самоперевірка

1. Б

2. Б.

3. Б

4. А

Кількість теплоти

Енергію, яку одержує або втрачає тіло при теплопередачі називають кількістю теплоти.

Познайомимося із приладом для кількісного вивчення теплових явищ.


На рисунку ви бачите термос, а перед вами калортметр — прилад для вимірювання кількості теплоти. Найпростіший шкільний калориметр складається із двох склянок: внутрішнього алюмінієвого й зовнішнього пластмасового. Склянки розділені повітряним проміжком.

Як же підрахувати кількість теплоти Q, необхідну для нагрівання тіла?

По-перше, внутрішня енергія визначається швидкістю теплового руху частинок, з яких складається тіло, отже, кількість теплоти як міра зміни внутрішньої енергії пов’язана з температурою тіла.

Фронтальний експеримент

Де швидше охолоне вода: у звичайній склянці чи в калориметрі?

Пояснення нового матеріалу. Демонстрації

Дослід 1. Залежність кількості теплоти від температури нагрівання.

Дослід 2. Залежність кількості теплоти від маси тіла.

Дослід 3. Залежність кількості теплоти від речовини, з якої виготовлене тіло.

Висновок

Q=cm(t2- t1),

c=Q/m(t2- t1)

Одиниці питомої теплоємності

Дж/(кг·ºС) або Дж/(кг·К)

Таблиця питомої теплоємності деяких речовин


Речовина

Золото

Алюміній

Ртуть

Лід

Мідь

Спирт

Залізо

Вода

Олія

Дж/(кг·°C)

130

920

140

2100

400

2500

460

4200

1700

У процесі теплообміну вода одержить кількість теплоти, тому для води

Брусок же віддасть деяку кількість теплоти, тому для бруска

Систему «вода + брусок» ми вважаємо теплоізольованою, тому, відповідно до закону збереження енергії,

, звідси одержуємо:

Це рівняння часто називають рівнянням теплового балансу.

Рівняння теплового балансу можна, звичайно, узагальнити на випадок декількох тіл: якщо система цих тіл теплоізольована,

Якщо тіло здобуває енергію при теплопередачі, то

Якщо тіло віддає енергію при теплопередачі, то


Історична довідка

Опрацювати самостійно вдома за матеріалами

Відповіді на питання

1.Визначте питому теплоємність алюмінію, золота. Що ви можете сказати про них?

2.Визначте питому теплоємність льоду та води. Що можна сказати про них?

3.Яка речовина має найбільшу теплоємність?

4.Де використовується ця властивість?

Задачі


1. Залізному тягарцеві масою 100 г передали 920 Дж теплоти. На скільки градусів нагрівся тягарець? (20ºС)

2. Яка питома теплоємність речовини, якщо для нагрівання 1 кг цієї речовини на 2 °С потрібна була кількість теплоти 1 кДж? (500Дж/(кг·̊С)

Заповнити таблицю


m, кг

ΔT,ºС

с, Дж/(кг·̊С)

Q,Дж

1

10

130

1300

0,2

50

920

9200

0,1

10

2100

2100

0,1

20

4200

8400

Поміркуй і відповідай

1. Чим пояснюється, що в пустелях дуже великі добові перепади температур?

2. Які особливості клімату обумовлені великою питомою теплоємністю води?

3. У міських парках установлюють фонтани. Чому спекотного дня поблизу фонтану відчувається прохолода?

4. У якому випадку гаряча вода в

склянці остудиться більше: якщо в

склянку опустити залізну ложку чи

таку саму алюмінієву? Чому?

5. Для охолодження інструментів, що нагріваються при роботі (різців, свердел), часто використовують воду. Чим можна пояснити цей факт?

Домашнє завдання

Обов’язкове: опрацювати на ст. 198-203 «Запитання і завдання»; виконати вправу після §24, №7, 6*; групове – прогнозувати результати наступного уроку; розробити алгоритм та виконати домашній експеримент з олією та водою, скласти рекомендації економного заощаджування енергії.

Підбиття підсумків

Вчитель:

Що ми вивчили на сьогоднішньому уроці?

Чому ця тема є важливою?

Чи досягли ми мети?

Як узгоджується епіграф із самим уроком?

Оголошення навчальних балів

1.Порівняння реальних результатів уроку з запланованими згідно рейтингових таблиць.

2.Чому результат не завжди виправдовує сподівання?

3. Чи отримали ви задоволення від зробленого?


Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка